Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK-opettaja täällä - voisiko joku kertoa, miksi ette noudata ohjeita?

Vierailija
07.01.2026 |

Arvioin oppimistehtäviä ja ärsyttää niin vietävästi. Kirjallisissa ohjeissa lukee selkeästi, että koulun raportointipohjaa ja koulun ohjeiden mukaisia lähdemerkintöjä pitää käyttää. Olen 3-4 kertaa puhunut asiasta. 

Palautuksista vain 10 % on ne täysin oikein. 
60 % on pieniä virheitä - ymmärrettävää. 
Mutta 30 % opiskelijoista ei ole edes tutustunut antamiini linkkeihin ja soveltavat raportointipohjaa miten sattuu. Oikeesti? 

Voisiko joku kertoa minulle MIKSI ohjeita ei vaivauduta lukemaan? Onko se liikaa vaadittu?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan lue käyttöohjeitakaan, kun ne ovat ihan turhia. Samasta ilmiöstä kyse. Ohjeita ei tarvita, kun osataan ilmankin. Tai ainakin luullaan.

Niin, tästä varmaan kyse. Ja sitten tullaan valittamaan huonosta numerosta.

Ap

Vierailija
22/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti mitä väliä tuollaisella on? Eiköhän se varsinainen sisältö ja asia ole tärkeintä, ei nuo täysin turhat muotoseikat? Noita on oikeasti todella vaikea saada oikein ja tuosta huomauttaminen ja valittaminen on turhaa nipottamista. Ilmeisesti oikein olevat muotoseikat ovat tärkeintä ja työ, jossa nuo ovat oikein, mutta työ, jossa lukee en jaksa tehdä tätä on sitten loistava kun taas monisivuinen täyttä asiaa oleva työ, jossa muotoilu on vähän pielessä on hylätty. Vähän voisi miettiä, mihin ne vähäiset resurssit tuossakin maailmassa käytetään. Sen lähiopetuksen järjestämisen ja lisäämisen luulisi olevan tärkeintä.

Tuossahan harjoitellaan opparia varten, se ei mene läpi muuten kuin oikeassa muodossa ja oikeilla lähdeviitteillä. Pääsee sitten vähän helpommalla sen opparin kanssa, kun ei tarvitse enää siinä vaiheessa aloittaa ihan tyhjästä vaan

Ollos huoleton, kaiken näköisä on tuolla valmiiden  opinnäytteiden joukossa....

t. tuplamaisteri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK on turhake apukoulu niille, joiden pää ei riitä akateemiseen oma-aloitteiseen opiskeluun ja niille, jotka eivät uskalla opetella käytännön asioita kunnolla.

Uusavuttomille hyvä opiskelun päätepiste jatkopaikkana kortisto.

Vierailija
24/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli harjoittelussa terveydenhoitajaopiskelija, joka oli suorastaan vaaraksi asiakkaille. Annoimme harjoittelusta hylätyn, koska hän ei noudattanut ohjeita, kirjasi väärin, kohteli asiakkaita tylysti ja jätti joka paikkaan jälkeensä sotkun. Tällä ei ollut mitään merkitystä, opiskelija valmistui muiden kanssa samaan aikaan.

Sitten hän haki töitä ja osastonhoitaja soitteli, että nyt olisi tulossa tosiosaaja tiimiin. Ilmoitimme, että irtisanoudumme jokainen, jos joudumme tuon henkilön kanssa töihin. Mieluummin työttömänä kuin vastuussa asiakkaista, joiden asioissa työkaveri sooloilee ja tekee omia diagnoosejaan, sotkee papereita ja syyttelee muita.

Vierailija
25/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:n julkisesti kaikkien luettavissa olevat opinnäytetyöt ovat liian usein luokattoman huonoja.

Vierailija
26/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK on turhake apukoulu niille, joiden pää ei riitä akateemiseen oma-aloitteiseen opiskeluun ja niille, jotka eivät uskalla opetella käytännön asioita kunnolla.

Älä aliarvioi. Olen opettanut samaa aihetta niin kauppakorkeassa kuin amk:ssa. Amk:ssa meillä on paljon ihan yhtä fiksuja opiskelijoita.
Ap

Vierailija
27/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

30% joukossa osa ei välttämättä oikeasti tehdä lähdemerkintöjä, vaikka olisi millaiset kirjalliset ohjeet ja oppaat. Voisivat hyöytyä siitä, että kävisit konkreettisesti muutaman esimerkin kautta miten ko. henkilön työssä lähdeviittaus pitäisi tehdä. Ajan myötä opiskelijan kynnys kertoa osaamisvajeesta kasvaa. 

Vierailija
28/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kuvittelevat osaavansa. Toiset eivät usko, että se on niin tärkeää, ja eivät vaivaudu siksi lukemaan ohjeita.

Ohjeiden täytyy olla jotenkin epäselvät tai tulkinnanvaraiset, jos vain 10% osaa noudattaa niitä oikein. Anna opiskelijoille lupa kysyä, jos ohjeistuksessa on jotain, mistä ei ole varma. Vastaa ilman v*ttuilua, vaikka kyseessä olisi kahdeskymmenes, joka kysyy samaa asiaa. Jos näin käy, pitää ohjetta selkeyttää siltä osin.

Vierailija
29/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti mitä väliä tuollaisella on? Eiköhän se varsinainen sisältö ja asia ole tärkeintä, ei nuo täysin turhat muotoseikat? Noita on oikeasti todella vaikea saada oikein ja tuosta huomauttaminen ja valittaminen on turhaa nipottamista. Ilmeisesti oikein olevat muotoseikat ovat tärkeintä ja työ, jossa nuo ovat oikein, mutta työ, jossa lukee en jaksa tehdä tätä on sitten loistava kun taas monisivuinen täyttä asiaa oleva työ, jossa muotoilu on vähän pielessä on hylätty. Vähän voisi miettiä, mihin ne vähäiset resurssit tuossakin maailmassa käytetään. Sen lähiopetuksen järjestämisen ja lisäämisen luulisi olevan tärkeintä.

Mikä on omaa tuotosta, mikä on toisen. Mietipä nyt vielä mitä sanot. Lähteet ovat kaiken perusta. Jos kirjoitan monen sivun tutkimuksen, onko se pelkästään minun käsialaani vai voisiko siinä olla mukana myös muiden tutkimustuloksia. 

Vierailija
30/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK saa rahaa suoritettujen tutkintojen määrän mukaan. Jokainen opiskelija tietää, että kun on ollut 4 vuotta kirjoilla oppilaitoksessa, niin saa sieltä paperin, jonka mukaan on suorittanut tarvittavat opinnot hyväksytysti. Sillä ei ole merkitystä, onko jonkun tietyn opettajan mielestä tehnyt esseensä huonosti tms., valmistuminen ei saa viivästyä muotoseikkojen takia!

Sama juttu meillä yliopistossa. Kaikki pääsevät läpi kursseista, se on ylhäältä määrätty. Osaamisella ja tasolla ei ole merkitystä, se ei ole oleellista.

Mitä mahdat opiskella? Meillä ei ainakaan ole noin. Pisterajat annetaan kurssin aluksi, sekä harjoitustehtäville että tentille, eikä niistä jousteta. Olen opiskellut matematiikkaa, tilastotiedettä, tietojenkäsittelytiedettä, kemiaa ja automaatiotekniikkaa sekä HY, Aallossa että JYU, sekä avoimessa että tutkinto-opiskelijana, ja kaikissa on ollut noin. Nyt juuri unohdin ilmoittautua kandikurssille ajoissa, ja kun dl seuraavana aamuna laitoin vastaavalle opettajalle sähköpostia, vastaus oli että ensi syksynä sitten uusi yritys. Sinänsä ei haittaa, teen jo toista maisteria joten ei tuolla kandilla ole varsinaisesti kiirettä, olisi vain ollut kiva saada se pois roikkumasta.

Vierailija
31/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä aliarvioi. Olen opettanut samaa aihetta niin kauppakorkeassa kuin amk:ssa. Amk:ssa meillä on paljon ihan yhtä fiksuja opiskelijoita.
Ap

Se kenen leipää syöt, sen lauluja laulat...

Vierailija
32/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vain hylkäät ne 30%.

Vierailija
33/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: anna hylätty! Kyllä se viesti kiirii opiskelijoiden keskuudessa että lusmuilemalla ei läpäise kursseja. 

Vierailija
34/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oletan, että tossa vaan halutaan päästä yli siitä, missä aita on matalin. Eli kunhan teksti on olemassa ja se on asiaa, ja arvosanalla ei ole opiskelijalle merkitystä, vaan pelkästään sillä, että se kurssi menee läpi. Mä olen itsekin opinnoissani oikonut välillä silloin, kun tiedän ettei kurssin läpipääsy ole ongelma ja kun on riittänyt mikä tahansa arvosana.

Vierailija
35/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kuvittelevat osaavansa. Toiset eivät usko, että se on niin tärkeää, ja eivät vaivaudu siksi lukemaan ohjeita.

Ohjeiden täytyy olla jotenkin epäselvät tai tulkinnanvaraiset, jos vain 10% osaa noudattaa niitä oikein. Anna opiskelijoille lupa kysyä, jos ohjeistuksessa on jotain, mistä ei ole varma. Vastaa ilman v*ttuilua, vaikka kyseessä olisi kahdeskymmenes, joka kysyy samaa asiaa. Jos näin käy, pitää ohjetta selkeyttää siltä osin.

Ohjeet eivät ole tulkinnanvaraiset, mutta kirjalähteissä, e-kirjoissa, nettisivuissa, videoissa on eri merkintätavat.  Siksi pienet näiden välillä on ymmärrettäviä. Niistä tulee vain miinus.

Mutta se ei ole hyväksyttävää, että lähde puuttuu kokonaan tai lukija ei tiedä, mikä osa tekstistä kuuluu lähteelle ja mikä on kirjoittajan omaa ajattelua. 

Ap

Vierailija
36/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua kannustaa woke homostelualespoilua, teen näytön hetero opettajalle.

Vierailija
37/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeet eivät ole tulkinnanvaraiset, mutta kirjalähteissä, e-kirjoissa, nettisivuissa, videoissa on eri merkintätavat.  Siksi pienet näiden välillä on ymmärrettäviä. Niistä tulee vain miinus.

Mutta se ei ole hyväksyttävää, että lähde puuttuu kokonaan tai lukija ei tiedä, mikä osa tekstistä kuuluu lähteelle ja mikä on kirjoittajan omaa ajattelua. 

Ap

Chatgpt ei merkkaa lähteitä? Vai meinaatko, että ihan itse ovat kirjoittaneet?

Vierailija
38/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itse opiskelijana Amk:ssa ja pakko sanoa, että oman kokemuksen mukaan opiskelija materiaalia on laidasta laitaan. On niitä joiden olisi järkevämpää opiskella yliopistossa tai ainakin pärjäisivät myös siellä ja sitten on niitä joiden ei alunperinkään olisi pitänyt tulla amk:hon. Yliopistolla melkein kaikki oli kohtuu fiksuja amk:ssa on paljon fiksuja, mutta sitten on myös niitä vähemmän fiksuja. Itse olen yliopisto drop-out ja pakko sanoa, että onhan tää amk suurilta osin huomattavasti helpompaa, kuin yliopisto. Tosin joitain yksittäisiä kursseja on, jotka ovat vaatimustasoltaan samaa kuin yliopistolla. Tällä hetkellä itse teen opinnäytetyötä töiden ohessa ja ihan hyvät valmiudet tuo koulu antoi töiden tekoon.

Vierailija
39/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on omaa tuotosta, mikä on toisen. Mietipä nyt vielä mitä sanot. Lähteet ovat kaiken perusta. Jos kirjoitan monen sivun tutkimuksen, onko se pelkästään minun käsialaani vai voisiko siinä olla mukana myös muiden tutkimustuloksia.

Tietysti lähteet pitää merkitä, mutta tarkoitin niiden merkitsemistapaa. Yritän selventää esimerkillä. Keksimäni teksti seuraa seuraavaksi. Suomalaisten kurjuus ja vaikeutunut taloudellinen tilanne näkyy selvästi lukemalla suosittua vauva.fi-keskustelupalstaa. Vauva.fi-keskustelupalstalla on mm. useita Suomen hallitusta voimakkaasti kritisoivia ja hallituksen ministereitä arvostelevia sekä myös näiden eroa vaativa keskusteluja (vauva.fi 2026 a-z). Keskustelut, joihin tässä viitataan on laitettu linkkeineen lähdeluetteloon yksitellen ja ne listattu a-z. Koulun ohjeiden mukaan nuo olisi kuitenkin pitänyt numeroida. Onko siis tuollaisella pikkuseikalla oikeasti merkitystä? Tässä väitteessä väite on kirjoittajan havaintojensa perusteella tekemä ja on ilmoittanut lähteen, jonka perusteella on havaintonsa ja tulkintansa tehnyt. 

Vierailija
40/69 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK:n julkisesti kaikkien luettavissa olevat opinnäytetyöt ovat liian usein luokattoman huonoja.

Olen ollut monen AMK-opinnäytteen ohjaaja työelämän puolelta. Aina kun olen ohjannut opiskelijoita kieliseikoista, argumentaation rakenteesta tai lähdeviittausten käytöstä, saan vastauksen jonka mukaan AMK ohjeistaa toimimaan näin. Opiskelijoiden mukaan on täysin hyväksyttävää käyttää lähteinä esim. merkonomin tms. opinnäytteitä. Lähdekritiikkiä ei kuulemma tarvita, jos on hyväksytty työ.

Olen esittänyt monelle parin sivun lausunnolla arvosanaa kolme. Usein opiskelija vähän loukkaantuu parannusehdotuksista ja palautteesta. Usein opiskelija tulee oppilaitoksesta takaisin arvosanalla viisi. 

Kertoo olevansa tuoreen AMK-tutkinnon myötä akateemisesti meritoitunut. Ei ole tavatonta, että samalla esitetään itselle sellaista 5000-6000 tonnin aloituspaikka. Mitäpä siihen voi sanoa, muuta kuin huokaista hiljaa.

Haluaisin kysyä aloittaneelta AMK-opettajalta, miksi tästä on tullut trendi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi