Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miesystävällä hyvin tiukat rajat, miten suhtautua?

Vierailija
11.01.2026 |

Edes riidellessä hän ei hyväksy esim. huutamista tai kiroilua. Mies ei itsekään koskaan huuda vaan puhuu rauhallisesti äänellä jossa on auktoriteettia. 

Kerran väittelimme viestein eräästä asiasta ja laitoin hänellä viestin että "okei..." Kun seuraavan kerran näimme hän ilmoitti ettei hyväksy tuollaista vaan haluaa että kommunikoin asiallisesti. Ilmeisesti se kolme pistettä oli liikaa ja hän otti sen kiukutteluna. 

Hän myös kieltäytyy menemästä tunteisiin mukaan. Vaikka itse huutaisin hän ei huutaisi takaisin vaan olisi kylmän rauhallinen. 

Onko tuollainen käytös mielestänne ok? 

Kommentit (150)

Vierailija
121/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat vain liian erilaisia luonteiltanne, miesystävälle sopisi rauhallinen nainen, joka ei siedä huutamista ja kiroilua ja ap:lle sopisi impulsiivinen ja aggressiivinen mies joka huutaa naama punaisena ja kiroilee. Toki tällainenkin voi myös kontrolloida ja oikein temperamenttinen mies voi huutaa ja räyhätä silloinkin, kun ap itse ei jaksaisi riidellä. 

Veljen eksä oli kamala huutaja. No onneksi erosivat, ja veljen nykyinen vaimo on rauhallinen ja he riitelevät huutamatta. 

Vierailija
122/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taas autismia ja asbergia tähän  Meidän autisti nuori todella harvoin suuttuu Sitten kun suuttuu niin huutaa  No annan rauhassa huutaa menee omaan huoneeseen vähän ajan päästä tulee itkun kanssa kun tuli niin paha olo huutamisesta. Voi itkeä ihsn kunnolla  puolituntia.  Siinä lohduttelen että kaikki on hyvin. Kerran joku asia  painoi mieltä kolme päivää. En muista syytä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että mies yrittää liikaa järkeillä tunneasioita. Jos ei ole ongelmia tunnesäätelyssä, niin miksi sitä pitää ylikontroloida? viha on tunne siinä missä muutkin tunteet kun ilo, rakkaus, kateus ym

Vierailija
124/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua, että minua kohdellaan, kuten AP kuvaa käyttäytyvänsä. Eli huudetaan ja kiroillaan. 

Varmasti sitten myöhemmin riidan jälkeen, asiasta sanoisin, että hei, en halua tulla kohdelluksi näin. En muuten myöskään halua olla suhteessa jossa pidetään mykkäkoulua.

Onkohan AP.nkin tapauksessa kyse tästä. Eli mies on kertonut, ettei pidä AP n tavasta käyttäytyä itseään kohtaan. 

Huomion herätti myös viestitse tapahtunut väittely, minkä AP lopetti toteamalla okei

Ap, sinusta tulee todella keskenkasvuinen kuva kertomasi perusteella. 

Mikä ihmeen tarve on väitellä, tai riidellä jatkuvasti? Oletko kovinkin hankala luonne

Vierailija
125/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väliä onko huutaminen ok vai ei. Ei ole myöskään väliä onko miehen opetustyylinen kommunikointi ok vai ei.

Mutta sillä on väliä, että nuo tyylit eivät sovi yhteen. Kuten moni on sanonut, niin ei tuosta mitään tule, pahenee vain ajan kanssa. Kannattaa lopettaa koko yrittäminen jo heti nyt.

Minulla on rauhallinen mies, joka ei ole selittänyt minulle millainen minun pitäisi olla. Hän ei kiukkuani ole hätkähtänyt. Ap:n mies kuulostaa lähinnä kontrollifriikiltä...

Vierailija
126/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutaminen ei ole ok. Asioita voi tosiaan käsitellä rauhallisesti pohtien, niitä ei tarvitse aina ratkaista sillä sekunnilla kun keksii jonkun ongelman

Mutta myöskään "autoritäärinen" käytös ei ole ok. Jos mies ei elätä naista niin tällä ei ole mitään määräysvaltaa naiseen ja jos yrittää manspleinata, alistaa tai käyttää painostavia äänensävyjä tai tapoja, niin se ei eroa huutamisesta. Vastavuoroinen keskustelu siitä lähtökohdasta että kumpikaan ei ole toista ylempi

Mutta jos ja kun olette ilmeisesti menneet jo liian pitkälle siihen nähden kuinka hyvin tunnette toisianne tai pidättekö edes toisistanne, ette välttämättä ole paras match. Kannattaisi ottaa vähän takapakkia ja löyhentää suhteenne rakenteita

Vierailija
127/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väliä onko huutaminen ok vai ei. Ei ole myöskään väliä onko miehen opetustyylinen kommunikointi ok vai ei.

Mutta sillä on väliä, että nuo tyylit eivät sovi yhteen. Kuten moni on sanonut, niin ei tuosta mitään tule, pahenee vain ajan kanssa. Kannattaa lopettaa koko yrittäminen jo heti nyt.

Minulla on rauhallinen mies, joka ei ole selittänyt minulle millainen minun pitäisi olla. Hän ei kiukkuani ole hätkähtänyt. Ap:n mies kuulostaa lähinnä kontrollifriikiltä...

Minäkään en kuuntelisi toisen huutamista. Jotain kunnioitusta toista kohtaan sentään. Miksi sinä huudat rakkaalle miehellesi? Miksi et pura sitä kiukkua ensin yksin ja rauhoituttuasi voit mennä kertomaan miltä sinusta tuntuu ja miksi olet vihainen. 

Vierailija
128/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa fiksulta ja kypsältä mieheltä! Varmaan henkisesti kehittynyt. Hienoa, että vetää rajoja ja tekee selväksi, minkälainen käytös on hänelle ok ja millainen ei. Voisit kysyä syytä tähän, ehkäpä hänellä on menneisyydessä ollut rajaton raivoaja, eikä enää sellaista aio hyväksyä.

Vierailija
129/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies oli varsinkin nuorena hyvin äkkipikainen raivosi. Silmätkin melkrin häneltä päästä tippui.  Löikin. Minun oli viisainta vaan olla hiljaa. Riitti lapsulle yksi heikkohermoinen aikuinen. Nyt vanhana jaksaa vielä huutaa. Ollaan jo kahdestaan en vieläkään ala huutamaan  Toisinaan sanon napakasti takaisin, mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Viisainta vaan antaa mennä ohi. Miehellä kyllä on  joitain asbergerin oireita. Olen  ne näissä kohta 50 vuodessa oppinut. Ja osaan ne hyvin luovia.  Ne on minulle pikkuasia on toiselle aivan kauhea riitelyn aihe . Jos vaikka WC paperi on laitettu väärin ei ole  jätetty  20 cm näkyville että on helppo ottaa.Aivan varmasti on omat hammastahnat.

Vierailija
130/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että naiset tunneälykkyys on vitsi. Riitely huutamalla ja kiroilemalla on osoitus heikosta tunnekontrollista ja alhaisesta älykkyydestä. Sama kuin riitelisi nyrkeillä, ei hallitse negatiivisia tunteita.

Huutaminen ja kiroilu ei edesauta ristiriitojen ratkaisemissa millään tavalla ja kenenkään ei pidä sietää sitä. Jos ei osaa kommunikoida järkevästi, niin on parempi pysyä yksin kotona. Ei kukaan töissäkään sitä sietäisi ja vielä vähemmän parisuhteessa.

Vierailija
131/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua, että minua kohdellaan, kuten AP kuvaa käyttäytyvänsä. Eli huudetaan ja kiroillaan. 

Varmasti sitten myöhemmin riidan jälkeen, asiasta sanoisin, että hei, en halua tulla kohdelluksi näin. En muuten myöskään halua olla suhteessa jossa pidetään mykkäkoulua.

Onkohan AP.nkin tapauksessa kyse tästä. Eli mies on kertonut, ettei pidä AP n tavasta käyttäytyä itseään kohtaan. 

Huomion herätti myös viestitse tapahtunut väittely, minkä AP lopetti toteamalla okei

Ap, sinusta tulee todella keskenkasvuinen kuva kertomasi perusteella. 

Mikä ihmeen tarve on väitellä, tai riidellä jatkuvasti? Oletko kovinkin hankala luonne

Millä tavoin käsittelet kumppanisi kanssa tilanteet, joissa tulee erimielisyyttä? Minustakaan huutaminen ei ole ok, mutta minulla on kokemus myös toisesta ääripäästä, jossa kumppani kieltäytyy kokonaan käsittelemästä erimielisyyksiä, tai jos hän esim. loukkaa minua. Näitä ei käydä mitenkään läpi, hän ei pyydä anteeksi koskaan. Tämäkin on erittäin keskenkasvuista ja manipulatiivista. Tältä pohjalta ottaisin silloin tällöin huutavan ihmisen oikein mieluusti.

Vierailija
132/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi ei vain halua sanoa ääneen millainen idiootti olet, koska se vain provosoisi sinua enemmän huutamaan.

Vierailija
133/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan todella kysynyt, miltä miehestäsi sisimmässään tuntuu kun pidät häntä pahan olosi oksennusämpärinä?

Vierailija
134/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi ei vain halua sanoa ääneen millainen idiootti olet, koska se vain provosoisi sinua enemmän huutamaan.

On lähinnä naurahtanut ja verrannut minua Ferrariin, kiihtyminen nollasta sataan on nopea. Ikä on tehnyt tehtävänsä ja olen rauhoittunut paljon nuoruuden liekeistä 😌 

Vierailija
135/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lähinnä naurahtanut ja verrannut minua Ferrariin, kiihtyminen nollasta sataan on nopea. Ikä on tehnyt tehtävänsä ja olen rauhoittunut paljon nuoru

Agressiivinen ihminen kuittaamassa oma agressiivisuutensa hehettelyllä on vähän sama kuin vaimonhakkaaja vääntämässä vitsiä puolison pieksemisestä.

Vierailija
136/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en kuuntelisi toisen huutamista. Jotain kunnioitusta toista kohtaan sentään. Miksi sinä huudat rakkaalle miehellesi? Miksi et pura sitä kiukkua ensin yksin ja rauhoituttuasi voit mennä kertomaan miltä sinusta tuntuu ja miksi olet vihainen. 

En minä kiukustu yksin ollessani. Miestäni kunnioitan, niin kuin hän minuakin, eihän me nyt muuten oltaisi enää yhdessä. 

Lapsuuden ystävän perheessä vanhemmat eivät riidelleet koskaan, edes sen teini-ikäisen tyttärensä kanssa. Sen sijaan vanhemmat istuivat iltaisin sohvalla kahdestaan keskustelemassa teinistään ja luulivat jostain syystä, että teini ei sitä kuullut. Oli teinille aika traumatisoivaa kuunnella mitä seläntakana pohdittiin, suoraan ei koskaan sanottu yhtään mitään. 

Vierailija
137/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran väittelimme viestein eräästä asiasta ja laitoin hänellä viestin että "okei..." Kun seuraavan kerran näimme hän ilmoitti ettei hyväksy tuollaista vaan haluaa että kommunikoin asiallisesti. Ilmeisesti se kolme pistettä oli liikaa ja hän otti sen kiukutteluna. 

Huutamattomuus hyvä, mutta riidellessä täytyy silti toimia kommunikaation jollain tavalla molempiin suuntiin. Myös hänen täytyisi tulla vastaan siinä, miten ottaa sun jutut. Okei on ihan asiallinen viesti, myös Okei... 

Riitely ei ole sitä, että toinen koko ajan kontrolloi. Itse en kokisi suhdetta turvalliseksi, jos mua kontrolloidaan noin. 

Vierailija
138/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään huutajan ja raivoajan kanssa olisi suhteessa. Vaikka tulee riitaa, niin miksi pitää riehua? Kuulostaa, että sulla on jotain tunne-elämän ongelmia.

Vierailija
139/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulostaa todella ahdistavalta kontrolloimiselta. Kohta et uskalla näyttää mitään tunteita. Huutaminenkin on parempi kuin tukahduttaa tunteet ja kävellä munankuorilla peläten. Tollainen kylmyys ja toisen kontrollointi on pelottavaa. Hän ei voi ohjata sinua jatkuvasti. Hän peittää tunteensä äärimmäiseen järkeilyyn. Huh huh. En kestäisi hetkeäkään.

Vierailija
140/150 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuulostaa todella ahdistavalta kontrolloimiselta. Kohta et uskalla näyttää mitään tunteita. Huutaminenkin on parempi kuin tukahduttaa tunteet ja kävellä munankuorilla peläten. Tollainen kylmyys ja toisen kontrollointi on pelottavaa. Hän ei voi ohjata sinua jatkuvasti. Hän peittää tunteensä äärimmäiseen järkeilyyn. Huh huh. En kestäisi hetkeäkään.

Ei pidä ihmetellä, että tämäkin palsta on täynnä ikisinkkuja kauhistelemassa riitelyä ja vertaamassa sitä pahoinpitelyyn. Millaisessa kuplassa te oikein elätte?