Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu: kärsin mieheni testosteronivajeesta valtavasti, enkä voi puhua tästä missään

Vierailija
10.01.2026 |

Asia on niin arka, etten voi puhua tästä missään. En perheelleni, en ystävilleni. Miehestä asia on "meidän yksityisasia".

Mieheni kärsii tutkitusti testosteronivajeesta eli tämä ei ole mitään omaa mutuiluani. Reilusti alle nelikymppisen mieheni testosteroniarvot vastaavat yli 80-vuotiaan miehen arvoja. 

Mieheni ei ole koskaan ollut mitenkään aktiivinen seksin suhteen, mutta tilanne on mennyt avioliittomme aikana vain huonommaksi. Viimeksi seksiä on ollut elokuussa. Sitä ennen kalenterivuoden seksikerrat on voinut laskea yhden käden sormin. Olemme reilusti alle nelikymppisiä, perheemme lapsiluku on täynnä. Muuten liittomme on hyvä, mutta kärsin mieheni testosteronivajeesta valtavasti. Mies on saanut hormonikorvaushoitoa jo useamman vuoden, mutta tilanne ei ole helpottanut. Arvot ovat lääkityksellä viitearvojen sisällä, mutta mies on silti haluton ja lähes jatkuvasti äreä, väsynyt sekä hän suuttuu herkästi. Jos vaikka kysyn, onko mies vienyt roskat, niin saattaa suoraan vastaukseksi ärähtää. Itsetunto on myös miehellä maassa, ottaa kaiken kritiikkinä. Töissä mies jaksaa käydä ja hyvin satunnaisesti salilla, muuta ei. Illat istuu koneella katsomassa tv-sarjoja. Ei kuulemma saa unta aikaisin, joten nukkuu öisin klo 01-07.30. Iso osa kodinhoidosta ja lasten asioiden hoitamisesta jää minulle. Mies ei saa iloa lastenkaan kanssa olemisesta, lähinnä hän tiuskii lapsille ja pinna palaa päivittäin. Minä joudun tulemaan rauhoittelemaan tilannetta. Miehellä on ylipainoa 20-30 kiloa, mutta ei ole vuosiin jaksanut laihduttaa. Alkoholia, tupakkaa tai muita aineita mies ei käytä.

Olen henkisesti ihan puhki tähän, että mies on lähes jatkuvasti pahalla tuulella. Miehen huonotuulisuus kuormittaa eniten. Sanoo päivittäin, että olen rakas ja halaa muutaman kerran viikossa. Edes suutelusta mies ei välitä, vaikka tietää minun pitävän siitä. Olen väsynyt miehen haluttomuuteen. Sekin olisi paljon, jos seksiä olisi edes kerran kuussa tämän nykytahdin sijaan. Olen puhunut miehelle kaipuustani seksiin, mutta mies aina sanoo, että katsotaan myöhemmin, alkaako uusi lääkitys auttamaan. Surettaa, kun mies ei ole kiinnostunut muuttamaan elintapojaan, vaikka suvussaan on sydänperäisiä äkkikuolemia ja testosteroniongelmia voisi lääkityksen lisäksi hoitaa elintapoja muuttamalla.

Mieheni on minulle valtavan rakas, mutta kärsin tästä tilanteesta. En haluaisi rikkoa lapsilta ydinperhettä tämän takia, kun mitään muuta ongelmaa ei parisuhteessamme ole. Suren sitä, miten elän käytännössä lähes ilman fyysistä läheisyyttä. En halua mitään sivusuhdetta, halveksun pettämistä. Löytyisikö täältä vertaistukea, miten jaksaa tämän tilanteen kanssa?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se Robert saanutkaa Pipalta siihen hoitoa?

Vierailija
2/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman seksiä pärjää hyvin. Osta seksileluja ja tyydytä itsesi ellei miehesi kykene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman seksiä pärjää hyvin. Osta seksileluja ja tyydytä itsesi ellei miehesi kykene.

Eivät lelut korvaa läheisyyttä. Ei ole mikään kiva juttu olla reilusti alle 40 v ja suhteessa, jossa fyysistä läheisyyttä ei käytännössä ole. Minä haluaisin halata ja suudella mieheni kanssa päivittäin. Ja olisi sitä seksiä kiva edes joskus harrastaa.

Ap

Vierailija
4/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät lelut korvaa läheisyyttä. Ei ole mikään kiva juttu olla reilusti alle 40 v ja suhteessa, jossa fyysistä läheisyyttä ei käytännössä ole. Minä haluaisin halata ja suudella mieheni kanssa päivittäin. Ja olisi sitä seksiä kiva edes joskus harrastaa.

Ap

No, nyt mitataan kyky ymmärtää ihmissuhteiden perimmäinen tarkoitus. Lähdetkö lätkimään heti kun romanttiset tunteet laimenevat? Aito rakkaus kumppaniin ja ystäviin on tavoittelemisen arvoista. Se palkitsee ilolla, luottamuksella, turvallisuudella ja läsnäololla. Ehkä meidän olisi jo aika päästää keskiaikainen ritari ratsastamaan kohti auringonlaskua ja päivittää käsitys rakkaudesta vastaamaan realismia. 

Vierailija
5/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
6/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksei mies voi halata ja suudella, vaikka seksiä ei ole?

Vierailija
7/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kai halata voi jokatapauksessa. Pyydä että hän pitää sinua sylissään kun masturboit esim. Jos on tahtoa, löytyy keinot.

Vierailija
8/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä siis sopiva vihreiden äänestäjä.

Asia korjattu.

Vierailija
9/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No, nyt mitataan kyky ymmärtää ihmissuhteiden perimmäinen tarkoitus. Lähdetkö lätkimään heti kun romanttiset tunteet laimenevat? Aito rakkaus kumppaniin ja ystäviin on tavoittelemisen arvoista. Se palkitsee ilolla, luottamuksella, turvallisuudella ja läsnäololla. Ehkä meidän olisi jo aika päästää keskiaikainen ritari ratsastamaan kohti auringonlaskua ja päivittää käsitys rakkaudesta vastaamaan realismia. 

En ole lähtenyt lätkimään, tässä yhä kaikkien näiden testosteronivajeisten vuosien jälkeen olen. Rakastan miestäni. Mutta onhan tämä kestämätön tilanne, jos kotona on jatkuvasti pahantuulinen, väsynyt ja haluton puoliso, jota läheisyys ei kiinnosta käytännössä lainkaan. Mitä sanoisit, jos sama tilanne olisi toisinpäin ja hormonivaivoista kärsivä, haluton, väsynyt ja kiukkuinen osapuoli olisi nainen? Kehottaisitko vain katselemaan tilannetta hamaan tappiin asti?

Ap

Vierailija
10/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon olet lihottanu itseäsi tahalleen?

Vierailija
11/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi ei ole koskaan ollut aktiivinen seksin saralla, niin en usko asian enää muuttuvan. Hänellä on alhainen libido ja sitä ei testosteronihoitokaan yhtä-äkkiä muuksi muuta. Todennäköisesti testoannos on turhan pieni ja siitä olisi hyvä keskustella urologin kanssa. Toisaalta testosteroni lisää sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä, varsinkin jos/kun on sukurasitetta. Onko erektio-ongelmia? Käyttääkö erektiolääkettä? Em. lääkkeet auttavat erektio-ongelmiin, mutta ei haluttomuuteen. 

Aika paljon voisi auttaa tosiaan se painon reilu pudotus ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen esim. urheilemalla. Kun mies huomaa positiivisia vaikutuksia ulkonäköön ja jaksamiseen, niin se voisi innostaa myös seksin saralla. 

Mutta pahaa pelkään, että jos mies itse ei ole valmis muuttamaan elintapojaan, niin ei tule näkymään muutosta parempaan. 

Vierailija
12/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miestä ei kiinnosta fyysinen läheisyys. On väsynyt ja vetämätön testosteronivajeen vuoksi.

Ap

Vierailija
13/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan jo kuusikymppisiä, mutta samoja pohdintoja täälläkin. Seksittömyyden myötä hävisi myös läheisyys, mikä on ollut mulle se vaikeampi menetys. Ongelmat alkoivat jo 10 vuotta sitten, mutta tässä olen edelleen, kun asiat muutoin ovat riittävän hyvin . Vaikea juttu,  eikä mullakaan ole mitään viisautta ap:lle annettavaksi. Se verran kuitenkin, että mikään ei muutu, jos mies ei koe tilannetta ongelmaksi tai ole motivoitunut asialle jotain tekemään. Odottamalla se ei parane.

Vierailija
14/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kai halata voi jokatapauksessa. Pyydä että hän pitää sinua sylissään kun masturboit esim. Jos on tahtoa, löytyy keinot.

Mies ei halua olla läsnä, jos puuhailen itsekseni. Ei ole koskaan halunnut. Lelujakaan ei ole suostunut ottamaan yhteiseen käyttöön. En usko, että tätä asiaa saa mitenkään muutettua, mies on ollut kannassaan tiukka alusta asti.

Ap

Vierailija
15/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta kun ei ne romanttiset tunteet ole ap:lla laimenneet. Eihän tuo olis ongelma jos kumpikaan ei haluais mitään. 

Ap, ehkä teillä on jotain toivoa kuitenkin kun mies on sentään käynyt lääkärissä ja kokeillut lääkitystäkin. Meillä vastaava tilanne ja asiasta ei voi edes puhua. Lääkäriin ei mene oikein mistään syystä. 

Vierailija
16/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota AP, että kokeilee kuntosalin aloittamista ja laittaa ruokavalion kuntoon niin lähtee ihan luonnollisesti testot kohenemaan. Jos on ylipainoa niin sen laihduttaminen pois auttaa kanssa.

Vierailija
17/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suhteen fyysinen puoli on nostettu liian korkealle jalustalle. Sen korostaminen jättää muut  ihmissuhteen puolet varjoonsa. 

Vierailija
18/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse eroaisin HETI. Onneton elämä tulee vielä pahemmaksi. Tiedän mistä puhun, koska oli ex oli hyvä mies, mutta läheisyys ei kiinnostanut. Erosin 53 vuotiaana ja nyt 56 vuotiaana elän upeassa parisuhteessa parasta aikaa elämässäni.  Jo aikuiset lapseni ovat onnellisia puolestani. Kadun vain sitä, että en lähtenyt ex-liitostani 10-15 vuotta aikaisemmin.

Vierailija
19/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä minäkin. Onko suhteen aiempi fyysinen puoli ollut vain sitä nylkyttämistä? 

Vierailija
20/70 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehesi ei ole koskaan ollut aktiivinen seksin saralla, niin en usko asian enää muuttuvan. Hänellä on alhainen libido ja sitä ei testosteronihoitokaan yhtä-äkkiä muuksi muuta. Todennäköisesti testoannos on turhan pieni ja siitä olisi hyvä keskustella urologin kanssa. Toisaalta testosteroni lisää sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä, varsinkin jos/kun on sukurasitetta. Onko erektio-ongelmia? Käyttääkö erektiolääkettä? Em. lääkkeet auttavat erektio-ongelmiin, mutta ei haluttomuuteen. 

Aika paljon voisi auttaa tosiaan se painon reilu pudotus ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen esim. urheilemalla. Kun mies huomaa positiivisia vaikutuksia ulkonäköön ja jaksamiseen, niin se voisi innostaa myös seksin saralla. 

Mutta pahaa pelkään, että jos mies itse ei ole valmis muuttamaan elintapojaan, niin ei tule näkymään muutosta parempaan. 

Erektio on toiminut silloin, kun seksiä on ollut. Ei käytä erektiolääkettä, eikä ole kiinnostunut sellaisen kokeilemisesta, kun miehellä ei tee seksiä mieli. Nykyisin tosin edes aamuerektioita ei enää juuri koskaan ole, mistä olen huolissani.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi