Vihdoinkin metatyöstä puhutaan oikeana kotityönä. Oikeasti naiset tekevät kaiken
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/a9da3e5e-97ed-4eed-9156-c66c…
Vaikka tässä Jarkko sitä tekeekin niin 99 kertaa sadasta tämä jää naisen vastuulle. Niin meilläkin ja kipuilen asian kanssa usein.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Totuus on kyllä toinen, se näkyy jo mainoksissakin:
Niin. Tuossakin nainen hoiti metatyött.
Naiset vaan tekevät kaikesta pienestä mitä tekevät kauhean shown.
Tällä hetkellä suhteessa kokkaan kaikki ruuat, siivoan varmaan 75%a kämpässä tehdystä siivouksesta, vien roskat, ostan lapsen kaverisynttärilahjat ja toimin uberina muksun harrastuksiin ja kavereilla käyntiin... Auta armias kun avovaimo kerran kahteen viikkoon imuroi ja aloittaa kauhean valituksen siitä kuinka joutuu tekemään kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi itse valita haluaako lapsia. Jos ei halua, niin siihen on saatavissa ehkäisyhoitoa.
Tietysti niin mutta minusta (miehestä) ei oke kohtuutonta, että mies osallistuu ja kantaa vastuunsa myös lapsista..
Jollei mies itse ole halukas tulemaan usäksi huolehtikoon ja vastatkoon itse ehkäisydtään.....
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
👩🦰: olen kaikkea verenmaku suussa suorittava nainen ja keksin kotona metatöitä että voin uhriutua ja uupua!
Hei, tee vain ne, jotka ovat sinulle tärkeitä ja luovu kaikesta muusta. Miehen asioista sinun ei tarvitse välittää, kyllä mies saa tehtyä ruokansa ja pestyä vaatteensa. Yksi vaihtoehto on asua erillään, se toimii hyvin.
Onko itkuinen ja paha olo metatöiden takia, ap?
Kipuilet ja oireilet, et saa unta ja masentaa? Olet ahdistunut ja uupunut eivätkä hirveät kuormittavat keholliset traumareaktiot jätä rauhaan? 😢
20 lisää. Aika paljon tein yläasteiässä ruokaakin itselle ja veljille. Kaupassakin kävin itse usein, rahat vain sain vahemmilta. Taisi olla kaupassa siihen aikaan vielä laskusysteemikin. Veljet tekivät paljon viikonloppuisin ja päättivät mitä tehtiin. Minä hoidin suurimman osan leipomisista ja päätin mitä leivon jostain 11-vuotiaasta alkaen. Ihan järkeviä ruokia me tehtiin, riisipuuroa, perunamuusia, jauhelihakastiketta, makaronilaatikkoa, perunoita, nakkikeittoa jne. Minä hoidin myös kasvimaata lapsesta alkaen. Kyllä vanhemmat tekivät noita töitä, mutta aika paljon me veljien kanssa tehtiin. Kun talo piti maalata, veljet silloin jotain 15 ja 17, sen tekivät, ei isä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sittenkin niin, että nainen haluaa määrätä kotona. Kun ei saa nujerrettua miehen omaa tahtoa, niin alkaa nillitys.
Jos ei tätä asennetta olisi niin mies tekisikin enemmän näitä kotitöitä.
Toinen vaihtoehto on, että nainen saa nijerrettua miehen eikä ole enää tyytyväinen mieheensä, koska se ei ole mies.
Miesten kannattaa lopettaa suhteet tällaisiin haastaviin naisiin mahdollisimman alkuvaiheessa. Tätä ominaisuutta ei nimittäin voi parantaa, eikä sen kanssa voi luoda onnellista parisuhdetta. Tällaisen naisen kanssa mies vaan tuhoaa ainutkertaisen elämänsä joutavista riitelyyn ja kuten palstafakta tietää tällainen nainen on paljon onnellisempi sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tiedoksi teille akoille: se Ada EI hakua isoja synttäreitä. Eikä käydä viulutunneilla.
Tämä. Minulla on lähes traumat pianotunneista joihin äiti minut vaati menemään.
Harva nainen kykenee siihen, että antaa puolison järjestää lasten synttärit tai varata ajan lääkärille. Kun sillä naisella on oma käsityksensä siitä, miten tulee toimia! Vain tietty lääkäri kelpaa, vain tietty teema kelpaa, vain tietyt kaverit kelpaavat jne. Miehestä on tehty pikkuapulainen, jolle kerrotaan, että nyt teet niin ja näin, vaikka mies olisi juuri silloin lähdössä töihin.
Metatyöt ovat meidän naisten tapa suurennella vastuutamme perheestä. Kun taloudellinen panos on pikkuruinen, voi aina selostaa, miten ajattelutyö korvaa sen, että mies joutuu maksamaan kaiken, jotta pikkurouvalle jää rahaa rakennekynsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on kyllä toinen, se näkyy jo mainoksissakin:
Niin. Tuossakin nainen hoiti metatyött.
Päivän työt tehty, Ihan poikki, sohvalle. Tuo sipsejä🍔🥞🎂🍕
Päivän työt tehty, Ihan poikki, sohvalle. Tuo sipsejä🍔🥞🎂🍕
Nainen oli se, joka huomasi, että pitää käyttää koira ulkona ja pitää käydä kaupassa. Eli juurikin taas otti vastuun, mies ei olisi huomannut kumpaakaan.
Se että nainen osaa olla ovela työnjaossa ei poista tosiasiaa, että nainen hoiti metatyöt tuossakin.
Ja koiran omistajana voin sanoa, että paljon pidempään se kauppatilauksen tekeminen vie kuin koiran pissalenkki.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ne tekevät koska eivät pysty elämään ilman, että joku ne tekee. Miehet pystyvät elämään paremmin tilanteen mukaan.
Ohis Joskus jotkut sinkkumiehet ovat täällä aprikoineet, että onko yksi syy siihen, että ovat sinkkuja siinä, että eivät nimenomaisesti tarvitse naista juuri mihinkään. Osa on toki jatkanut, että tiedostavat, että onhan tällainen tunne tai kuvitelma kamala; sehän keroisi, että pitää naista vain tarvekaluna tai palvelijana tms.
Mutta on tuossa myös pointtia. Samasta sytstä varmaati myös moni nainenkin on vastaavasti sinkku. Siis koska eivät koe tarvitsevansa miestä juuri mihinkään, ainakaan niin paljon, että haluaisivat käyttää kovasti energiaa kumppani metsästämiseen ja hakemiseen. Ehkä uskovat enempi esim johdatukseen. Mahd. kumppani löytyy ja tulee kohdalle, jos on tullakseen. Tai sitten ei tule.
Mutta se pointti: Kumppanin -naisen tI miehen- tulee tuoda "riittävän paljon" lisäarvoa omaan eloon. Tuo lisäarvo ei ole se, että saa siivota omien jälkiensä lisäksi aina myös toisen sotkut, tai olla se, joka lähes aina vastaa kaupassakäynnistä ja niin ruoanlaitosta kuin pyykinpesusta etc.
Vierailija kirjoitti:
Onko itkuinen ja paha olo metatöiden takia, ap?
Kipuilet ja oireilet, et saa unta ja masentaa? Olet ahdistunut ja uupunut eivätkä hirveät kuormittavat keholliset traumareaktiot jätä rauhaan? 😢
Kyllä!
Mies on hoitanut kaikki käytännön oikeat ongelmat, joille en olisi edes kyennyt tekemään mitään ja mulle jää vain typerät kotihommat. Koetan kovasti saada vähäisen panostukseni näyttämään suuremmalta kertomalla tekeväni samat hommat kotitöinä ja metatöinä.
Tuollainen mahdollista selkeästi vain itseään nuoremman miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ne tekevät koska eivät pysty elämään ilman, että joku ne tekee. Miehet pystyvät elämään paremmin tilanteen mukaan.
Tarkoittaako tuo suomeksisanottuna, että mies kykenee elämään keskimäärin naidta paremmin sotkuisessa ja epäsiistissä asunnossa, jota kutsuu kodikseen kun taas useampi nainen kuin mies haluaa tai oikeammin vaatii, että kodissa on määrätty ja tai riiitävä siisteystaso ja kylliksi "asuntoon kuuluvia asioita" jotka ovat mieluummin oikeilka paikoillaan (, eikä esim avaanattomissa muuttolaatikoissa) ennen kuin nainen kutsuu paikkaa (asuntoa) kodikseen.
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Voiko olla niin, että naisille painottuu näitä metatöitä enemmän lapsiin ja kotitalouteen liittyviin asioihin?
Kun taas miehelle saataa painottua enemmän vastuuta perheen taloudellisten asioiden suhteen ja niiden eteenpäin kehittämisen suhteen, vaikka siis nainenkin olisi työelämässä?
Tai muihin perinteisesti miesten vastuulla oleviin asioihin, kuten auton ja kodin muiden teknisten laitteiden toimintakuntoisuuden varmistamiseen ja uusimistarpeen ennakointiin ja siihen valmistautumiseen?
Ja myös lasten pidemmän tähtäimen hyvinvointiin tähtäävään suunnitelutyöhön miehen näkökulmasta, jotta ns. 'suuret linjat eivät ole hajallaan ja ilman valvontaa'?
Vaikka naisella sitten olisikin päävastuu päivittäisistä tarpeista ja niistä huolehtimisesta ja tilanteiden ennakoinista?
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla niin, että naisille painottuu näitä metatöitä enemmän lapsiin ja kotitalouteen liittyviin asioihin?
Kun taas miehelle saataa painottua enemmän vastuuta perheen taloudellisten asioiden suhteen ja niiden eteenpäin kehittämisen suhteen, vaikka siis nainenkin olisi työelämässä?
Tai muihin perinteisesti miesten vastuulla oleviin asioihin, kuten auton ja kodin muiden teknisten laitteiden toimintakuntoisuuden varmistamiseen ja uusimistarpeen ennakointiin ja siihen valmistautumiseen?
Ja myös lasten pidemmän tähtäimen hyvinvointiin tähtäävään suunnitelutyöhön miehen näkökulmasta, jotta ns. 'suuret linjat eivät ole hajallaan ja ilman valvontaa'?
Vaikka naisella sitten olisikin päävastuu päivittäisistä tarpeista ja niistä huolehtimisesta ja tilanteiden ennakoinista?
Voi tietysti. Mutta niitä perinteisiä "miesten töitä" vain on meillä nylymiehillä yleisesti paljon vähemmän kuin vaikka 50 vuotta sitten. Toisaalta esim Suomessa ei koskaan historian aikana ole ollut ideaalina "kotirouva kulttuuri" vaan työntekemistä ja osallistimuista on odotettu ja vaadittu yleisesti sukupuoleen katsomatta.
Sinlkumies
Nuorena työssäkäyvänä äitinä tein tosiaan kaiken n.k. metatyön. Kerrostalossa asuessa ei paljon ollut niitä n.k. miesten töitäkään. Hoidin vaipanvauhdot yleensä lapset, ruuanlaiton, marjastuksen yms. siivoukset siinä työni ohella.
Sittemmin muutettuamme ok.taloon on miehellä kyllä riittänyt niitä "metatöitä".
Aina rännien puhdistamisesta lähtien. Heti muutettuamme hän asensi uuden peltikaton.
Hän on luonut lumet, leikannut ruohon, tehnyt pikkupuut, huoltanut autot ja muut koneet, kaatanut pihapuita jne jne. Asentanut kaikenlaista tarpeellista.
Vuosikymmenten kuluessa ne "metatyöt" kyllä loppujen lopuksi ovat jakautuneet kutakuinkin molemmille, vaikka eivät juuri nyt.
Jos on ollut tympeää tehdä jotain juuri silloin niin ei olla tehty, vaan luettu kirjaa tai katsottu telkkaria. Puuhailtu pihatöissä.
No ei kyllä ole selitys että miehellä on taloudellinen vastuu tai että mies tuo rahat perheelle ja siinä on jo tarpeeksi. Minä tienaan tuplat siitä mitä mies, maksan suurimman osan koko perheen kuluista ja mm lapsiin liittyvät asiat täysin itse. Ja silti se kaikki ajattelutyö ja suunnittelu jää minulle. Myös vaikka auton huoltojen osalta. Lapsilla ei olisi ollut koskaan lahjoja kaverisynttäreille vietäväksi, ei sopivia vaatteita jne jos minä en olisi katsonut näiden perään. Edes omille vanhemmille ei olisi jouluksi viemistä jos en minä sitä muistaisi.
Ja syy miksi naiset huolehtii? Nainen on se ketä syytetään kun nähdään että lapsella ei ole sopivia ja puhtaita vaatteita tai koti on sotkuinen. Minun miehen sotkun sietokyky on todella korkea eikä häntä hävetä yhtään vaikka tulisi vieraita näkemään sen. Ja jos tulisi vieraita niin kyllä minua naisena arvostettaisiin ensisijaisesti vaikka olenkin se joka tuo leivän pöytään.
Jotenkin käsittämätöntä että osa pitää tätä nipottamisena tai naisen haluna määrätä. Hitot. Kyllä minulle kelpaisi jos mies joskus miettisi edes synttärilahjat lapsille. Tai miettisi mitä matkoille tarvitaan mukaan, edes omaa passia ei itse huolehdi.
👩🦰: olen kaikkea verenmaku suussa suorittava nainen ja keksin kotona metatöitä että voin uhriutua ja uupua!