Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö joku muu laskujen kanssa niin että jos vuodessa tulee 120 € lasku niin siirtää joka kuukausi sitä varten 10 € "laskutilille"

Vierailija
10.01.2026 |

josta sitten on kätevä maksaa tuo vuosivelotteinen lasku pois? Mä teen näin eikä muutenkaan vuosilaskuja tule kuin koti- ja matkavakuutus sekä yksi 30 € harrastusmaksu jonka senkin olen jakanut 2,50/kk maksulle.

Niin ei tule koskaan yllätyksiä, terveysmenoihinkin varaudun siirtämään satasen-pari terveystilille joka kuukausi.

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, mutta monihan on kuulemma sitä mieltä ettei S-Pankii ole edes mikään oikea pankki.... itselläni on siellä 1 tili niin enpä ole miettinyt. 

-> Jaa, millaista vastausta odotat tähän? Vaikea nyt lähteä näin hölmöjä mielipiteitä oikomaan. Että pitäisi maksaa suuria summia siitä ilosta että on jonkun "oikeamman pankin" asiakas? Eipä ihme että teitä on pikkasen höynäytetty :D

Vierailija
42/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, mutta monihan on kuulemma sitä mieltä ettei S-Pankii ole edes mikään oikea pankki.... itselläni on siellä 1 tili niin enpä ole miettinyt. 

-> Jaa, millaista vastausta odotat tähän? Vaikea nyt lähteä näin hölmöjä mielipiteitä oikomaan. Että pitäisi maksaa suuria summia siitä ilosta että on jonkun "oikeamman pankin" asiakas? Eipä ihme että teitä on pikkasen höynäytetty :D

En odota vastausta, kun en mitään kysynytkään. Vuosien varrella oon kyllä huomannut ettei ässäpankista ainakaan mitään sijoitusneuvontaa kannata pyytää, peruspankkina ihan ookoo. OPssa muut raha-asiat ja palvelumaksut hoituu huomaamatta bonuksilla, eikä mun mielestä muutama euro/kk ole mitään "suuria summia". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on vaikea suunnitella tulevia menoja, jos kaikki säästöt on samalla tilillä ja tietää, että siitä 7800 e menee reissuun? Yksinkertainen vähennyslasku, ei mitään ylivaikeaa matematiikkaa! Lisäksi ainakaan minulle ei pankista soitella, että hei, nyt sulla olisi varaa kuluttaa, kun tilillä on näin paljon rahaa eli vaikka saldo näyttää, että voisin hankkia kaikenlaista, niin järki muistuttaa, että ei ole pakko.

Kaikki rahani ovat joko käyttö- tai säästötilillä tai sijoituksissa. Pystyn silti koska tahansa kertomaan, että kesäloman budjetti on 2800 e ja mökkiremppaan menee noin 15 000 e ja on mahdollista käydä parilla festarilla, jos huvittaa. Ja silti säännölliset menot voi maksaa joutumatta kantamaan huolta siitä, riittääkö rahat.

-> En edelleenkään saa kiinni mitä pahaa on monissa tileissä. Lasken budjettiani jatkuvasti excelissä mutta en silti saa kiinni ajatuksestasi että olisi jotenkin helpompaa hallinno

Miksi teet elämästäsi noin vaikean? Sun pitää kuitenkin sille käyttötilille "kertoa" millainen summa joka kuukausi siirretään kaikille noille eri tileille ja muistaa vaihtaa sitä sen mukaan, miten menot muuttuvat esim. vastikkeen noustessa. Oletan, että ainakin tuossa joudut tekemään jonkinlaisen laskutoimituksen?

Menoja on aika vaikea unohtaa, niistä tulee kyllä lasku, jos kyseessä ei ole etukäteen sovittu suoraveloitus. Ja nehän toimivat samalla tavalla, oli maksutili mikä tahansa, kunhan siellä on rahaa.

Minusta olisi oikeasti hankalaa huolehtia laskunmaksusta kahteen kertaan eli ensin siirtää summa vesilaskutilille ja sitten maksaa se sieltä (tai antaa automatiikan maksaa). Paljon helpompaa on hallita raha-asioita yhdeltä käyttötililtä. Excelillä voi sitten jaotella rahojaan miten haluaa tai miksi ei käyttäisi kunnollista kirjanpito-ohjelmaa, jossa rahojaan voi tiliöidä, vaikka ne ovat samalla tilillä.

Vierailija
44/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet elämästäsi noin vaikean? Sun pitää kuitenkin sille käyttötilille "kertoa" millainen summa joka kuukausi siirretään kaikille noille eri tileille ja muistaa vaihtaa sitä sen mukaan, miten menot muuttuvat esim. vastikkeen noustessa. Oletan, että ainakin tuossa joudut tekemään jonkinlaisen laskutoimituksen?

-> Tämä menee automaattiveloituksella jonka summat tarkistan muutaman kerran vuodessa, ei tarvitse syötellä siis mitään erikseen. Kaikki muutkin laskuni menevät automaattiveloituksella palkkapäivinä.

Vierailija
45/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi oikeasti hankalaa huolehtia laskunmaksusta kahteen kertaan eli ensin siirtää summa vesilaskutilille ja sitten maksaa se sieltä (tai antaa automatiikan maksaa). Paljon helpompaa on hallita raha-asioita yhdeltä käyttötililtä. Excelillä voi sitten jaotella rahojaan miten haluaa tai miksi ei käyttäisi kunnollista kirjanpito-ohjelmaa, jossa rahojaan voi tiliöidä, vaikka ne ovat samalla tilillä.

-> Kerron esim. kotivakuutuslaskun esimerkillä miten teen tämän. Eli mulla on valmis suora automaatiosiirto jo vuosia ollut käyttötililtä laskutilille ja siinä lukee kotivakuutus 120/v 10/kk -> Sitten kun se kotivakuutus on lähtenyt laskutililtä, tarkistan että oliko summa pysynyt sellaisena että riittää tuo siirretty raha, jos ei niin nostan sitä esim. 11/kk jolloin se kertyy taas seuraavat 12 kk sitä seuraavan elokuun laskua varten. Mitään muuta ei tarvitse tehdä.

Sitä paitsi, juurikin nyt viime lasku oli jostain syystä mennyt niin että se e-lasku jäikin tulematta verkkopankkiin ja olikin ainoastaan vakuutusyhtiön sivuilla. Mutta osasin mennä katsomaan tätä kun osasin sitä odottaa ja sain maksettua laskun "käsin" ajoissa ja tehtyä uuden e-laskusopimuksen (nyt vaan mietin onko se enää ensi elokuussa voimassa vai onko tämä vakuutusyhtiön uusi tapa tehdä paperilaskutus-/karhulisiä. 

Jos olisi ollut vain 1 tili saati etten olisi varautunut tähän kotivakuutukseeni mitenkään, tuollainen olisi jäänyt äkkiä huomaamatta ja sitten olisin hyvässä lykyssä saanut jonkin perintäkirjeen!

Vierailija
46/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisään, siis että kuukausittaiset laskut menee tietenkin heti käyttötililtä, puhuit jotain vastikkeesta. En siirrä vastikkeen summaa ensin käyttötililtä laskutilille ja maksa sieltä, vain nämä vuosiveloitteiset laskut josta olen koko ajan puhunutkin. Eihän mun kotivakuutuksen summa muutu siitä paljonko mun vastike nousee! Mihin tämä vastike ja sen muuttuminen sinusta siis liittyy?

Vierailija
47/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen alkuvuodesta menojen kk-budjetin eli lasken kaikki oleelliset maksut (vakuutukset, vastikkeet, auton kulut, terveydenhoito, ...) kk-summiksi. Ja siirrän kuukausittain laskunmaksutilille tietyn summan lähiaikojen laskuihin sekä toiselle varautumistilille vuositasolla erääntyviin isompiin laskuihin hieman pienemmän summan. Näin ei pitäisi tulla ikäviä yllätyksiä. Vuoden mittaan tarkistan budjetin oikeellisuuden, jos tarpeen.

48/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Tilin yllä-pito maxsa kuukaudessa nykyään enemmän kuin 10 €g€€.

Joten sinne säpsähti laskurahat Tilin ylläpitöön.

S-pankissa ei ole kuluja, Op olisiko 3 e/kk. Op:n tili on pakko olla, koska sieltä on lainat. Tilinhoitomaksu menee bonuksista.

Vierailija
49/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ja elämäntilanteita on erilaisia, joten yksi ratkaisu voi olla yhdelle hyvä ja helppo ja toiselle vaikea. 

Minulle tällä hetkellä helpointa ja kätevintä on se, että pidän käyttötilillä vain suunnilleen yhden kuukauden käyttövaroja. Laitan joka kuukausi tietyn summan laskutilille ja tietyn summan säästötilille. Minun on helpointa hahmottaa raha-asiani näin, ja minusta on mukavaa, kun käyttötilillä ei ole valtavia summia.

Muut tehkööt juuri niin kuin heistä heidän tilanteessaan tuntuu parhaalta.

Vierailija
50/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä ja elämäntilanteita on erilaisia, joten yksi ratkaisu voi olla yhdelle hyvä ja helppo ja toiselle vaikea. 

Minulle tällä hetkellä helpointa ja kätevintä on se, että pidän käyttötilillä vain suunnilleen yhden kuukauden käyttövaroja. Laitan joka kuukausi tietyn summan laskutilille ja tietyn summan säästötilille. Minun on helpointa hahmottaa raha-asiani näin, ja minusta on mukavaa, kun käyttötilillä ei ole valtavia summia.

Sehän on suuri taloudellinen riskikin pitää yhden pankkikortin takana tuhansia euroja rahaa kuten monet näyttävät tekevän. Mulla on käyttötillä palkkapäivän jälkeen ainoastaan loppukuun talousrahat eli 370 € niin siinä ei voro pääsisi kovastikaan rikastumaan jos korttini veisi.

Vierailija
51/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli useita tilejä, mutta lopettelin ne kun Kelalle luvattiin oikeus kaikkiin tileihin. Turha maksaa palvelumaksuja. Rahaa on sitten käteisenä jemmassa, jos jotain ylimääräistä tulisi. Mihinkään vakuutuksiin ei ole varaa. Autollakin ajan ilman vakuutusta 9 kuukautta vuodessa.

52/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen valinnut kotivakuutuksen laskutuksen pienissä erissä 12x /v. Ei tarvii mitään siirrellä kun se vajaa 2 kymppiä lähtee tililtä joka kuukausi. Niitä eriä voi itse valita 1-12 ap! Sama autoon liittyvät pakolliset vuosittaiset maksut olen sopinut pieniin eriin.

En todella ota tuollaisia turhia laskutuslisiä maksettavakseni! 

Se on tietysti totta. Kun olin työelämässä maksoin kertalaskuina, mutta sairastuessani tulot tippuivat yhtäkkiä jäätävästi. Oli vaikea yhtäkkiä sopeuttaa menoja, joten muutin laskutukset. Minulla ei  ollut mistään ottaa kerran vuodessa 600 ajoneuvoveroon. Ja tarvitsen autoa, joten en ensi hätään voinut sitä myydäkään. Oli niin paljon raskaita asioita kerralla, että menin tämän kautta.

Millaisessa autossa vero on 600 euroa?

Vierailija
53/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on suuri taloudellinen riskikin pitää yhden pankkikortin takana tuhansia euroja rahaa kuten monet näyttävät tekevän. Mulla on käyttötillä palkkapäivän jälkeen ainoastaan loppukuun talousrahat eli 370 € niin siinä ei voro pääsisi kovastikaan rikastumaan jos korttini veisi.

Olen samaa mieltä. Ja opin ulkomailla työskentelyn vuosina pitämään pääsyn isoimpien summien tileille rajattuna eli korttitileillä pidin hyvin maltillisia summia. Ihan vaan varmuuden vuoksi.

Vierailija
54/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli useita tilejä, mutta lopettelin ne kun Kelalle luvattiin oikeus kaikkiin tileihin. Turha maksaa palvelumaksuja. Rahaa on sitten käteisenä jemmassa, jos jotain ylimääräistä tulisi. Mihinkään vakuutuksiin ei ole varaa. Autollakin ajan ilman vakuutusta 9 kuukautta vuodessa.

Edelleenkään S-Pankissa ei ole mitään palvelumaksuja ja eiköhän se sossu ole ennenkin ihan joka ikisen tilisi tiedot saanut pankista suoraan... 

Vierailija
55/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut kaikki laskut yhteen mitä maksan vuoden aikana ja sitten jyvittänyt 12 kuukaudelle. Mukana on myös pieni puskuri. Tilipäivänä siirtyy laskutilille aina sama summa. Laskutililtä ne sitten lähtee automaattisesti. 

Vierailija
56/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En odota vastausta, kun en mitään kysynytkään. Vuosien varrella oon kyllä huomannut ettei ässäpankista ainakaan mitään sijoitusneuvontaa kannata pyytää, peruspankkina ihan ookoo. OPssa muut raha-asiat ja palvelumaksut hoituu huomaamatta bonuksilla, eikä mun mielestä muutama euro/kk ole mitään "suuria summia". 

S pankki siirsi sijoitustoimintansa Nordnetille jo vuosia sitten, siksi siellä ei ole mitään muuta kuin S rahastoja.

Vierailija
57/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään just näin. Eli lasken edellisvuoden yhteiset menot (vakuutus, sähköt, sähkön siirto, päiväkoti, vesimaksu, jätemaksu), jaan sen 12 ja molemmat maksaa tuosta 50% joka kuukausi laskutilille. Näin ei tule yllätyksiä ja koska summat vaihtelee kuukausittain, pitäisi tilillä olla puskuria isompiin laskuihin. Lisäksi molemmat siirtää lainaosuutensa tilille kuukausittain. Muut laskut ja menot kukin hoitaa omalta tililtään ja keskustellaan kuluista. 

Vierailija
58/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan muita tilejä perustanut käyttötilin lisäksi kuin säästötilin (S-pankin tuottotili) jonne rahatilanteen salliessa siirrän joskus lisää rahaa. Ei se kyllä paljoa tuota sekään, mutta eipä ollut tuuria suorissa osake- tai rahastosäästökokeiluissakaan. Ihan kuin raha väistelisi minua niin että en kyllä koskaan tässä elämässä tule rikastumaan vaikka mitä koittaisin. Töistäkään ei maksettu juuri mitään, palkka ei noussut koskaan, jne. Olen tietysti työttömänä nyt, koska mitenkäs muutenkaan asiat voisi minun kohdalla mennä.

Vierailija
59/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee. Minulla on laskut E-laskuina ja riittävästi rahaa käyttötilillä. Laskuja ei tarvitse edes hyväksyä vaan ne veloitetaan eräpäivänä automaattisesti.

Sama mulla. Jonkun verran tarvitsee seurata että pitääkö siirtää tuottotililtä käyttötilille, tuloja kun mulla ei ole. 

Mutta jos tilanne on se että kaikki menee mitä tulee, niin onhan se fiksua varautua vaikka niin että erilliseltä "laskunmaksutililtä" ei voi käyttää rahaa muuten (ei siis korttia sille tilille). Tosin en ole ikinä oikein ymmärtänyt näitä moninaisia matka-, remppa-, lääkäri-, auto-, polkupyörä jne tilejä. 

Siis mulla just ei mene kaikki rahat vaan tällä systeemillä säästöjä on kertynyt yli kymppitonni kun käytän eri tilejä eri tarkoituksiin. Eikä tuo kortittomuuskaan estä käyttöä kun samalla tava

Jos osat säästää rahaa kun ne on eri tileillä, mikset osaa säästää, jos on samalla tilillä? Ihan sitä samaa sinun rahaa se on. 

Vierailija
60/162 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun siirtämään laskujenmaksutileiltä sijoituksiin rahaa pari kertaa kuukaudessa kun palkkatuloja tulee ihan tuhottomasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi