Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi tutkimus: lähes 70% naisista on ylipainoisia

Vierailija
06.01.2026 |

Lähde: https://thl.fi

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavia miehiä on aina suhteellisesti enemmän kuin naisia. Jos tästä haluaa keskustella niin loogista keskustella molemmista. Itse en kyllä jaksa. Kukaan ei maksa minulle mistään terveysneuvonnasta, joten mitä tuo minulle kuuluu.

Nuoret naiset ovat menneet jo ylipainossa miesten ohi. Miehet sentään käyvät intin, jossa painoa pyritään saamaan kuriin. Naiset taas jatkavat lihoamista nopeammin kuin koskaan ennen.

OLET VÄÄRÄSSÄ. 

NIMENOMAAN Nuoret miehet ovat ylipainossa naisten edellä. Ainoa ikäluokka, jossa naiset ovat ylipainossa miesten edellä, on yli 80-vuotiaat. Mitä nuoremmasta ikäluokasta on kyse, sitä enemmän miehet ovat ylipainossa naisten edellä. Intissä ei pyritä saamaan painoa kuriin, nuoret miehet vain paisuvat paisumistaan. Miehet jatkavat lihoamista nopeammin kuin koskaan ennen.

Vierailija
142/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäterveellisen ruoan tarjonta on hurjaa, ja annoskoot ovat valtavia.

Eikä tämä älykännykkä- ja netflix-aika tilannetta ainakaan paranna.

Minun nelikymppinen pitkän naisen BMI on 25, ja vaikka minulla on siis vähän turhaa rasvaa vyötäröllä enkä ole laiha, niin silti minut taidetaan nykymaailmassa laskea hoikkiin, mikä on outoa. Skaala on kasvanut loppupäästä niin paljon.

Niin varmasti moni ylipainoinen saattaa laskeakin. Itse olen keski-ikäinen nainen ja ollut aina samassa 50 kilon painossa ja minun silmääni todella harva suomalainen - sukupuoleen katsomatta - on hoikka, saati laiha. Ei tarvitse kuin ylittää Itämeri tai Suomenlahti ja niitä hoikkia ja laihoja ihmisiä näkyy välittömästi enemmän. Kyllä siinä geeniperimälläkin jotakin osuutta on asiaan. Virolainen ruoka on rasvaisempaa kuin suomalainen ja Ruotsissa syödään vähintäin yhtä paljon ulkona kuin Suomessakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä ja minä (165/53) saan jatkuvasti kanssasisarilta olevani "laiha". No, yhdeltäkään lääkäriltä en tällaista "diagnoosia ole saanut" ja ahkerana treenaajana lihaskuntoni on kaikilta osin ikäluokassa parasta tasoa, rasvaprosentti mitatusti normaali. Sellaista nykymaailmassa. 

Oon jostain joskus lukenut ett normaalipainosta kerrottiin sen laskemisesta siten, että helppoa kun vähentää pituudesta 110 (siis naisilla) ja miehillä pituudesta pois 100 niin olis se normaalipaino. 

Eli sen mukaan ihan normipainossa olet kun se pituudesta pois 110 olis sulla normaali 55 kg.

Tuo ei ole mikään validi kaava. Ihminen kun ei ole yksiulotteinen.

Ja miksi miesten normaalipaino laskettaisiin eri tavalla kuin naisten? Naisillahan kuuluu ihan biologian mukaan olla enemmän rasvaa muut

Kyllä tuo hyvän suunnan antaa.

Mies on yleensä leveämpi, rotevampi ja lihaksikkaampi kuin nainen. Vaikka naisella yleensä on miestä korkeampi rasvaprosentti, on nainen silti yleensä selvästi miestä sirompi. 
170/60 nainen on yleensä hyvässä kunnossa. 170/70 nainen on lähes aina turhan rasvainen. 180/80 mies on yleensä hyväkuntoinen kehonkoostumuksellisesti. 180/90 pääosin ei. Aina löytyy ne poikkeukset. On naisia, ketkä ovat 160/60, koska pitkään jatkunut nousujohteinen treeni on kasvattanut lihasmassaa. Vastaavasti on miehiä 185/100, joilla se aktiiviurheilu on lihasmassan takana. Mutta nämä tapaukset ovat niitä painoluokkiensa poikkeuksia. Yleensä ne extrakilot koostuvat rasvasta eivät lihaksesta.

Vierailija
144/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hu ari sta on yli 90 %.

Mikä on tylsää.

Vierailija
145/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan älyttömästä vastenmielisiä läskejä kaikkialla. Mikä helvetti näitä ihrakasoja oikein vaivaa?

Mikä vaivaa?

En tiedä.

Ehkä se, että helikopterivanhemmat eivät koskaan päästäneet mihinkään itse. Liikkuminen oli aina vain sienestämistä, marjastamista perheen kanssa, harvakseltaan. Enkä sellaisesta lapsena tykännyt, mutta pihaleikeistä tykkäsin.

Onneksi oli kuitenkin yksi kaveri, jonka kanssa sain käydä ulkona.

Mutta tiedäthän?

Ei se muutama kerta viikossa riitä, mikäli syö yli kulutuksensa.

Nimittäin.

Vanhempani eivät annostelleet herkkuja. Niitä saatiin milloin vain. Kyllä välillä uhkailtiin, että: "Nyt pidetään karkkilakko!", mutta äidillepä maistui niin hyvin makea myös, että näin ei koskaan käynyt.

Vasta sitten, kun teini-ikäisenä painoin 100 kiloa ja olisin halunnut uusia pikkareita, koska van

Olen tosi pahoillani lapsuudestasi!

Olet täysin oikeassa, että vanhempiesi tehtävä olisi ollut laittaa ne terveellisen syömisen rajat sinulle ja mahdollisille sisaruksillesi. Olet tehnyt todella hienoa muutostyötä päästäksesi pois sinulle aiheutetusta  epäreilusta tilanteesta. Olet jo nyt tullut pitkälle ja pääset varmasti maaliin asti. Tällä tarkoitan sitä, että pystyt luomaan itsellesi terveyttäsi ja hyvinvointiasi tukevan elämäntyylin kestävästi ja mikäli sinulla on/tulee olemaan oma perhe, olen varma, että pystyt tarjoamaan heille sen, mitä itselläsi ei aikanasi ollut. 
Toivon sinulle ja kaikille, ketkä asian kanssa kamppailevat, paljon voimia ja olkaa ylpeitä itsestänne ja kyvyistänne muuttaa elämäänne haluamiksenne. 

Vierailija
146/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ymmärtää oikeasti niitä ylipainoisia, koska ne saattavat johtua jatkuvasta kiusaamisesta samoin kuin addiktio alkoholiin, tupakkaan ja huumeiseen ja jopa seksiin ym. En ymmärrä tätä kiusaamista toisia kohtaan, koska heillä saattaa olla jokin sairaus taustalla ym. Meidän yhteiskunta muuttunut todella julmaan suuntaan toisiamme kohtaan. Kenestä nyt jotain aina vikaa löytyisi? Mutta omaan peiliin ei osata lainkaan katsoa, kuin vain syyttää toisia, vihata, syyllistää, väheksyä, halveksua ym. Mutta kukaan ei meistä näköjään osaa etsiä toisistamme niitä hyviä ja rakastettavia piirteitä? Ei minun koulu aikaan elämä ollut näin julmaa koskaan, koska kaikki saivat olla ihan oman näköisiä. Mutta elämä muuttunut yhä julpempaan suuntaan, että kaikkia ihmisiä saa nykyään haukkua miten tahansa. Oikea moraalin taju kadonnut vähä vähältä? Mistä tämä johtuu? 

Vierailija
147/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ymmärtää oikeasti niitä ylipainoisia, koska ne saattavat johtua jatkuvasta kiusaamisesta samoin kuin addiktio alkoholiin, tupakkaan ja huumeiseen ja jopa seksiin ym. En ymmärrä tätä kiusaamista toisia kohtaan, koska heillä saattaa olla jokin sairaus taustalla ym. Meidän yhteiskunta muuttunut todella julmaan suuntaan toisiamme kohtaan. Kenestä nyt jotain aina vikaa löytyisi? Mutta omaan peiliin ei osata lainkaan katsoa, kuin vain syyttää toisia, vihata, syyllistää, väheksyä, halveksua ym. Mutta kukaan ei meistä näköjään osaa etsiä toisistamme niitä hyviä ja rakastettavia piirteitä? Ei minun koulu aikaan elämä ollut näin julmaa koskaan, koska kaikki saivat olla ihan oman näköisiä. Mutta elämä muuttunut yhä julpempaan suuntaan, että kaikkia ihmisiä saa nykyään haukkua miten tahansa. Oikea moraalin taju kadonnut vähä vähältä? Mistä tämä johtuu? 

Haukkuminen on huono asia, siinä olet oikeassa. Siinä taas olet väärässä, että esim. ylipainoisia olisi vaikka 90-luvulla hyväksytty tätä päivää paremmin. Ennen poliittista korrektiutta oli nykyistä ahdasmielisempää.

Vierailija
148/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen näkee ihan ympärille katsomallakin. Lihavia miehiä ja naisia on koko ajan enemmän. Nyt lomalla ollessa eri paikoissa on nähnyt myös, miten valtavasti on lihavia lapsia ja perheitä, joissa kaikki on vaikeasti ylipainoisia. Asialle pitäisi tehdä oikeasti jotain.

Mitä mielestäsi sille voi tehdä?  Ihan itse ihminen mättää sitä ruokaa sisäänsä, vapaaehtoisesti.  Lihavuus ei ole sairaus vaan itseaiheutettu tila.  Seuraus omista valinnoista.  Valistus on ainoa keino ja sitä on jo runsaasti tarjolla, suorastaan tuputettuna. 

Rehellisesti sanottuna: en tiedä. Mutta onhan se nyt oikeasti aika kauheaa, että meillä on jatkossa enemmän ja enemmän ihmisiä, jotka ovat syöneet itsensä esim. työkyvyttömäksi. Ja lapsia, joiden terveys pilataan jo lapsena vanhempien välinpitäm

Ymmärrä nyt hyvä ihminen että ibs vatsakivuissa ei kävellä, pyöräillä tai mennä bussilla yhtään minnekään vähänkään pidemmälle. Autollakin monesti vaikeaa. Sit olla hammaslääkäris vaik niissä ibs vatsakivuissa. Joo lenkillä käyn kyllä mutta nii ku sanoin edes lähikauppaan asti ei oo pystyny kävellä enää vuosiin. Autol pakko mennä.

(Mutta itse oon normaalipainoinen kuitenki ja vyötärön ympäryskin vain 78 cm)

Vierailija
149/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttakaas nyt bullucat. Läscimaccaroita ei oo kiva katsella. Lihavuus on sairaus.

Vierailija
150/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ihmisillä eri geenit ja hormoonit, ei muissa maissa ole edes ruuhkavuosia,tai stressiä, tai unettomuutta,tai vaihdevuosia.

Vierailija
151/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää nyt kauhistelijat (pakkomielteiset painon vartijat) lukemaan mikä on BMI ja mikä o  rasvaprosentti ja vyötärön ympärys.  BMI:llä ei ole kovinkaan paljon tekemistä ylipainon kanssa. 

No onpas. Ylipaino määritellään BMI:n avulla, vaikka sä oisitkin omassa maailmassasi.

Ylipainon haitallisuus ei kyllä sen kautta taas määrity. 

On tutkittu, että lievä ylipaino ei ole edes haitallista ihmiselle. Vasta kun BMI on yli 30, tulee terveyshaittoja.

Missä näin on tutkittu? 

THL:n vuonna 2019 julkaisemassa "Ylipainoon ja lihavuuteen liittyvä sairastuvuus" -tutkimuksessa BMI>25 on aika selkeä yhteys sairastuvuuteen. Esim. 35-54 -vuotiaiden diabetesriski oli normaalipainoisiin verrattuna kolminkertainen. Ainoastaan sepelvaltimotaudin riski on yli 55-vuotiailla, joilla on lievä ylipaino (BMI 25-30), pienempi kuin normaalipainoisilla. https://www.julkari.fi/server/api/core/bitstreams/d31d6368-0df0-436b-9d…

Tiedetään, että BMI ei toimi hyvin urheilua runsaasti harrastavien terveyden mittaamisessa, mutta väestötasolla BMI>25 on tämän tilastollisen tarkastelun perusteella aika selkeästi yhteydessä erilaisiin terveysongelmiin, erityisesti 35-54 -vuotiailla. 

Vierailija
152/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan älyttömästä vastenmielisiä läskejä kaikkialla. Mikä helvetti näitä ihrakasoja oikein vaivaa?

Mikä vaivaa?

En tiedä.

Ehkä se, että helikopterivanhemmat eivät koskaan päästäneet mihinkään itse. Liikkuminen oli aina vain sienestämistä, marjastamista perheen kanssa, harvakseltaan. Enkä sellaisesta lapsena tykännyt, mutta pihaleikeistä tykkäsin.

Onneksi oli kuitenkin yksi kaveri, jonka kanssa sain käydä ulkona.

Mutta tiedäthän?

Ei se muutama kerta viikossa riitä, mikäli syö yli kulutuksensa.

Nimittäin.

Vanhempani eivät annostelleet herkkuja. Niitä saatiin milloin vain. Kyllä välillä uhkailtiin, että: "Nyt pidetään karkkilakko!", mutta äidillepä maistui niin hyvin makea myös, että näin ei koskaan käynyt.

Vasta sitten, kun teini-ikäisenä painoin 100 kiloa ja olisin halunnut uusia pikkareita, koska van

Lapsensa ylipainoisiksi syöttävien vanhempien vastuuttamisesta on täälläkin ollut ketjuja, jotka on sitten loukkaavina poistettu! Se vanhemman oikeus (jopa lapsensa terveyttä tuhotessa) painaa kuitenkin sitä paljon puhuttua lapsen oikeutta enemmän.

Shame!

Vierailija
153/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miehet?

Vierailija
154/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
155/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan uteliaisuuttani.. Miten sait laihdutuslääkkeen vaikka olit normaalipainoinen? Noiden lääkkeiden saamista varten kun on kriteerinsä."

Kaksi vaihtoehtoa: Tuttu lääkäri, tai sitten Euroclinix, johon satuilee painonsa ja vähän photoshoppaa kuvia. 

Vierailija
156/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttakaas nyt bullucat. Läscimaccaroita ei oo kiva katsella. Lihavuus on sairaus.

Aika ristiriitaista viestiä. Sanot lihavuutta sairaudeksi itse ja sitten käsket ihmisten parantua itse ilman lääkitystä tai hoitoa.

Sata kertaa mieluummin katselen lihavia kuin kuuntelen sinua.

Vierailija
157/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää nyt kauhistelijat (pakkomielteiset painon vartijat) lukemaan mikä on BMI ja mikä o  rasvaprosentti ja vyötärön ympärys.  BMI:llä ei ole kovinkaan paljon tekemistä ylipainon kanssa. 

No onpas. Ylipaino määritellään BMI:n avulla, vaikka sä oisitkin omassa maailmassasi.

Ylipainon haitallisuus ei kyllä sen kautta taas määrity. 

On tutkittu, että lievä ylipaino ei ole edes haitallista ihmiselle. Vasta kun BMI on yli 30, tulee terveyshaittoja.

Missä näin on tutkittu? 

THL:n vuonna 2019 julkaisemassa "Ylipainoon ja lihavuuteen liittyvä sairastuvuus" -tutkimuksessa BMI>25 on aik

https://www.cambridge.org/core/journals/public-health-nutrition/article…

Tässä väestöpohjaisessa tutkimuksessa arvioitiin BMI-luokkien yhteyttä kokonaiskuolleisuuteen ja sydän- ja verisuonikuolleisuuteen noin 32 000 aikuista seuraten noin 5 vuoden ajan. 

Lievä ylipaino (BMI 2529,9) oli liitetty alhaisempaan kokonaiskuolleisuuteen verrattuna normaalipainoon (18,524,9) tutkimuksen kaikissa malleissa. Eli hieman ylipainoiset näyttivät tutkimuksessa elävän yhtä pitkään tai pidempään kuin normaalipainoiset.

Vierailija
158/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen näkee ihan ympärille katsomallakin. Lihavia miehiä ja naisia on koko ajan enemmän. Nyt lomalla ollessa eri paikoissa on nähnyt myös, miten valtavasti on lihavia lapsia ja perheitä, joissa kaikki on vaikeasti ylipainoisia. Asialle pitäisi tehdä oikeasti jotain.

Mitä mielestäsi sille voi tehdä?  Ihan itse ihminen mättää sitä ruokaa sisäänsä, vapaaehtoisesti.  Lihavuus ei ole sairaus vaan itseaiheutettu tila.  Seuraus omista valinnoista.  Valistus on ainoa keino ja sitä on jo runsaasti tarjolla, suorastaan tuputettuna. 

En sanoisi että lapsilla on kyse itseaiheutetusta tilasta. Heitä perheineen pitäisi auttaa.

Ylipainoiset vanhemmat tulisi jo neuvolassa laittaa seurantaan ja erityisen tuen kohteeksi, jotta elämäntavat eivät periytyisi. Hedelmöityshoitojen ym. ehtona olisi myös oltava elämäntaparemontti. 

Vierailija
159/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän meillä pk-seudun ulkopuolella ole edes monia korkealuokkaisia ravintoloita enää, eivätkä ne pääsääntöisesti kannata. Väki haluaa syödä ulkona pizzaa, hampparinväärää eli hampurilaisia ja muuta nopeasti syötävää ja hyvänmakuista.

Niin, onhan se nyt huutava vääryys että ihminen haluaa ravintolaan mennessään hyvänmakuista ruokaa 🤪

Vierailija
160/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ihmisillä eri geenit ja hormoonit, ei muissa maissa ole edes ruuhkavuosia,tai stressiä, tai unettomuutta,tai vaihdevuosia.

Kenties trollaat vain, mutta läskit ovat läskejä, koska syövät liikaa. Ei miltei mitään tekemistä minkään muun kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän