Tässä muutama vinkki Sinulle, joka suunnittelet ammatinvalintaa!
Eli lukemani ja kuulemani perusteella ainakin seuraavilla aloilla näyttäisi töitä Suomessa riittävän:
-erityisopettajat
-sosiaalityöntekijät
-lähihoitajat, erityisesti vanhustehoito
-sairaanhoitajat
Sitten miehisempiä aloja:
-rakennusala
-metalliala
jne.
Tietysti nämä kaikki alat työllistävät eniten Etelä-Suomessa, mutta kyllä myös pienemmillä syrjäisillä paikkakunnilla on pulaa pätevistä työntekijöistä (esim. erityisopet).
Eli unohtakaa ne hienot viestinnänalan, kulttuurialojen ym. koulutukset, jotka ovat " mediaseksikkäitä" ja trendikkäitä,
vain harva ko. aloilta oikeasti työllistyy...Haluan sanoa tämän erityisesti teille NUORET (20-25v.), jotka pohditte " ensimmäistä" ammattianne!
Kommentit (2)
eli kyllä sitä ammatinvalintaa täytyy miettiä näin 3-kymppisenä ammatinvaihtajanakin.
drixy:
Korjaisin vain sen verran että eikös sitä ammatinvalintaa pitäisi jo miettiä yläasteen loppupuolella sillon kun on alle 18v. lukionkin jälkeen on vielä yleensä alle 20v... itse olen alle 25 ja olen jo " ensimmäisessä" ammatissani...
Eli unohtakaa ne hienot viestinnänalan, kulttuurialojen ym. koulutukset, jotka ovat " mediaseksikkäitä" ja trendikkäitä,
vain harva ko. aloilta oikeasti työllistyy...Haluan sanoa tämän erityisesti teille NUORET (20-25v.), jotka pohditte " ensimmäistä" ammattianne!
[/quote]
Korjaisin vain sen verran että eikös sitä ammatinvalintaa pitäisi jo miettiä yläasteen loppupuolella sillon kun on alle 18v. lukionkin jälkeen on vielä yleensä alle 20v... itse olen alle 25 ja olen jo " ensimmäisessä" ammatissani...