Rahat ei riitä vuokraan. Halvempaa ei löydy.
Ja joo olen työtön korkeakoulutettu! Nainen, elämänhallinta kunnossa. En oo koskaan juonut tai tupakoinut.
Ei vain ole enää varaa ja jatkuva kituuttaminen vie järjen.
Saan työmarkkinatuen, verojen jälkeen jää 500e ja asumistuki on 300e.
Eli 800 euroa kuussa saan valtiolta. Siitä lähtee vuokraan+ sähkö vesi 630e.
170 euroa jää tukien jälkeen millä elän. Olen tosi eristyksissä enkä voi muuta tehdä kun olla täysin lamaantunut. Ruokaa on myös niukasti.
Kommentit (304)
Moni on suositellut kimppakämppää. Mistä niiden tietoja löytyy esim Hesassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko miettiny että jostain muusta kaupungista vois löytyä töitä ja ehkä edullisempi vuokrakin
Olen 3 vuotta ettinyt. Jos on niin todella huonokuntoisia ja hyvin kaukana kaikesta. Autottomana en voi asua sellaisessa paikassa.
Edullisempia vuokria ei nykyään edes ole kun muutama.
Olethan katsonut kaikki muuttotappiokunnat läpi? Varkaus, Rääkkylä, Lieksa jne. Et kai vain asu kasvukeskuksessa?
Ap on työtön ja hänen pitäisi löytää työpaikka. Löytyykö noista muuttotappiokunnista paljonkin työpaikkoja?
Sitten voi muuttaa pois sieltä halvasta kunnasta ja asunnosta kun saa sen työpaikan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistelen, ettei Kela tue muuttoa, jos vaihtaa paikkakuntaa.
Ai niin, unohdin taas että kaikilla köyhillä on kolmen suuren omakotitalon verran irtaimistoa, jonka siirtämiseen luonnollisesti pitäisi saada ilmainen kuorma-auto ja seitsemän muuttomiestä viikoksi. Hehän eivät pysty pakkaamaan omin voimin eivätkä tunne yhtäkään kantokykyistä saati pakettiauton omistavaa ihmistä, jotta voisivat muuttaa samalla tavalla omatoimisesti kuin hyvätuloiset.niin, osuit kyllä naulan kantaan. Olen tämän sairauden takia köyhä ja lähestulkoon toimintakyvytön. Kyllä varmaan hissukseen jaksaisin pakkailla, mutta en pysty muuttamaan eikä ketään muuttamaan.
Tuliko sulle nyt parempi mieli, kun pääsit ivailemaan?
Niin, eli sinulla ei ole mitään mahdollisuutta edes tehdä työtä. Eikö se nyt ole ihan eri lähtökohta kuin mitä olet tähän asti väittänyt että olet korkeakoulutettu mutta et vaan saa töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, unohdin taas että kaikilla köyhillä on kolmen suuren omakotitalon verran irtaimistoa, jonka siirtämiseen luonnollisesti pitäisi saada ilmainen kuorma-auto ja seitsemän muuttomiestä viikoksi. Hehän eivät pysty pakkaamaan omin voimin eivätkä tunne yhtäkään kantokykyistä saati pakettiauton omistavaa ihmistä, jotta voisivat muuttaa samalla tavalla omatoimisesti kuin hyvätuloiset.niin, osuit kyllä naulan kantaan. Olen tämän sairauden takia köyhä ja lähestulkoon toimintakyvytön. Kyllä varmaan hissukseen jaksaisin pakkailla, mutta en pysty muuttamaan eikä ketään muuttamaan.
Niin, eli sinulla ei ole mitään mahdollisuutta edes tehdä työtä. Eikö se nyt ol
ei kun olen eri ja tuo oli ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun. Olisi vissiin pitänyt mainita?
Minulle tuli kehotus muuttaa halvempaan, kun ensin kela kielsi aiemmin muuton ja vakuuden. Sitten yks kaks käskee muuttaa. Sosiaalitoimiston mielestä ei syy muuttaa vaikka vuokra ylittää kela rajan. Ei mitään palvelua saa. Ja myös ilman luottotietoja etsittävä heti toinen, sitä ei ota kela edes huomioon. Muuttaa on helppo löytää jos luottotiedot, ilman niitä ei hyväksy. Eli vaikka maasta muutto olisi helpompi, koska toimistot ei Suomessa ota asukkaaksi ilman luottotietoja. Tähän tultu. Ainoa vaatimus. Mikään elämäntilanne ei kela päätöksiin merkkaa. Muuttaisin vaikka huomenna jos saisi, mutta en saa.
Mikä on looginen vaihtoehto siinä vaiheessa kun tajuaa että ei ole varaa asua siinä kaupungissa missä nyt asuu?
Aikoinaan kun teollistumisen aikana ihmist muutti maalta ja metsistä kaupunkeihin tehtaiden lähettyvillle, niin te olette nyt ne jälkeläiset.
Asiat on muuttuneet jo ajat stten. Työnteko ei ole ollut kannattavaa 25 kesään.
Nykyään työläinen ei saa itselleen mitään säästöön. Elää vuokrakopissa eräällä tavalla vankeudessa.
Moni ei osaa kalastaa tai elää luonnossa kuten ne, jotka toi teidän geenit kaupunkeihin orjuuteen.
Kajaanissa on tilaa elää ja puhdas luonto.
Opetelkaa erätaidot ja muuttakaa metsiin takaisin luontoon. Pois orjuudesta.
Tehkää kävelylenkkejä ja katselkaa niitä asuntoloita missä joudutte viettämään koko rahanne edestä aikaa. Taloudelliseen vankeuteen sulkevia laatikoita vedellä ja vessalla, sähkötkin on. Teitä kusetetaan täysillä silmiin.
Onko väärtiä onko?
Masennusta ja elintasosairauksia. Ei se ole ihmisen elämää. Teidän esi-isät osasi ja osaatte tekin parempaa.
Kun leikki tai peli on tyhmä lapsena, niin jatkoitteko peliä tai leikkiä? Vai menittekö pois.
Kuinka moni teistä on jaksanut enää pitkään aikaan äänestää?
Oletteko menettäneet toivonne?
Ei kaupungeissa ole mitään ja mihinkään ei ole varaakaan. Ei ole mitään syytä jäädä sinne loukkoon.
Joo, neuvot tulivat 85% oletuksella, että kyse on terveestä työttömästä, joka voisi halutessaan tehdä mitä vaan, mutta on elämäntapatyötön. Väärin arvattu?
Ottakaa huomioon, että 33% työkyvyttömiä.
kunnossa elämänhallinta? Ja olet täysin lamaantunut. Kait nyt koulunsa käynyt osaa hakea toimeentulotukea? Mistä sinun pitäs tapella? Noin pienet vakkari" tulot haloo.. ainut mihin tökätä että sull on säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijoilla ei ole hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijoilla ei ole hajuakaan.
Kokeile vaikka niinkin radikaalia ideaa kuin googlata esim. kimppakämpät Helsinki. Löytyy vaikka kuinka monta paikkaa josta valita sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Joo, neuvot tulivat 85% oletuksella, että kyse on terveestä työttömästä, joka voisi halutessaan tehdä mitä vaan, mutta on elämäntapatyötön. Väärin arvattu?
Ottakaa huomioon, että 33% työkyvyttömiä.
Silloin varmaan kannattaisi kertoa olevansa työkyvytön eikä valittaa ettei ole löytynyt töitä.
Kelan muuttotuki vaikka kuljetukseen on noin 100e. Viimeksi kun kysyin kuljetus olisi maksanut 700 e. Ei sellaiseen riitä tuo kelan summa, minulla se kului ihan elämiseen ja ruokaan. Kela tuet laahaa jäljessä kaikista elämisen kuluista ja sosiaalitoimisto on hyvin kielteinen ei myönnä oikeastaan mitään paikallisille, ne menee muille.
Lisäksi usein tulee olla muuttoon myös vuokravakuus joka voi olla 3kk raha tilille jota eivät myöskään myönnä kun vain paperina. Eli se tulee itse säästää tai sitten tarjota sellaista paperivakuutta jota usea ei hyväksy. Enkä ihmettele ei paperi ole sama kun raha tilille. Harva tuollaista pelkkää paperia haluaa. Muutto on Super kallista Suomessa. Ellei ole joku tuttu joka majoittaa ilmaiseksi muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli kehotus muuttaa halvempaan, kun ensin kela kielsi aiemmin muuton ja vakuuden. Sitten yks kaks käskee muuttaa. Sosiaalitoimiston mielestä ei syy muuttaa vaikka vuokra ylittää kela rajan. Ei mitään palvelua saa. Ja myös ilman luottotietoja etsittävä heti toinen, sitä ei ota kela edes huomioon. Muuttaa on helppo löytää jos luottotiedot, ilman niitä ei hyväksy. Eli vaikka maasta muutto olisi helpompi, koska toimistot ei Suomessa ota asukkaaksi ilman luottotietoja. Tähän tultu. Ainoa vaatimus. Mikään elämäntilanne ei kela päätöksiin merkkaa. Muuttaisin vaikka huomenna jos saisi, mutta en saa.
Esim. Paltamosta löytyy heti 65m^2 kaksio ja vuokra on 100€/kk. Vuokravakuuttakaan ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, unohdin taas että kaikilla köyhillä on kolmen suuren omakotitalon verran irtaimistoa, jonka siirtämiseen luonnollisesti pitäisi saada ilmainen kuorma-auto ja seitsemän muuttomiestä viikoksi. Hehän eivät pysty pakkaamaan omin voimin eivätkä tunne yhtäkään kantokykyistä saati pakettiauton omistavaa ihmistä, jotta voisivat muuttaa samalla tavalla omatoimisesti kuin hyvätuloiset.
Olen hyvätuloinen, mutten minäkään tunne pakettiauton omistavia ihmisiä. Suurimmalla osalla kun riittää se henkilöauto autoksi.
Jos olet pitkäaikaistyötön nuori, voit mennä Norjaan töihin heti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos asumistuki on 300€, niin se on 70% summasta 428,60€. Mikä noin kovat asumiskulut? Muu kuin trollaus siis?"
Ei se nyt ihan noin yksinkertainen laskelma ole :D
Asumiskulut 630 euroa, eli vuokran osuus voisi olla 550 e ja esim. Hämeenlinnassa tuollaisesta asunnosta saa 800 euron bruttotuloilla (työmarkkinatuesta kun maksetaan veroja) asumistukea tasan 300 euroa.
Hämeenlinnasta saa vesimaksuineen viidellä sataa sellaisia asuntoja, ettei sähköön mene edes kahtakymppiä. Siihen hallitus kannustaa, että muutetaan edes sen satasen halvempaan asuntoon.
Viereisessä Hattulassa on Vuokraovessa tarjolla 3 asuntoa, joista halvinkin on yli 500 ja lisäksi sähkölämmitteinen. Maalaiskunnissa asuminen ei aina ole halvempaa kuin kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Moni on suositellut kimppakämppää. Mistä niiden tietoja löytyy esim Hesassa
Oikotie tulee usein vastaan ja halvin vuokra niin näkyy usein jaettuja. Voi myös googlettaa, tai Facebook voi olla ryhmiä haulla kimppakämppä
niin, osuit kyllä naulan kantaan. Olen tämän sairauden takia köyhä ja lähestulkoon toimintakyvytön. Kyllä varmaan hissukseen jaksaisin pakkailla, mutta en pysty muuttamaan eikä ketään muuttamaan.