Teen lähes joka päivä palkatonta ylityötä, enkä saa asiaa muuttumaan!
Olen koulunkäynnin ohjaaja (kyllä, se sana kirjoitetaan erikseen) ja teen osa-aikasta työtä. Minulla on tuntimäärä 26 t/vko. Joka-ikinen työtunti on korvamerkitty opetustunneille ja väkituntivalvonnalle. Minulle kuuluu yksi 12 minuutin tauko työpäivinä. Sen aikana minun tulee ehtiä syödä omat evääni sillä en suostu maksamaan kallista lounashintaa kouluruoasta.
Lähes joka päivä joudun tekemään ylitöitä, sillä kun luokka pääsee kotiin, minun luokassani on eräs 1. Luokkalainen joka ei käy koilun iltapäiväkerhoa, vaan isovanhemmat tulevat hakemaan lapsen koululta. Tämä lapsi menee paniikkiin, jos joutuu yksin odottamaan hakijaa ja alkaa itseä hysteerisesti jos jättää yksin odottamaan hakijaa. Sama lapsi on erittäin hidas pukuja, ja näin talvella menee 10-15 minuuttia että saa puettua päälleen kaikki talvivaatteet. En siis voi lähteä kun koulun kello soi, vaan minulla menee aikaa tämän oppilaan lukemisen odotteluun ja viemiseen isovanhempien luokse koulupäivän jälkeen koulun pihalle. Samoin lähes päivittäin jonkun oppilaan hanskat, kengät, pipo ym on hävinnyt ja alkavat itkemään kun hävittävät ulkovaatteita. En voi jättää oppilasta yksin etsimään hattua, jos näin tekisin, olisivat heti oppilaan vanhemmat vihaisia että on jätetty itkevä ja hätääntynyt oppilas yksin selviytymään tilanteessa. Vanhemmat kun eivät ymmärrä, että minulle ei makseta penniäkään ylitöistä.
Sanoin kaikki korjaamisen työaikoihin pitää tehdä omalla ajalla. Jos olen ollut vaikkapa sairaana niin nämä poissa-olot kirjataan omalla ajalla, sillä sen yhden 12 minuutin aikana ehdin juuri ja juuri hätäisesti syömään ja käymään vessassa, en mitään muuta.
Tilanne on sama muillakin koulumme ohjaajilla ja heitäkin harmittaa miten paljon sitä joutuu tekemään palkatonta ylityötä viikottain. En ymmärrä miksei ohjaajille voisi antaa esim aikaa työajalla kirjata esim poissaolot ja lomat.
Kommentit (44)
Yhteys liittoon jos työnantaja ei kuuntele?
Vierailija kirjoitti:
Liitto sanoo vain, että älä tee palkatonta ylityötä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten toimi niin. Työnantan vastuu, ei sun. Sä olet vapaalla silloin kun työaikasi päättyy etkä saa siitä palkkaa. Eri asia jos saat vapaana tehdyt ylityöt.
Lähdet kotiin kun aika on täysi. Vanhempien vastuulla kakara sen jälkeen.
Paljonko sinun kuukausipalkkasi on tuolla 26 t/viikko työajalla? Onko se 26 t per viikko joku opetustuntijuttu ja todellisuudessa saa kuukausipalkkaa ihan normaalin työviikon perusteella?
Jos joudut olemaan vartin per päivä "ylitöissä", niin tuo ei ole kyllä yksityisellä puolella yhtään mitään asiantuntija töissä, jossa se voi olla kaksi tuntia per päivä. Olen joskus tehnyt 70 tunnin työviikkoja ilman mitään ylityökorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten toimi niin. Työnantan vastuu, ei sun. Sä olet vapaalla silloin kun työaikasi päättyy etkä saa siitä palkkaa. Eri asia jos saat vapaana tehdyt ylityöt.
Ei saa mitään vapaata tehdyistä ylitöistä. Itkevää ja hätääntynyttä lasta ei voi jättää yksin. Sama juttu jos koulupäivän jälkeen oppilaat tappelee koulunpihalla ja lyövät toisiaan, tai joku kiusaa toista oppilasta. En voi siinä tilanteessa vain häipyä ja olla puuttumatta tilanteeseen, kun tilanne tapahtuu koulun alueella.
Minua voisi syyttää virkavelvollisuuden huolehtimatta jättämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sinun kuukausipalkkasi on tuolla 26 t/viikko työajalla? Onko se 26 t per viikko joku opetustuntijuttu ja todellisuudessa saa kuukausipalkkaa ihan normaalin työviikon perusteella?
Jos joudut olemaan vartin per päivä "ylitöissä", niin tuo ei ole kyllä yksityisellä puolella yhtään mitään asiantuntija töissä, jossa se voi olla kaksi tuntia per päivä. Olen joskus tehnyt 70 tunnin työviikkoja ilman mitään ylityökorvauksia.
En saa mitään kuukausipalkkaa täysillä tunneilla, vaan palkka maksetaan 26 työtunnin mukaan, bruttopalkka on 1600 euroa
1 Kysyt esihenkilöltä miten tällaisessa tilanteessa toimitaan
2 Laitat työtunnit ylös ja viestin palkkikseen, että viikolla x lisätyötä 2 tuntia tai mitä sitten olikin
Siriina kirjoitti:
2 Laitat työtunnit ylös ja viestin palkkikseen, että viikolla x lisätyötä 2 tuntia tai mitä sitten olikin
Palkkahallinto ei voi maksaa lisätöitä ilman esihenkilön hyväksyntää.
Siriina kirjoitti:
No kun niitä tehtyjä ylitöitä ei saa maksuun. Työnantaja sanoi, ettei voi maksaa niitä.
Kyllä se on monilla sama juttu. Tai pahempikin.
Isovanhempien pitää olla paikalla silloin, kun koulun kello soi ulos. Heidän pitää älytä lähteä aikaisemmin matkaan. Jos eivät ole ajoissa paikalla, lapsi vaikka vaksien hoitoon siksi aikaa, kun hakijat tulevat.
Sano isovanhemmille, että tulevat aikaisemmin paikalle ja auttavat tarvittaessa itse lapsen pukemisessa.
Miksi jäät sinne odottelemaan jotain pukemisia? Sano isovanhemmille, että tulevat aiemmin hakemaan lapsen ja sisältä. Meillä ekaluokkalainen käveli päivittäin itse kotiin ja odotti siellä 4 tuntia vanhempia töistä kotiin. Ekaluokkalainen osaa kyllä itsensä pukea, kun se onnistuu jo 2-3 -vuotiailtakin. Jos ei osaa, niin harjoittelee tai mummu ja vaari pukevat.
Teet karhun palveluksen, jos etsit lasten pipot ja hanskat päivittäin. Eivät he sillä tavoin opi pitämään huolta omista tavaroistaan ikinä. Se on HYVÄ ASIA, jos hanskat joskus hukkuvat. Lapsi oppii pistämään ne hyvään talteen ja huolehtimaan tavaroistaan.
Miten avuttomia nykyiset ekaluokkalaiset oikein ovat? Itsellä kyllä piti älytä itse pukeutua sekä kouluun lähtiessä että palatessa asianmukaisesti sekä omatoimisesti piti kulkea mennen tullen, ei silloin kolmelle kilometrille mitään järjestettyjä kuljetuksia ollut. Pakkasilla kuljettiin joskus linja-autolla, mutta kyyti piti maksaa ihan itse rahalla. Koulussa oli kaiken lisäksi polkupyöräkielto alle 10-vuotiaille, koska kaikilla lapsilla koulumatka kulki ainakin osittain pitkin vilkasta maantietä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on monilla sama juttu. Tai pahempikin.
No näinhän se on. Yhdessä työssä ekat 15 min meni omavastuuseen ja sen jälkeen alkoi tulla vasta ylityökorvauksia. Käytännössä tuolta ei päässyt juuri koskaan lähtemään sillä hetkellä, kun työvuoro listan mukaan päättyi. Joka päivä se 10 min vähintään meni omaan piikkiin, harvoin kuitenkaan yli varttia, että olisi saanut korvauksia.
Vaikka kyse olikin ihan tosi pienistä ylityksistä, niin niistä kuitenkin kertyi se tunti viikossa vähintään. Jos on joku hyvin palkattu työ, hyvät työedut jne., niin ymmärrän, että jotain monen tunninkaan ylityksiä omaan piikkiin ei lasketa, mutta kun on pienipalkkainen työ ja tuollainen jousto työnantajan suuntaan ei tuo mitään lisäetua, niin kyllähän se ottaa päähän.
Onko se sun ongelma jos yjsi lumihiutale saa paniikkikohtauksen sun työajan ulkopuolella? Miksei isovanhemmat voi tulla ajoissa paikalle hakemaan holhokkiaan?
Itse lähtisin menenmään sillä sekunnilla kun työaika päättyy. Ei ole mun ongelma miten ihmiset asiansa ja kakaransa hoitaa, minä en sitä ilmatteeksi tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa mitään vapaata tehdyistä ylitöistä. Itkevää ja hätääntynyttä lasta ei voi jättää yksin. Sama juttu jos koulupäivän jälkeen oppilaat tappelee koulunpihalla ja lyövät toisiaan, tai joku kiusaa toista oppilasta. En voi siinä tilanteessa vain häipyä ja olla puuttumatta tilanteeseen, kun tilanne tapahtuu koulun alueella.
Minua voisi syyttää virkavelvollisuuden huolehtimatta jättämisestä.
Sitten vaan vaadit palkan lisätunneilta.
Anteeksi kirjoitusvirheet, ne tuli automaattisesta tekstinsyötöstä