Yle: Mitä sinäkin saatanan sairaanhoitaja kuvittelet tietäväsi
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sotealan työntekijä hyvinvointialueella. Minä en kuitenkaan ole yhtä kuin hyvinvointialue enkä voi mitään julkisten palveluiden alasajolle vaan seuraan sitä kauhulla. Olen huomannut, että ihmiset usein suhtautuvat työntekijöihin ihan kuin he olisivat syypää kaikkeen. Ei kukaan työntekijä mahda mitään sille että jossain ylempänä kaikessa viisaudessa päätetään lakkauttaa ja supistaa palveluita sekä tehdä avun saamisesta vaikeampaa. Minä en yksittäisenä työntekijänä voi mitään sille, jos ei ole tarjota palvelua X. Tottakai työntekijät yrittävät pitää ääntä asioista, mutta ei se mitään auta. Moni myös unohtaa, että me työntekijät olemme ihan samojen palveluiden asiakkaita itsekin. Ainakin meillä työterveyshuolto on yksi vitsi, joten ihan samalla tavalla me asioimme siellä terveysasemalla.
Itse sairaanhoitajana en enää edes halua kertoa ammattiani ihmisille, kun valitus terveydenhuollosta alkaa välittömästi. Ikäänkuin minä olisin vastuussa kaikista ikävistä kokemuksista ja koko systeemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän vain kertoo julkisen terveydenhoidon täydellisestä epäonnistumisesta. Olen ihan samaa mieltä kuin muutkin potilaat, jo se nyt on kumma, että lääkäriin ei pääse enää normaalisti eikä sairauksia hoideta.
Aiemmin ei ollut näin. Suomi on taantunut todella paljon parissa kymmenessä vuodessa.
Joku lääkäri tuossa kritisoi sitä että suomi on aika ainutlaatuinen länsimaista että hoitoonpääsyn päätöksen tekee käytännössä hoitaja (eikä lääkäri kuten muualla) ja kaikenlisäksi puhelimessa potilasta näkemättä. Tää systeemihän oli ennen erilainen mutta muutettiin tuossa parikymmentä (tjsp) vuotta sitten nykyisenlaiseksi ja nyt hoitoonpääsyn rajoittamisella kunnat ja hyvinvointialueet säästää.
Tottakai tuossa potilaat kritisoi koska systeemi on täysin älytön, kuten vastaava systeemi ambulanssien kanssa. Ei tuo uhriutumisella muutu
Äänestäjät äänestävät kansanedustajat säätämään niitä lakeja, joita terveydenhuolto ja hyvinvointialueet noudattavat. Kannattaisi katsoa peiliin ennen kuin alkaa rähjätä ja valittaa. Sitä saa, mitä tilaa. Äänestämättä jättäminen on myös aktiivinen päätös sen suhteen, että antaa äänestettyjen kansanedustajien säätää nykyisenkaltaisia lakeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä on tosi järkevää että ensin sinut vastaan ottaa hoitaja. Esim. hoitaja tekee alkuun mittaukset vaikkapa verenpaine, kuume, hapetus, pikaverensokeri jne. ja haastattelee potilaan. Tästä lääkäri pääsee suoraan itse asiaan eli lääkärin paikallaoloajan tarve lyhenee eli lääkäri kerkeää kiertämään useamman potilaan samassa ajassa. Eli siis, jos pitää tehostaa niin silloin juuri tällainen on järkevää. Toki ihannemaailmassahan TK:n päivystyksessä olisi kymmenen lääkäriä yhtäaikaa ja kaikki hoitaisi 30min ajalla potilasta rauhassa. Julkinen terveydenhuolto ei vaan enää riitä tähän.
Kuinka hoitaja tekee tämän puhelimessa?
Pystyyhän Kelan lääkärikin parantamaan potilaan vain papereita katsomalla.
Kela??? Eikös se ollut vakuutuslääkäri?
Sehän se on kun lääkäriajat, niin päivystykselliset kuin kiireettömätkin, on määritelty tietyn keskiarvon mukaan niin että ne juuri ja juuri riittää lain puitteissa. Mutta kun ihmisistä on kyse niin tietenkin aina välillä tulee ruuhkahuippuja tai lääkäreitä on kipeänä ja silloin joutuu tarjoamaan ei oota tai muita epämieluisia vaihtoehtoja. Voisin tehdä tuota työtä ilomielin jos voisin antaa ajan aina kuten parhain olisi, mutta eipä se yleensä niin mene. Ns räyhääjät kyllä syö motivaatiota tehokkaasti ja siksi toivon että tekoäly korvaa tämän työn mahdollisimman nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen yleensä rauhallinen ja asiallinen, mutta sairastan hyvin vakavaa ja melko harvinaista sairautta, eikä hoitajilla ole kompetenssia sitä arvioida. Kun potilantorjuntayksikkö (hoitajat) nyt vain päättää, että lääkäri ja potilas ovat molemmat väärässä eikä viitsitä edes katsoa lääkärin kirjauksia päivänä x ja y, niin kyllä mä ymmärrän oikein hyvin että hoitaja voi saada tästä aika ikävää palautetta.
Miksi et keskustele asiallisesti? Sairastan harvinaista sairautta ja joka ikinen kerta olen tullut julkisella puolella autetuksi, koska osaan käyttäytyä ja ymmärrän, ettei siellä langan toisessa päässä olla lääketieteen jokaisen erityisalan ammattilaisia. Kyllä hoitajat käyvät neuvottelemassa lääkäreiden kanssa silloin kun eivät tunne sairautta jo ennestään.
Kokoomuksen ja persujen äänestäjät siellä langan toisessa päässä mesoavat. Eivät tunne saavansa verorahoilleen vastinetta.
Niin on ja se todella pitää paikkansa mutta kukana ei uskalla sitä julkisesti sanoa.
Ei tosiaan ole hoidon heikko taso hoitajien syytä. Mesoajat syyttävät ihan väärää puuta nyt tästä asiasta.
Erittäin ikävää käytöstä vastenmielisiltä soittajilta. Hoitajat tekevät työtään.
Osalla soittajista on mt-ongelmia, mutta ei kaikilla.
En ole hoitaja, vaan rahoitusalalla. Omassa työssäni törkeimpiä kommentteja latelevat keski-ikäiset miehet, usein yrittäjät. Joskus ilkeät naiset.
Fiksuimpia soittajia ovat nuoret, kiitos teille! :)
Missä te näette enään suomenkielisiä lääkäreitä tai hoitajia? Ette kohta missään. Heh, heh. Onneksi pääsen kohta eläkkeelle. Potilaatkaan eivät ole enään suomalaisia suurkuluttajia. Osa kuollut jo ja osa osaa hoitaa monet perussairaudet itse. Kultaiset possuajat ovat ohi. Pelastetaan koko maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ikävää, että lääkäriin et pääse, vaan ohjataan hoitajalle. Usein tämä tuo vain yhden mutkan lisää matkaan ja hoito viivästyy.
Toki on ihmisiä, jotka turhankin vaivan vuoksi tahtovat henkilökohtaisestikin lääkärin nähdä.
Kuten tuossa todettiin, usein lääkäri on täysin turha prosessissa, kun paras apu tulee fysioterapeutilta.
Ennen joulua STM:n virkamies totesi, että suomalaisten pitää alkaa ottaa enemmän vastuuta omasta terveydestään ja etenkin painostaan. Painosta johtuu moni elintasosairaus ja paino-ongelmiin on ilmainen Omaolo-valmennus. Osan lääkärin vastaanottoajoista voisi korvata sillä, että hoitaja ohjaisi potilaan fysioterapeutille. On olemassa vaivoja, joihin ei ole olemassa lääkehoitoa mutta liike on se oikea lääke. Fysioterapeutti voi antaa täsmäohjeet potilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ikävää, että lääkäriin et pääse, vaan ohjataan hoitajalle. Usein tämä tuo vain yhden mutkan lisää matkaan ja hoito viivästyy.
Toki on ihmisiä, jotka turhankin vaivan vuoksi tahtovat henkilökohtaisestikin lääkärin nähdä.
Kuten tuossa todettiin, usein lääkäri on täysin turha prosessissa, kun paras apu tulee fysioterapeutilta.
Mutta kun ihmiset eivät halua tehdä mitään vaivojensa eteen. He haluavat vain lääkäriltä ihmepillerin, jonka jälkeen voi jatkaa paskoja elintapojaan. Olisi ihan kamalaa joutua jumppaamaan, joka auttaisi vaivaan, tai jopa pudottamaan painoa. Ei, lääkärille pitää päästä hakemaan ihmepilleriresepti.
Tästä se STM:n virkamies puhui ennen joulua. On olemassa ilmaisia valmennuksia tusina ja mitään ei olla valmiita itse asioiden eteen tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sairasta. Haukutaan ihmistä jolta pyydetään apua??? Kaikki järki ja käytöstavat kadonneet joiltain???
Osalla voi olla dementian alku oirehtimassa tuolla tavalla. Ei kuitenkaan jokaisella. Ainahan huonosti käyttäytyvät puolustelevat omaa käytöstään eri tekosyillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yleensä rauhallinen ja asiallinen, mutta sairastan hyvin vakavaa ja melko harvinaista sairautta, eikä hoitajilla ole kompetenssia sitä arvioida. Kun potilantorjuntayksikkö (hoitajat) nyt vain päättää, että lääkäri ja potilas ovat molemmat väärässä eikä viitsitä edes katsoa lääkärin kirjauksia päivänä x ja y, niin kyllä mä ymmärrän oikein hyvin että hoitaja voi saada tästä aika ikävää palautetta.
Minullakin on ikäiselleni harvinaisia ja vaikeita sairauksia. Erittäin hyvän hoidon vuoksi olen jäänyt kolme kertaa henkiin sairauksistani ja leikkauksistani huolimatta.
Olen henkilökunnalle ystävällinen ja kohtelias, saan poikkeuksetta hyvää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin annan suoraa palautetta sairaanhoitajille jos puhelimessa joutuu jonottamaan tunnin tai soittavat takaisin viiden tunnin päästä. Asiasta se palaute tulee, potilaat vittuuntuvat huonosta palvelusta.
Hienoa, jos sulle on soitettu takaisin. Mulle ei soiteltu, oli pakko mennä yksityiselle ja puolet kk-eläkkeestä hurahti lääkäriin ja labroihin, kun en millään jaksanut enää aloittaa yrittämistä. Osaksi tietty oma vika, mutta terveenä jaksaisi, mutta silloin ei tarvitse lääkäriä🤔
Suomalaisista 90 % on vailla käytöstapoja. Fiksut osaa käyttäytyä mutta muut ei edes halua.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole mitään sairaanhoitajia vastaan, mutta tuo portinvartijana oleminen ei tulisi kuulua heidän työnkuvaan. Tämän voisi varmasti järjestää paremmin, jopa tekoälyä käyttäen, mutta jostain syystä tuommoista kulutehokasta ratkaisua jossa ei rasisteta ihmistä arastellaan epärationaalisin perustein.
Sinä voit käyttää tekoälyä Omaolo.fi:n kautta asioimalla jo nyt.
Typerää käyttäytyä huonosti sellaista ihmistä kohtaan joka yrittää auttaa oli status mikä tahansa.
etenkään jos ei osaa puhuta ja kirjoittaa suomea