Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tehnyt luokkahypyn?

Vierailija
10.01.2026 |

Oletko liikkunut yhteiskuntaluokasta toiseen - tai unelmoitko siitä?

Omalla kohdalla luokkahyppy on ollut alaluokan alimmalta oksalta ylempään keskiluokkaan. Hyppy ei ole ollut helppo, koska varsinaista mallia ei ole ollut ja ympäristö on ollut yhtä keskiluokkaa vihaavaa kouluttamatonta alaluokkaa. Aikuisuudessa tapahtunut akateeminen koulutus ja työ, liikkuminen maailmalla, työn kautta hiljalleen nollasta rakentuva voimakkaasti nousujohteinen tulotaso ja karttuva varallisuus sekä lopulta myös kulttuurillinen keskiluokkaistuminen sen lopulta tekivät. Sisäinen köyhä lähiölapsi tuskin koskaan katoaa, mutta silti koko setti meni matkalla uusiksi: useat arvot, kyky- ja taitopotentiaali, verkostot, käsitys itsestä ja yhteiskunnasta sekä kulttuurimieltymykset näin muutamia mainitakseni. Muutoksen omalla kohdallani sai aikaan omakuvan hidas ja vaiheittainen muutos. Kyse oli siis vain ja ainoastaan sisäisestä muutoksesta sekä kovasta työstä, ei muiden antamasta mahdollisuudesta. Vaikka kyse onkin hyvin harvinaisesta tilanteesta, mahdollisuuksien tasa-arvon maassa tämä on silti mahdollista. Kirjastot on auki myös viikonloppuisin, aikuislukioon pääsee vaikka kesken vuotta ja yliopiston ovet aukeavat kykyjen rajoissa.

Kuulisin mielelläni muidenkin tarinoita ja miksei myös vähän alaluokkaista luokkakitinää. Mikä sinut liikutti luokasta toiseen? Tai mikä estää liikkumisesi?

Mikä on mielestäsi tärkein yhteiskuntaluokkaa määrittävä tekijä?

Vaihtoehdot

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa on täällä monta kertaa jauhettu. Mun miehellä on yli 4Kiloeuron palkkka ja ammattikoulu. Sitä kannattaa miettiä ja pitkään kun leveilee koulutuksillaan! 

Älä käytä tuota K-kirjainta, pliis. Sano mielummin vaikka neljä tuhatta tai 4000. Mutta ei 4K eikä varsinkaan 4Kiloeuroa. Pää hajoaa tästä kalluudesta!

Vierailija
62/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämässä kannattaa miettiä muutakin kuin omaa ylivertaisuutta ja koulutusta. Koulutuksella ei loppujen lopuksi tee mitään. Se ei tuo ruokaa pöytään, ei siivoa, ei tee Kela-hakemusta puolestasi eikä hae miestäsi baarista kello 03 yöllä. Kirjoja voi ja saa lukea, sitä en kiellä, mutta kouluja siihen ei tarvita, jos ammattitaitoa on!

Miksi ihmeessä sun tulee hakea miehesi baarista kello 03 yöllä? XD

Tätä en itsekään ymmärrä. Ihan kuin se olisi jokin elämän yksi tärkeistä asioista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Suomessa on totuttu ajattelemaan meidän olevan yksi suuri keskiluokka, todellisuus alkaa näyttää toiselta. Luokkarajat eivät ehkä näy enää pelkissä haalareissa tai silinterihatuissa, vaan ne ovat piilossa kulutustottumuksissa, harrastuksissa ja verkostoissa.

Nykyään puhutaan usein kolmijaosta: Prekariaatti (pätkätöiden tekijät), vakiintunut työväen- ja keskiluokka sekä globaali eliitti. Onko sosiaalinen nousu enää edes mahdollista pelkällä kovalla työllä, vai määrääkö vanhempien koulutusaste ja perintöomaisuus yhä enemmän sen, mihin lokeroon päädyt? 

Mitä mieltä olette onko "luokaton Suomi" vain kaunis myytti?

Vierailija
64/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloissa näkyy yhteikuntaluokka parhaiten. Eläkkeellä olevat duunarit asuvat vanhassa kerrostalossa, jossa kolmio maksaa 70 000e.  Toisessa kerrostalossa, joka on uusi ja omalla tontilla asuu paremmin pärjäävät. On lääkäreitä, aluepäällikkö, kirurgi, merikapteeni ja yleensäkin paremmin pärjääviä. Heillä on yleensä korkeakoulutasoinen ammattitutkinto. He ovat maksaneet asunnostaan 270 000e käteisellä.

Suurissa kaupungeissa, kuten Helsingissä, luokkakahtiajako näkyy asuinalueissa. Tietyt kaupunginosat leimautuvat hyvätuloisiksi ja toiset työttömyyden ja huono-osaisuuden keskittymiksi. Tämä vaikuttaa koulujen laatuun ja lasten tulevaisuudennäkymiin jo varhaisesta iästä alkaen.

Vierailija
65/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä lapsuus alkoholistiperheessä. Asuttiin kuitenkin omakotitalossa joka oli oma ja myöhemmin olen hoksannut, että vanhemmat opetti meille hyviä tapoja, esim pullosta ei saa koskaan juoda vaan lasista jne. Vaikea määritellä mihin ns. luokkaan lapsuus oikein menee.

Ajattelin jo alakoulussa, että minun pitää opiskella, jos haluan itselleni muuta kuin köyhyyttä. Ja niin tein. Joku kirjoitti, että kaikilla ei ole varaa opiskella ja hieman ihmettelen tätä: Suomessa on mahdollista. En saanut mitään kotoa lähtiessäni, joten tarkoitti opintolainan ottamista jossain vaiheessa (kirjat sekä huonekaluja) sekä töiden tekemistä parina iltana viikossa ja viikonloppuisin sekä kaikki lomat. Mutta kyllä se kannatti, sen jälkeen on mennyt mukavasti ja nyt kuulun ikäluokastani 10% parhaiten tienaavien joukkoon. Mutta Suomessa tämä taitaa kuitenkin tarkoittaa edelleen ylempää keskiluokkaa tulojen näkökulmasta.
Mahdollista matkustella erikoisempiin paikkoihin

Tuo hyvien tapojen opettaminen lapsille sekä koulutusmyönteisen kuvan istuttaminen voi viedä jo itsessään pitkälle.

Vierailija
66/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tarinansa jakaneille. Näitä oli kiva lukea!

Vierailija
67/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö minun muka tuntea kuuluvani ylempään keskiluokkaan, koska olen FT? Koulutus ei määritä yhteiskuntaluokkaa.

Vierailija
68/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa on totuttu ajattelemaan meidän olevan yksi suuri keskiluokka, todellisuus alkaa näyttää toiselta. Luokkarajat eivät ehkä näy enää pelkissä haalareissa tai silinterihatuissa, vaan ne ovat piilossa kulutustottumuksissa, harrastuksissa ja verkostoissa.

Nykyään puhutaan usein kolmijaosta: Prekariaatti (pätkätöiden tekijät), vakiintunut työväen- ja keskiluokka sekä globaali eliitti. Onko sosiaalinen nousu enää edes mahdollista pelkällä kovalla työllä, vai määrääkö vanhempien koulutusaste ja perintöomaisuus yhä enemmän sen, mihin lokeroon päädyt? 

Tuo kolmeen jaottelu on siinä mielessä puutteellinen, että itse ajattelen keskiluokan jakautuvan vielä alempaan ja ylempään keskiluokkaan. Tällöin saa mielekkään jaon tehtyä myös koulutustasojen näkökulmasta, vaikka se ei mikään tieteellinen jaottelu olekaan. Myös muut tekijät koulutuksen lisäksi vaikuttavat luokkaan, mutta koulutus taitaa olla se merkittävin tekijä. Ainakaan itse en muuta keksi.

Vierailija
69/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö minun muka tuntea kuuluvani ylempään keskiluokkaan, koska olen FT? Koulutus ei määritä yhteiskuntaluokkaa.

Ei määritä, mutta mikä määrittäisi paremmin?

Vierailija
70/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-perinteisesti omistus ja tuotantovälineet ovat olleet ratkaisevia, tämä korostuu yhä enemmän yläluokassa.

-Ammattiasema ja koulutus: Ylempi korkeakoulutus ja johto-/asiantuntijatehtävät nostavat ylempään keskiluokkaan, kun taas vähäisempi koulutus ja työntekijän vähäisempi itsemääräämisoikeus sijoittavat alemmalle tasolle.

Tärkein yhteiskuntaluokkaa määrittävä tekijä on monimutkainen yhdistelmä tekijöitä, mutta ammattiasema (esimiesasema, koulutustaso) ja tulotaso, yhdistettynä kulttuuripääomaan (koulutus, elämäntapa), ovat keskeisiä; 

Vierailija
71/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan palstan vannabe-oikeistolainen trump-fani ei ole, yhtä luuseri kuin äitinsäkin!

Vierailija
72/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot.

Vierailija
73/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Radion Sinfoniaorkesterin ex-intendentti totesi, että "Täällä ei ole tähtiä". Maksettiinko hänelle muka - Esa-Pekka Salosesta puhumattakaan - samaa palkkaa kuin juuri koesoitossa orkesterin jäseneksi hyväksytylle keltanokalle?

Vierailija
74/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot.

Ehkä siinä mielessä, että varakkaat voivat pitää asioista, joista varattomat ei - tulojen puutteen takia. Tähän yksinkertaistaminen ei mielestäni kuitenkaan väestötasolla riitä.

Vierailija
75/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kolmeen jaottelu on siinä mielessä puutteellinen, että itse ajattelen keskiluokan jakautuvan vielä alempaan ja ylempään keski

Itse jaan keskiluokan kolmeen osaan ja työväenluokan kahteen osaan. Esimerkiksi korkeimman oikeuden tuomarit ja yliopistojen rehtorit ovat ylempää keskiluokkaa. Tavallisissa ammateissa olevat akateemiset kuten opettajat keskimmäistä keskiluokkaa ja amk-ammateissa olevat kuten sairaanhoitajat alempaa keskiluokkaa. Ylempi työväenluokka on amiksen käyneet ammattilaiset kuten sähköasentajat ja mekaanikot. Alempi työväenluokka on vähemmän ammattitaitoa vaativat duunarityöt kuten postinlajittelijat ja hoiva-avustajat. Sitten voisi olla vielä erikseen köyhälistö ja kurjalisto, mutta näille en ole oikein hyviä määritelmiä keksinyt.

eri

Vierailija
76/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt pienen luokkahypyn koulutuksen avulla. Näin ainakin itse ajattelen

Vierailija
77/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot.

Nimenomaan.

Vierailija
78/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea näistä yhteiskunnan luokista kun ne on keksittyjä juttuja. Lähinnä jonkun ihmisen oman egon itsepönkitystä. Suomessa ei ole luokkia.

Vierailija
79/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän korkeimman oikeuden tuomarit ja Suomen yliopistojen rehtorit ovat eliittiä.

Vierailija
80/114 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat maisterit tienaavat nimittäin itseäni paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän