Yle: Mitä sinäkin saatanan sairaanhoitaja kuvittelet tietäväsi
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Yritysmaailmassa on ihan päivänselvää, että palautetta pyydetään, otetaan vastaan ja käsitellään. Julkisella sektorilla palaute otetaan loukkauksena ja aletaan ottaa kierroksia, että ei tämä minun syytäni ole, häirintä maalitus nyyh huut.
Palautetta kuuluu antaa, mutta haukkuminen ja aggressiivisuus ei ole ok. Se palaute kannattausi myös suunnata sinne missä palveluista oikeasti päätetään. Ei se auta valittaa sille puhelinpalvelun hoitajalle joka ei voi mitään sille ettei lääkäriaikoja ole tai sille että on ohjeistettu missä asioissa aikoja annetaan tai ei anneta. Se hoitaja on todennäköisesti ihan yhtä turhautunut tilanteeseen, mutta ei voi sille mitään.
Vaimoni on juurikin tuollaisessa puhelintyössä. On oppinut ohjeistamaan luulusairaille valittajille, että kääntyvät ykistyisten palveluntarjoajien puoleen. Puhelu päättyy siihen, kun luulosairas alkaa korottamaan ääntään ja haistattelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole sotealan työntekijöiden vika jos apua ei saa! Se hoitaja puhelimessa ei ole päättänyt ohjeista ja linjauksista eikä resursseista, mutta hän joutuu tekemään työnsä niiden puitteissa ja kuuntelemaan haukkuja asioista joille hän ei mahda mitään.
Työstä voi jättäytyä myös pois, mutta jostain syystä tämä ei vaihtoehtona ole monelle mielekäs. Kovaan ääneen kyllä ihmettelevät kun ei heikompiosaisella tahdo kasetti kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa 610000 vieraskielistä. Voimme vain arvailla paljonko niiden hoitaminen tulkkeineen maksaa. Aihe on tabu.
Niin. Suomalaisille olisi riittänyt hoitoa ja työpaikkojakin, mutta ei kaikille.
Matalpalkka-alan työt eivät kelvanneet suomalaisille jostain syystä. Vuosiin ei pääkaupunkiseudulla ole näkynyt suomalaista siivoojaa, Wolt kuskia, jakeluauton ajajaa, taksikuskia, varastomiestä tai rakennusmiestä. Työttömät voivat itse katsoa peiliin ja miettiä miten tässä näin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ikävää, että lääkäriin et pääse, vaan ohjataan hoitajalle. Usein tämä tuo vain yhden mutkan lisää matkaan ja hoito viivästyy.
Toki on ihmisiä, jotka turhankin vaivan vuoksi tahtovat henkilökohtaisestikin lääkärin nähdä.
Kalasatamassa on kiirevastaanotto, vuoronumerolla ensin tavataan sairaanhoitaja, hän arvioi tilanteen ja kiireellisyyden perusteella pääset seuraavaksi lääkärille. Maisan kautta voi mainiosti hoitaa monia asioita.
HUS = koko Suomi? 🤦
Maisa/apotti ei ole käytössä missään muualla.
No jos totta puhutaan, niin HUS:n alueella asuu kolmannes koko Suomen väestöstä. HUS myös hoitaa maaseudun asukkaiden vaikeat sairaudet ja leikkaukset kun omassa sairaalassa ei
Ööö, ei. Minä kuulun Taysin erikoissairaanhoidon piiriin. Terveisiä Pirkanmaan maaseudulta.
Toinen hevonpercele on soittaa hätäkeskukseen ja saada paikalle ambulanssi.
Nuori nainen ajoi polkypyörällä ja kääntyvä auto törmäsi häneen. Naisparka lensi kolmisen metriä ja osui pää edellä suoraan katukiveyksen kulmaan.
Luonnollisestikaan hänellä ei ollut kypärää ja tajuttomaksihan hän meni. Veikkaan aivovammaa tai kuolemaa.
Ei siinä, reippaana vesselinä ohimennessäni ehkäisin päälleajajan poistumisajatuksen, siirrätin auton pois risteyksestä ja kun vielä toinen reipas nainen ehti laittaa uhrin kylkiasentoon ja tarkkaili elintoimintoja, niin soitin sitten häke:n.
Ja sielläpä olikin varsinainen vitt*pää töissä.
Alku hätäpuhelusta meni ihan hyvin, mutta sitten päivystäjä alkoi tivata minulta uhrin alkoholin käyttöä. Sanoin että mistä minä tiedä satunnaisen liikenneonnettomuuden uhrin alkoholeista? Hän kysyi taas, että onko uhri nauttinut alkoholia. Totesin, että siisti nuori nainen, ei haise viinalta ja että kysymys ei ole relevantti tässä tapauksessa, että laita sinne ohjelmaasi että ei.
Tämä oli minulta paha virhe astua hänen toimialueelleen ja päivystäjä alkoi vaikeaksi. Halusi esimerkiksi puhua tajuttomaksi ilmoittamani uhrin kanssa. No minä sitten kiltisti pitelin puhelinta tajuttoman korvalla ja hetken kuluttua aika ivallisesti kysyin, että oliko oikeinkin rakentava keskustelu? Ja että mitä selvisi?
Lopulta aikansa minun kanssani väännettyään päivystäjä kyllästyneeseen sävyyn ilmoitti lähettävänsä ambulanssin.
Sitähän sai sitten odottaa ja odottaa.
Oletettavasti ambulanssin soitti sitten SATTUMALTA paikalle tullut poliisipartio.
Sanoisin, että tuollaisella asenteella liikkeessä olevan päivystäjän voisi irtisanoa välittömästi, mutta luulen että hän on siellä edelleen käyttämässä vielä suurempaa valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ikävää, että lääkäriin et pääse, vaan ohjataan hoitajalle. Usein tämä tuo vain yhden mutkan lisää matkaan ja hoito viivästyy.
Toki on ihmisiä, jotka turhankin vaivan vuoksi tahtovat henkilökohtaisestikin lääkärin nähdä.
En yhtään ihmettele, jos raivotaan. Hoitoon voi olla oikea tarve.
Yleensä näillä riehujilla ei koskaan ole, tarvitsijat pääsevät sisään kyllä.
Onnettomuuspaikalla ja-tilanteessa se, joka huutaa suurimmalla äänellä, on usein oikeasti vähiten avun tarpeessa.
Hankalat uusavuttomat psyykepotilaat kuormittavat maisan, klinikin, kiirelinjan sekä jättävät samasta asiasta myös useamman takaisinsoiton. Sama ja yksi hoitaja joutuu purkamaan yhden tai useamman kusipään referaatteja ja lopuksi ei selviä mistä kohtaa on paha olla...ja mitähän pitäisi hoitaa... samat uusavuttomat örkit tukkivat kaikki avunsaantilinjat. Sitten pitäisi siinä välissä hoitaa vastaanottopotilaat sekä vuoronumerolla tulevat kielitaidottomat jotka vaativat tulkkia. Tulkkia sitten jonotetaan ja pitkään..
Onhan toi chat syystemi kätevä, mutta en tajua miten asiat voi ymmärtää siellä ihan miten sattuun. Mullakin on useamman kerran kirjattu omakantaan ihan päinvastaista mitä olen kirjottanut vaikka tekstin ois voinut vaikka kopioida niin ei jää epäselvyyksiä. Herättänyt mulla ainakin kysymyksiä kuinka skarppina tuota chat vastaanottoa tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on juurikin tuollaisessa puhelintyössä. On oppinut ohjeistamaan luulusairaille valittajille, että kääntyvät ykistyisten palveluntarjoajien puoleen. Puhelu päättyy siihen, kun luulosairas alkaa korottamaan ääntään ja haistattelemaan.
Ah, eiköhän se siitä hiljakseen oikeusjutuiksi muutu.
Mutta onneksi virkavastuu suojaa töppöjäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se asia hoitajaa solvaamalla ainakaan nopeudu yhtään.
Vierailija kirjoitti:
TOIMIN hammaslääkärinä yksityisellä hammaslääkäriasemalla Helsingissä. Sopimuksen nojalla hoidamme vastaan ottokeskuksista lähetettävien, päivittäin kymmenien turva paikanhakijoiden akuutteja hammasvaivoja etupäässä juurihoidolla, paikkaamalla ja poistamalla hampaita.
Valitettavasti noin 30 prosenttia varatuista ajoista jää käyttämättä, koska asiakkaat eivät tule paikalle. Taas istuin kaksi tuntia tyhjän panttina, koska jokainen kolmesta vastaan ottokeskuksesta varatusta ajasta jäi käyttämättä ilman ennakkoperuutusta. Tilanne on samanlainen myös muiden hammaslääkäriemme kohdalla.
Asiakkaita varten varataan aina tulkki, jolle maksetaan täysi korvaus myös peruuttamattomista ajoista. Myös hoitaja on varattu hoitoa varten. Tämän lisäksi hammaslääkäriasema perii 45 euron peruutusmaksun. Asiakkaalle varataan uusi aika, joka jää usein uudelleen käyttämättä ilman peruutusta.
Olen seurannut tilannetta jo niin pitkään, ett
Mitään tulkkeja ei Suomessa pidä kustantaa. Suomessa on oikeus saada palvelua suomeksi ja ruotsiksi.
"Työttömät voivat itse katsoa peiliin ja miettiä miten tässä näin kävi." Työnantajat palkkaavat duunarinsa. Mihin unohdit heidän pääroolinsa tässä asiassa?
Vierailija kirjoitti:
No Jumalalleko pitäisi laittaa hengellistä Maisa-viestiä kun hyvinvointialueiden pomotkin itkee lehdissä että vastuu on liian raskas risti pienelle ihmiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaahan kun asia otettiin tapetille lehdessä. Kun asiasta nousee tarpeeksi iso äläkkä, niin tilannetta (ehkä) korjataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritysmaailmassa on ihan päivänselvää, että palautetta pyydetään, otetaan vastaan ja käsitellään. Julkisella sektorilla palaute otetaan loukkauksena ja aletaan ottaa kierroksia, että ei tämä minun syytäni ole, häirintä maalitus nyyh huut.
Palautetta kuuluu antaa, mutta haukkuminen ja aggressiivisuus ei ole ok. Se palaute kannattausi myös suunnata sinne missä palveluista oikeasti päätetään. Ei se auta valittaa sille puhelinpalvelun hoitajalle joka ei voi mitään sille ettei lääkäriaikoja ole tai sille että on ohjeistettu missä asioissa aikoja annetaan tai ei anneta. Se hoitaja on todennäköisesti ihan yhtä turhautunut tilanteeseen, mutta ei voi sille mitään.
Jos homma ei vuosien valituksesta huolimatta kehity mihinkään suuntaan, niin väkisinkin sananvalinnat kovenee. Tuo tapahtuu ihan joka asiassa. Esim. suomen politiikassa vasemmisto ihan tahallaan hoitaa asioita päin hanuria, ja sitten kritiikkiä saadessaan ollaan uhriutumassa isoon ääneen. Mitään ei kuitenkaan korjata ja sama karuselli jatkuu aina ja ikuisesti. Mitä kovempiäänisempää kritiikkiä, sitä helpompi on kääntää keskustelu pelkkään uhriutumiseen eikä tarvitse edes perustella sitä miksi hommat toimii vuodesta toiseen päin hanuria kun vika onkin kritisoijassa.
Eli korjatkaa se hoitosysteeminsä älkääkä selitelkö ja uhriutuko. Itse te sillä alalla olette ja jos hoitajat rupeaa järjestelmällisesti vaatimaan systeemin muuttamista niin kyllä sitä lopulta kuunnellaan. Eipä vaan rupea kun on helpompi uhriutua kritiikistä.
Minun mielestä on tosi järkevää että ensin sinut vastaan ottaa hoitaja. Esim. hoitaja tekee alkuun mittaukset vaikkapa verenpaine, kuume, hapetus, pikaverensokeri jne. ja haastattelee potilaan. Tästä lääkäri pääsee suoraan itse asiaan eli lääkärin paikallaoloajan tarve lyhenee eli lääkäri kerkeää kiertämään useamman potilaan samassa ajassa. Eli siis, jos pitää tehostaa niin silloin juuri tällainen on järkevää. Toki ihannemaailmassahan TK:n päivystyksessä olisi kymmenen lääkäriä yhtäaikaa ja kaikki hoitaisi 30min ajalla potilasta rauhassa. Julkinen terveydenhuolto ei vaan enää riitä tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän vain kertoo julkisen terveydenhoidon täydellisestä epäonnistumisesta. Olen ihan samaa mieltä kuin muutkin potilaat, jo se nyt on kumma, että lääkäriin ei pääse enää normaalisti eikä sairauksia hoideta.
Aiemmin ei ollut näin. Suomi on taantunut todella paljon parissa kymmenessä vuodessa.
Tuollakin hyvinvointialueella lääkäriin pääsee ihan lakisääteisessä ajassa. Miksi se ei teille huonosti käyttäytyville ihmisille riitä? Menkää yksityiselle, jos on kiireempi.
Olet siis sitä mieltä, että kiireisessä asiassa ei tarvitse päästä julkiseen terveydenhuoltoon. Olen eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ratkaistu sillä, että kukaan ei enää hakeudu sairaanhoitajakoulutukseen. On muutettava sairaanhoitajakoulutukseen suunnatut rahat ja muut resurssit lääkärikoulutukseen. Sairaanhoitajan ammatti on maailman turhin ammatti, sillä roskapönttö ajaa loistavasti saman asian.
Tekoäly hoitaa lähivuosina hoidontarpeen arvioinnin joten sitten mölyämisiä ei jatkossa tarvitse enää kenenkään kuunnella.
Alalla työskentelevänä en siedä ala-arvoista käytöstä pätkän vertaa. Vastaanotto päättyy tai puhelu katkeaa jos alkaa tulla törkeyksiä. Miksi vttupäitä pitäisi edes hoitaa muulla kuin eutanasialla.