Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistinen itsekkyys hälyyttävästi lisääntynyt. "Löysin itseni uudelleen" jne Linkki

Vierailija
07.01.2026 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011676349.html

Maksullinen, mutta asia tulee selväksi. Tuo asiantuntija on aivan oikeassa. Tämä itsekkyyden lisääntyminen aiheuttaa valtavasti pahaa. 

Mitä tälle voisi tehdä?

Kommentit (441)

Vierailija
121/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse olin nuorena aivan pentu ja ihan hirveää, jos olisi sellaiseksi pitänyt jäädä. Tässä pentuvaiheessa voi myös tehdä typeriä ratkaisuja. Aika armotonta tuollainen puhe, ettei saisi kasvaa mihinkään. 

Vierailija
122/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus se ero tapahtuu hyvistä syistä, ja joskus ei. Mitä jankuttamista tässä sen enempää on? Onko joku sanonut, että jonkun väkivaltaisen, juopon tai narsistin kanssa pitäisi jäädä suhteeseen? Ei ole, ja silti tätä olkiukkoa mätkitään täällä sen sijaan, että itsekkyydestä puhuttaisiin laajemmin ilmiönä.

Tuota olkiukkoa heitellään kun pelätään juuri tuota kuvaamaasi keskustelua laajemmin. 

Aihetta pitäisi todellakin pöyhiä ja ruotia enemmän ja kovemmalla äänellä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se yhteiskuntaa uhkaa, jos ihminen tuntee itsensä? Päinvastoin. Ihmiset tunnistavat ovat vahvuutensa ja osaavat solmia terveitä parisuhteita. 

Näinpä. Yhtälailla kuin haluan tuntea itseni, saman soisin myös muille. Toki itse pitää valita tutustua itseensä, jos ei siihen ole "ilmaiseksi" kasvuiässä vapautta saanut. Jotkut kuitenkin tuntuvat suorastaan pelkäävän oman sisäisen maailmansa kohtaamista eivätkä siksi siedä sitä muissakaan. Ilmeisesti uhkaa niitä rakenteita, joille ovat oman maailmansa pystyttäneet.

Vierailija
124/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse olin nuorena aivan pentu ja ihan hirveää, jos olisi sellaiseksi pitänyt jäädä. Tässä pentuvaiheessa voi myös tehdä typeriä ratkaisuja. Aika armotonta tuollainen puhe, ettei saisi kasvaa mihinkään. 

Missä oli sanottu ettei saisi terveellä tavalla kasvaa?

Vierailija
125/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus se ero tapahtuu hyvistä syistä, ja joskus ei. Mitä jankuttamista tässä sen enempää on? Onko joku sanonut, että jonkun väkivaltaisen, juopon tai narsistin kanssa pitäisi jäädä suhteeseen? Ei ole, ja silti tätä olkiukkoa mätkitään täällä sen sijaan, että itsekkyydestä puhuttaisiin laajemmin ilmiönä.

Tuota olkiukkoa heitellään kun pelätään juuri tuota kuvaamaasi keskustelua laajemmin. 

En ole itse ikinä eronnut mutta olen tullut jätetyksi, mutta en silti ymmärrä miksi ihmisillä ei olisi oikeutta päättää suhteita niin halutessaan. En hyväksy pettämistä, valehtelua tai toisen hyväksikäyttöä oman edun vuoksi, mutta eroaminen ei ole samanlainen synti. Minusta muut osapuolet eikä edes se jätetty osapuoli saa määritellä ovatko eron syyt tarpeeksi painavat vai ei. Parisuhteeseen vaaditaan kahden ihmisen suostumus, eroon yhden. En halua erota nykyisestä miehestäni mutta jos hän on kanssani onneton, en koe että olisi oikein syyllistää jäämään yhteen kanssani väkisin. 

Ne helpot erot näyttää usein päältä päin siltä että joku vaan heräsi eräs aamu ja otti eron. Oikeasti päätös on usein kytenyt pitkään ja erimielisyydet syöneet suhdetta. Tai ehkä rakkaus on kuollut eikä toisen seurassa ole enää edes erityisen kivaa. Eihän tuollaisessa suhteessa ole enää romantiikkaa saatikka erotiikkaa, joten minkä ihmeen takia pitäisi pysyä erossa jos romanttiselle suhteelle ei ole enää edellytyksiä? 

Vierailija
126/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse ikinä eronnut mutta olen tullut jätetyksi, mutta en silti ymmärrä miksi ihmisillä ei olisi oikeutta päättää suhteita niin halutessaan. En hyväksy pettämistä, valehtelua tai toisen hyväksikäyttöä oman edun vuoksi, mutta eroaminen ei ole samanlainen synti. Minusta muut osapuolet ei

Entäpä jos on vain haudottu omaa pahaa oloa mutta ei kommunikoitu omista tunteistaan ja tarpeistaan edes kysyttäessä ja sitten vaihdetaan pettämisen kautta lennosta?

Vierailija
127/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse keksin yhden: jos ystävästäsi on enemmän kuormaa kuin hyötyä, hylkää hänet. 

Onko naiset tosiaan noin itsekkäitä että näkee muut vain hyväksikäytön kohteena? Ihmekään kun naiset ei tule edes keskenään toimeen kun kaikki hakee muista vain hyötyjä itselle antamatta takaisin saman arvoisesti

Miten sinä tulkitset sen niin, että tuo koskee vain naisia tai että vain naiset tekisi noin?

Tässäkin puhutaan ihmisistä, ei miehistä tai naisista.

Sinä mietit aina vaan mitä pahaa naisista saisi sanottua, etkä ymmärrä, että kun puhutaan ihmisistä, se tarkoittaa myös miehiä.

Vierailija
128/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse keksin yhden: jos ystävästäsi on enemmän kuormaa kuin hyötyä, hylkää hänet. 

Onko naiset tosiaan noin itsekkäitä että näkee muut vain hyväksikäytön kohteena? Ihmekään kun naiset ei tule edes keskenään toimeen kun kaikki hakee muista vain hyötyjä itselle antamatta takaisin saman arvoisesti

Miten sinä tulkitset sen niin, että tuo koskee vain naisia tai että vain naiset tekisi noin?

Tässäkin puhutaan ihmisistä, ei miehistä tai naisista.

Sinä mietit aina vaan mitä pahaa naisista saisi sanottua, etkä ymmärrä, että kun puhutaan ihmisistä, se tarkoittaa myös miehiä.

Toisaalta onhan niitäkin jotka pakkomielteisesti somessa vaativat miehiltä kollektiivista syyllisyyttä. 

-eri

Vierailija
129/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Aikuiselle olisi pitänyt muodostua pysyvä minäkuva"

En usko mihinkään täysin pysyvään minäkuvaan vaan siihen, että koko elämä on kasvamista. 

Vierailija
130/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailmassa on kyllä paljon itsekkyyttä, mutta ei sentään omien rajojen laitto terveellä tavalla. Tai oikeastaan jokainen saa ne rajat itse päättää, mutta silloin saattaa jäädä täysin yksin. 

Vierailija
131/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko mihinkään täysin pysyvään minäkuvaan vaan siihen, että koko elämä on kasvamista. 

Tuolla tarkoitettiin minäkuvan ydintä. Mutta sen varmaan tiesitkin kun vedit ääripäähän tuolla kommentillasi

Vierailija
132/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykymaailmassa on kyllä paljon itsekkyyttä, mutta ei sentään omien rajojen laitto terveellä tavalla. Tai oikeastaan jokainen saa ne rajat itse päättää, mutta silloin saattaa jäädä täysin yksin. 

Nimenomaan terveellä tavalla.

Vierailija
133/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asetin rajat ja jopa "löysin itseni", en ole ainakaan yksin jäänyt. Ennen kumppani vaati kaiken. Nyt on aikaa omille vanhemmille ja ystäville. Niitä en saanut tavata, koska se oli liian itsekästä. Kumppani ja hänen suku meni kaiken edelle. 

Vierailija
134/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin yksin kuin huonossa seurassa.

Vierailija
135/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuntuu että osa puhuu ihan eri asioista. On tervettä itsekkyyttä mihin varsinkaan naisia ei ole opetettu. Naiset perinteisesti kasvatetaan miellyttämään muita itsensä kustannuksella. Se tietenkin sopii hyvin miehille, työpaikoille jne. jotka hyötyvät naisten liiallisesta sovinnollisuudesta. Itsellänikin olisi palkka 1500 e alempi jos en olisi löytänyt tervettä omanarvontuntoa kun mua yritettiin panna halvalla. Lähdin kävelemään yrityksestä jossa laskettiin että ei toi mitään sano, laitetaan kolmen ihmisen hommat ja kun pyysin palkankorotusta niin esimies vaan mulkeroi. Kaksi viikkoa siitä niin laitoin irtisanomislapun pöytään ja siirryin merkittävästi parempipalkkaisiin hommiin. Vanha esimies suuttui kun irtisanouduin :D. Kauhea kohtalo se on tietenkin niille jotka ovat tottuneet hyväksikäyttämään muita.

Vierailija
136/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin ihmettelin. Monilla on päivät täysin aikatulutettuja, eikä aikaa jää itselle paljon ollenkaan. Missä se niinkuin vapaus oli?

Vierailija
137/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaako joku koko jutun lukenut hieman kertoa, mitä jutussa oli lisäksi?

Youtubesta löytyy monta Keltikangas-Järvisen hienoa haastattelua.

Vierailija
138/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman pysyvää minäkuvaa ihminen on skitsofreeni.

Vierailija
139/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Todellakin. Ei esimerkiksi ennen ollut yleistä yrittää tahallaan tunkea toisten ihmisten parisuhteeseen. Yksi varmimpia narsistin merkkejä on se. Nykyään varmaan kuka tahansa on kuullut moisesta naisesta. Tai miespuolisesta vastaavasta, mutta itse tiedän vain joitakin naispuolisia esimerkkejä.

Se on just niitä juttuja, mitä empaattinen ihminen ei ikinä tee."

Ennen ei ollut myöskään yleistä, että aloitetaan uutta parisuhdetta lopettamatta edellistä ennen sitä. Se oli erittäin harvinasta ja outoa. Yhtä lailla sekin on sellainen asia, jota empaattinen ihminen ei ikinä tee. Tällaista tekee edelleen pääasiassa miehet, jotka edelleen tutkimusten mukaan ovat itsekkäämpiä kuin naiset.

Vierailija
140/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele jos kaikki voimaantumiset ja feminismit olisivatkin jonkin tahon keino vain heikentää suomen väestöpohjaa huijaamalla lisääntymisikäinen naisväestö haitallisten ideologioiden piiriin.