Sittenkin sähköauto?
Olen aikaisemmin suhtautunut krittisesti sähköauton hankintaan sähköautojen kalliin hinnan ja sähköautojen akkujen vaihtokustannusten vuoksi. Lisäksi bensa-auto on tuntunut jotenkin turvallisemmalta valinnalta.
Tarkoitus on vaihtaa yli 10 vuotta vanha bensa-auto uudempaan, välityshinta n. 10 000 euroa. Tässä hintahaarukassa saa myös kohtuuhintaisia sähköautoja jotka ovat alle 5 vuotta vanhoja ja melko vähän ajettuja. Monissa sähköautoissa on myös 8 vuoden akkutakuu.
Taloyhtiön p-paikalle on juuri tullut sähköauton latauspistokkeita joiden kuukausihinta on 15 e/kk. Tavallinen pistokepaikka jossa nyt autoni on maksaa 10 e/kk. Ja pistoketta käytän vain kylminä talvikuukausina eli n. 3 kuukautta muuten paikka on tavallinen ruutuparkkipaikka. Sähköpistokepaikassa sähköauto voisi olla latauksessa ympäri vuoden 5 euroa kalliimmalla eli todella edullisesti.
Työmatkani on vain 10 km ja asun kaupungissa joten päivittäiset ajomatkat ovat muutenkin lyhyitä. Pidempiä ajomatkoja (yli 300 km) ajan n. 3-4 kertaa vuodessa ja silloinkin kysymys on kiireettömistä ajoista jolloin minulla on kyllä aikaa pysähtyä lataamaan autoa. Matkalla on hyvä sähköautojen latausverkosto. Töissä monet ovat siirtyneet sähköautoon ja he laittavat autonsa lämpiämään kännykällä ennen töihin tuloaan ja sieltä lähtiessään. Alle 5 minuuttia kuulema riittää hyvin ja auto on lämmin ja ikkunat ovat sulat.
Lisäksi olen luullut että sähköautojen huolto-, korjaus- ja katsastuskustannukset ovat suuremmmat kuin bensa-autoissa mutta se ei olekaan totta. Myöskään vakuutukset eivät ole sen kalliimpia kuin bensa-autoissa.
Eli onko aika voittaa muutosvastarinta ja siirtyä sähköautoilijaksi jolloin myös ilmasto kiittää?
Kommentit (130)
Minulla 3000e euron auto lähes 1000km rangella ja supernopealla latauksella.
Kuullostaako mahtavalta ? Kyllä Dieseli on kunnon auto.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaiskaan. En asu kerrostalossa. Olen ollut kusessa teslan arvo romahduksesta ja suurista osamaksulaskuista,. Juksasin teitä, kuten olen aina juksannut kymmenillä edellisillä sähköautosaduilla. Yritän saada muutkin tähän autoansaan ja kohtaamaan samat vaikeudet , etenkin talvella.
t. AP (sähköautosebbo
Anteeksi
OIet varmaankin se sama Teslafanaatikko, joka meni viikoksi laskettelemaan Åreen? Matkasi sujui ilman ongelmia, yksi päivä sinne ja toinen päivä takaisin -väitit, loput 5 päivää laskettelua. Insinöörit jälkeenpäin laskivat, että että 1 ehkä max 2 päivää jää aikaa lasketteluun. Typerää touhua.
Jos ajoa tulee 15 000km tai alle vuoteen niin ei kyllä mitään järkeä ostaa sähköautoa.
Parein auto kokonais käyttökustannuksiltaan on ostaa auto vuosimallilttaan ennen päästökikkailuja, adblueta sun muuta. Sellainen 2010-2014 :)
Vierailija kirjoitti:
Parein auto kokonais käyttökustannuksiltaan on ostaa auto vuosimallilttaan ennen päästökikkailuja, adblueta sun muuta. Sellainen 2010-2014 :)
Tai ennen niitä pakollisia huonostitoimivia pakokaasunvalvontatekniikoita yms. ja OBD valvontaa, 2001. Viherpiiperrys on tehnyt autoilusta kalliin, autot mahdottomiksi korjata ja lyhyikäisiksi. Huolettomin auto on diesel ennen 1980 ja bensa ennen 1978.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajoa tulee 15 000km tai alle vuoteen niin ei kyllä mitään järkeä ostaa sähköautoa.
Ei ole järkeä ostaa sähköautoa oikein millään laskutavalla. Eikä Suomessa muutenkaan, vaikka kannattaisi. Toki jos on ylimääräistä rahaa, aikaa, eikä ajoa, ei äkkilähtöjä niin sitten voi ostaa kateellisen (=sinulle nauravan) naapurin kiusaksi.
Itse kuljen 15km työmatkan vm2007 citröenin c1 pikku kinnerillä, sopii hyvin yksin asuvalle keski-ikäiselle ukolle jolle auto on vain välttämätön kapistus töissä kulkemiseen. Ja tuohan on siis teknisesti 100% toyota joten se on kestänytkin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaiskaan. En asu kerrostalossa. Olen ollut kusessa teslan arvo romahduksesta ja suurista osamaksulaskuista,. Juksasin teitä, kuten olen aina juksannut kymmenillä edellisillä sähköautosaduilla. Yritän saada muutkin tähän autoansaan ja kohtaamaan samat vaikeudet , etenkin talvella.
t. AP (sähköautosebbo
Anteeksi
OIet varmaankin se sama Teslafanaatikko, joka meni viikoksi laskettelemaan Åreen? Matkasi sujui ilman ongelmia, yksi päivä sinne ja toinen päivä takaisin -väitit, loput 5 päivää laskettelua. Insinöörit jälkeenpäin laskivat, että että 1 ehkä max 2 päivää jää aikaa lasketteluun. Typerää touhua.
Ei vaan hän on sinä, itse itsesi kanssa keskusteleva mielisairas.
Vierailija kirjoitti:
Alle kymppitonnilla ei saa hyvää sähköautoa.
Alle 100 000 et saa hyvää sähköautoa
t. AP (sähköautosebbo
Anteeksi