Apua!! Mä en kertakaikkiaan ymmärrä sitä schrödinherin kisaa. Miten se muka voi olla kuollut ja elävä samaan aikaan?
Ei se ole mahdollista. Joten mikä on se suuri älömälö asiasta??
Kommentit (65)
Kissan kokoisen kappaleen De Broglie on niin lyhyt, eli energia korkea, ja se vuorovaikuttaa ympäristöönsä sikäli vahvasti ettei se voi olla superpositiossa. Superpositio on eri asia kuin huolimaton tai tekemätön mittaus. Opiskelkaa tuo ilmainen kurssisarja läpi https://www.youtube.com/playlist?list=PLg-OiIIbfPj1t7zYsf6aj7wrGb9fghFD…;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin kauan kuollut tai elävä, kunnes saamme varman tiedon, että onko se elossa vai ei.
Miksi se muka olisi meistä kiinni? Toi siis on tyhmintä mitä olen kuullut. Vaikka jossain filosofisessa mielessä voisi tehdä sellaista typerää ajatusleikkiä ettei mikään ole olemassa mitä en näe, niin en ynmärrä mitä tekemistä kvanttifysiikan kanssa sillä on.
ap
No, kvanttifysiikassa tosiaan jutut voivat olla kahdella lailla samanaikaisesti. Kissaesimerkki yrittää sitä havainnollistaa, ei ehkä kovin hyvin tosin.
Vierailija kirjoitti:
Kissa on yhtä aikaa elävä ja kuollut, kunhan tilaa ei tarkisteta.
Miksi kyse on kissasta? Eikö sama sitten päde kaikkeen muuhunkin?
Olen päässyt tentistä tai en ole, kunnes tarkistan asian.
Vierailija kirjoitti:
Jos metsässä kaatuu puu, kuuluuko siitä ääntä, jos kukaan ei ole kuulemassa?
Niinpä niin.
Se on vain ajatuskoe. Testiä ei käytännössä pysty luomaan tässä universumissa.
Ei mitään erikoista, koska on tunnettua, että universumin perusrakenne on tuntematon.