Rahat ei riitä vuokraan. Halvempaa ei löydy.
Ja joo olen työtön korkeakoulutettu! Nainen, elämänhallinta kunnossa. En oo koskaan juonut tai tupakoinut.
Ei vain ole enää varaa ja jatkuva kituuttaminen vie järjen.
Saan työmarkkinatuen, verojen jälkeen jää 500e ja asumistuki on 300e.
Eli 800 euroa kuussa saan valtiolta. Siitä lähtee vuokraan+ sähkö vesi 630e.
170 euroa jää tukien jälkeen millä elän. Olen tosi eristyksissä enkä voi muuta tehdä kun olla täysin lamaantunut. Ruokaa on myös niukasti.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko AP erotella nuo asumiskulusi? Kelan asumistuki on vuokrasta 70%. Sähkölasku taas ei ole keskimäärin niin suuri, että kulut johtuisivat siitä.
Miten ja missä Kelan asumistuki on 70% vuokrasta?
https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki
Kyllä, mutta asumistuki on aina paljon pienempi. Miksihän?
Esim. Akaasta saat kämppiä 450eur/kk juna-aseman vierestä ja tuosta pääsee junalla Tampereelle alle puolessa tunnissa. Ei tarvi autoa.
Enintään 70%. Itsellä vuosia pienempi, ehkä 53%
Jos asumistuki on 300€, niin se on 70% summasta 428,60€. Mikä noin kovat asumiskulut? Muu kuin trollaus siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nää, vuokraa semmonen 350 e kämpä, ihanku niitä olis tuosta vaan tarjolla tai et muuta jonnekkin korpeen.. sieltähän niitä töitä löytyykin.
Hae toimeentulotukea, oisko mahdollista oppisopimuskoulutus?
Oppisopimuskoulutuksia ei ole vuosiin ollut eikä edes harjoitteluun pääse mihinkään. Olen jo kääntänyt kaikki kivet ja olen uupunut kuin mitäkin.
Toimeentulootuki en saa.
Onhan niitä oppisopimuskoulutuksia kokoajan. Pitää vain itse etsiä se paikka. Esim. Bussikuskeista on pulaa. Töitä on ympäri Suomen, useilla paikkakunnilla.
Ei paljon lohduta, kun terveydentila ei mahdollista vaadittavan ajokortin hankkimista.
Ota joku samanlainen turhake kämppikseksi. Jaatte vuokran.
Kaksi vaihtoehtoa:
Hommaa kämppäkaveri tai puoliso. Näin toimitaan Virossa. Suorat kulut puolittuu, välillistäkin säästöä syntyy.
Olet nainen, istut pankin päällä..
Kämppiksen luulisi löytyvän hetkessä, koska netti on täynnä ihmisiä jotka valittaa ettei rahat riitä ruokaan kun vuokra on niin kallis eikä halvempaa löydy mistään.
Olen itse muuttamassa maalle, halvemman asumisen perässä. Vaan...missä sitä muka on? Vuokra-asunnot maksavat kunnasta toiseen lähes saman kuin mitä maksan nyt kehyskunnan kodistani palveluiden äärellä. Ja, toisin kuin nykykunnassani, vuokran maksimi on noissa maalaiskunnissa paljon alhaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Akaasta saat kämppiä 450eur/kk juna-aseman vierestä ja tuosta pääsee junalla Tampereelle alle puolessa tunnissa. Ei tarvi autoa.
Asun Keravalla ja maksan satasen enemmän, menee 20 min. junat Helsinkiin ym.
Vierailija kirjoitti:
Enintään 70%. Itsellä vuosia pienempi, ehkä 53%
Ei ne tuet tule mistään arpakoneesta, vaan ne lasketaan. Joku syy pitää olla, että tuki jää pienemmäksi ja se syy on liian kallis asunto. Asumiskuluille on maksimirajat, jotka vaihtelevat paikkakunnan mukaan kolmessa hintaryhmässä. Helsingissä saa enemmän asumistukea kuin Orimattilassa. Jälkimmäisessä saa noin 300 asumistukea, mutta sieltä saa myös alle 600 eurolla asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse muuttamassa maalle, halvemman asumisen perässä. Vaan...missä sitä muka on? Vuokra-asunnot maksavat kunnasta toiseen lähes saman kuin mitä maksan nyt kehyskunnan kodistani palveluiden äärellä. Ja, toisin kuin nykykunnassani, vuokran maksimi on noissa maalaiskunnissa paljon alhaisempi.
Kyseessä on oikeistohallituksen narratiivi. Ilmaisia asuntoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos asumistuki on 300€, niin se on 70% summasta 428,60€. Mikä noin kovat asumiskulut? Muu kuin trollaus siis?
Onko 428e/kk teilläpäin korkea vuokra?
Olisi jännä tietää, missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ilmoitti kuluiksi 630€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ilmoitti kuluiksi 630€.
Eikös siinä ollut myös sähkö ja vesi? Vuokran lisäksi. Yht 630.
"Jos asumistuki on 300€, niin se on 70% summasta 428,60€. Mikä noin kovat asumiskulut? Muu kuin trollaus siis?"
Ei se nyt ihan noin yksinkertainen laskelma ole :D
Asumiskulut 630 euroa, eli vuokran osuus voisi olla 550 e ja esim. Hämeenlinnassa tuollaisesta asunnosta saa 800 euron bruttotuloilla (työmarkkinatuesta kun maksetaan veroja) asumistukea tasan 300 euroa.
Muistelen, ettei Kela tue muuttoa, jos vaihtaa paikkakuntaa.
Ai niin, unohdin taas että kaikilla köyhillä on kolmen suuren omakotitalon verran irtaimistoa, jonka siirtämiseen luonnollisesti pitäisi saada ilmainen kuorma-auto ja seitsemän muuttomiestä viikoksi. Hehän eivät pysty pakkaamaan omin voimin eivätkä tunne yhtäkään kantokykyistä saati pakettiauton omistavaa ihmistä, jotta voisivat muuttaa samalla tavalla omatoimisesti kuin hyvätuloiset.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ehdottaa uudelleenkouluttautumista tai Norjaan muuttoa, jos tietäisi esim. että Ap:lla on vuosi eläkeikään?
No senajan voi kerätä vaikka tyhjiä tölkkejä ja syödä makaroonia, mutta turha tulla tänne valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Jos asumistuki on 300€, niin se on 70% summasta 428,60€. Mikä noin kovat asumiskulut? Muu kuin trollaus siis?"
Ei se nyt ihan noin yksinkertainen laskelma ole :D
Asumiskulut 630 euroa, eli vuokran osuus voisi olla 550 e ja esim. Hämeenlinnassa tuollaisesta asunnosta saa 800 euron bruttotuloilla (työmarkkinatuesta kun maksetaan veroja) asumistukea tasan 300 euroa.
Hämeenlinnasta saa vesimaksuineen viidellä sataa sellaisia asuntoja, ettei sähköön mene edes kahtakymppiä. Siihen hallitus kannustaa, että muutetaan edes sen satasen halvempaan asuntoon.
vuokraa varasto wc mahdollisuudella tai toimisto huone.asu salaa jos sinne saa postit. pori, on halpa asua jne kämppäkaveri tai asua sukulaismummolla alivuokralaisena, suomessa ei ole mitään kapseliasumista vaihtoehtona.
mikro ja vedenkeitin on must jossain halvas huoneessa.