4D: Ikuisesti imettävät
4D: Ikuisesti imettävät/
ti klo 22:00
Mihin ikään asti lasta on hyvä imettää? Dokumentissa tutustutaan muun muassa Veronikaan, joka imettää 7-vuotiasta tytärtään. Veronikan vanhempi tytär pyysi 10-vuotislahjaksi äidiltään että hän imettäisi tätä. Dokumentti.
nelonen. fi/ohjelmat/dokumentit. asp?m=5&y=2007&mId=13&pId=120504
Kommentit (82)
Osa 4D-dokumenteista on ihan samojen tuotantoyhtiöiden tekemiä kuin mm. Ylen kanavien dokumentit.
Pitkään imetetty lapsi vieroittuu yleensä n. 4-vuotiaana luonnostaan ei tarvitse vieroitella. Lukekaa asiasta kiinnostuneetlisää täältä imetys. fi/ itu/ taapero. php
Ylpeä taaperoimettäjä
Jos äiti on imetysmyönteinen vielä isollekin lapselle, lapselle on luontaista olla itsekin imetysmyönteinen ja siis lutkuttaa tissiä vaikka 10-vuotiaana.
Minusta ison lapsen (yli 1-vuotiaan) imettäminen on vain äidin keino pitää lapsi " liekassa" , riippuvaisena äidistään.
4-vuotiaan imettämiseenkin suhtaudun hiukan oudoksuen. Mutta itse imetin esikoistani 2,5 -vuotiaaksi ja ainakin siihen saakka imetys oli mitä mukavin ja luonnollisin juttu. Esikoinen vierottui itsestään kuopuksen syntyessä.
mutta minun mielestäni olette sairaita. Mikään tutkimus ei osoita, että äidinmaidossa olisi mitään lapselle tarpeellista enää puolenvuoden jälkeen. Vuoden ikään imetystä suositellaan läheisyyden takia. se että joku imettää yli yksivuotiasta kuulostaa minusta lähinnä psyyke häiriöltä. Aivan kun äiti itse saisi jotain perverssiä tyydytystä siitä että lapsi lutkuttaa tissiä vielä kävely-ikäisenäkin. Onkohan siinä oikeesti jotain seksuaalista takana? Sairasta.
kuin 20! Sairasta imettää jotain puhuvaa ja kävelevää olentoa.
Mitähän munkin lapsi sanoisi jos huutaisin että: Hei kulta, tules tänne tissille. Saisi varmaan elinikäiset traumat, kun äiti haluu antaa vähän " läheisyyttä" . Voi sitä antaa ihan halaamallakin ilman mitään imemistä.
En ole aikaisemmin ajatellut asiaa noin, mutta nyt kun aloin miettimään, niin ties vaikka ois noin!
Minä imetin kuopusta 2 v 8 kk. En kertaakaan huutanut hänelle, että he kulti, tulepas imemään. Lapsi tuli ihan itse, vapaaehtoisesti, aamulla ja illalla imemään. Ei koskaan missään kaupassa tai kylässä tullut nostelemaan paidanhelmaa ja pyytämään rintaa. Ja vieroittui itse.
tossa taaperoimetyksessä on oikeesti jotain seksuaalista perää. Onhan äidin pakko saada siitä jotain kiksejä kun jatkaa sitä siitäkin huolimatta, että lapsi ei asiasta enää mitään kostu. Jotenkin perverssiä!
Oletteko itse saaneet imetyksestä kiksejä? Ja sen takia lopettaneet aikaisin?
niin MIKSI sitten imetit? Eihän moni muukaan asia kuulu jatkua vauvaiän jälkeen. On sairasta jatkaa jotain vauvaajan juttua vain koska äiti itse asiasta saa jotain sairasta mielihyvää. Sama kun syöttäisi lapselle 10 vuotiaaksi pilttiä ja antaisi tutin suuhun vielä ylä-asteella. Nukuttaisi pinnasängyssä 11 vuotiaaksi ja uittaisi vannassa rippikouluikäisenä. Silloinhan äiti omaa kierouttaan toteuttaa lapseen asiaa mitä ITSE haluaa lapsen tekevän vielä isonakin.
imettämisen 1 vuotiaalle koska imettämisestä ei ole mitään hyötyä yli 1-vuotiaalle lapselle...varmasti vain enemmän haittaa kun ei pääse henkisesti irtautumaan äidistään
Imetin 1v7kk. Ennemminkin päinvastoin imetys oli joko neutraalia tai sitten vähän epämiellyttävää. Minullekkin tulee lähinnä mieleen näistä huutelioista että itse saivat sen lyhyen imetyksensä aikan jotain kiksejä niin sen vuoksi lyhyeen lopettivatkin!
Ja se joka höpötti siitä että yli 6kk ikäinen ei tarvitse äidinmaitoa kuin läheisyyden vuoksi niin rupesitko itse antamaan lehmänmaitoa puolivuotiaalle? Korvike kun KORVAA sitä äidinmaitoa jota lapsi ei jostain syystä saa.
lapsen äiti pitää kävelemään ja puhumaan oppinutta pikkuista olentona, jolla ei olisi enää riippuvuutta äidistä. Minä imetin lasta 1,5 vuotiaaksi, siitä vikat puoli vuotta vain iltaisin, koska kävin jo töissä. Eli en ole mikään yliriippuvainen lapsestani.
Nyt lapsi on jo melkein kolme ja hänellä on selvästi menossa kausi, jossa oma ikä alkaa suhteellistumaan. Hän esimerkiksi ymmärtää, että on itse ollut joskus vauva ja kasvaa koko ajan isoksi ja myös jo sen, että minä hänen äitinään olen myös aikanani ollut vauva ja hänen mumminsa on minun äitini.
Tämän kaiken tajuamiseen liittyy selvästi vuoristoratamainen viahtelu sen välillä, onko hän " pieni" vai " iso" . Puolet ajasta leikeissä hän on ISO ja hoitaa nukkeja ja nalleja. Seuraavassa pyrähdyksessä hän on taas aivan pieni ja juoksee helmoihini. Nyt uutena juttuna on tullut sen muisteleminen, minkälaista oli, kun hän oli vauva ja olen kertonut, että silloin imetin häntä, niinkuin serkkuvauvaa imetetään nyt. Ja tämän jälkeen lapsi usein tulee syliin ja leikkii, että imisi vielä maitoa (ei oikeasti tietenkään ime) ja että hän olisi taas vauva, joka saa äidin jakamattoman huomion. Ja sitten sylistä lähtee taas iso lapsi, joka menee omaan huoneeseen ja pistää oven kiinni perässään.
Minä siis ainakin ymmärrän, että pienellä lapsella voi olla tärkeää ja mielihyvää tuottavaa saada aina iltaisin hoitopäivän jälkeen olla vielä pienen hetken vähän vauva kaiken kasvamisen ja oppimisen rinnalla. Se kai on taaperoimetyksen funktio, ei ravinotarvo saati sitten äidin mielihyvä!
ihan kunnon kirjoista se selviää, että tissimaidossa ei ole mitään erityistä enää puolenvuoden jälkeen. Se on vain samaa mössöä kun kaikki lehmänmaidotkin. Että sillain.
imetän edelleen ja ikää on 1v 5kk. Kakkonenkin, niinkuin esikoinenkin, haluaisi varmasti jatkaa imemistä, mutta minä haluan lopettaa piakkoin. Tutkimustulosten mukaan pitkästä imetyksestä on myös terveydellistä hyötyä. Maito laimenee jossain vaiheessa, mutta vahvistuu taas uudelleen erityisen paljon myöskin vasta-aineita sisältäväksi. Juuri terveydellisistä syistäkin olen imettänyt näinkin kauan.
ja lapsi imee edelleen yli kolmevuotiaana.
Äiti torjuu miehensä heillä ei ole seksiä.
Lapsi hallitsee äitiään, kun vieraita tulee menevät makuuhuoneeseen sillä lapsi ei halua että äiti seurustelee vieraitten kanssa.
Sairasta!
No ihan vaan siksi, että lapselle se tuntuu olavan vielä kovin tärkeää, joten en ole nähnyt mitään syytä lopettaa. Siksi.
Vierottaminen kävi kyllä helposti. Pari yötä mummolassa ja se oli siinä. Ilman itkua ja kitinää.