Miksi kaikissa töissä vaaditaan energisyyttä ihmisten parissa, ulospäin suuntautumista ja tiimityötaitoja?
Entä jos on noiden vastakohta, miten kertoa ja eikö voi hakea vaikka työ muuten kiinnostaa? Ei kaikki ihmiset ole energisia ihmisten parissa mutta voivat silti olla ystävällisiä ja hyviä typpejä. Miksi pitää vain suosia tuollaisia eksrovertti ihmisiä!
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Niin? Miksi ei toivota laiskoja, jotka eivät tule toimeen yhteisössä?
Kyllä on kummallisia vaatimuksia työnantajilla.
.ei matala energinen tarkoita laiskaa.
Esktroverit ottavat eniten sairasloma koska viilonloppuisin bilettää
Vierailija kirjoitti:
Työelämä syrjii tahallaan matalaenergiasia, itsenäisiä mutta muuten hyviä ja tunnollisia tekijöitä.
Miksi syrjii?
Jokaisen työnantajan tarkoitus on optimoida tulos. Matalaenerginen ei ole kärkisijoialla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen introvertti mutta muuten äärimmäisen energinen.
Niin minäkin eikä mulle tuota vaikeuksia tehdä työpäivän ajan töitä. Ekstrovertit sen sijaan tuntuvat käyttävän suurimman osan ajasta muiden kanssa höpöttelyyn ja töiden välttelyyn. Eräs jopa käski mun lopettaa liiallisen puuhaamisen ja rauhoittumaan :D Mun energisyys sai tämän paikallaan istuvan puhelinta näppäilevän kollegan näyttämään entistäkin laiskemmalta.
koska iso osa rekrytoijista kuvittelee, että introverttiys = ujous ja sosiaalinen ahdstuneisuus
ei osata ymmärtää, että introverttikin osaa oiken hyvin asiakaspalvelua ja osaa olla jopa tiimissä.
itse olen jo pitkään sanonut työhaastatteluissa olevani ekstrovertti, koska tiedän ettei sitä tajuta, jos sanon olevani introvertti, vaan aletaan tosiaaan ajatella, että raukka on ujo eikä uskalla.
Onneksi olen jo eläkkeellä. Kysyisin onko firma etsimässä henkilöä joka tekee tulosta vai seuraneitiä kahvittelemaan jos joutuisin tänä päivänä töitä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Miksi ei toivota laiskoja, jotka eivät tule toimeen yhteisössä?
Kyllä on kummallisia vaatimuksia työnantajilla.
.ei matala energinen tarkoita laiskaa.
Mitähän se sitten tarkoittaa? Ei ainakaan alkeellistakaan kirjoitustaitoa näköjään.
Vierailija kirjoitti:
koska iso osa rekrytoijista kuvittelee, että introverttiys = ujous ja sosiaalinen ahdstuneisuus
ei osata ymmärtää, että introverttikin osaa oiken hyvin asiakaspalvelua ja osaa olla jopa tiimissä.
itse olen jo pitkään sanonut työhaastatteluissa olevani ekstrovertti, koska tiedän ettei sitä tajuta, jos sanon olevani introvertti, vaan aletaan tosiaaan ajatella, että raukka on ujo eikä uskalla.
miksi ujous olisi edes paha? Nehän on parhaimpia kuuntelemaan asiakkaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen introvertti mutta muuten äärimmäisen energinen.
Niin minäkin eikä mulle tuota vaikeuksia tehdä työpäivän ajan töitä. Ekstrovertit sen sijaan tuntuvat käyttävän suurimman osan ajasta muiden kanssa höpöttelyyn ja töiden välttelyyn. Eräs jopa käski mun lopettaa liiallisen puuhaamisen ja rauhoittumaan :D Mun energisyys sai tämän paikallaan istuvan puhelinta näppäilevän kollegan näyttämään entistäkin laiskemmalta.
Juuri tällaista puhetta kuulee introverteilta muista ihmisistä, mutta vain selän takana. Se on vastenmielistä.
Älkää ottako kaikkea niin kirjaimellisesti. Esittäkää sitä mitä työnantaja haluaa. Sitähän se työssäkäynti ylipäätäänkin hyvin pitkälti on, teatteria. Hyvin harvassa työpaikassa kukaan voi olla sitä mitä oikeasti on, työrooli on kuin teatteriroolin vetämistä. Siinä kohtaa kun kävellään työpaikan ovesta sisään, vedetään naamari kasvoille, hymy huulille ja kerrotaan / tehdään sitä mitä työnantaja haluaa.
Hae työpaikkaa, kerro kaikki muut potentiaaliset puolesi tehtävään mutta jätä sana energisyys pois. jos pääset haastatteluun älä sano että olet energinen, esitä vain että olet. Näin se menee.
Ja silti välillä törmää kunnon näkkärinaamoihin asiakaspalvelussa. Liekö päässeet suhteilla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole koskaan ollut ekstrovertti, mutta väittäisin että oon tehnyt huolellisemmin ja tunnollisemmin kuin ne tosi äänekkäät jotka läyhää aina porukoissa. Lisäksi ne aina ottaa sairaslomaa ja keksii tekosyitä. me tunnolliset ei. Muistakaa palkata meitä hiljaisia!
Ekstrovertti voi olla aivan yhtä tunnollinen. Taitaa ongelmasi olla typeryys.
Ehkä. Mutta ei kauhean mukava.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ottako kaikkea niin kirjaimellisesti. Esittäkää sitä mitä työnantaja haluaa. Sitähän se työssäkäynti ylipäätäänkin hyvin pitkälti on, teatteria. Hyvin harvassa työpaikassa kukaan voi olla sitä mitä oikeasti on, työrooli on kuin teatteriroolin vetämistä. Siinä kohtaa kun kävellään työpaikan ovesta sisään, vedetään naamari kasvoille, hymy huulille ja kerrotaan / tehdään sitä mitä työnantaja haluaa.
Hae työpaikkaa, kerro kaikki muut potentiaaliset puolesi tehtävään mutta jätä sana energisyys pois. jos pääset haastatteluun älä sano että olet energinen, esitä vain että olet. Näin se menee.
ja tämän takia työelämä onkin tosi kuormittavaa varsinkin vähällä herkälle tyypille. jatkuvasti pitää olla joku rooli päällä. Sitten vielä jos työ jatkuu vuosia...
No ne nyt on ihan perus terveen ihmisen luontaisia ominaisuuksia. Ei sen kummempaa.
Hae paikkaa äläkä mieti liikaa mitä olet tai et ole, tuo esille mitä osaat, jätä kaikki muu sanomatta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen jo eläkkeellä. Kysyisin onko firma etsimässä henkilöä joka tekee tulosta vai seuraneitiä kahvittelemaan jos joutuisin tänä päivänä töitä hakemaan.
Eli olet itseäsi muita parempana pitävä mlkku ja pidät omia mielikuviasi ekstroverteista faktoina. Ei varmaan menestyisi haastattelussa tuo vastaus. Sinusta varmaan siksi kun hakevat seuraneitiä, mutta todellisuudessa siksi etteivät halua pilata firman ilmapiiriä sinulla.
No koska niitä ominaisuuksia halutaan.
Etsimme laiskaa läskiä, joka missään tapauksessa ei tule kenenkään kanssa toimeen.
Näinkö menisi sinun rekrytointisi?
Vierailija kirjoitti:
No ne nyt on ihan perus terveen ihmisen luontaisia ominaisuuksia. Ei sen kummempaa.
Hae paikkaa äläkä mieti liikaa mitä olet tai et ole, tuo esille mitä osaat, jätä kaikki muu sanomatta.
Ei se että sun persoonallisuus on erilainen, tarkoita että olet sairas :D
Vierailija kirjoitti:
No koska niitä ominaisuuksia halutaan.
Etsimme laiskaa läskiä, joka missään tapauksessa ei tule kenenkään kanssa toimeen.
Näinkö menisi sinun rekrytointisi?
No yhdessä työilmoituksessa oli mainittu näin ja musta oli jees:
"Meillä jokainen saa olla oma itsensä, arvostamme monimuotoisuutta ja uskomme, että erilaisuus tekee meistä vahvempia. "
Aika monessa työssä joutuu soittelemaan ja ottamaan kontaktia ulkopuolisiin.
Monet introvertit jättävät tällaiset työt tekemättä, koska se kuormittaa heitä liikaa ja sitten ne jäävät muiden harteille.
Töissä tarvitaan myös organisointikykyä; pitää saada ihmiset koolle jne. Jos introvertti tällaisiin kykenee ja pitää yhteyttä muihin yrityksiin/kansainvälisesti, on varmasti ok.
Monet vain eivät kestä sellaista työtä, missä pitäisi ottaa yhteyttä myös oman sisäpiirin ulkopuolella oleviin.
Ja intohimoa! Pitää olla intohimoa siihen tekemiseen.