Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistinen itsekkyys hälyyttävästi lisääntynyt. "Löysin itseni uudelleen" jne Linkki

Vierailija
07.01.2026 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011676349.html

Maksullinen, mutta asia tulee selväksi. Tuo asiantuntija on aivan oikeassa. Tämä itsekkyyden lisääntyminen aiheuttaa valtavasti pahaa. 

Mitä tälle voisi tehdä?

Kommentit (428)

Vierailija
81/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroamiset pitäisi saada loppumaan. Tämä toisi yhteiskunnalle huomattavan suuria säästöjä ja lisäksi olisi tärkeää lasten ja jätetyn mielenterveydelle. Kalliimmat tuet eronneelle (kuin pariskunnalle) sekä ei muodostu puolison omaishoitajuutta vanhuksena. 

Vanhuuden vaivojen tullessa moni vanha pariskunta pystyisi tukemaan toinen toistaan. (Uudempi kumppani tähän harvoin ryhtyy.) Lapset kuormittuvat kahden erikseen vanhuutta viettävien vanhempiensa perään katsomisesta. 

Oikeasti on harvassa lapset  jotka eivät erosta rankasti kärsi. (Vaikka täällä palstalla pari kolme vastakkaista huutaa.)

Kun katson omaa lähipiiriä ja eronneita, en tiedä yhtään tapausta jossa toinen olisi ottanut eron hyvästä suhteesta ihan vaan huvin vuoksi. Jos suhde on edes kaverillisesti siedettävä niin toisen kanssa asuminen on ihan jo itsessään halvempaa kuin yksin. Jos toinen ajattelee elämän olevan parempaa yksin, niin joku asia suhteessa on pielessä. Tiedän kyllä muutaman uhriutuneen jätetyn jotka syyttää erosta exän itsekkyyttä ja omien asioiden priorisointia perheen edun tieltä, mutta tosiasiallisesti nuo jätetyt ovat jättäneet merkittäviä asioita mainitsematta jotka ovat vaikuttaneet eropäätökseen (kontrollointi, henkinen väkivalta, taloudellinen vastuuttomuus jne.) 

Usein syytetään eron alulle laittajaa ja pidetään häntä itsekkäänä muttei edes pohdita sitä vaihtoehtoa että ero on otettu koska toinen osapuoli on itsekkäästi päättänyt ottaa erivapauksia esim. jättää lastenhoito ja kotityöt toisen niskoille, pettää, pakoilla vastuita tai tehdä henkistä tai jopa fyysistä väkivaltaa toiselle. Jokainen meistä tietää niitä stereotypisiä vanhoja pariskuntia jotka tiuskivat toisilleen rumasti koska vuosien mittaan kumpikin on tullut katkeraksi syystä tai toisesta ja ei voi sietää toisen naamaa mutta yhdessä pysytään hammasta purren. 

Vierailija
82/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua aina ihmetyttää, kun ihminen viettää aikaa yksin, niin se aina oman navan ympärillä pyörimistä. Minä ainakin mietin yksin ollessani ihan muita asioita kuin itseäni. Luen, kuuntelen musiikkia, pohdin yhteiskuntaa ja elämää. Vihaan omien tunteiden vatvomista. Toki sitäkin täytyy joskus tehdä, mutta kyllästyn siihen aika nopeasti. 

En ole ikinä kuullutkaan, että yksin oleminen olisi merkki ylimielisyydestä tai oman navan ympärillä pyörimisestä 

Minä olen kuullut koko ikäni sitä että en hyväksy muita ihmisiä ja siksi en saanut kavereita koska minut tulkittiin ylimieliseksi.

Tosiasiassa olin hyvin herkkä lapsena enkä osannut käsitellä omia tuntemuksiani.

On se aikuisenakin vaatinut paljon voimia ja pettymystä on tullut enemmän kuin jaksan.

Onneksi on edes joitain ihmisiä joiden kanssa olla vuorovaikutuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisen pitää joskus pysähtyä kuulostelemaan tunteitaan. Tosi monta virhettä olen elämässäni tehnyt, kun en ole pysähtynyt. Eikä sen tarvitse olla vatvomista. Riittää kun antaa itselleen aikaa ja se oivallus tulee itsestään. Ja ihmisen tulee myös tiedostaa tarpeensa. Ei sekään mihinkään johda, että jatkuvasti vaan annetaan muille ja unohdetaan omat tarpeet täysin. 

Etenkin naiset on kautta aikojen opetettu ja ehdollistettu pistämään muiden etu edelle. Ja siinä missä olen sitä mieltä että omien lasten etu tuleekin olla jokaisen pääasiallinen prioriteetti, perheyksikössä on perinteisesti eletty siten että nainen tekee uhrauksia omalla kustannuksellaan ja mies on eräänlaisessa sivuroolissa. Se ei vaan toimi enää nykyään kun miehet ja naiset käy töissä, joten esim. lasten ja kodin asiat tulisi jakaa 50/50. Mutta moni mies on kasvanut perheessä jossa isä on ollut tuollainen sivuhahmo joten he olettavat vaimon hyppäävän äitinsä kaltaiseen rooliin mukisematta. Onhan näitä vanhempia naisia jotka pesevät edelleen aikuisen, omillaan asuvan pojan pyykit ja jotka kohtelee poikaansa kuin jotain pikkulasta. Nuoremmat naiset eivät enää keskitä elämäänsä miesten paapomisen ympärille ja heidät helposti leimataan sen vuoksi itsekkäiksi. 

Vierailija
84/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nannaa naamariin mä saan ihan itse päättää milloin mulla on karkkipäivä.🤗💋😭😅😂🤣

Osaatko ottaa vastuun karkkipäivästäsi ilman että syytät muita sitten kun sun hampaasi ovat pilalla?

Vierailija
85/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko ottaa vastuun karkkipäivästäsi ilman että syytät muita sitten kun sun hampaasi ovat pilalla?

En!🤗💋😭😅😂🤣

Vierailija
86/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän johtuu siitä että meillä on näitä itsekkäitä persuja niin paljon ja se levisi tämä oikeistolais meininki tuon maga homman takia mitä toitotettiin paljon enne murikan vaaleja. :)

Vierailija
87/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten juttuja. Pysyttelen nykyään kaukana valkoisista naisista.

On noi kuitenkin naisten parhaimmistoa kaikin puolin.

Vierailija
88/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa oletan, että vanhushoiva tulee jälleen jälkeläisten vastuulle. Yhteiskunnan resurssit ei riitä. 

Lisäksi itsepalvelu ja automaatio vie yhä enemmän työpaikkoja. 

Näistä johtuen olisi hyvä, että perheyksikkö pysyisi koossa ja toinen olisi vapaana hoitamaan kodin, lapset ja vanhukset. 

Tulossa taitaa olla vieläpä sota-aika. Miten se mahtaa sotkea kuvioita. Sodan lopputulostahan ei voi tietää etukäteen. Toivottavasti länsi ei tee sopimuksia idän kanssa meidän ylitsemme. (Sudeettialueet)

Vierailija
89/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaako joku koko jutun lukenut hieman kertoa, mitä jutussa oli lisäksi?

Jonkun vain yhden paskan änkytystä ilman laajempaa otantaa..😝😝😝😝

Vierailija
90/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista 💩💩💩💩

Vierailija
91/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. No, minä sitten ilmeisesti olen nyt narsisti? Olin lapsesta ja nuoresta pitäen täysi ovimatto, joten sellaiseksi sitten olisi pitänyt aikuisenakin jäädä, vai? Sen sijaan, että opettelee rajoja ja löytää itsestään niitä voimavaroja.

Mutta okei, mieluummin olen sitten narsisti.

Se on klisee, mutta ensimmäinen askel on asian hyväksyminen. Sitten voi miettiä miten se vaikuttaa omaan elämään ja haluatko jatkaa sellaisena kuin olet, valinta on sinun. Edelleenkin, narsismi on defenssi jota ei pitäisi hävetä vaan ymmärtää.

Mitä vittua sä selität? Jos ovimatto oppii olemaan normaali ihminen joka osaa pitää puolensa ja ajatella omaa hyvinvointiaan niin hän on sitten narsisti?

Vierailija
92/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos aikuiselle ei ole muodostunut minäkuvaa? Syystä tai toisesta. Eikö sitä sitten saisi edes aikuisena muodostua?

Vierailija
93/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites manipuloiva kumppani, joka jatkuvasti vääristää sitä minäkuvaa. Kyllä sen jälkeen täytyy kasata itsensä uudestaan. 

Vierailija
94/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keltinkangas- Järvinen uskaltaa sanoa ääneen asioita, joita moni ei halua. Professorilla on kanttia ja osaamista. 

Vanha ihminen, mielipiteet lievästi pölyisiä. 

Vierailija
95/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroamiset pitäisi saada loppumaan. Tämä toisi yhteiskunnalle huomattavan suuria säästöjä ja lisäksi olisi tärkeää lasten ja jätetyn mielenterveydelle. Kalliimmat tuet eronneelle (kuin pariskunnalle) sekä ei muodostu puolison omaishoitajuutta vanhuksena. 

Vanhuuden vaivojen tullessa moni vanha pariskunta pystyisi tukemaan toinen toistaan. (Uudempi kumppani tähän harvoin ryhtyy.) Lapset kuormittuvat kahden erikseen vanhuutta viettävien vanhempiensa perään katsomisesta. 

Oikeasti on harvassa lapset  jotka eivät erosta rankasti kärsi. (Vaikka täällä palstalla pari kolme vastakkaista huutaa.)

"Jätetyn mielenterveys". Tuolla on turvakodit täynnä ihmisiä ja heidänkö pitäisi palata takaisin kotiinsa, ettei sinne jääneelle tule paha mieli. 

Vierailija
96/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus taitaa mennä nykyään pieleen. Monessa perheessä (kuten myös meillä) on vain 1 lapsi. Se ei hio ihmistä. 

Lisäksi aikuiset ovat tulleet itsekkäiksi. Erotaan liian helposti jne. 

On paljon itsekkäämpää sekaantua muiden liittoihin ja vaatia asioita, joihin ei ole mitään jakoa. 

Vierailija
97/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse keksin yhden: jos ystävästäsi on enemmän kuormaa kuin hyötyä, hylkää hänet. 

Onko naiset tosiaan noin itsekkäitä että näkee muut vain hyväksikäytön kohteena? Ihmekään kun naiset ei tule edes keskenään toimeen kun kaikki hakee muista vain hyötyjä itselle antamatta takaisin saman arvoisesti

Höpö höpö nyt!!

Vierailija
98/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus taitaa mennä nykyään pieleen. Monessa perheessä (kuten myös meillä) on vain 1 lapsi. Se ei hio ihmistä. 

Mutta aina jos joku uskaltaa sanoa että nykyään erotaan liian hrlposti, alkaa huuto: "Mitä muut tietää toisten suhteista, sinnitellään liian pitkään huonoissa suhteissa", "Lapset kärsivät ja saavat huonon mallin jos vanhemmat ovat vain kavereita eikä täydellisessä rakkaussuhteessa.. " jne.

Kyllä se jo avioliittoon mennessä pitäisi ymmärtää, että tulee eteen myös huonompia aikoja sekä vastoinkäymisiä. Myös minun mielestäni nykyään erotaan liian helposti, mitä nyt olen lähipiiriäni vuosien saatossa seurannut. 

Eri asia on tietenkin, mikäli avioliitossa ilmenee väkivaltaa tai haittaavaa päihteiden käyttöä, eikä apua suostuta ongelmiin hakemaan, niin silloin on ehkä parempi erota 

T. 36 vuotta avioliitossa elänyt

Vierailija
99/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse keksin yhden: jos ystävästäsi on enemmän kuormaa kuin hyötyä, hylkää hänet. 

Ihan pimeää. Mihin perustuu se kummallinen oletus, että ihminen voi paremmin ilman "taakkoja"? Eläen vain omassa itsessään ja palvoen omia tunteitaan ja muita lyhytnäköisiä impulssejaan? Tällä hatusta revityllä ääri-individualismilla on länsimainen kulttuuri jo käytännössä tuhoonsa tuomittu. Ilman yhteisöllisyyttä ja yhteishenkeä ei ole voimaakaan.

Vierailija
100/428 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta aina jos joku uskaltaa sanoa että nykyään erotaan liian hrlposti, alkaa huuto: "Mitä muut tietää toisten suhteista, sinnitellään liian pitkään huonoissa suhteissa", "Lapset kärsivät ja saavat huonon mallin jos vanhemmat ovat vain kavereita eikä täydellisessä rakkaussuhteessa.. " jne.

Kyllä se jo avioliittoon mennessä pitäisi ymmärtää, että tulee eteen myös huonompia aikoja sekä vastoinkäymisiä. Myös minun mielestäni nykyään erotaan liian helposti, mitä nyt olen lähipiiriäni vuosien saatossa seurannut. 

Eri asia on tietenkin, mikäli avioli

Juuri näin. Mutta ketjussa ilmestyvästä agressioista päätellen on ainakin yksi helposti eroileva ottaa taas (!) pakkomielteisesti kierroksia aiheesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän