Miksi niin monen nuoren käsivarret ovat täynnä viiltelyarpia?
Olen itsekin nuori vielä, ja kokenut henkisesti paljon rankkoja asioita mutta en kyllä ole ikinä viiltänyt itseäni... Ja nämä arvet erityisesti nuorilla naisilla/tytöillä. Varmasti on vanhempikin sukupolvi käynyt rankkoja asioita läpi mutta ei silti ole viillellyt, en ainakaan ole koskaan nähnyt kellään vanhalla ihmisellä viiltelyarpia. Miksi nuoret viiltelee?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan orvoksi jääminen ja hyostaanotetuksi joutuminen aika wt-meininkiä
Ja lastensuojelun ja sosiaalitoimen asiakkuus
Olen lastensuojelun entinen asiakas ja en oikein ymmärrä, miten se että isäni oli kelvoton kasvattaja olisi minun vikani ja minun ominaisuuteni? Olen korkeakoulutettu, asun omistusasunnossa, minulla on hyvä työpaikka ja saan keskimääräistä parempaa palkkaa, minulla on perhe ja lapsia, sijoitan ylimääräisiä rahojani ja mm. luen paljon. En oikein löydä itsestäni sitä weeteetä mitä jotkut hieman yksinkertaisemmat ihmiset yrittävät aina lastensuojelun entisten asiakkaiden päälle liimata. Yleensä tuollaiset tarpeet leimata lapsuuden kasvuolosuhteiden perusteella kertovat vain karua kieltään henkilöstä itsestään. Älykäs ihminen ei leimaa lasta tämän koko loppelämäkseen huoltajien tekojen takia. Vain todellinen tollo tekee niin.
Olen yli nelikymppinen ja mulla on kädet täynnä vanhoja viiltelyarpia. Käytän vaan yleensä pitkähihaisia, niin ne ei ole näkyvissä. Nuoret on kai rohkeampia kun eivät pelkää näyttää omia viiltelyarpia.
Lainaus ei toimi. Tsunamin kohdallahan paikallisten ihmisten ongelmaksi jäi myös kulkutautien riskit, tsunami oli tuhonnut vesi- ja viemärijärjestelmät, joten ihan peseytymisestä ja vessassakäymisestäkin tuli ongelmia. Terveydenhuolto oli myös ihan tukossa turisteista. Sitten samaan aikaan oli niitä valopäitä, jotka olivat tulleet Thaimaahan etsimään omaisiaan vielä vuodenvaihteessa ja alkuvuodesta, eivät ymmärtäneet että olivat lähinnä tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi koulukaveri ylpeili viiltekyarvillaan, hänellä kun oli niin rankkaa kun oli menettänyt vanhempansa.
Tuli koskaan mieleen, että kouluikäisenä vanhempien menetys voisi olla oikeasti melko rankkaa?
Isäni menetti molemmat vanhempansa sota-aikana ollessaan 10 vuotias.
Sen jälkeen hänet myytiin huutolaispoikana työmieheksi maaseudulle.
Ei hän viillellyt itseään ?
Niin minkä sodan? Ei huutolaislapsia ollut enää 40-luvulla, silloin oli jo sosiaalihuollon mikä huolehti orvoiksi jääneistä.
Lainaukset eivät toimi, mutta vastaus on ihmettelyyn siitä, että miksi en mennyt vaikka hikilenkille.
Niin siis luulet, että 12-13 vuotias lapsi kykenee vakavasti masentuneena, itsetuhoisena ja ahdistuneena niinkin rationaaliseen ratkaisuun, kuin hikilenkkiin? Varsinkin sellaisessa tilanteessa, kun jo pelkästään talvivaatteet ovat hyvin puutteelliset ja lapsen syömistä rajoitetaan, koska lapsen elämän ylläpitämiseen ei saa mennä senttiäkään liikaa rahaa, vain se minimi? Ei viiltely ole mikään tietoinen ja vakaasti harkittu päätös, vaan traumaoire.
Ihanko tosissaan joku kyselee tällaista, että miksi lapsi ei tee harkittuja, viisaita ja rationaalisia päätöksiä? Miksi et saman tien kysy sitä, että miksi en marssinut poliisin puheille? Sehän se olisi ollut paljon järkevämpi ratkaisu koko asiaan, näin aikuisen aivoilla ajateltuna, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lastensuojelun entinen asiakas ja en oikein ymmärrä, miten se että isäni oli kelvoton kasvattaja olisi minun vikani ja minun ominaisuuteni? Olen korkeakoulutettu, asun omistusasunnossa, minulla on hyvä työpaikka ja saan keskimääräistä parempaa palkkaa, minulla on perhe ja lapsia, sijoitan ylimääräisiä rahojani ja mm. luen paljon. En oikein löydä itsestäni sitä weeteetä mitä jotkut hieman yksinkertaisemmat ihmiset yrittävät aina lastensuojelun entisten asiakkaiden päälle liimata. Yleensä tuollaiset tarpeet leimata lapsuuden kasvuolosuhteiden perusteella kertovat vain karua kieltään henkilöstä itsestään. Älykäs ihminen ei leimaa lasta tämän koko loppelämäkseen huoltajien teko
Miksi yrität korostaa noita koulutusta, omaisuutta ja tuloja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lastensuojelun entinen asiakas ja en oikein ymmärrä, miten se että isäni oli kelvoton kasvattaja olisi minun vikani ja minun ominaisuuteni? Olen korkeakoulutettu, asun omistusasunnossa, minulla on hyvä työpaikka ja saan keskimääräistä parempaa palkkaa, minulla on perhe ja lapsia, sijoitan ylimääräisiä rahojani ja mm. luen paljon. En oikein löydä itsestäni sitä weeteetä mitä jotkut hieman yksinkertaisemmat ihmiset yrittävät aina lastensuojelun entisten asiakkaiden päälle liimata. Yleensä tuollaiset tarpeet leimata lapsuuden kasvuolosuhteiden perusteella kertovat vain karua kieltään henkilöstä itsestään. Älykäs ihminen ei leimaa lasta tämän koko loppelämäkseen huoltajien teko
Esimerkiksi klassisessa luokkajärjestelmässä yhteiskuntaluokkaan vaikuttaa keskeisesti myös lapsuudenperhe.
Koska wt:llä ei ole korkeaa koulutusta, omaisuutta saati kunnollisia tuloja. Jos siis tarkastellaan käsitettä wt sen käyttötarkoituksessaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska wt:llä ei ole korkeaa koulutusta, omaisuutta saati kunnollisia tuloja. Jos siis tarkastellaan käsitettä wt sen käyttötarkoituksessaan.
Ei koulutus tai omaisuus sitä määrittelet vaan asenne.
Älykäs ihminen ymmärtää kyllä, että Suomi ei ole enää sääty-yhteiskunta. Länsimaisessa demokratiassa niin sanotut luokkaerot eivät määräydy automaattisesti lapsuuden perheen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulutus tai omaisuus sitä määrittelet vaan asenne.
Jos tarkistat sanan varsinaisen merkityksen, niin hoksaat kyllä yhteyden. Hassua että nostit asenteen esimerkiksi, kun minähän en ole käyttänyt wt-sanaa esimerkiksi pilkkakirveenä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä niillä lapsilla ja uusilla huoltajilla on jos jonkinlaista kähinää lastensuojelun ja sosiaalitoimen kanssa. Tehdään olosuhdekartoituksia, selvityksiä kotioloista, pidetään palavereja, passitetaan orvoksi jäänyt tutkimuksiin terveydenhuoltoon, yritetään saada selkoa pärjääkö normaalisti koulussa ja muualla sosiaalisessa ympäristössä, mutta perheet eivät usein ymmärrä, että miksi nämä tehdään.
Surullisen näköistä, kun jollain kassaneidillä on sellaiset käsivarret.
Kannabiksen piikitys tuota aiheuttaa. Jotkut ovat jopa kuorineet itsensä juustohöylällä.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen ymmärtää kyllä, että Suomi ei ole enää sääty-yhteiskunta. Länsimaisessa demokratiassa niin sanotut luokkaerot eivät määräydy automaattisesti lapsuuden perheen mukaan.
Kyllähän se lapsuudenperhe edelleen vahvasti vaikuttaa. Esimerkiksi keskiluokkaisen lapsuuden ja nuoruuden eläneellä on ihan toiset mahdollisuudet elää aikuisenakin keskiluokkaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vanhin viiltelijä, jonka tiedän, on syntynyt joskus -83, eli ei se uusi juttu ole. Mulla kans oli rankkaa aikaa nuorena ja hetken aikaa pidin ns. haavaa kädessäni auki. Raavin samaa kohtaa usein ja se oli verillä. Se oli hätähuuto, mitä kukaan ei kuitenkaan ottanut koskaan puheeksi, vaikka oli kämmenselässä. Ja kyllä se helpotti pään sisäistä ahdistusta, kun tunsi fyysistä kipua, koska sillä ei ollut mitään muuta ulostulokanavaa.
Minu on vaan todella, todella vaikea ymmärtää tällaista.
Siis jos joku asia, tai ilmeisesti monikin \/ituttaa, niin lähtee mieluummin sitten vaikka juoksulenkille, ja juoksee kieli vyön alla ja verenmaku suussa niin kyllä siinä \/itukset laantuu, ainakin joksikin aikaa.
Ja urheilulla on positiivinen terveydellinen vaikutus. Mutta että alkaa vahingoittamaan itseään, en vaan tajua.
vain miehet tekevät itsemurhia.
naiset kerjäävät huomiota ja sääliä, siksi naisilla on säälittäviä viiltelyjälkiä merkkinä huomionhakemisesta.
Mutta miksi juuri tuo? Eikö kunnon hikilenkki äärimmäistä nopeutta toimisi paremmin?