Sittenkin sähköauto?
Olen aikaisemmin suhtautunut krittisesti sähköauton hankintaan sähköautojen kalliin hinnan ja sähköautojen akkujen vaihtokustannusten vuoksi. Lisäksi bensa-auto on tuntunut jotenkin turvallisemmalta valinnalta.
Tarkoitus on vaihtaa yli 10 vuotta vanha bensa-auto uudempaan, välityshinta n. 10 000 euroa. Tässä hintahaarukassa saa myös kohtuuhintaisia sähköautoja jotka ovat alle 5 vuotta vanhoja ja melko vähän ajettuja. Monissa sähköautoissa on myös 8 vuoden akkutakuu.
Taloyhtiön p-paikalle on juuri tullut sähköauton latauspistokkeita joiden kuukausihinta on 15 e/kk. Tavallinen pistokepaikka jossa nyt autoni on maksaa 10 e/kk. Ja pistoketta käytän vain kylminä talvikuukausina eli n. 3 kuukautta muuten paikka on tavallinen ruutuparkkipaikka. Sähköpistokepaikassa sähköauto voisi olla latauksessa ympäri vuoden 5 euroa kalliimmalla eli todella edullisesti.
Työmatkani on vain 10 km ja asun kaupungissa joten päivittäiset ajomatkat ovat muutenkin lyhyitä. Pidempiä ajomatkoja (yli 300 km) ajan n. 3-4 kertaa vuodessa ja silloinkin kysymys on kiireettömistä ajoista jolloin minulla on kyllä aikaa pysähtyä lataamaan autoa. Matkalla on hyvä sähköautojen latausverkosto. Töissä monet ovat siirtyneet sähköautoon ja he laittavat autonsa lämpiämään kännykällä ennen töihin tuloaan ja sieltä lähtiessään. Alle 5 minuuttia kuulema riittää hyvin ja auto on lämmin ja ikkunat ovat sulat.
Lisäksi olen luullut että sähköautojen huolto-, korjaus- ja katsastuskustannukset ovat suuremmmat kuin bensa-autoissa mutta se ei olekaan totta. Myöskään vakuutukset eivät ole sen kalliimpia kuin bensa-autoissa.
Eli onko aika voittaa muutosvastarinta ja siirtyä sähköautoilijaksi jolloin myös ilmasto kiittää?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään uutinen Iltasanomissa, että Tesla Y:n range vain 35% maksimista kovalla pakkasella (kiinalainen sähköautotesti). Jotain samansuuntaista varmaan muissakin sähköautoissa.
Ja Model 3 kulki samassa testissä 362km. 80 rajoituksilla se tarkoittaa 4,5 tunnin ajoa. Minä ainakin olen siinä kohtaa ollut jo pitkään kypsä pitämään taukoa.
Tämähän se on se ongelma. Kun muuta ajaa satasta rajoituksen mukaan niin teslat ajaa kahdeksaakymppiä.
Epäselväksi jäi nyt että missä se ongelma on?
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kalliita huoltoja ja korjauksia sähköautoissa mahtaisi olla? Vastaus ei ole se bensalenkkareiden suosikk ajoakku.
Esimerkiksi tietty surullisenkuuluisa (myös laaduttomista polttiksista tunnettu) saksalaisvalmistaja säästää laittamalla moottoriin hiiliharjat ja keraamisten laakerien sijasta teräslaakerit. Kun näistä aika jättää moottori menee vaihtoon (tai sitten siihen on tehtävä pellepeloton-tasoinen korjaus).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ketä kiinnostaa ap:n ihme selostukset?
mitä niitä tänne tulit selittämään?
Kaalirotta kauhuissaan kun Suomi väistämättä sähköautoistuu eikä teidän veriöljyjä enää tarvita.
Tarkoitat Saudien (tai kohta Trumpin eteläisen vasallin) veriöljyä?
Kaalirotta pyrkii edistämään sähköautoilua Suomessa, koska se heikentää maanpuolustuskykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle kymppitonnilla ei saa hyvää sähköautoa.
Saa sillä mutta akkutakuu on lopuillaan ja kannattanee varautua jopa 10.000 - 14.000 hintaiseen akunvaihtoon. Elikkä se "uuden auton" edullinen hinta ns. hyppää.
Varaudutko polttiksellakin mahdolliseen moottori- tai vaihteistoremppaan?
Polttiksellahan noihin ei tarvitse varautua kun vähän katsoo millaisen auton ostaa.
Jaahas, täällä on taas patteriautoilijoiden rinkirunkkukerho kasassa. Onko teiltä kaikilta taas latausluukku jäätynyt kiinni ja tuli rokulipäivä?
Jättitesti: Näin kävi sähköautoille 25 asteen pakkasessa 90 % epäonnistui keskeisessä talvikokeessa
Yllättävää silti, 10 autoista toimi.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/47201bf0-e7bb-4ba1-b386-943710…
Itse olen vaihtamassa autoa myös. Mulla on tällä hetkellä hybridi. Pitkään ajattelin, että ostan seuraavaksi täyssähköisen, mutta nyt olen päättänyt että enpä taida. Mun ajomäärillä se ei ole edes ympäristölle erityisen edullista, ottaen huomioon sähköauton ja sen akun valmistuksen ympäristöhaitat. Tähän kun sitten lisätään se, että sähköautot on edelleen huomattavasti kalliimpia kuin bensa-autot, niin eipä erityisemmin huvita moisesta maksaa. Kun vielä EU:kin pidensi sitä siirtymää sähköön, enkä kyllä usko että nykyinenkään ajan pidennys on viimeinen. Eli, minä päätin että seuraavakin auto on bensa tai hybridi. Näin saan noin 35 000 euron budjetillani jo ihan hyvän keskikokoisen uuden auton. Sähköautoista tuolla ei saa kuin jonkun karmean mininysän surkealla toimintamatkalla.
Teslan Model 3 karvalakkiversion alkaen-hinta on nyt 36 990. Ilmoitettu toimintasäde on 534 km. MG4 luxury-malleja on myyty 30-35 000 eurolla. VW ID 3 taitaa lähteä myös siitä 36 000 eurosta. Ei nuo nyt minun mittapuulla ihan karmeita mininysiä ole....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräile ituhippi se kymmenen kilometriä! Et autoa tarvitse.
Ai tällä ylipainolla? No way.
Ap
Ap on kyllä ihan normaalipainoinen ja liikuntaa harrastava henkilö mitenkään ylipainoa arvostelematta.
Ostan kunnon sähköauton bemarilta tai mersulta. Ei mitään Teslan muovikippoja.
Vierailija kirjoitti:
Jaa minäpä luulen et sähköautopaikka maksaa 15e mutta lataussähkö pitänee maksaa erikseen.
Totta, näin se menee. Taloyhtiö ei ole tästä erikseen kertonut vaan asiaa piti erikseen kysyä.
Eli sähköautolatauspistoke 15 e/kk (tavallinen pistokepaikka 10 e/kk)
Operaattori laskuttaa käytetystä lataussähköstä kerran kuukaudessa ja hinta on 15 s/kWt. Onhan se sittenkin todella edullista eli 2-6 e/100 km. Bensaan saa menemään rahaa moninkertaisesti ja bensan hinta voi vain nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle kymppitonnilla ei saa hyvää sähköautoa.
Saa sillä mutta akkutakuu on lopuillaan ja kannattanee varautua jopa 10.000 - 14.000 hintaiseen akunvaihtoon. Elikkä se "uuden auton" edullinen hinta ns. hyppää.
Varaudutko polttiksellakin mahdolliseen moottori- tai vaihteistoremppaan?
Polttiksellahan noihin ei tarvitse varautua kun vähän katsoo millaisen auton ostaa.
Kerropa omin sanoin mikä auto ei hajoa tai ruostu?
Sähköautoja myyytiin lähes 27 000 kappaletta vuonna 2025, ei kaikki sähköauton ostajat voi olla väärässä.
Sähköautot on jokin välivaihe. Joko kehittyvät paremmiksi tai tulee muita tilalle. Esim vety.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot on jokin välivaihe. Joko kehittyvät paremmiksi tai tulee muita tilalle. Esim vety.
Akut kehityy kovaa vauhtia ja sähköautojen hinta tulee pelkästään tämän takia alaspäin:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samat fiilikset kuin AP:lla. Nykyinen auto on polttis, mutta harkitsen seuraavaksi autoksi sähköautoa. Päivittäinen ajomatka on alle 5km töihin-kotiin. Minun ajoilla just joku 50kWh akku on riittävä talvellakin. Suorastaan vtuttaa talvisin auton raappaus töistä lähdettäessä:D
Jos noin vähän ajat, niin kannattaisiko liisata joku mahdollisimman edullinen käytetty, johon sisältyy huollot ja korjaukset?
Helppo taas vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Laskelma sähkärin talviakkuilusta pakkasella.
Lämmityslaitteen teho on yleensä 6kW.
Aamulla puolen tunnin esilämmitys 3 kwh
Puolen tunnin ajo töihin 10 kwh plus lämmitykseen 3 kwh
Töistä lähtiessä puolen tunnin lämmitys 3 kwh
Puolen tunnin ajo 10 kwh plus lämmitykseen 3 kwh
Yhteensä kahteen ajokertaan ja tunnin ajoon esilämmitettynä meni sähköä 32 kwh.
Eli käytännössä akku joka päivä lataukseen.
Paitsi että paljon vähempikin lämmitysaika riittää ja silloin ajonaikainen kulutus pienenee.
Esilämmityssähkö otetaan latauskaapelin kautta, jos kytketty, kuten on, jos yöllä lataa.
Sähköauto on oikein hyvä valinta, jos ajaa paljon lyhyttä ajoa. Minkään polttiksen esilämmitys ei pärjää sähköautolle sellaisessa käytössä. Ei lähellekään. Kulutus on korkea, mutta sähkö on halpaa.
Aikamoinen kiuas lämppärinäkin. Leafissa on 3 kW ilppi, leafspyllä kun olen seurannut niin aika kovalle pakkaselle saa mennä ennen kuin se ottaa edes puolet tuosta.