Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Mitä sinäkin saatanan sairaanhoitaja kuvittelet tietäväsi

Vierailija
06.01.2026 |

https://yle.fi/a/74-20200790

Millainen örkki käyttäytyy näin julkisissa palveluissa?

Kommentit (372)

Vierailija
141/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hoitajille laitettu liian kova vastuu.

Vierailija
142/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ne pomot on ne ohjeet antanut.Parempi olisi kuin soittajat kysyisi esimiehen nimen ja soittaisivat hänelle valituspuheensa ettei lääkäriiin pääse.Näin palaute menisi perille niille jotka on ohjeistuksen antaneet.Ei se asiakaspalveluun laitettu hoitaja voi systeemillä mitään, se on nykyisin ihan kuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä ajattelette, miten kävisi jos tästä hetkestä lukien kaikki halukkaat pääsisivät suoraan lääkärille ilman mitään "tyhmiä portinvartijahoitsuja"? Milloin olisi seuraava vapaa aika, vuoden päästä? Tai kuinka kauan odottelisit päivystyksessä, jos jokainen sinne kävelevä ohjattaisiin lääkärille?

Hyvinhän tuossa kävisi, noin oli vielä 30 vuotta sitten eikä ongelmia ollut. Käyntejäkin oli vähemmän kuin nyt, koska potilaan ei tarvinnut viittä kertaa yrittää portinvartijan ohi.

Nyt päivystyksessä hoidetaan narkkareita, koska heissä on tulevaisuus, heitä ei koskaan kieltäydytä hoitamasta, mutta menepä aivoinfarktin saaneena päivystykseen. Jos pystyt sanomaan nimesi, et ole hoidon tarpeessa.

Aivoinfarktin jos saa niin pitäisi soittaa ambulanssi eikä suinkaan mennä päivyst

Se ei paljon tilanteessa lämmitä että se paikalle tullut ensihoito ei lähdekään kuljettamaan kun voi tulla jotain vielä vakavampaa ja soittaa Kela-taksin viemään oman terveyskeskuksen päivystykseen josta sitten mennäänkin jo pillit vinkuen henkihieverissä kohti lähintä erikoissairaanhoitotason sairaalaa.

Vierailija
144/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä on tosi järkevää että ensin sinut vastaan ottaa hoitaja. Esim. hoitaja tekee alkuun mittaukset vaikkapa verenpaine, kuume, hapetus, pikaverensokeri jne. ja haastattelee potilaan. Tästä lääkäri pääsee suoraan itse asiaan eli lääkärin paikallaoloajan tarve lyhenee eli lääkäri kerkeää kiertämään useamman potilaan samassa ajassa. Eli siis, jos pitää tehostaa niin silloin juuri tällainen on järkevää. Toki ihannemaailmassahan TK:n päivystyksessä olisi kymmenen lääkäriä yhtäaikaa ja kaikki hoitaisi 30min ajalla potilasta rauhassa. Julkinen terveydenhuolto ei vaan enää riitä tähän.

Kuinka hoitaja tekee tämän puhelimessa? Tai miksi hoitaja tekee noita asioita kun ei sitten päästä lääkärin luokse kuitenkaan?

Vierailija
145/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen moraali muslimihoitajalla on auttaa kristittyä potilasta?

Vierailija
146/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen hevonpercele on soittaa hätäkeskukseen ja saada paikalle ambulanssi.

Nuori nainen ajoi polkypyörällä ja kääntyvä auto törmäsi häneen. Naisparka lensi kolmisen metriä ja osui pää edellä suoraan katukiveyksen kulmaan. 

Luonnollisestikaan hänellä ei ollut kypärää ja tajuttomaksihan hän meni. Veikkaan aivovammaa tai kuolemaa.

Ei siinä, reippaana vesselinä ohimennessäni ehkäisin päälleajajan poistumisajatuksen, siirrätin auton pois risteyksestä ja kun vielä toinen reipas nainen ehti laittaa uhrin kylkiasentoon ja tarkkaili elintoimintoja, niin soitin sitten häke:n.

Ja sielläpä olikin varsinainen vitt*pää töissä. 

Alku hätäpuhelusta meni ihan hyvin, mutta sitten päivystäjä alkoi tivata minulta uhrin alkoholin käyttöä. Sanoin että mistä minä tiedä satunnaisen liikenneonnettomuuden uhrin alkoholeista? Hän kysyi taas, että onko uhr

Kunnon ihmishirviöön kyllä törmäsit👹🧌

Vierailija
147/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä on tosi järkevää että ensin sinut vastaan ottaa hoitaja. Esim. hoitaja tekee alkuun mittaukset vaikkapa verenpaine, kuume, hapetus, pikaverensokeri jne. ja haastattelee potilaan. Tästä lääkäri pääsee suoraan itse asiaan eli lääkärin paikallaoloajan tarve lyhenee eli lääkäri kerkeää kiertämään useamman potilaan samassa ajassa. Eli siis, jos pitää tehostaa niin silloin juuri tällainen on järkevää. Toki ihannemaailmassahan TK:n päivystyksessä olisi kymmenen lääkäriä yhtäaikaa ja kaikki hoitaisi 30min ajalla potilasta rauhassa. Julkinen terveydenhuolto ei vaan enää riitä tähän.

Kuinka hoitaja tekee tämän puhelimessa? 

Pystyyhän Kelan lääkärikin parantamaan potilaan vain papereita katsomalla.

Vierailija
148/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monisairaita vanhuksia taitaa nykyään olla jonkin verran enemmän kuin silloin."

Arvaa mitä. Heitä on oikeasti moninkertaisesti enemmän. Ja lisää tulee sitä mukaa kun väki ikääntyy, entistä iäkkäämpiä ja monisairaampia.

Vierailija
149/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka hoitaja tekee tämän puhelimessa? Tai miksi hoitaja tekee noita asioita kun ei sitten päästä lääkärin luokse kuitenkaan?

Kun edes saisi puhelimesta jonkun kiinni. Tuuttaa varattua ja takaisin ei soiteta koskaan.

Vierailija
150/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tulkkipalvelunkäyttö on suomessa rajatonta, ei vaatimuksia missään vaiheessa suomenkielentaidolle vaikka olisi asunut suomessa kymmeniä vuosia ilman töitä. No, ainoa paikka missä on kiva käydä on oma terveysasema. Mutta eipä tällaisia ongelmia nähdä kehä kolmosen ulkopuolella. Olet heti rasisti kun kerrot miten asianlaita oikeasti on.  Aa,  unohdin venäjänkielen. Kyllä on monet kerrat saanut lokaa päälle kun en ole suomalaisena osannut vierasta kieltä.

Hoitajalta kyllä vaaditaan engalannikielentaito ja ruotsi päälle. Tiedättekö muuten mitä yhden tulkkipalvelukontaktin käyttö maksaa? Se on satoja euroja sinun verorahoistasi!

Vierailija
151/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työttömät voivat itse katsoa peiliin ja miettiä miten tässä näin kävi." Työnantajat palkkaavat duunarinsa. Mihin unohdit heidän pääroolinsa tässä asiassa?

Jos töitä ei hae muut kuin muualta tulleet niin ei taida olla valinnanvaraa.

Vierailija
152/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän vain kertoo julkisen terveydenhoidon täydellisestä epäonnistumisesta. Olen ihan samaa mieltä kuin muutkin potilaat, jo se nyt on kumma, että lääkäriin ei pääse enää normaalisti eikä sairauksia hoideta. 

Aiemmin ei ollut näin. Suomi on taantunut todella paljon parissa kymmenessä vuodessa.

Miksi tämä liitetään julkiseen terveydenhuoltoon? Siellähän saa ajan yleensä samalle päivälle. 

Minä vararin eilen lääkäri ajan yksityiseltä. Sain torstaille klo 12, oli ensimmäinen vapaa-aika. Jouduin nyt ottamaan kolme päivää tällaista odottelusaikkua. 

Anteeksi, mutta pääkaupunkiseudulla saat ajan ehkä puolen vuoden päähän. Ainoastaan täysin akuutissa asiassa pääsee päivystykseen ja lääkäriin samana päivänä.

Ehkä jo

monikulttuuri tukkinut pk-seudun hoitopaikat...

Vierailija
153/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sotealan työntekijä hyvinvointialueella. Minä en kuitenkaan ole yhtä kuin hyvinvointialue enkä voi mitään julkisten palveluiden alasajolle vaan seuraan sitä kauhulla. Olen huomannut, että ihmiset usein suhtautuvat työntekijöihin ihan kuin he olisivat syypää kaikkeen. Ei kukaan työntekijä mahda mitään sille että jossain ylempänä kaikessa viisaudessa päätetään lakkauttaa ja supistaa palveluita sekä tehdä avun saamisesta vaikeampaa. Minä en yksittäisenä työntekijänä voi mitään sille, jos ei ole tarjota palvelua X. Tottakai työntekijät yrittävät pitää ääntä asioista, mutta ei se mitään auta. Moni myös unohtaa, että me työntekijät olemme ihan samojen palveluiden asiakkaita itsekin. Ainakin meillä työterveyshuolto on yksi vitsi, joten ihan samalla tavalla me asioimme siellä terveysasemalla.

Vierailija
154/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän vain kertoo julkisen terveydenhoidon täydellisestä epäonnistumisesta. Olen ihan samaa mieltä kuin muutkin potilaat, jo se nyt on kumma, että lääkäriin ei pääse enää normaalisti eikä sairauksia hoideta. 

Aiemmin ei ollut näin. Suomi on taantunut todella paljon parissa kymmenessä vuodessa.

Tuollakin hyvinvointialueella lääkäriin pääsee ihan lakisääteisessä ajassa. Miksi se ei teille huonosti käyttäytyville ihmisille riitä? Menkää yksityiselle, jos on kiireempi. 

Olet siis sitä mieltä, että kiireisessä asiassa ei tarvitse päästä julkiseen terveydenhuoltoon. Olen eri mieltä. 

Jos se asia on kiireellinen, ei terveyskeskus muutenkaan ole oikea osoite. Sitten mennään päivystykseen, soitetaan ambulanssia. 

Vierailija
155/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritysmaailmassa on ihan päivänselvää, että palautetta pyydetään, otetaan vastaan ja käsitellään. Julkisella sektorilla palaute otetaan loukkauksena ja aletaan ottaa kierroksia, että ei tämä minun syytäni ole, häirintä maalitus nyyh huut. 

Palautetta kuuluu antaa, mutta haukkuminen ja aggressiivisuus ei ole ok. Se palaute kannattausi myös suunnata sinne missä palveluista oikeasti päätetään. Ei se auta valittaa sille puhelinpalvelun hoitajalle joka ei voi mitään sille ettei lääkäriaikoja ole tai sille että on ohjeistettu missä asioissa aikoja annetaan tai ei anneta. Se hoitaja on todennäköisesti ihan yhtä turhautunut tilanteeseen, mutta ei voi sille mitään. 

Jos homma ei vuosien valituksesta huolimatta kehity mihinkään suuntaan, niin väkisinkin sananvalinnat kove

Hahhah luuletko todellakin ettei asioista ole pidetty meteliä vuosikausia? Ei sillä ole ollut mitään vaikutusta!

Vierailija
156/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä hoitaja portinvartijana mallista ja sen tehokkuudesta ei ole mitään tutkimustietoa. Malli ei ole muualla käytössä, vaan lääkärille pääsee suoraan. Kelan Lasse Lehtonen kirjoitti tästä jossakin alan lehdessä. Saatu säästö/tehokkuus on siis ihan tuulesta temmattu väite.

Vierailija
157/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mode ei päästä tätä kommenttia läpi: Piti varata aika, sen sai samalle päivälle.

Mitä palstan sääntöjen vastaista tuossa on?

Vierailija
158/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tulkkipalvelunkäyttö on suomessa rajatonta, ei vaatimuksia missään vaiheessa suomenkielentaidolle vaikka olisi asunut suomessa kymmeniä vuosia ilman töitä. No, ainoa paikka missä on kiva käydä on oma terveysasema. Mutta eipä tällaisia ongelmia nähdä kehä kolmosen ulkopuolella. Olet heti rasisti kun kerrot miten asianlaita oikeasti on.  Aa,  unohdin venäjänkielen. Kyllä on monet kerrat saanut lokaa päälle kun en ole suomalaisena osannut vierasta kieltä.

Hoitajalta kyllä vaaditaan engalannikielentaito ja ruotsi päälle. Tiedättekö muuten mitä yhden tulkkipalvelukontaktin käyttö maksaa? Se on satoja euroja sinun verorahoistasi!

Haukkukoot rasseksi ihan rauhassa. Minä en sen takia ala itkemään.

Vierailija
159/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa eniten se ettei hoitaja tiennyt miten kyseistä lääkeainetta annostellaan. Tietysti kokeneen lääkärin sanaan on hyvä luottaa, mutta oliko ilmapiiri sellainen ettei hoitaja uskaltanut kyseenalaistaa lääkäriä tai kysyä mitä milli tässä kontekstissa tarkoittaa. Luulisi ettei millilitroja lääkkeitä normaalisti anneta, toisaalta luulisi lääkärin puhuvan selkeästi. Toisaalta sairaanhoitajaopiskelijoilta olen kuullut, että opiskeluaikoina lääkelaskut tuottaa hankaluuksia. Voin vain kuvitella, mitä hankaluuksia voi nuorella hoitajalla olla vielä mittayksiköissäkin jos lääkärislangilla milli tarkoittaa eri asiaa kuin puhekielessä.

Vierailija
160/372 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällaiset pitkät ainekirjoitukset tukkivat kaikki linjat!