Rahat ei riitä vuokraan. Halvempaa ei löydy.
Ja joo olen työtön korkeakoulutettu! Nainen, elämänhallinta kunnossa. En oo koskaan juonut tai tupakoinut.
Ei vain ole enää varaa ja jatkuva kituuttaminen vie järjen.
Saan työmarkkinatuen, verojen jälkeen jää 500e ja asumistuki on 300e.
Eli 800 euroa kuussa saan valtiolta. Siitä lähtee vuokraan+ sähkö vesi 630e.
170 euroa jää tukien jälkeen millä elän. Olen tosi eristyksissä enkä voi muuta tehdä kun olla täysin lamaantunut. Ruokaa on myös niukasti.
Kommentit (304)
Jos Ap on yksi näistä työkyvyttömistä työttömistä. Heitä on 30-33% työttömistä?
Jotain hän jättää kertomatta, koska noilla spekseillä saadaan toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nää, vuokraa semmonen 350 e kämpä, ihanku niitä olis tuosta vaan tarjolla tai et muuta jonnekkin korpeen.. sieltähän niitä töitä löytyykin.
Hae toimeentulotukea, oisko mahdollista oppisopimuskoulutus?
Oppisopimuskoulutuksia ei ole vuosiin ollut eikä edes harjoitteluun pääse mihinkään. Olen jo kääntänyt kaikki kivet ja olen uupunut kuin mitäkin.
Toimeentulootuki en saa.
Onhan niitä oppisopimuskoulutuksia kokoajan. Pitää vain itse etsiä se paikka. Esim. Bussikuskeista on pulaa. Töitä on ympäri Suomen, useilla paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Jäin asunnottomaksi, asunnon omistaja halusi asunnon omaan käyttöönsä.
En löytänyt uutta asunto. Olen tehnyt konkurssin vuosi sitten, eikä minulla ole luottotietoja.
En ole saanut asuntoa vaikka kaverini suostui antamaan 3kk:n henkilötakauksen vuokralle.
Asun kavereilla ja Airbnb asunnoissa - jos on varaa.
Työttömyyskorvaus 595 euroa on ainoa raha, jonka saan.En saa toimeentulotukea, koska minulla ei ole asumiskuluja ja tuo työttömyyskorvaus - 595 euroa - ylittää perustoimeentulomäärän.
Kela ei maksa väliaikaismajoituksia.
Ikävää kuulla, toivottavasti tilanne paranee. Kiitos, että jaoit tämän, antoi lisää perspektiiviä millaista voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko miettiny että jostain muusta kaupungista vois löytyä töitä ja ehkä edullisempi vuokrakin
Olen 3 vuotta ettinyt. Jos on niin todella huonokuntoisia ja hyvin kaukana kaikesta. Autottomana en voi asua sellaisessa paikassa.
Edullisempia vuokria ei nykyään edes ole kun muutama.
Olethan katsonut kaikki muuttotappiokunnat läpi? Varkaus, Rääkkylä, Lieksa jne. Et kai vain asu kasvukeskuksessa?
Huoh, siihen on syynsä miksi nuo paikat ovat muuttotappiokuntia ja vuokrat halpoja - niistä ei löydy töitä!
No eihän se AP työllisty nytkään. Tuo korkeakoulutus on tietysti joku marginaaliala, jossa ei ole töitä, ja muuta osaamista ei ole.
Kuinka moni ehdottaa uudelleenkouluttautumista tai Norjaan muuttoa, jos tietäisi esim. että Ap:lla on vuosi eläkeikään?
Vierailija kirjoitti:
Hei täällä maaseudulla saisi kunnasta vuokrakämppää 350 euroa kk ...rivitalokaksiaota ihan hyväkuntoista..
Palveluja löytyy 1 kauppa ja 1 vuoro kulkee busseja toiseen paikkakuntaan päivässä jos haluaa käydä isommalla paikkakunnalla ostoksilla esim tokmannissa...
Ei kunta vuokraa toisen kunnan työttömille asuntojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutto toiselle paikkakunnalle. Täällä missä asun saa asuntoja alle 400 euron vuokralla. En minä asuisi siellä missä on kallista.
Niin mutta kun tuet tippuvat samaan tahtiin niin jää silti sama määrä. Se on suhteessa ihan sama missä asut. Pikkupaikkakunnilla asumistuki on järkyttävän pieni.
Asun raumalla 34 neliön yksiössä. Vuokra on 348 euroa vesi 22 euroa, sauna 10 euroa. Saan tukia asumistuki 244 euroa, työttömyystuki 595 euroa, toimentulotuki 118 euroa josta maksetaan sähkö. Hyvin pärjään. Säästöön jää 200 euroa joka kuukausi ruokaan riittää 200 euroa kk.
Sulla ei vissiin lääkkeitä ole.
Mitä sönkötät? Lääkkeet huomioidaan menoksi toimeentulotuessa.
Mulla esim on lääke, joka maksaa yli 100e kuussa. En saa siihen kelakorvausta, vaikka moni muu joka sitä käyttää samasta syystä, saa. Raumalla asujan esimerkissä hänelle jää säästöön 200e/ kk. Sillä kyllä ostaa lääkkeitä. 200e riittää aivan varmasti yhden ihmisen ruokiin kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei täällä maaseudulla saisi kunnasta vuokrakämppää 350 euroa kk ...rivitalokaksiaota ihan hyväkuntoista..
Palveluja löytyy 1 kauppa ja 1 vuoro kulkee busseja toiseen paikkakuntaan päivässä jos haluaa käydä isommalla paikkakunnalla ostoksilla esim tokmannissa...
Ei kunta vuokraa toisen kunnan työttömille asuntojaan.
Yksityiset vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko miettiny että jostain muusta kaupungista vois löytyä töitä ja ehkä edullisempi vuokrakin
Olen 3 vuotta ettinyt. Jos on niin todella huonokuntoisia ja hyvin kaukana kaikesta. Autottomana en voi asua sellaisessa paikassa.
Olethan katsonut kaikki muuttotappiokunnat läpi? Varkaus, Rääkkylä, Lieksa jne. Et kai vain asu kasvukeskuksessa?Ei sitä niin vaan paikkakuntaa voi muuttaa, etsisin itselle sopivalta paikkakunnalta.
Miksei muka? Mikä pidättelee nykyisellä paikkakunnalla ilmeisestikin yksin asuvaa työtöntä, joka valittaa olevansa eristetty?
Voisitko AP erotella nuo asumiskulusi? Kelan asumistuki on vuokrasta 70%. Sähkölasku taas ei ole keskimäärin niin suuri, että kulut johtuisivat siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hennettiä on sanonut et asun Hesassa?? En ees asu siellä vaan nyt jo tuppukylässä.
Älä viitsi.
Vai aidostiko ihmettelet ettei siellä tuppukylässä ole töitä sinulle? Ja kuitenkin on esim julkinen liikenne, sehän sinulla piti olla.
Valehtelet. Tosin koko aloitus olikin Provo
Otappa lääkkeesi niin provoamisen tarvekin vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan katsonut kaikki muuttotappiokunnat läpi? Varkaus, Rääkkylä, Lieksa jne. Et kai vain asu kasvukeskuksessa?Ei sitä niin vaan paikkakuntaa voi muuttaa, etsisin itselle sopivalta paikkakunnalta.
Miksei muka? Mikä pidättelee nykyisellä paikkakunnalla ilmeisestikin yksin asuvaa työtöntä, joka valittaa olevansa eristetty?
Muistelen, ettei Kela tue muuttoa, jos vaihtaa paikkakuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Jäin asunnottomaksi, asunnon omistaja halusi asunnon omaan käyttöönsä.
En löytänyt uutta asunto. Olen tehnyt konkurssin vuosi sitten, eikä minulla ole luottotietoja.
En ole saanut asuntoa vaikka kaverini suostui antamaan 3kk:n henkilötakauksen vuokralle.
Asun kavereilla ja Airbnb asunnoissa - jos on varaa.
Työttömyyskorvaus 595 euroa on ainoa raha, jonka saan.En saa toimeentulotukea, koska minulla ei ole asumiskuluja ja tuo työttömyyskorvaus - 595 euroa - ylittää perustoimeentulomäärän.
Kela ei maksa väliaikaismajoituksia.
Tuossa kohtaa kunnan sosiaalihuollon homma on osoittaa sinulle asunto, olet noilla kriteereillä asuntojonoissa kiireellisyysluokassa 1.
Kannattaa varmaan ottaa sosiaalitoimiston yhteys ja vaatia apua, olet siihen oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko AP erotella nuo asumiskulusi? Kelan asumistuki on vuokrasta 70%. Sähkölasku taas ei ole keskimäärin niin suuri, että kulut johtuisivat siitä.
Miten ja missä Kelan asumistuki on 70% vuokrasta?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ehdottaa uudelleenkouluttautumista tai Norjaan muuttoa, jos tietäisi esim. että Ap:lla on vuosi eläkeikään?
Olipa typerä kommentti.
Miksi sellainen pitäisi tietää? Eikö AP.n kuuluisi kertoa sellainen tilanne, koska sehän on myös syy, ettei työllisty. Ja toisaalta, silloin tilanne ei tule muuttumaan joten se muutto halvemmalle paikkakunnalle kannattaisi toteuttaa pian. Moni muuten työskentelee eläkkeelläkin, ei se ole mikään työuran päätepiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ja missä Kelan asumistuki on 70% vuokrasta?
Juu. Työnantajalle ei kuulu yhtään missä asut ja kenen kanssa. Ihan laitonta edes kysellä tollasta. Se ei vaikuta työntekoon.