Missä olit kun tsernobilissa jysähti huhtikuussa 1986 ?
Kommentit (73)
Todennäköisesti Marunakujalla ( Yliskyjä, Helsinki ) pyörävarastossa onanoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Armeijassa jossain itärajan varuskunnassa. Eipä meille moista pikkujuttua kerrottu vaikka metsässä pitikin ryynätä entiseen malliin. Vasta kotona lomalla sai lehdestä lukea että tällainenkin tapaus oli ollut. Eipä ole silti syöpiä näkynyt vaikka ikä alkaakin olla kohta kutosella alkava. Mutta on sattumanvaraista että kenelle noita tulee, joten ehkä sitten kävi tuuri tai sitten todennäköisyys ei ollut suuri alkujaankaan.
Laskeumakarttojen mukaanhan itäisin ja pohjoisin Suomi välttyi laskeumalta, saasteet alkoi laskeutua alas etelämpänä ja lännempänä Suomea.
Tähän nähden olisi mielenkiintoista tietää miten pahasti Ruotsi ja Norja saastui jos saaste alkoi laskeutua jo Suomen kohdalla maahan? Reaktorin romuhan paloi viikon ainakin, joten kääntyikö tuulet sinä aikana jonnekin päin, esim. kohti keski-eurooppaa tms.?
Sateessa laskeuma-alueella. Oli keikkapaikan avajaisiet ja olin kuskina.
Metsässä sateessa kuusen alla pahimmalla suomen laskeuma alueella. Kuulin uutiset kotia päästyäni. Hivenen jännitti tulevaisuus...
Olin 5-vuotias ja onnellisen tietämätön maailman kauheuksista.
Matkalla Hämeessä, levähdyspaikalla, aurinko siivilöityi kuin udun läpi. Ihasteltiin kasvot kohti taivasta, miten pehmeä sade olikaan.
Töissä ja ihmettelin kun työkaveri sulki ovea. Kotimatkalla sateli hissukseen. Kaivostamme otettiin näyte, oli puhdas, pilvi oli mennyt yli keskemmälle Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeijassa jossain itärajan varuskunnassa. Eipä meille moista pikkujuttua kerrottu vaikka metsässä pitikin ryynätä entiseen malliin. Vasta kotona lomalla sai lehdestä lukea että tällainenkin tapaus oli ollut. Eipä ole silti syöpiä näkynyt vaikka ikä alkaakin olla kohta kutosella alkava. Mutta on sattumanvaraista että kenelle noita tulee, joten ehkä sitten kävi tuuri tai sitten todennäköisyys ei ollut suuri alkujaankaan.
Laskeumakarttojen mukaanhan itäisin ja pohjoisin Suomi välttyi laskeumalta, saasteet alkoi laskeutua alas etelämpänä ja lännempänä Suomea.
Tähän nähden olisi mielenkiintoista tietää miten pahasti Ruotsi ja Norja saastui jos saaste alkoi laskeutua jo Suomen kohdalla maahan? Reaktorin romuhan paloi viikon ainakin, joten kääntyikö tuulet sinä aikana jonnekin päin, esim. kohti keski-eurooppaa tms.?
Ruotsissa ei syöty poronlihaa moneen vuoteen, Suomessa ei ketään kiinnostanut koko laskeuma
Olin sillon parikymppisenä kaverin mukana paikallisella paloasemalla (vpk) ja tuttu palopäällikkö löi mulle geigermittarin käteen ja sanoi että käys ottaa ulkona arvoja. Mittari huusi hoosiannaa rännien kohdalla, vähän tuli sellainen olo että mitä tässä vielä tapahtuu. Muutama vuosi myöhemmin kun olin jo työelämässä, meille tuli Jenkeistä vieraita ja saunassa puhuttiin asiasta. Ne oli ihan tosissaan kun sanoivat että Suomessa ja Ruotsissa kuoli paljon ihmisiä heti tapahtuman jälkeen. Oli aika homma saada ne vakuuttumaan että poroja kuoli ja nekin vaan kun teurastettiin.
Istuin ulkohuoneessa lukemassa Aamulehteä.