Vihdoinkin metatyöstä puhutaan oikeana kotityönä. Oikeasti naiset tekevät kaiken
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/a9da3e5e-97ed-4eed-9156-c66c…
Vaikka tässä Jarkko sitä tekeekin niin 99 kertaa sadasta tämä jää naisen vastuulle. Niin meilläkin ja kipuilen asian kanssa usein.
Kommentit (68)
Meilläkin mies hoitaa lapsen Wilma-asiat ja käy keskustelut opettajan kanssa. Minä autan läksyissä ja kyselen kokeisiin. Mies kuskaa harrastuksiin ja lääkäriin ym (minulla ei ole ajokorttia) ja hoitaa kaikki autoon liittyvät asiat.
Pyykkää lähes aina, hoitaa tiskit, imuroi. Minä järjestelen, pyyhin pölyt ja luutuan lattiat. Minä huolehdin ruokapuolen muuten, mutta mies käy kaupassa.
Mökin osalta mies huolehtii kaikki ulkotyöt.
Enemmän mies tekee kotitöitä kuin minä, vaikka tienaa kolme kertaa enemmän kuin minä. Osaan kyllä arvostaa ihanaa puolisoani ja osoitankin sen monin tavoin joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla täällä mitään naista ole. Ihan itse tiskaan astiat, pesen pyykkini, vien roskat ja teen ruokani.
Pitääkin alkaa tekemään iso kattilallinen kuhakeittoa ihan juuri nyt.
Niin mutta onko sinulla lapsia kotona? Nuo mitä mainitsit eivät ole metatyötä vaan ihan tavallisia kotitöitä.
En ole hän, kota kommentoit mutta turhauttaa miehenä, että jotkut naiset suostuvat ja ivat valmiita elämään parisuhteessa ja samaan vielä lapsia miehen kanssa, joka ei tee tavanomaisimpia lotiaskareita. - Toivon mukaann vain kuitenkin harvassa ovat tällaiset naiset,, vaikka tämän palstan ja avauksen perusteella voisi hätäisempi muuta monesti luulla.
Ivat ja lotiaskareita? Kauheasti kirjoitusvirheitä tällä(kin) palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt kyllä kolmen lapsen äitinä ihmetellä tätä jatkuvaa metatyöruikutusta. Onko teidän miehet oikeasti niin uusavuttomia että ne ei ymmärrä esim pukea lasta oikein, kun mennään ulos? Vai onko tämä jotain pakkokontrollointia?
Meidän esikoinen 3,5v ja hyvin paljolti huoltopuoli on isän vastuulla, koska pienemmät, varsinkin vauva tarvitsevat vielä paljon äitiä esim imetyksen vuoksi. Eipä ole kertaakaan tarvinnut huolehtia että lapsi jotenkin kärsisi sen vuoksi ettei jatkuvasti kaikkea suunnitella etukäteen.
Viimeksi tänään mies huomasi että Oho eipäs lapsella ole ruokaa lounaaksi niin arvatkaapa mitä? Se ihan itse paistoi kanaa ja keitti pastat ja osasi annostella ne sille kolmevuotiaan lautaselle. Viime viikolla se tajusi että eihän lapsella ole tarpeeksi montaa paria sukkia tarhaan niin taas osasi ihan itse mennä kauppaan ja ostaa niitä sukkia. Kyllä ne ihan oikeasti oppii, kun niiden antaa vain oiva
Kuule ei välttämättä opi. Aika moni mies olis tossa tilanteessa vaan jatkanu puhelimen räpeltämistä tai koneella istumista. Oikeastaan ei olis edes tajunnut, että lapselle pitää antaa lounas.
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt kyllä kolmen lapsen äitinä ihmetellä tätä jatkuvaa metatyöruikutusta. Onko teidän miehet oikeasti niin uusavuttomia että ne ei ymmärrä esim pukea lasta oikein, kun mennään ulos? Vai onko tämä jotain pakkokontrollointia?
Meidän esikoinen 3,5v ja hyvin paljolti huoltopuoli on isän vastuulla, koska pienemmät, varsinkin vauva tarvitsevat vielä paljon äitiä esim imetyksen vuoksi. Eipä ole kertaakaan tarvinnut huolehtia että lapsi jotenkin kärsisi sen vuoksi ettei jatkuvasti kaikkea suunnitella etukäteen.
Viimeksi tänään mies huomasi että Oho eipäs lapsella ole ruokaa lounaaksi niin arvatkaapa mitä? Se ihan itse paistoi kanaa ja keitti pastat ja osasi annostella ne sille kolmevuotiaan lautaselle. Viime viikolla se tajusi että eihän lapsella ole tarpeeksi montaa paria sukkia tarhaan niin taas osasi ihan itse mennä kauppaan ja ostaa niitä sukkia. Kyllä ne ihan oikeasti oppii, kun niiden antaa vain oiva
Kyllä. Mutta ei uusavuttomuutta vaan jotain passiivisuutta, ei vain ajattele itse. Matkalle lähtiessä ei ajattele että passi pitää ottaa mukaan. Minä maksan matkan, montako kertaa haluan tehdä sen että mies on ainoa kenellä ei ole passia mukana? Tai matkalla lähtiessä arvaa kuka miettii mitä lapsille mukaan? En halua tehdä lapsille sitä että niillä ei ole tarvittavia asioita mukana (ihan sama vaikka miten eriparia olisivat) enkä myöskään olla se joka maksaa sitten paikan päällä kun ostetaan unohdetut jutut.
Lainaus ei toimi mutta nro 46, miksi mies ei itse maksa noita, jos kerran hän ne unohtaakin. Sovitte vaikka ennen matkaa että hän ottaa vastuun pakkaamisesta ja jos jotain jää niin ostakoon itse perillä, kai nyt siinä oppii miettimään mikä on tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos ajattelen omaa lapsuuttani vs. nykyvanhempia, niin minä tein penskana ne ns. metatyöt itse. Ei mun läksyjä tarkistettu ja harrastuksiin menin omin jaloin tai pyörällä. Myös aikataulut niistä tiesin itse, kello kun piti meidän lapsuudessa tuntea ja osata. Toki meillä oli iso juttu se, että molemmat vanhemmat oli paljon iltaisin töissä niin oli pakko pärjätä. Isällä yritys päivätyön ohella ja äidillä iltapainotteinen työ.
Itsellä sama.. en minä saanut mitään apua läksyihin ja itse piti pakata tarvittavat asiat liikuntatunneille tms. Itse piti muistaa asioita tai muistuttaa vanhempia. Jos unohti, sai huudot. Ihan itse piti väsätä aamupalaa 6-7 vuotiaasta alkaen ja itse huolehtia vaatteet pyykkikoriin, tms.
Ehkä osittain kyse on siitä että nykyään lapsista kasvatetaan avuttomia ja passataan liikaa? Vai kohdeltiinko meitä vain huonommin? Ihmettelen kun näen 5-6 vuotiaita lapsia joita syötetään. Minun muistissani olin syönyt omin avuin jo vuosia tuossa kohden.
Siis jos tämä keskustelun tilanne on todellisuus suurimmalle osalle naisista niin en kyllä ala uudelleen suhteeseen jos omasta miehestä joskus joutuisin eroamaan. Kyllä meillä mies osaa ihan itse suunnitella ruokalistat, ostaa lapsille vaatteet ja lahjat kaverisynttäreille yms.
Voiko johtua siitä että kun on monta lasta niin on vaan pakko osallistua, ei pääse vapaamatkustamaan samalla tavalla kuin yhden tai kahden lapsen kanssa. Meillä on neljä ja ei kyllä millään äidin aika kaikkeen riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on kyllä toinen, se näkyy jo mainoksissakin:
Niin. Tuossakin nainen hoiti metatyött.
OP:kin suoltanut jonkun asenteellisen miesflunssa oksennuksen. Oikee ärsyttää tällaiset asenteelliset mainokset, joissa miehiä pidetään ihan pelleinä.
Mitä on metatyö? Onko taas näitä moderneja sanoja ihan peruasioille, kuten tässä kotityöt?
Naisilla on sitäpaitsi mielessä samaan aikaan miljoona asiaa, kun hän tekee metatöitä, kun mies ei osaa. Ajatelkaa, MILJOONA!
Jos nämä tunnustetaan työksi, niin eikö kaikki yh-äidit menetä työttömyyskorvaukset, kun eivät ole enää työmarkkinoiden käytettävissä vaan "töissä"?
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole selitys että miehellä on taloudellinen vastuu tai että mies tuo rahat perheelle ja siinä on jo tarpeeksi. Minä tienaan tuplat siitä mitä mies, maksan suurimman osan koko perheen kuluista ja mm lapsiin liittyvät asiat täysin itse. Ja silti se kaikki ajattelutyö ja suunnittelu jää minulle. Myös vaikka auton huoltojen osalta. Lapsilla ei olisi ollut koskaan lahjoja kaverisynttäreille vietäväksi, ei sopivia vaatteita jne jos minä en olisi katsonut näiden perään. Edes omille vanhemmille ei olisi jouluksi viemistä jos en minä sitä muistaisi.
Ja syy miksi naiset huolehtii? Nainen on se ketä syytetään kun nähdään että lapsella ei ole sopivia ja puhtaita vaatteita tai koti on sotkuinen. Minun miehen sotkun sietokyky on todella korkea eikä häntä hävetä yhtään vaikka tulisi vieraita näkemään sen. Ja jos tulisi vieraita niin kyllä minua naisena arvostettaisiin ensisijaisesti vaikka olenkin se joka tuo leivän pöytään.J
Miksi sinä paapot miestäsi? Siitähän tuossa on kyse. Kyllä mies osaa pakata, jos sinä et pakkaa, mutta kun sinä tiedät miestä paremmin, mitä mukaan tarvitaan.
Mies osaa myös ostaa lapsille synttärilahjat. Ihan riittää, kun syntymäpäivänä annat lapselle tämän toivelahjan ja sitten ilmoitat kuuluvasti, että voitte mennä isän kanssa yhdessä ostamaan sen lahjan, jonka isä sinulle antaa.
Meillä kotityöt jakautuvat prosentuaalisesti suunnilleen 70 - 30. Minä miehenä hoidan niistä valtaosan. Vaimollani on kultainen sydän, mutta hän on tavattoman epäkäytännöllinen. En kuitenkaan koe tilannetta epäreiluksi tai kuormittavaksi. Suurin osa kotitöistä on ihan kivoja, ruoanlaitto jopa mukavaa. Ja kun aina siivoaa jälkensä joka askareen jälkeen ja laittaa tavarat heti niille kuuluville paikoilleen, ei mitään ihmeellistä kotityökuormaa pääse edes syntymään. Koen tällaiset askareet muutenkin ihan normaalina inhimillisenä aktiivisuutena. Kotitöistä uhriudutaan ihan liikaa.
Metatyö.
Naisen euro.
Mikä on seuraava naisten huijausyritys saada rahaa ja hyötyjä mahdollisimman pienellä vaivalla?
Vierailija kirjoitti:
Metatyö.
Naisen euro.
Mikä on seuraava naisten huijausyritys saada rahaa ja hyötyjä mahdollisimman pienellä vaivalla?
Naisen ajatus on miljoona ajatusta samaan aikaan
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotityöt jakautuvat prosentuaalisesti suunnilleen 70 - 30. Minä miehenä hoidan niistä valtaosan. Vaimollani on kultainen sydän, mutta hän on tavattoman epäkäytännöllinen. En kuitenkaan koe tilannetta epäreiluksi tai kuormittavaksi. Suurin osa kotitöistä on ihan kivoja, ruoanlaitto jopa mukavaa. Ja kun aina siivoaa jälkensä joka askareen jälkeen ja laittaa tavarat heti niille kuuluville paikoilleen, ei mitään ihmeellistä kotityökuormaa pääse edes syntymään. Koen tällaiset askareet muutenkin ihan normaalina inhimillisenä aktiivisuutena. Kotitöistä uhriudutaan ihan liikaa.
Kotityöt eivät ole ketjun aihe
Viimeksi tänään mies huomasi että Oho eipäs lapsella ole ruokaa lounaaksi niin arvatkaapa mitä? Se ihan itse paistoi kanaa ja keitti pastat ja osasi annostella ne sille kolmevuotiaan lautaselle. Viime viikolla se tajusi että eihän lapsella ole tarpeeksi montaa paria sukkia tarhaan niin taas osasi ihan itse mennä kauppaan ja ostaa niitä sukkia. Kyllä ne ihan oikeasti oppii, kun niiden antaa vain oivaltaa asiat itse :D