AMK-opettaja täällä - voisiko joku kertoa, miksi ette noudata ohjeita?
Arvioin oppimistehtäviä ja ärsyttää niin vietävästi. Kirjallisissa ohjeissa lukee selkeästi, että koulun raportointipohjaa ja koulun ohjeiden mukaisia lähdemerkintöjä pitää käyttää. Olen 3-4 kertaa puhunut asiasta.
Palautuksista vain 10 % on ne täysin oikein.
60 % on pieniä virheitä - ymmärrettävää.
Mutta 30 % opiskelijoista ei ole edes tutustunut antamiini linkkeihin ja soveltavat raportointipohjaa miten sattuu. Oikeesti?
Voisiko joku kertoa minulle MIKSI ohjeita ei vaivauduta lukemaan? Onko se liikaa vaadittu?
Kommentit (69)
Eivät pidä sitä tärkeänä vaan ajattelevat vain sisällöllä olevan merkitystä. Näiden kanssa on yhtä tuskaa tehdä ryhmätöitä.
T. Amk-opiskelija
Siksi kun paperit saa koulusta ulos ilmankin raportointipohjaa ja lähdemerkintöjä. Koululla ei ole varaa hylätä opiskelijoita tuollaisten pikkujuttujen takia. Hylkääminen ajaisi kouluyhtiön konkurssiin kun valtiontuet jäisivät saamatta.
Onko koulun ohjeiden mukaiset lähdemerkinnät käyty läpi tunnilla? Vai pitääkö opiskelijan itse kaivaa ne jostain koulun sisäisestä verkosta ja tulkita parhaansa mukaan?
Moni hakeutuu amkiin ulkoisesta paineesta eikä sisäisestä motivaatiosta. Siksi. Ei kiinnosta.
AMK saa rahaa suoritettujen tutkintojen määrän mukaan. Jokainen opiskelija tietää, että kun on ollut 4 vuotta kirjoilla oppilaitoksessa, niin saa sieltä paperin, jonka mukaan on suorittanut tarvittavat opinnot hyväksytysti. Sillä ei ole merkitystä, onko jonkun tietyn opettajan mielestä tehnyt esseensä huonosti tms., valmistuminen ei saa viivästyä muotoseikkojen takia!
Oikeasti mitä väliä tuollaisella on? Eiköhän se varsinainen sisältö ja asia ole tärkeintä, ei nuo täysin turhat muotoseikat? Noita on oikeasti todella vaikea saada oikein ja tuosta huomauttaminen ja valittaminen on turhaa nipottamista. Ilmeisesti oikein olevat muotoseikat ovat tärkeintä ja työ, jossa nuo ovat oikein, mutta työ, jossa lukee en jaksa tehdä tätä on sitten loistava kun taas monisivuinen täyttä asiaa oleva työ, jossa muotoilu on vähän pielessä on hylätty. Vähän voisi miettiä, mihin ne vähäiset resurssit tuossakin maailmassa käytetään. Sen lähiopetuksen järjestämisen ja lisäämisen luulisi olevan tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Onko koulun ohjeiden mukaiset lähdemerkinnät käyty läpi tunnilla? Vai pitääkö opiskelijan itse kaivaa ne jostain koulun sisäisestä verkosta ja tulkita parhaansa mukaan?
Virtuaalikurssista kyse, mutta linkin ohjeisiin toimitan.
Ja ohjeet ovat oikein hyvät ja selkeät. Ja olen koko ajan tavoitettavissa.
Ap
Ohjeet muuttuvat tietyin väliajoin ja eri korkeakouluissa tehdään vähän eri tavalla. Kaikilla ei ole yhtä hyviä tietoteknisiä taitoja.
Itse koen lähdejutut raskaaksi aikaviemäriksi ja mielestäni tämä lähdejuttu voi olla perua ajalta vaikkapa ennen vuotta 1997. Nykyään kaikki lähteet saa helposti saavutettua sähköisesti vähemmilläkin tiedoilla, mutta paperiaikana on voinut olla toisin.
Opettajan on hyvä kertoa ja kannustaa käyttämään luotettavaa tekoälyä, jotta klikkailuun menisi mahdollisimman vähän aikaa. Tämä on kuitenkin käytännössä nykypäivää.
-AMK:sta valmistunut yo-opiskelija-
Vierailija kirjoitti:
AMK saa rahaa suoritettujen tutkintojen määrän mukaan. Jokainen opiskelija tietää, että kun on ollut 4 vuotta kirjoilla oppilaitoksessa, niin saa sieltä paperin, jonka mukaan on suorittanut tarvittavat opinnot hyväksytysti. Sillä ei ole merkitystä, onko jonkun tietyn opettajan mielestä tehnyt esseensä huonosti tms., valmistuminen ei saa viivästyä muotoseikkojen takia!
Sama juttu meillä yliopistossa. Kaikki pääsevät läpi kursseista, se on ylhäältä määrätty. Osaamisella ja tasolla ei ole merkitystä, se ei ole oleellista.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti mitä väliä tuollaisella on? Eiköhän se varsinainen sisältö ja asia ole tärkeintä, ei nuo täysin turhat muotoseikat? Noita on oikeasti todella vaikea saada oikein ja tuosta huomauttaminen ja valittaminen on turhaa nipottamista. Ilmeisesti oikein olevat muotoseikat ovat tärkeintä ja työ, jossa nuo ovat oikein, mutta työ, jossa lukee en jaksa tehdä tätä on sitten loistava kun taas monisivuinen täyttä asiaa oleva työ, jossa muotoilu on vähän pielessä on hylätty. Vähän voisi miettiä, mihin ne vähäiset resurssit tuossakin maailmassa käytetään. Sen lähiopetuksen järjestämisen ja lisäämisen luulisi olevan tärkeintä.
Tuossahan harjoitellaan opparia varten, se ei mene läpi muuten kuin oikeassa muodossa ja oikeilla lähdeviitteillä. Pääsee sitten vähän helpommalla sen opparin kanssa, kun ei tarvitse enää siinä vaiheessa aloittaa ihan tyhjästä vaan osaa jo ulkomuistista ne tyyliseikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koko ajan? Miksi ihmeessä?
Eihän kukaan lue käyttöohjeitakaan, kun ne ovat ihan turhia. Samasta ilmiöstä kyse. Ohjeita ei tarvita, kun osataan ilmankin. Tai ainakin luullaan.
Itse epäilen syyksi sitä, että läpi päästetään joka tapauksessa kun ryhmät on ylisuuria ja koulu haluaa rahat pois eli opiskelijat valmistumaan mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Mm. Koska- plagiointi on kielletty. Pisteen paikalla on iso merkitys: se kertoo, mikä on omaa sanomaa, mikä jonkun toisen
- lähde antaa aukrotiteettia, ettei mielipide ole omasta hihasta vedetty
- korrekti teksti antaa ammattimaisen kuvan
- ohjeiden noudattaminen on työelämässä vaadittava taito
Ap
Jaahas ja sitten korkeakoulun käyneitä pidetään jotenkin parempana kuin amislaisia. Nuo ohjeet olisin ymmärtänyt ja osannut noudattaa mutta pääsykoetta en kuitenkaan läpäissyt. Joku mättää järjestelmässä.
Opiskelen yliopistossa, ja meillä on yleensä projektitöissä tehtävänannon mukana arviointimatriisi, jossa on suoraan annettu eri osa-alueiden vaatimukset ja niistä saatavat pisteet eri tasoilla. Samoin on annettu eri arvosanoihin vaadittavat pisterajat.
Esim. Quality of research questions and justification for asking these questions at each iteration:
5 pistettä: The research questions are well formulated (e.g., relevant and realistic) to support the design process. The format (e.g., open or closed question) and the relevance are correctly justified.
4 pistettä: Doesn't meet the criteria of 5 points, but better than 3 points.
3 pistettä: The research questions support the design process. There is some correct justification for research questions, but there is some deficiency either in the format and relevance of the questions.
2 pistettä: Doesn't meet the criteria of 3 points, but better than 1 point.
1 pistettä: The research questions are somewhat relevant for the design process. There are large deficiencies in the format and the relevance of the research questions. The justification of the questions is either incorrect or missing.
0 pistettä: Doesn't meet the criteria of 1 point.
Jokaisesta tehtävän osa-alueesta vastaava rivi.
Sen jälkeen on jokaisen ihan oma valinta, jos tekee ohjeiden vastaisesti, pisteet ja arvosana ovat sitten sen mukaiset. Millään selittelyllä ei saa hyvitystä. Myöskään myöhästyneitä palautuksia ei normaalisti oteta vastaan lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKoko ajan? Miksi ihmeessä?
No, arkipäivisin vastaan kysymyksiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan harjoitellaan opparia varten, se ei mene läpi muuten kuin oikeassa muodossa ja oikeilla lähdeviitteillä. Pääsee sitten vähän helpommalla sen opparin kanssa, kun ei tarvitse enää siinä vaiheessa aloittaa ihan tyhjästä vaan
Noh, olen itse AMK:n käynyt ja sain opinnäytetyöstä 5. Ohjaava opettaja ei mahdollisesti väärin olleista lähdeviitteistä valittanut ja se plagioinnintarkastuskin meni heti läpi.
Anna hylätty. Kyllä ne ajan kanssa oppii.