Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä oikeasti johtuu lasten kirjainyhdistelmien lisääntyminen?

Vierailija
11.01.2026 |

80/90-luvulla minun ala-asteen luokalla (n. 30 oppilasta) oli yhdellä selvästikin lukihäiriö, kaikki muut olivat ns. normaaleja, eivätkä vaatineet erityistoimenpiteitä. Luokassa vallitsi kuri ja järjestys. Mitään kouluavustajia tai vastaavia ei ollut.

Nykyään puolella oppilaista on joku kirjainyhdistelmä.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskausaikana syödään nykyään yksipuolisesti. Kiellettyjen ruokien lista on pitkä kuin nälkävuosi.

Hyvinkin voi olla yksi syy. Itselläni raskaudet olivat 90-luvulla ja ei ollut mitään ruokarajoitteita. 

Miten niin yksipuolisesti? Saa syödä ihan melkein mitä vaan, kasviksia mielin määrin, kalaa suositellaan ja lihaakaan ei ole kielletty.

Vierailija
42/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojat on poikia, kun tekivät töllön töitä, sanottiin. Ennem ei vaaditt  istumaan  paikoillaan tuntikausia ja fyysistä aktiviteettia oli enemmän. Eikä siitä valitettu kun lapset pelasivat palloa kerrostalon pihalla. Nykyään ei saa tehdä mitään. 

Ennen vaadittiin istumista paljon enemmän. Miksi edes kommentoit, kun et tiedä mistään mitään. Nykyään kouluissa käytetään liian pienillä kännyköitä ja tabletteja sekä on liikaa meluisia avoimia tiloja. Kännykät pitäisi kieltää kokonaan alle 12-vuotiailta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kirjainyhdistelmiä, mutta oli useita "tyhmiä". Ei se Pekka nyt vaan osaa. Kurin puolesta ihan luokassa hyvin mukana olivat, mutta arvosanat vitosia.

Eli oiretta oli, mutta sitä ei vaan tutkittu.

Joo, oli tyhmiä, laiskoja, kurittomia, huonosti kasvatettuja lapsia ja oli kelvottomia vanhempia.

Meille opettaja soitti joka päivä kotiin kertoakseen mitä siskoni oli tehnyt koulussa ja moittiakseen äitiäni. Lopetti sen vasta kun lääkäri soitti hänelle ja kertoi siskoni diagnoosista ja oireista. Siihen aikaan vaikeimmin oireilevat ylivilkkaat saivat MBD -diagnoosin. Nykyään samoin oireilevat saavat ADHD-diagnoosin.

Vierailija
44/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ap viittaa tällä neurologisiin poikkeavuuksiin, niin se johtuu siitä että niitä osataan ja uskalletaan diagnosoida paremmin. 

Jos et osaa oikeaoppisesti käyttää ns-lyhennettä oikein, niin mielummin älä sitten käytä sitä ollenkaan. 

Vierailija
45/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä ovat esim. ulkomaalaiset, joilla on tutkitusti enemmän perinnöllisiä kehitysvammoja ja autismia.

Yksi ryhmä, joilla on adhd-lapsia, ovat johtajat. Suomalainen johtamistyyli on painottanut energistä häsäämistä, mutta lapsi saakin sitten sen adhd- kirjainyhdistelmän.

Vierailija
46/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten käsiin liian pieninä annetut älylaitteet. Seka-avioliitot m. muuttajien kanssa. Liikalihavuus ja liikkumattomuus. 

Kukaan ei diagnosoinut puolison 30-luvulla syntynyttä isää, ihan selkeä ADHD. Nykyään moni ADD on jäänyt ilman diagnoosia ja tukea, omiin "haaveisiin" vaipuva uneksija ei häiritse ketään siellä koulussa. 

Vierailija
47/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei entisaikaan lapsia diagnosoitu. Lisäksi laitettiin tarkkailuluokalle ne, jotka oireilivat yhtään enemmän. 

Vierailija
48/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys on lisääntymisen edellytys, ja väestön ÄO laskeekin koko ajan.

Vierailija
49/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi diagnostinen kriteeri on impulssikontrollin puute, mikä ehkä selittää ylensyöntiä paremmin kuin ekstraenergian tarve.

Olennaista on ymmärtää se mistä kontrollin puute johtuu. Kaikki ei ole aina niin vakavaa tai negatiivista. Moni asia on ihan normaali mutta ympäristön hysteria ja pelko kaiken suhteen saattaa tehdä vahinkoa. Kansalainen ymmärtää kun asioista puhutaan selkeästi ja ymmärrettävästi. 

Vierailija
50/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten käsiin liian pieninä annetut älylaitteet. Seka-avioliitot m. muuttajien kanssa. Liikalihavuus ja liikkumattomuus. 

Kukaan ei diagnosoinut puolison 30-luvulla syntynyttä isää, ihan selkeä ADHD. Nykyään moni ADD on jäänyt ilman diagnoosia ja tukea, omiin "haaveisiin" vaipuva uneksija ei häiritse ketään siellä koulussa. 

Mä olen ollut kiltti tyttö, mutta sellainen joka unohtaa koko ajan kirjat tai penaalin kotiin. En ole jaksanut tunnilla kuunnella, mutta olen pärjännyt koulussa hyvin kun olen tykännyt lukemisesta ja matikasta, varsinkin tehtäviä tein mielelläni, aine kuin aine. Lisäksi olen todella kömpelö, sekä hieno- että karkeamotorisesti.  Sitä olen aikuisiällä treenannut ja se on parantunut, mutta lapsena ei autettu, annettiin vain huonoja numeroita käsitöistä ja liikunnasta, kun niissä ei ollut kunnollista  opetusta, oli vain suoraan tekemistä ja muut osasivat itsestään tai oli kotona opetettu. 

Vierailija
51/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi diagnostinen kriteeri on impulssikontrollin puute, mikä ehkä selittää ylensyöntiä paremmin kuin ekstraenergian tarve.

Se kriteeri on enemmänkin sen suhteen, että ostelee asioita ja käyttää rahaa holtittomasti, ei niinkään syömisen. Se syöminen johtuu yleisemmin siitä, että ADHD henkilöt väsyvät nopeammin ja tarvitsevat siksi enemmän energiaa.

T. ADHD henkilö.

Vierailija
52/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä jantereita on aina ollut. Muistan yhdenkin henkilön ekalta luokalta, jolla oli vaikeuksia istua tuolissa paikallaan. Hyöri ympäri luokkahuonetta ja ope kävi vähän väliä ohjaamassa takaisin tuolille. Tämä oli 60-luvulla. 

Vierailija
53/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli ap viittaa tällä neurologisiin poikkeavuuksiin, niin se johtuu siitä että niitä osataan ja uskalletaan diagnosoida paremmin. 

Jos et osaa oikeaoppisesti käyttää ns-lyhennettä oikein, niin mielummin älä sitten käytä sitä ollenkaan. 

Et ole ihan oikeassa.

Vierailija
54/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatus on muuttunut täysin erilaiseksi. Vielä 2000-luvun alkupuolella jos lapsi käyttäytyi huonosti, niin yleinen oletus oli, että sille lapselle pidetään kuria ja se saa jäähyn tai muun rangaistuksen. Enää kuria ei pidetä vaan sen sijaan puhutaan lapsen kanssa tunteista.

Vierailija
55/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatuksen puute ja rajojen puuttuminen.

Kyllä näitä oikeitakin on, mutta valitettavasti kirjainyhdistelmät ovat nyt muodikkaita joten huonot vanhemmat puolustelevat hirviöitään näiden avulla.

Paljon on nimenomaan niitä ihan oikeita.

T. Vakaope

Vakalaitokset ovat kuuluisia diagnoosihakuisuudestaan. Entisajan tarhoissa vielä käytettiin maalaisjärkeä mutta vakalaitoksissa se on kielletty.

Vierailija
56/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojat on poikia, kun tekivät töllön töitä, sanottiin. Ennem ei vaaditt  istumaan  paikoillaan tuntikausia ja fyysistä aktiviteettia oli enemmän. Eikä siitä valitettu kun lapset pelasivat palloa kerrostalon pihalla. Nykyään ei saa tehdä mitään. 

Ennenhän koulussa nimenomaan piti istua paikallaan, nykyään ei.

Nykyajan opettajilla ei ole keinoja saada oppilaita istumaan paikoillaan eikä edes pysymään luokkahuoneessa tunnin ajan.

Vierailija
57/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kirjainyhdistelmiä, mutta oli useita "tyhmiä". Ei se Pekka nyt vaan osaa. Kurin puolesta ihan luokassa hyvin mukana olivat, mutta arvosanat vitosia.

Eli oiretta oli, mutta sitä ei vaan tutkittu.

Joo, oli tyhmiä, laiskoja, kurittomia, huonosti kasvatettuja lapsia ja oli kelvottomia vanhempia.

Meille opettaja soitti joka päivä kotiin kertoakseen mitä siskoni oli tehnyt koulussa ja moittiakseen äitiäni. Lopetti sen vasta kun lääkäri soitti hänelle ja kertoi siskoni diagnoosista ja oireista. Siihen aikaan vaikeimmin oireilevat ylivilkkaat saivat MBD -diagnoosin. Nykyään samoin oireilevat saavat ADHD-diagnoosin.

Niitä MBD-diagnosoituja oli joku 0,1% lapsista. ADHD-diagnoosilla on 20% lapsista.

Vierailija
58/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne tunnistetaan paremmin? Olen 90-luvulla syntynyt ja olen selvästi jotenkin neuroepätyypillinen, vaikka asiaa ei ole koskaan tutkittu. Minun on vaikea oppia asioita, vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa, huono muisti jne. Lapsena minua pidettiin opettajia myöten koulussa ja päiväkodissa vain laiskana, tyhmänä ja arkana ja suhtautuminen minuun oli todella negatiivista.  Ei puhettakaan, että olisi mietitty mitään diagnoosien mahdollisuutta ja saada tukea sitä kautta.

Vierailija
59/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne tunnistetaan paremmin? Olen 90-luvulla syntynyt ja olen selvästi jotenkin neuroepätyypillinen, vaikka asiaa ei ole koskaan tutkittu. Minun on vaikea oppia asioita, vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa, huono muisti jne. Lapsena minua pidettiin opettajia myöten koulussa ja päiväkodissa vain laiskana, tyhmänä ja arkana ja suhtautuminen minuun oli todella negatiivista.  Ei puhettakaan, että olisi mietitty mitään diagnoosien mahdollisuutta ja saada tukea sitä kautta.

Kun epätyypillisyys muuttuu valtavirraksi niin onko se enää silloin epätyypillisyyttä?

Vierailija
60/97 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 1977 syntynyt  ADHD joka sai diagnoosin 31vuotiaana.

Mun siskolla joka sybtyi 1981 todettiin 22vuotiaana lievä kehitysvamma autismipiirtein.

Ja mun 1961 syntynyt isä on takuulla ADHD myös vaikkei noin vanhaa ukkoa enää tutkita.

Kyllä meitä on aina ollut, me oltiin niitä kylähulluja ja Vaahteramäen Eemeleitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan