Onko niin, että ruokavierailulla syödään sitä, mitä kutsuja tarjoaa
Jos ei ole allergiaa tai muuta terveydellistä syytä olla syömättä sitä, mitä tarjotaan?
Kommentit (74)
Pääsääntöisesti just noin, mutta yleensä sen kutsujan kannattaa tehdä sellaista ruokaa, mikä nyt ei kutsuttuja ainakaan ihan yökötäkään. Kun mä kutsun ihmisiä meille syömään, niin tietysti ensin kyselen allergiat ja muut erikoisruokavaliot ja sitten inhokit ja lempparit. Jos on isompi porukka, niin huolehdin siitä, että jokaiselle löytyy jotain, mistä tykkää.
Teoriassa kyllä, mutta jos esimerkiksi minulle ilmoittaisit, että olet valmistanut etanoita sienikastikkeella, niin kieltäytyisin kohteliaasti. Muuta ei tarvitse valmistaa ja jos löytyy vaikka leipää pöydästä, niin syön sitten sitä.
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa kyllä, mutta jos esimerkiksi minulle ilmoittaisit, että olet valmistanut etanoita sienikastikkeella, niin kieltäytyisin kohteliaasti. Muuta ei tarvitse valmistaa ja jos löytyy vaikka leipää pöydästä, niin syön sitten sitä.
Juuri näin.
Omat eväät mukaan tai syö ennen vierailua, niin ei tarvitse olla pässi.
Sitä syödään mitä tarjotaan. Voi myös sanoa kiitos ei.
Allergiat voi tuolloin unohtaa ja syödä sitä mitä tarjotaan. Allergikko voi kyllä kerran syödä.
Kotona syön tietyllä lailla, mutta kylässä syön mitä tarjotaan. Jos nyt vaikka kaksi ateriaa kuukaudessa on muuta kuin mitä itselleen lautaselle laittaisi, kyllä sen voi tehdä. Tuskin sisälmyssoppaa kuitenkaan kukaan tarjoaa vierailleen. Mielenkiintoista sekin tietysti olisi oikein tehtynä.
Tottakai syödään mitä nokan eteen annetaan. Ja jos ei voida syödä, jätetään se väliin eikä tehdä siitä suurempaa numeroa.
Ettekö te ole koskaan olleet virallisilla edustuspäivällisillä, edes työn takia? Voin vakuuttaa, että ei siellä nälkäiseksi jää vaikkei joka sorttia söisikään.
No ei. Voi olla myös ideologisia syitä, kuten uskonta, kasvissyönti. Tai muuten vaan ruokavalioita joita noudattaa, esim. laihdutusruokavalio, ketogeeninen yms. Tai sitten ei vaan pidä jostain ruoasta. Esim. minä en voi sietää mitään hapanmaitotuotteita. En todellakaan ala oksennusta vastaan taistellen semmoisia vieraisilla "kohteliaisuudesta" syömään. Olen vaan syömättä enkä tee siitä numeroa.
Saahan sitä tilata vaikka pizzan. 🍕isäntäväki voi kyllä hieman ihmetellä.🤔
Vierailija kirjoitti:
Kotona syön tietyllä lailla, mutta kylässä syön mitä tarjotaan. Jos nyt vaikka kaksi ateriaa kuukaudessa on muuta kuin mitä itselleen lautaselle laittaisi, kyllä sen voi tehdä. Tuskin sisälmyssoppaa kuitenkaan kukaan tarjoaa vierailleen. Mielenkiintoista sekin tietysti olisi oikein tehtynä.
Kyllä sitä sisälmyssoppaa (tappaiskeitto) syötiin nimenomaan vieraiden kanssa. Teurastuksen jälkeen pyydettiin naapurit aterialle. Toki näin ei enää tapahdu.
Kyllä ihmisillä voi olla muitakin ruokarajoitteita kuin allergiat ja yliherkkyydet. Kasvissyöjät, vegaanit, muslimit, ketoilijat, monet rajoittavat syömisiään. Kannattaa kysyä etukäteen ja sitten tehdä sellaista ruokaa joka sopii kaikille, tai ainakin niin että jokaiselle löytyy jotain. Mulla lähipiirissä gluteenitonta, maidotonta, pähkinätöntä ja sianlihatonta ruokavaliota ja hyvin pystyy järjestämään ruokailut.
Kyllä minä ainakin mietin, että mikä vieraalle maistuisi. Esim. Pizza toimii aina
Ennen kuin menee ruokavierailulle, niin käy ensin syömässä. Vierailulla ottaa lautaselle vain sitä, mitä haluaa syödä. Kaikkea ei ole pakko maistaa eikä ole pakko syödä sitä, mitä tarjotaan, jos ei halua. Ruuasta ei valiteta, sitä ei rohmuta eikä sitä moitita, mutta jos ei halua syödä sianpääsylttyä, niin ei ole pakko, ottaa sen sijaan 3 viipaletta kurkkua.
Ei, ruokavierailulla ei tarvitse syödä sitä, mitä tarjotaan. Omia eväitä ei tosin sovi ottaa mukaan, mutta ei ole pakko natustaa munuaispiirasta, vaikka se olisi isäntäväen herkkua. Aina voi sanoa, että kiitos ei eikä siitä pidä loukkaantua.
Miksi ihmeessä kutsuisin ihmisiä kylään jos en haluaisi tehdä heidän ruokavalionsa mukaista ruokaa? Mulle ainakin on kunnia-asia tarjota sellaista ruokaa joka sopii kaikille, tai sitten teen kaksi vaihtoehtoista ruokaa. Itse olen kyllä aikalailla kaikkiruokainen, mutta ymmärrän että kaikki muut eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Allergiat voi tuolloin unohtaa ja syödä sitä mitä tarjotaan. Allergikko voi kyllä kerran syödä.
Tilaatko ambulanssin odottamaan? Ovatko jääneet henkiin?
Vierailija kirjoitti:
Ei, ruokavierailulla ei tarvitse syödä sitä, mitä tarjotaan. Omia eväitä ei tosin sovi ottaa mukaan, mutta ei ole pakko natustaa munuaispiirasta, vaikka se olisi isäntäväen herkkua. Aina voi sanoa, että kiitos ei eikä siitä pidä loukkaantua.
Miksi sitten menet ruokavierailulle?
Mitäs muutakaan sitä syödään?