Mies ei ymmärrä kipujani, vaan kokee että määräilen liikaa
Kunhan purkaudun. Ongelmana mies joka ottaa asiat turhan herkästi määräilynä. Kyseessä nyt tiskaus, tai oikeastaan astioiden laitto kuivauskaappiin. Lasien paikka on aina kuivauskaapissa, lautasille on kuivuttuaan oma laatikosto jonne ne siirretään. Ja siirtäjä olen aina minä.
Minä kun tiskaan, laitan lasit heti omille paikoilleen kuivauskaapin alahyllylle. Lautaset niin että samat lautaset on samassa rykelmässä oikeassa tai vasemmassa reunassa. Kulhot, kattilat ym keskellä.
Mies kun tiskaa, hän laittaa lasit minne sattuu, kulhojen, kippojen ja kattiloiden väleihin. Lautaset laittaa peräkkäin tyyliin syvä lautanen, iso matala lautanen, syvä lautanen, murokulho, iso lautanen, murokulho, leipälautanen, jne... Kaikki kiinni toisissaan ja lopputuloksena se ettet saa sieltä yhtään lautasta pois ilman, että kaikki lähtee liikkeelle. Tai kun yrität ottaa kattilaa, lasi putoaa sivusta.
Olen reumaatikko ja lisäksi on nivelrikkoa, käteni särkevät koko ajan enkä saa tartuttua tavaroihin kuten terve ihminen.
Yritän taas selittää tätä miehelle ja että mun on todella vaikeaa pääni yläpuolelta yrittää purkaa lautasjonoa, niin ettei mikään putoa ja hajoa, kun yhtä poistaessa koko jono lävähtää. Että jos laittaisi lautaset "lajeittain", ne ensinnäkin pysyvät paikallaan ja toisekseen, voin kahdella kädellä ottaa monta lautasta kerrallaan hallitusti laatikkoon, eikä tarvitsisi tehdä sitä yksitellen, joka aiheuttaa moninkertaisesti kipua.
Miehen ilmeestä näki että kokee tämän turhana määräilynä vaikka jälleen sanoi että tottakai, jos kerran minulla on kipuja. Mikään ei kuitenkaan yleensä muutu. Kiukuttaa!
Ja ei, meillä ei ole ap-konetta koska ei mahdu.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kärsinyt kroonisista kivuista yli 20 vuotta. Minun mies auttaa kotitöissä. Hän ymmärtää kivut ja välittää minusta.
Mies auttaa kotitöissä? Silloin kun sinä teet kotitöitä, niin koetko silloin itse auttavasi miestäsi?
Eri. Nen kotityöt ovat perkele yhteisiä. Siellän miehenkin likaiset astiat, pyykit , yteisten lasten sotkut läksyt ym. Ym., jos ei anässä auta niin jätä se sika niin on senkinverran hommia vähempänä!!!!
Juuri näin. Mielenrauha on hyvin tärkeää meille kaikille.
Jos vastaava tilanne olisi työpaikalla ja joku sanoisi että hei, nää astiat laitetaan näin, tää työ tehdään noin, niin ei varmasti unohtaisi. En käsitä miksi kotona se on niin "tällä väliä" tai "oho unohdin", etenkin kun on kyse sen ihmisen elämän ja kipujen helpottamisesta jota pitäisi rakastaa?😐
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki kertakäyttöastioita kunnes ukko tokenee. Terveisin Reumaatikko.
Juuri näin,,,tai ukko vaihtoon. Sairaana vallanjin riita ja pamieli sairastutuuttaa lisäksi psyyken ja rampauttaa elämän halut.
Jatkossa sairas saa tehdä itse kotityöt mielensä mukaan.
Meillä on sellainen dääntö, että jos osaa paremmin, saa tehdä itse. Ei puututa siihen miten toinen tekee. Hyvin on sujunut.
Yleensä näillä.pimottajilla on todellisuudessa jokin muu ongelma kuin lautasten paikka.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaava tilanne olisi työpaikalla ja joku sanoisi että hei, nää astiat laitetaan näin, tää työ tehdään noin, niin ei varmasti unohtaisi. En käsitä miksi kotona se on niin "tällä väliä" tai "oho unohdin", etenkin kun on kyse sen ihmisen elämän ja kipujen helpottamisesta jota pitäisi rakastaa?😐
Ei töissäkään tykätä pikkuasioista pomottavista. Saati sitten kotona. Ei siellä olla jonkun komennuksessa.
Aloittajan on parempi tiskata, kun osaa paremmin.
kyllä olisi parasta erota. saat sitten laittaa lautaset järjestykseen ocd:si mukaan
Vierailija kirjoitti:
vähän vaikea rakastaa sairasta nalkuttajaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei töissäkään tykätä pikkuasioista pomottavista. Saati sitten kotona. Ei siellä olla jonkun komennuksessa.
Hyvin sulta on mennyt täysin asia yli hilseen. Tosi kovaa ja korkeelta. Luitko sä edes mistä ap puhuu?
Sä oot varmaan tosi suosittu sun työyhteisössä, ootko just se joka ei voi helpottaa yhtään muitten arkea ja sujuvuutta töissä tai kotona? Koska just sun pitää saada ladota ne astiat niin että ne on hankalat kaikille muille, mutta kunhan sulle ei sanota pikkuasioista kun se on "komentamista". 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki kertakäyttöastioita kunnes ukko tokenee. Terveisin Reumaatikko.
Juuri näin,,,tai ukko vaihtoon. Sairaana vallanjin riita ja pamieli sairastutuuttaa lisäksi psyyken ja rampauttaa elämän halut.
Jatkossa sairas saa tehdä itse kotityöt mielensä mukaan.
Minä sairaana yksinäisenä saan nyt kotiapua minkä taviten eikä tarvitse anella.
Vierailija kirjoitti:
Tilaa vaa kaupasta iiisooo laatikollinen kertakäyttöastioita. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Minä tein tuon joskus kesämökki lomalla. Mies kutsui sukuaan mökille niin vanhalta mustilta toisin että tiskit jää minulle yksin. Samoin julistin että jokainen tuo mileisensä rillattavat ja juoman mukaan.. samoin ostin kertakäyttölakanat. 🤭
Oliko tässä nyt ongelmana kivut vai se, että mies tekee kotitöitä?
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan on parempi tiskata, kun osaa paremmin.
Kyllä se vaan kannattaa koristella äijä mattojen kanssa ulos. 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut reumapolilta kontaktia toimintaterapeutille ja kodin toiminnallisuuden kartoitusta? Sitä suosittelisin kysymään polilta ja mies mukaan. Kun se asia selitetään "virallisesti", niin usein läheiselle tulee ahaa-elämys siitä, millaisesta tilanteesta ja vaikeudesta ihan oikeasti on kysymys, yleensä siinä vaiheessa kun terapeutit tulevat kotiin ihan osoittamaan että mikä ei toimi ja mitä pitää muuttaa arjen sujumiseksi ja kipujen minimoimiseksi.
En. Minut on heitetty ulos reumapolilta, koska ei ole akuuttia. Hoito tk tai työterveys, siinä se. Eikä sieltä tuollaisia saa. Ap
Miksei saa? Oletko kysynyt tk? Aina kannattaa yrittää ja perustella miksi niitä tarvitsee.
Aloittajan kannattaa kertoa vaikka tästä suuresta astiaongelmasta niin luultavasti jonkinlaisen tuen piiriin osaavat ohjata. Kaksi aikuista ihmistä kuitenkin kysymyksessä ja noinkin yksinkertainen asia aiheuttaa noin paljon hankaluutta. Voi vain kuvitella, mitä se muu elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vähän vaikea rakastaa sairasta nalkuttajaa
Lähti vetämään. Tuolla perusteella on varmaan tumpelo muussakin.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tässä nyt ongelmana kivut vai se, että mies tekee kotitöitä?
molemmat ovat ihan kelpo syitä nalkuttaa miehelle, kun nalkuttamisesta tykkää.
Näin minäkin tekisin. Olisin varmaan antanut pusunkin poskelle.
"Aloittaja kerää monen päivän riskit miehen tiskattavaksi. Minä tuossa tilanteessa sanoisin miehelle, että kiitos kun tiskasit. Sitten pyytäisin ystävällisesti miestä siirtämään astiat niiden kuivuttua laatikkoon."
Näin minäkin tekisin. Olisin varmaan antanut pusunkin poskelle.
En kyllä ymmärrä. Minä saan miehen tekemään ihan mitä vaan jos haluan. Minä en tosin teekään pikkuasioista suurta ongelmaa, jota pitää sanoittaa jne.
Ihan vaan hymyilen ja kerron mitä haluan. Olen muutenkin lähes aina hyvällä tuulella ja kohtelen miestä hyvin.
Tilaa vaa kaupasta iiisooo laatikollinen kertakäyttöastioita. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣