Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4D: Ikuisesti imettävät

Vierailija
25.04.2007 |

4D: Ikuisesti imettävät/

ti klo 22:00

Mihin ikään asti lasta on hyvä imettää? Dokumentissa tutustutaan muun muassa Veronikaan, joka imettää 7-vuotiasta tytärtään. Veronikan vanhempi tytär pyysi 10-vuotislahjaksi äidiltään että hän imettäisi tätä. Dokumentti.

nelonen. fi/ohjelmat/dokumentit. asp?m=5&y=2007&mId=13&pId=120504

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksiä heillä on 3-4 kertaa viikossa, ja lapsi on erittäin seurallinen, ei ujostele ketään vaan menee oma-aloitteisesti tekemään tuttavuutta vieraidenkin kanssa. Lapsi jää reippaana hoitoon esim. mummolle tai kummitädille äidin lähtiessä harrastamaan tai vanhempien ottaessa parisuhdeaikaa esim. risteilyn muodossa.

Tervettä!

Vierailija:

Tiedän taaperoimettäjän joka on lapsensa kanssa ja mies on ulostettu pois makuuhuoneesta

ja lapsi imee edelleen yli kolmevuotiaana.

Äiti torjuu miehensä heillä ei ole seksiä.

Lapsi hallitsee äitiään, kun vieraita tulee menevät makuuhuoneeseen sillä lapsi ei halua että äiti seurustelee vieraitten kanssa.

Sairasta!

Vierailija
62/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas vain, nuorimmaisemme on hieman yli yksivuotias, imetän häntä yhä, eikä se tunnu lainkaan kummalliselta tai oudolta.

Vierailija:

Teille tulee ajatteluun vääristymä siinä, että kuvittelette sen oman 2,5-vuotiaanne, jota olette todennäköisesti imettäneet 2 viikkoa, siihen tissillenne. Mutta eihän se niin mene! Asia näkyy ihan eri näkökulmasta kun sitä taaperoa on imetetty keskeytymättä. Kyllä minustakin on ällöä kuvitella naapurin taapero imemään tissiäni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nämä taaperoimetyksen vastustajat eivät koskaan ole imettäneet taaperoa eikä heillä ole aavistustakaan kuinka luonteva osa äidin ja taaperon suhdetta se voi olla. Imetyksen lopettaminen olisi tuntunut oudolta ja keinotekoiselta.

Vierailija
64/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin lapsiani 1,5 - lähes 2-vuotiaaksi. Suomalainen kulttuuri on kiero, jos siinä kasvaa tällaisia äitejä, jotka näkevät jotain pahaa taaperon imettämisessä. Suomessa on ennen imetetty lapsia monta vuotta, vasta muutama kymmenen vuotta imetysaika on ollut lyhyempi ja 1970-luvulla vain muutaman kuukauden. Myös luonnonkansoilla imetysaika on yli kaksi vuotta, usein paljon enemmänkin.

Vierailija
65/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Huokaus. Saako nämä haukkujat seksuaalista mielihyvää imettäessään vastasyntynyttä? Jos ette, niin miksi? Sama imemisliikehän siinä on tississä. Pitäiskö tämä nyt ymmärtää, että 1-vuotta täyttänyt on teistä niin seksikäs otus, että imetys muuttuu yksivuotispäivänä seksuaaliseksi hyväksikäytöksi?

Teille tulee ajatteluun vääristymä siinä, että kuvittelette sen oman 2,5-vuotiaanne, jota olette todennäköisesti imettäneet 2 viikkoa, siihen tissillenne. Mutta eihän se niin mene! Asia näkyy ihan eri näkökulmasta kun sitä taaperoa on imetetty keskeytymättä. Kyllä minustakin on ällöä kuvitella naapurin taapero imemään tissiäni!

Juuri näin! En olisi itse osannut paremmin sanoa.

Taaperoimetyksestä on parempi puhua vasta kun sen on itse kokenut. Kummasti ne ajatukset muuttuu.

On tosiaan ihan eri asia imettää lasta keskeytymättä vauvasta taaperoksi kuin että joku random taapero alkaisi yhtäkkiä imemään tissiä.

Vierailija
66/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Taaperoimetyksestä on parempi puhua vasta kun sen on itse kokenut. Kummasti ne ajatukset muuttuu.

On tosiaan ihan eri asia imettää lasta keskeytymättä vauvasta taaperoksi kuin että joku random taapero alkaisi yhtäkkiä imemään tissiä.

Itsekin pidin taaperoimetystä jotenkin outona ennen kuin sain ensimmäisen lapseni. Imetys vain jatkui, eikä 2,5 vuoteen tullut hetkeä, että sen lopettaminen olisi tuntunut tarpeelliselta. En pitänyt imetyksestä sen suurempaa numeroa ja loppuaikoina imetin vain iltaisin. Vähän ennen kun kuopus syntyi, esikoinen lopetti ihan oma-aloitteisesti. Ilmeisesti maidontulo väheni tai maku muuttui.

Vierailija
67/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat jotain mielihyvää itselleen mutta tosi väärin,että sitä halutaan lapsen kustannuksella :(

Vierailija
68/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on annettu koko maailmaa ajatellen. Taaperoimetyksellä on ihan toinen merkitys kehitysmaissa.

Vierailija
69/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kai ole vielä taaperoimetystä?

Mutta tämä jäi ainoaksi lapseksi, jota imetin niin pitkään, koska en nähnyt siitä mitään hyötyä. Lapsi saa muutenkin hellyyttä ja pitää saadakin. Toiseksi koen, että lapsi sitoutuu liikaa äitiin jos hän on riippuvainen maidon saannista äidistään. Se vaikeuttaa monesti isän ja lapsen suhteen kehitystä.

Minä tein ratkaisun, että vierotin nuoremmat lapset jo vuoden iässä, koska en tosiaan kokenut, että lapsi hyötyy pitkästä imetyksestä. Kivaahan se oli ja läheistä ja tunsin itseni hyväksi ja täydelliseksi kun imetin pitkään. Mutta se olikin sitä epävarmaa esikoisuuden aikaa kun äitiyttä halusi päteä täydellisellä imetyksellä ja muutenkin täydellisillä sääntöjen noudattamisella. Silloin oli vielä niin epävarma itsestään ettei uskaltanut tehdä omia päätöksiä vaan halusi nostaa itsensä äitinä ylemmäs muita.

Vierailija
70/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillistä mielihyvää toki imetyksestä saan: kun lapsi on tyytyväinen, olen minäkin. Mutta minkäänlaista fyysisä tai seksuaalista tyydytystä en kyllä ole imetyksestä tähän päivään mennessä saanut.

T: melkein 1,5-vuotiasta imettävä

Vierailija:

Saavat jotain mielihyvää itselleen mutta tosi väärin,että sitä halutaan lapsen kustannuksella :(

Vierailija
71/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei minua koskaan " tuomittu" oudoksi ym. silloin 10v. sitten, miten näin luonnollisesta asiasta on tullut jotenkin outoa ja sairasta, ihmettelen suuresti. En minä edes ajattelut silloin, että se imettäminen tai imettämättömyys herättäisi näin suuria tunteita muissa ihmisissä, sitä vain teki mikä tuntui oikealta ja mikä oli lapselle parhaaksi.

Vierailija
72/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mielenkiintoista, että täällä ollaan ilmeisesti täysin tietämättömiä siitä, että rintaruokinnan ja seksuaalisuuden välisestä mahdollisesta yhteydestä on puhuttu jo pitkään. Alla jotain sitaatteja eri sivustoilta, joissa kerrotaan mm. että rintaruokinta alentaa naisen kiinnostusta seksiin puolison kanssa. Paljon on myös puhetta hormoonista jota rintaruokittaessa erittyy; se on samaa mitä erittyy seksuaalisessa kanssakäymisessä. Saman hormonin on tutkittu antavan äidille rauhoittavan tunteen, nostavan kipukynnystä jne.

Että todennäköistä on, että jotkut naiset nauttivat " kybällä" rintaruokinnasta, mutta jostain syystä sitä on vaikeaa myöntää (ainakin jos rintaruokinta kestää pitkään). Luonto on kyllä selkeästi yrittänyt tehdä hommasta hyödyllisen lisäksi nautittavaa.

Other studies have shown that breastfeeding women are significantly more likely to report lack of sexual desire than non-breastfeeding women,1,3,8,9,13 and that following weaning, primiparous women experience an increase in both sexual desire and coital frequency.14 Three quarters of the women surveyed by Kenny reported that breastfeeding ¿had little effect¿ on their sexual lives.15 More recently, Avery et al noted that 74.6% of primiparous women at 1 month post partum said that combining breastfeeding and a sexual relationship was ¿not a problem¿ although, after weaning, 45.3% said that breastfeeding had interfered with their relationships.1

www. cfpc. ca/cfp/2005/Oct/vol51-oct-researh-3 .asp

Escott described the various and often overlapping functions of the hormone oxytocin in both sexuality and breastfeeding. Oxytocin plays a role in sexuality by stimulating uterine contractions, increasing sexual arousal, contributing to orgasm (in both males and females), and the feeling of " post-coital bliss." Physical contact or even just seeing one' s partner stimulates the release of the hormone. Oxytocin' s role in breastfeeding includes causing nipple erection, increasing blood flow to the breast and to the mother' s skin (to keep the baby warm), enhancing the expression of instinctual behaviors (in mother and baby), contributing to the flow of nutrients from the blood into the mother' s milk, giving the mother a feeling of calmness, increasing tolerance of pain, and enhancing wound healing. Because of the feelings of calmness and emotional connection oxytocin generates in the nursing mother, it is often called " the mothering hormone."

www. lalecheleague. org/NB/NBSepOct05p208b. html

provides a sense of calm and well being and promotes bonding patterns and creates desire for further contact with the individuals inciting its release. It helps the mother and child to bond together. It is involved in those mothering feelings we experience after giving birth to a child. Since it is present during sexual intercourse, it also helps men and women to bond together and form lasting relationships. It makes you want to cuddle, touch, be close, be affectionate towards another human being. Without oxytocin, animals don' t recognize or remember their partner though they are able to recognize objects. Autistic children (who often have difficulty with social relationships) have lowered levels of this hormone.

www. 007b. com/breastfeeding_sexual. php

Vierailija
73/82 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Saman hormonin on tutkittu antavan äidille rauhoittavan tunteen, nostavan kipukynnystä jne.

Kyllä se todella mukavaa oli. Juuri sellainen rauhallinen hetki, luonto on sen varmasti tarkoittanut niin että äiti saa imetyksestä hyvät fiilikset. Mutta kiihotuinko seksuaalisesti? En. Tekikö mieli saada orkku jälkikäteen? Ei. Todellinen seksuaalinen kiihotus sun muu on siitä asiasta tosi kaukana. Siksi niin harmittaa lukea näitä ikäviä vihjailuja. Se mielihyvä on enemmänkin sellaista pakahduttavan suurta rakkautta lapsta kohtaan. Sitä vaan katseli lasta onnellisena ja hurjasti rakasten kun se siinä kelliskeli rinnalla.

Vierailija
74/82 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

mutta minun mielestäni olette sairaita. Mikään tutkimus ei osoita, että äidinmaidossa olisi mitään lapselle tarpeellista enää puolenvuoden jälkeen. Vuoden ikään imetystä suositellaan läheisyyden takia. se että joku imettää yli yksivuotiasta kuulostaa minusta lähinnä psyyke häiriöltä. Aivan kun äiti itse saisi jotain perverssiä tyydytystä siitä että lapsi lutkuttaa tissiä vielä kävely-ikäisenäkin. Onkohan siinä oikeesti jotain seksuaalista takana? Sairasta.

Jos ei äiti osaa lapselleen muuten hellyyttä antaa, niin on vähän surullista. Yli kaksivuotiaan imetys ei kertakaikkiaan mene kaaliin. Ehkä jossain kehitysmaissa asia on eri.

Vierailija
75/82 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kovasti tuntuu olevan kiinnostusta tähän aiheeseen. Miksiköhän? Miksi imetys herättää näin suuria tunteita (erityisesti vastaan)?

Itse imetin kuopustani hiukan yli 2-vuotiaaksi, ja pari viikkoa sitten vieroitin hänet melkoisen kivuttomasti. Imetys ei ollut itselleni kovin suuri asia _ulkoisesti_, en juurikaan mesonnut siitä muille vaikka toki neuvoin ja autoin jos joku kysyi, en myöskään hävennyt sanoa että imetän vielä, jos joku asiaa tiedusteli. Imetys ei koskaan tuottanut minulle minkäänlaista seksuaalista mielihyvää. Imetyksen jäljiltä rintani (nännit) ovat itse asiassa aika " tunnottomat" enkä erityisemmin nauti niiden koskettelusta juuri sen takia, ettei se tunnu juurikaan miltään. Nautinnon sijasta olen kyllä kokenut kipua muutaman kerran imetyksen aikana, kun minulla oli nännihaavoja ja rintatulehdus. Onneksi sain ne kuitenkin hoidettua ja pystyin jatkamaan imetystä.

Esikoistani imetin reilun vuoden, ja hän vieroittui melkein itsestään, ja unohti rinnan eikä koskaan kysellyt sen perään. Kuopuksellemme imetys oli selvästi tärkeämpää. Itse koen imetyksen tärkeäksi erityisesti ravitsemuksellisesti (kuopukseni syntyi keskosena ja päätin jo silloin, että yrittäisin imettää häntä suosituksen 2 vuotta) enkä niinkään läheyden antamiseksi. Olen myös kantanut lapsiani rintarepussa (esikoista) ja kantoliinassa (kuopusta) sekä nukkunut heidän kanssaan perhepedissä joten läheisyyttä he ovat varmasti saaneet muutenkin.

Kumpikaan lapsistani ei ole koskaan pyytänyt tissiä julkisella paikalla (paitsi vauvana tietysti) tai repinyt minulta paitaa pois. Kuopuksella oli äidinmaidolle oma nimi, jota kukaan vieras ei edes tiedä, ja hän yleensä kiipesi syliini kotona rauhallisena hetkenä ja nukkumaan mentäessä. Itse en koskaan pyytänyt häntä tissille. Esikoinen on kerran 5-vuotiaana halunnut maistaa äidinmaitoa ja annoin hänen maistaa. Sen jälkeen hän ei ole sitä pyytänyt ja itse koinkin tilanteen lähinnä lapsen uteliaisuutena enkä nähnyt syytä kieltää häntä, vaikka selitinkin, että äidinmaito on pienempien lasten ruokaa.

Ko. dokumentista en tiedä, koska en ole sitä nähnyt (enkä varmasti voi nähdäkään, koska asun ulkomailla). Tosin Suomessa ollessani pari viikkoa sitten näin 4D dokumentin " Homoparin vauvakuume" ja sen jälkeen minulla on varaukseni näitä dokumentteja kohtaan. Mielestäni siinä pyyhkäistiin asiaa hyvin pinnallisesti ja tärkein jäi kertomatta.

Itse en kuvittelisi koskaan imettäväni seitsenvuotiasta, minulle tämä reilut 2 vuotta tuntui sopivalta ajalta. Silti en koe olevani asemassa, jossa voisin sen tuomita. Totta kai se kuulostaa aika kummalliselta, ja ihmettelen, miksi kymmenvuotias pyytää imetystä syntymäpäivälahjaksi. Toivottavasti dokumentissa selvitetään asiaa enemmän niin voitte kertoa siitä täällä :) Loppujen lopuksi olen sitä mieltä, että jokainen hoitaa asian omalla tavallaan, ja tärkeää on se, ettei lapsille tule asiasta minkäänlaista haittaa (kirjoitan " haittaa" paremman sanan puutteessa). En tiedä, voiko imetyksestä olla haittaa näin isoille lapsille ja mitkä sen perimmäiset syyt ovat.

Itse mietinkin, missä vaiheessa imetys on ok ja milloin se muuttuu sairaaksi tai ällöttäväksi? Miksi? Kyselen myös, mistä nämä ns. imetysekspertit (jotka sanovat äidinmaidon olevan samanlaista kuin lehmänmaito 6kk jälkeen) ovat tietonsa hankkineet. Itse kuitenkin luotan enemmän Maailman Terveysjärjestön suosituksiin (6kk täysimetystä ja 2 vuotta osittaisimetystä).

Keväisin terveisin Etelä-Euroopasta, lapsiaan imettänyt äiti :)

Vierailija
76/82 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän kohdallanne se on varmasti aivan yhdentekevää mitä niille lapsillenne juotatte, siinä olette oikeassa.

Vierailija
77/82 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainenhan saa tietty imettää ihan just niin kauan kun itsestä siltä tuntuu, mutta fakta on, että rintamaidosta ei saa puolenvuoden jälkeen mitään erikoisia vitamiineja tai ravintoaineita mitä ei saisi muusta ravinnosta kyten nyt siitä lehmänmaidosta.

Eli imettäkää nyt ihan rauhassa vaikka vielä kouluikäistäkin, mutta ei sitä voi mihinkään terveellisyyteen perustaa sillä semmoista vaikutusta sillä ei ole!

Ainoa syy on äidin halu!

Vierailija
78/82 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taaperoimettäminen häiritsee niin tervetuloa vierottamaan minun kuopukseni rinnalta :)

Meidän perheessä ei kukaan jaksa, ollaan niin väsyneitä huonosti nukkuvan kuopuksen kanssa että mennään siitä mistä aita on matalin.

Mistään kikseistä siinä ei ole kyse.

Minä en nykyään saa kiksejä mistään muusta kuin nukkumisesta.

Vierailija:

mutta minun mielestäni olette sairaita. Mikään tutkimus ei osoita, että äidinmaidossa olisi mitään lapselle tarpeellista enää puolenvuoden jälkeen. Vuoden ikään imetystä suositellaan läheisyyden takia. se että joku imettää yli yksivuotiasta kuulostaa minusta lähinnä psyyke häiriöltä. Aivan kun äiti itse saisi jotain perverssiä tyydytystä siitä että lapsi lutkuttaa tissiä vielä kävely-ikäisenäkin. Onkohan siinä oikeesti jotain seksuaalista takana? Sairasta.

Vierailija
79/82 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikka kaksi vauvaa " testattais" toinen saa rintaa ja toinen saa tuttelia niinonko tällä tissi vauvalla paremmat verikokeet ym?

tai jos isompaa lasta (yli2v) imettää niin onko todistettu että hän on terveempi kuin nämä tavallista maitoa saavat. mun vanhin on nyt 17v

ja sai tissiä vain alle kaksi kuukautta ei ole koskaan ollut allergiaa ja muutenkin ollut terve. mun iltatähti ei saanut tissiä ollenkaan ja hän on ollut aika terve mutta on allerginen kanamuna, raaka porkkana ja raaka peruna. kun taas ystäväni imetti melkein 2v ja poika on tosi allerginen ja jatkuvasti kaikis flunssa taudeis. mutta yksi asia on varma on myös hyvä äiti vaikka ei imetä. sillä rakkautta ja läheisyyttä voi antaa vaikka ei pysty imettämään

äiti ja neljä poikaa

Vierailija
80/82 |
25.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jokainenhan saa tietty imettää ihan just niin kauan kun itsestä siltä tuntuu, mutta fakta on, että rintamaidosta ei saa puolenvuoden jälkeen mitään erikoisia vitamiineja tai ravintoaineita mitä ei saisi muusta ravinnosta kyten nyt siitä lehmänmaidosta.

Eli imettäkää nyt ihan rauhassa vaikka vielä kouluikäistäkin, mutta ei sitä voi mihinkään terveellisyyteen perustaa sillä semmoista vaikutusta sillä ei ole!

Ainoa syy on äidin halu!

Lähteesi? Entä vasta-aineet? Nekin ilmeisesti häviävät äidinmaidosta kun 6kk pamahtaa täyteen?