Missä olit kun tsernobilissa jysähti huhtikuussa 1986 ?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Oli 10-vuotias. Muistan kuinka uutiset räjähdyksestä tuli hitaasti. Kommunistit valehteli ja piilotteli tapausta monta päivää. Vasta säteilymittarit paljasti valheen.
Suomeen tuli ensimmäiset tiedot Ruotsista, täällä oltiin hiljaa, vaikka säteilymittarit näytti hälytysarvoja.
Näköjään 26.4.1986 on ollut lauantai. Olin 11v, ehkäpä olin kotona pelailemassa uudella kotimikrollani, jos kerran on satanut niin tuskin uloskaan on huvittanut mennä. Sitten kun tieto tuli niin muistan uutisista nähneeni niitä raportteja, mutta en osannut pelätä tai mitään muutakaan, ajattelin sen olevan lähinnä jonkinlainen saastepilvi, kuten paikkakunnan teollisuuslaitoksen jonkin häiriön aiheuttama saastepilvi, piti sulkea ikkunat ja ilmanvaihto.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun v 1986 suomalaiset kannatti yli 90 % Neuvostoliiton diktaattoria ja alle 10 % USAn pressaa, koska Yle ja Hesari.
Ei koskenut rahvasta monessakaan kunnassa, silloin kun neukkula kaatui, ketään ei kiinnostaneet vappumarssit moneen vuoteen.
Kotona Kumianpäässä taisin olla, ikää oli 16vee.
Vierailija kirjoitti:
Oli 10-vuotias. Muistan kuinka uutiset räjähdyksestä tuli hitaasti. Kommunistit valehteli ja piilotteli tapausta monta päivää. Vasta säteilymittarit paljasti valheen.
Olit 10v, etköhän ole kuullut nuo jutut vähän vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Minä oli 13-vuotias. Ensimmäiset uutiset onnettomuudesta olivat muutaman päivän kuluttua epämääräinen uutinen säteilyarvojen noususta.
Koulussa varmaankin. Koko jutustahan ei meinattua kertoa millään. Usean päivän viiveellä vasta.
Jos se tosiaan tapahtui yöllä kuten vastaaja 3 sanoi, olin itsekin nukkumassa. Olin 11-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa, pahimmalla laskeuma-alueella. Siinä pahimmassa sateessa oltiin...
Olit Pripyatissa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo NL:n kumartelu oli inhottavaa, silloin elettiin ison maan varjossa ja pelossa ettei iso paha karhu
Se oli sitä aikaa, samaa tekee Stubb toisen suuntaan, juurihan Halonen toivoi ettei Stubbille käy kuten hänelle, ihan yhtä "inhottavana" näen tuon lännen huruukon mielistelyn.
Hankolainen omakotiasuja vähän säikähti sitä laskeuma-juttua, ja tilkitsi taloaan kovasti, ettei laskeuma tunkeudu taloonsa.
Sisäänkäynnit mm tukittiin ja kulku taloon tapahtui pelkästään jostain kellarin-kautta-pannuhuoneen-läpi-autotalliin ja siitä taloon sisälle. Ikkunat toki oli tiivistetty ja peitetty myös.
Muistan kun naapurit alkoi ihmetellä näitä varotoimia. Mulla asuu tuttuja Hangossa niin heiltä kuulin.
Minä elin onnellisessa vauvakuplassa, toki sinne kului huhuja, että Palme on ammuttu ja Tsernpbyl on räjähtänyt, mutta ei ne koskettaneet minun onneani. Ja lapsen isä oli muutamaa vuotta aiemmin ollut sotaväessä, jossa oli kerrottu, ydinlaskeuman tullessa pukeudutaan sadetakkiin mennään pöydän alle ja ydinlaskeuman mentyä harjataan sadetakki tms, taisi olla ohjeet suoraan tsernobylistä.
En tiedä, missä olin varsinaisen räjähdyksen aikaan. Kotona varmaan. Mutta olin tuolloin alakouluikäinen, ja kuulin tapahtumasta koulussa opettajalta. Hänen lapsensa oli Jenkeissä vaihto-oppilaana, ja siellä tapahtuman vakavuudesta tiedettiin enemmän. Opettaja kertoi, että lapsensa oli soittanut hätääntyneenä kotiin ja kysynyt, onko kaikki kunnossa. Totta kai täällä oli kaikki kunnossa, koska mitään vakavaa ei ole sattunut. Muistan, kun opettaja lähinnä naureskeli, miten asiaa suurennellaan Jenkeissä, mutta jotenkin aistin, että jonkinlainen huoli on opettajallakin.
Sitä en muista tarkemmin, milloin Suomessa sitten alettiin uutisoida asiasta ja miten asiaa salailtiin. Olin tosiaan lapsi tuolloin, ja tuo juttu jäänyt mieleen ehkä lähinnä siksi, että oli jännittävää kuulla opettajan lapsen olevan oikein Amerikassa, ja että siellä puhutaan "meidän" asioista.
Suomessahan ei vielä 80-luvulla tehty hätiköityjä johtopäätöksiä kuten nykypaska-ajan klikkiotsikkopelleily.
Tarkastettiin ensin omat laitokset ennenkuin alettiin katsella muita mahdollisuuksia.
Järvenpäässä töissä. Oli siitä juttua muutama päivä. Työkaverin loman paluulento meni melko läheltä. Olivat ihmetelleet, että mikä pilvi hohtaa taivaanrannalla.
Keuruulla armeijassa, olin koko yön vartiossa pihalla kun Thserbobil laskeuma sade tuli, sain varmaan järjettömät säteilyannokset.
Eihän sitä vielä silloin tiedetty, päivä pari myöhemmin asiasta uutisoitiin.
Muistetaan kyllä miten uutiset elikkä tieto siitä tuli hitaasti ja säteilyn määrästä. Kiellettiin syömästä sieniä ja pidettiin lapset sisällä. Ihmiset osti joditabletteja. Myös lapsille. Kemikaalit aiheuttaa epämuodostumia joten alueille syntyy kehitysvammaisia . Säteily ei olekaan ihmisen hallittavissa. Suositaan vesi ja tuulivoimaa. Tuuli kuljettaa aina hiukkasia mutta ei täällä niin paljon kuitenkaan noussut. Meillä on itänaapurin säteilyt ja omatkin.
Hyökkäys Ukrainaan niin tuli otettua jodi tabletti ihan ajatuksen virhe. Valkoinen pari viikkoa . Mutta miten kävi siellä liikkuville sotilaille ? Huh.
Vaikutti sekin kun Islannissa tulivuori purkautui ja ilmaan tuli tuhkaa. Mutta ihan turhaa olla hysteerinen.
Kotona. En seurannut uutisia, eikä siitä niin pienille natiaisille kerrottu mitään. Olin täyttänyt 6 noin pari viikkoa aikaisemmin.