Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi tutkimus: lähes 70% naisista on ylipainoisia

Vierailija
06.01.2026 |

Lähde: https://thl.fi

Kommentit (161)

Vierailija
121/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meikämandoliini ainakin haluaa syödä sipsua ja suklaatia ja juoda viintä ihan rauhassa. Ei kiinnosta muutama kilo. 🤭

Vierailija
122/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI-vastaus: Vuonna 2025 ylipaino ja lihavuus ovat Suomessa edelleen merkittävä terveysongelma, jossa aikuisista ylipainoisia on noin 60,5 % ja lihavia 24,2 %, kun taas lapsista arvioidaan 200 000 olevan ylipainoisia, ja trendi on kasvava, aiheuttaen miljardien eurojen kustannuksia ja lisäten sairastumisriskejä. NORMO 2025 -tutkimuksen mukaan sekä aikuisten että lasten ylipaino kasvaa, ja ruokavalion laatu heikkenee, mikä huolestuttaa asiantuntijoita

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikalihavuus aiheuttaa yhteiskunnallemme n.500Euron kustannukset laskettuna keskimäärin jokaiselle suomalaiselle. Saa siinä aikamonta työpäivää raataa toisten suursyömäreiden ahminnan vuoksi. Lisäksi jos lasketaan haaskiolle mennyt syöty turha energia, maksettava luku vain nousee...

Siis missä ajassa? Eihän tuossa ole mitään järkeä se noin esittää. 

Kuukaudessa?

Ja lähde olisi paikallaan. 

Lasku lihavuuden haitoista vuodessa Suomessa on n. 2,5 miljardia...

Ei sitä noin voi suoraan tulkita. Lihavat myös ostavat enemmän ruokaa kaupoista ja rafloista.

Vierailija
124/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää nyt kauhistelijat (pakkomielteiset painon vartijat) lukemaan mikä on BMI ja mikä o  rasvaprosentti ja vyötärön ympärys.  BMI:llä ei ole kovinkaan paljon tekemistä ylipainon kanssa. 

No onpas. Ylipaino määritellään BMI:n avulla, vaikka sä oisitkin omassa maailmassasi.

Vierailija
125/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää nyt kauhistelijat (pakkomielteiset painon vartijat) lukemaan mikä on BMI ja mikä o  rasvaprosentti ja vyötärön ympärys.  BMI:llä ei ole kovinkaan paljon tekemistä ylipainon kanssa. 

No onpas. Ylipaino määritellään BMI:n avulla, vaikka sä oisitkin omassa maailmassasi.

Ylipainon haitallisuus ei kyllä sen kautta taas määrity. 

Vierailija
126/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu, että lievä ylipaino ei ole edes haitallista ihmiselle. Vasta kun BMI on yli 30, tulee terveyshaittoja.

Vierailija
127/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Threadsissä ja siellä oli pitkä ketju jossa naiset avautuivat tästä aiheesta. Moni oli mielestään saanut aivan vääränlaista kasvatusta 80- ja 90-luvuilla kun hoikkuutta ihannointiin. Ruokamääriä rajoitettiin ja pakotettiin hoikanmuottiin kavereiden, perheen, lääkäreiden ja koko yhteiskunnan puolesta. Nyt olivat tyytyväisiä kun ei enää tarvitse koittaa olla hoikka. Yksikin daami sanoi että ylipainoa on 20 kiloa mutta ihanaa kun enää ei tarvitse laihduttaa. 
Omasta mielestä mennyt aivan överiksi ja sen kyllä huomaa katukuvastakin. Ymmärrän ettei hoikkuus ole kaikilla geeneissä mutta olihan se paljon terveellisempää aikaa kun koitettiin pysyä normaalipainon rajoissa eikä maattu sohvalla palkitsemassa itseään herkuilla.

Vierailija
128/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä päivitetty bmi-laskuri naisille joka huomioi paremmin pituuden: https://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri/uusi-painoindeksil…

Nykyinen bmi 21 kun vanhalla laskutavalla olisi 20. Eli muutama kilo ainakin vielä pitää pudottaa.

Vierailija
129/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI SAA KETÄÄN NÄLVIÄ JA KIUSATA!!!

Kyllä l ä s k e j ä saa ja pitääkin!!!

Surullista, että viisi yläpeukuttanut.

Läskiviha pysyy.

Vierailija
130/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinpä ja minä (165/53) saan jatkuvasti kanssasisarilta olevani "laiha". No, yhdeltäkään lääkäriltä en tällaista "diagnoosia ole saanut" ja ahkerana treenaajana lihaskuntoni on kaikilta osin ikäluokassa parasta tasoa, rasvaprosentti mitatusti normaali. Sellaista nykymaailmassa. 

Oon jostain joskus lukenut ett normaalipainosta kerrottiin sen laskemisesta siten, että helppoa kun vähentää pituudesta 110 (siis naisilla) ja miehillä pituudesta pois 100 niin olis se normaalipaino. 

Eli sen mukaan ihan normipainossa olet kun se pituudesta pois 110 olis sulla normaali 55 kg.

Vierailija
131/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu, että lievä ylipaino ei ole edes haitallista ihmiselle. Vasta kun BMI on yli 30, tulee terveyshaittoja.

Näinpä.

Ja rasvanjakautuminen myöskin ratkaisee. Päärynävartaloilla tilanne parhain.

Hoikallakin voi olla muuten liikaa sisäelinrasvaa.

Mutta kunhan täällä päästään haukkumaan ja naureskelemaan!

Mutta joo. Mitä keskusteltavaa pelkistä faktoista lopulta saataisinkaan aikaan...

Vierailija
132/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa ihanoidaan naisten keskuudessa...

Mistä lähtien? En tunne yhtäkään naista enkä miestä joka ihannoisi ylipainoa. Kuvottavaa se on, sori nyt vaan. En tietenkään päin näköä naura kenellekään, mutta kyllä mua ällöttää paksukaiset, joiden liikkuminenkin on vaikeaa kun on niin perkeleen läski. Omassa ystäväpiirissäni on yksi ylipainoinen ihminen. Ikähaarukka 36-55. Ei edes kiinnosta ihmisten tekosyyt kuinka laihduttaminen on niin vaikeaa ja voi voi kun nämä hormonit ja suolisto ja seliseli. Olen itse laihduttanut reilu 20 vuotta sitten 16kg ja kilot ovat pysyneet poissa. Ei se vaadi kuin itsekuria. Nälän tunteeseen ei kukaan kuole. Eikä ole mikään pakko noudattaa näitä suomalaisia suosituksia, joiden mukaan pitäisi syödä suunnilleen kolmen tunnin välein ja kaikkea aina järjettömät määrät. "Syöthän päivässä viisi ruisleipää/ kilon kasviksia/ kymmenen peru

Kertokaa minulle?

Mikä on BMI ällöttävälle paksukaiselle, jonka liikkuminen on vaikeaa?

Tai kuinka monta kiloa ylipainoa?

Mietin vain, että olenko itse, kanssa ihmisten mielestä tuollainen?

Hoikka siskoni kuitenkin sanoo, että olen laihtunut tosi paljon.

Vierailija
133/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskiviha pysyy.

Niin ja nää läskivihaajat on miehiä!! 

Sinänsä mielenkiintoista koska niissä (läskeissä) ihmisissä selkeästi on enemmän miehiä kuin naisia ja erityisesti vanhemmissa miehissä. 

Että vähän niin kuin omaan nilkkaan menee ne huutelut.

Vierailija
134/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Threadsissä ja siellä oli pitkä ketju jossa naiset avautuivat tästä aiheesta. Moni oli mielestään saanut aivan vääränlaista kasvatusta 80- ja 90-luvuilla kun hoikkuutta ihannointiin. Ruokamääriä rajoitettiin ja pakotettiin hoikanmuottiin kavereiden, perheen, lääkäreiden ja koko yhteiskunnan puolesta. Nyt olivat tyytyväisiä kun ei enää tarvitse koittaa olla hoikka. Yksikin daami sanoi että ylipainoa on 20 kiloa mutta ihanaa kun enää ei tarvitse laihduttaa. 
Omasta mielestä mennyt aivan överiksi ja sen kyllä huomaa katukuvastakin. Ymmärrän ettei hoikkuus ole kaikilla geeneissä mutta olihan se paljon terveellisempää aikaa kun koitettiin pysyä normaalipainon rajoissa eikä maattu sohvalla palkitsemassa itseään herkuilla.

Niinpä ja yksi miesten herkku mikä lisää painoa erityisesti vatsan seudulle on alkoholi.  Eli hyvähän se olis saada ne kaikki herkut pois ja terveellinen tilalle (tässä vähän sarkasmia kun tuntuu että täällä puhutaan nyt vain naisten ylipainosta ja kummaa ett ne miehet tuppaa kyl olemaan lihavampia varsinkin sieltä vatsan seudulta) ja sehän se kaikkein epäterveellisin asia terveydelle rasvamaksaa ym. pukkaa tulemaan.

Vierailija
135/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusi tutkimus ap on sosiopaattinen valehtelija

Vierailija
136/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä ja minä (165/53) saan jatkuvasti kanssasisarilta olevani "laiha". No, yhdeltäkään lääkäriltä en tällaista "diagnoosia ole saanut" ja ahkerana treenaajana lihaskuntoni on kaikilta osin ikäluokassa parasta tasoa, rasvaprosentti mitatusti normaali. Sellaista nykymaailmassa. 

Oon jostain joskus lukenut ett normaalipainosta kerrottiin sen laskemisesta siten, että helppoa kun vähentää pituudesta 110 (siis naisilla) ja miehillä pituudesta pois 100 niin olis se normaalipaino. 

Eli sen mukaan ihan normipainossa olet kun se pituudesta pois 110 olis sulla normaali 55 kg.

Tuo ei ole mikään validi kaava. Ihminen kun ei ole yksiulotteinen.

Ja miksi miesten normaalipaino laskettaisiin eri tavalla kuin naisten? Naisillahan kuuluu ihan biologian mukaan olla enemmän rasvaa muutenkin.

Vierailija
137/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näinpä.

Ja rasvanjakautuminen myöskin ratkaisee. Päärynävartaloilla tilanne parhain.

Hoikallakin voi olla muuten liikaa sisäelinrasvaa.

Mutta kunhan täällä päästään haukkumaan ja naureskelemaan!

Mutta joo. Mitä keskusteltavaa pelkistä faktoista lopulta saataisinkaan aikaan..."

Mua ärsyttää noissa "läskienvihaajissa" heidän  valehtelunsa ja tekopyhyytensä. Oikeasti lihavat ovat heistä vaan rumia, ja joidenkin mielestä  jopa haisevia?  Sitten yrittävät väittää olevansa vain huolissaan lihavien terveydestä. Omalla käytöksellään ja nimittelyllään saavat kuitenkin lihavat ja muut voimaan huonommin ja haittaavat mahdollista laihdutusta.

Vierailija
138/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskiviha pysyy.

Niin ja nää läskivihaajat on miehiä!! 

Sinänsä mielenkiintoista koska niissä (läskeissä) ihmisissä selkeästi on enemmän miehiä kuin naisia ja erityisesti vanhemmissa miehissä. 

Että vähän niin kuin omaan nilkkaan menee ne huutelut.

Vihaavat vain ylipainoisia naisia. Miesten paino ei heitä haittaa. Eivät siis ole oikeasti kiinnostuneita toisten terveydestä. Naisten vaan pitää olla juuri sen näköisiä, mikä heitä itsejään miellyttää.

Vierailija
139/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älyttömästä vastenmielisiä läskejä kaikkialla. Mikä helvetti näitä ihrakasoja oikein vaivaa?

Mikä vaivaa?

En tiedä.

Ehkä se, että helikopterivanhemmat eivät koskaan päästäneet mihinkään itse. Liikkuminen oli aina vain sienestämistä, marjastamista perheen kanssa, harvakseltaan. Enkä sellaisesta lapsena tykännyt, mutta pihaleikeistä tykkäsin.

Onneksi oli kuitenkin yksi kaveri, jonka kanssa sain käydä ulkona.

Mutta tiedäthän?

Ei se muutama kerta viikossa riitä, mikäli syö yli kulutuksensa.

Nimittäin.

Vanhempani eivät annostelleet herkkuja. Niitä saatiin milloin vain. Kyllä välillä uhkailtiin, että: "Nyt pidetään karkkilakko!", mutta äidillepä maistui niin hyvin makea myös, että näin ei koskaan käynyt.

Vasta sitten, kun teini-ikäisenä painoin 100 kiloa ja olisin halunnut uusia pikkareita, koska vanhat tuntuivat epämukavilta, äiti otti hänen "piikittelevän" äänensävynsä. "Ei ole mistää kotoisin tällainen yhtään".

Kerro minulle.

MIKSI HELVETISSÄ vanhempani puuttuivat asiaan näin myöhään?

Ja kyllä.

Olen niin kermaperseinen, kun haluan ajatella, että oli VANHEMPIENI tehtävä asettaa rajat. Ihan sama, kuinka vaikeaa se olisikaan ollut.

Ai niin. Ja lisäksi se, että tunteista ei saanut puhua. Eli naura pois vain, TUNNESYÖMINEN.

Ja en yhtään ihmettele, miksi. Epätasapainoinen perhe. Huonot kokemukset ihmisten kanssa. Muutenkin herkkä temperamentti. Ja jos kiinnostaa oikein kovasti tietää, ei ole enää tunnesyöntiä. Apatiaa vain.

Nykyään BMI 25.3. Laihdutan ainakin normaalipainon sisälle. Ja siitä katson, mikä tuntuu hyvälle. Ja ihan ilman mitään ozempicceja olen laihduttanut.

Kerran menetin kuukautiset, kun alisöin ja harrastin liikuntaa niin paljon. Missä BMI:ssä tämä oli? BMI 23-24 välillä! Epäilen, että kehon pitkäaikainen stressi oli syynä tähän.

Tästä on vielä vain pari kuukautta aikaa, kun menetin nälkäsignaalit kokonaan. Jatkuvasti letarginen ja väsynyt olo. Ei huvittanut syödä, ei tehnyt mieli mitään, vaikka heikotti. Syöminen tuntui vastenmieliseltä. Varmaan teikäläisten mielestä hyvä juttu! SIINÄHÄN SAA LÄSKI KYYTIÄ, VAI MITÄ? Mutta vitut, paino alkoi laskemaan nopeammin, kun lisäsin syömisiäni. Säästöliekki on ihan oikea asia, ei myytti, vaikka tällä palstalla sille aina naureskellaankin. Ja näköjään jopa meillä läskeillä voi sellainen olla.

Nyt on myös lievää raudanpuutetta. OHO! Näköjään meillä läskeillä voi olla puutostilojakin! Miten voi olla!? Onhan meillä sentään läskipanssari! Rautalisää syön nyt, ei hätää.

Kannattaa muuten muistaa.

Että kun näet läskin ihmisen tuolla ulkona.

Et voi tietää, laihduttaako hän vai ei.

Ei ne kilot ihan hetkessä rapise.

Vierailija
140/161 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meikämandoliini ainakin haluaa syödä sipsua ja suklaatia ja juoda viintä ihan rauhassa. Ei kiinnosta muutama kilo. 🤭

Minä syön suklaata ja sipsejä silloin kun mieli tekee ja viiniä juon varmaan useammin kuin mistä THL tykkää. Tuloksena olen alle 60-kiloinen, 165cm pitkä keski-ikäinen nainen. Ne annoskoot, katsos, ja se tosiasia, etten todellakaan päivittäin mätä naksuja naamaan, en edes haluaisi. Todellakin kiinnostaa oma keho ja sen hyvinvointi sen verran, etten halua kantaa ylimääräistä ihraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän