Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Sinkkuna mun ei tarvitse osallistua juhlien järjestämiseen eikä siivoamiseen"

Vierailija
18.06.2023 |

En edes tiennyt että tällainen periaate on olemassa. Siis että sinkut osallistuvat vain maksamalla oman osuutensa rahana järkkääjille eli pariskunnille jotka järjestävät tilan vuokraamisen, kutsut, suunnittelevat ohjelman ja siivoavat juhlapaikan. Nämä "vapaat sinkut" eivät siis maksa isompaa osuutta vaan saman tasajaetun osuuden kuin muutkin. Meidän tuttavapiirissä on monia tällä tavalla "vapaita sinkkuja" jotka tulevat vain paikalle, juhlivat ja lähtevät. Ilmeisesti peruste on että juhlien aikataulut ja paikka joka tapauksessa menee pariskuntien ja perheiden tarpeiden mukaan. Sinkuille vain ilmoitetaan kaikki. Se on lupa irrottautua kaikesta ikävästä tehtävästä mitä juhliin liittyy?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Pariskunnat ja perheet on vahvempia, heille kuuluu kovempi työ.

Vierailija
2/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro nyt edes ensin mikä juhlien teema on. Jos on parinvaihtobileet ja olette onnistuneet saamaan sekaan ihania nuoria sinkkuja tylsiin keski-ikäisten panobileisiin, niin tuskinpa jäävät siivoamaan teidän kotia.

Ylipäätään kenenkään kotia ei tarvitse vieraiden siivota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerro nyt edes ensin mikä juhlien teema on. Jos on parinvaihtobileet ja olette onnistuneet saamaan sekaan ihania nuoria sinkkuja tylsiin keski-ikäisten panobileisiin, niin tuskinpa jäävät siivoamaan teidän kotia.

Kyseessä juhannusbileet isolla porukalla vuokratussa huvilassa. Viime vuonna kävi noin ja tänä vuonnakin näyttää käyvän noin. Yksi sinkku vuosi sitten nauroi astuessaan tilaamansa taksiin ja huikkasi että "mä olen vapaa sinkku ja lähen nyt". Muut jäi siivoamaan, keräämään tölkkejä ja tiskaamaan huvilan astioita. Huvilan pitää olla tiptop kunnossa lähtiessä ja kaikki kyllä tietävät sen.

Aloittaja

Vierailija
4/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos jo maksan osuuteni, niin miksi pitää jäädä siivoamaan tms.? Tyhmäähän se olisi. En perheellisenäkään mene jonkun järkkäämille kutsuille laittamaan ruokaa, leipomaan ja siivoamaan, kutsuttuna olen vieras. Nyyttikestit kuului 10 vuoden takaiseen opiskelijaelämään.

Vierailija
5/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitätkö että tuttavapariskunnista molemmat puolisot osallistuvat järjestelyihin, ohjelmaan ja siivoamiseen? Missä maailmassa? 

Voivatko sinkut tarkoittaa, että koska et ole heidän kanssaan parisuhteessa, et voi velvoittaa heitä samoin kuin puolisoasi?

Vierailija
6/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laittakaa se sinkku järkkämään seuraavat bileet ja häipykää kaikki hyvissä ajoin, että se joutuu yksin siivoamaan.

Vierailija
7/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisia kommentteja.

Ei minustakaan kenenkään kutsuille tulla ruokaa laittamaan tai siivoamaan, mutta jos kimpassa vuokrataan tila ja järkätään juhlat, niin tottakai siinä kaikki osallisena olevat osallistuvat sekä rahallisesti että työn osalta tasavertaisesti YKSILÖINÄ, parisuhdestatuksesta riippumatta...

Vierailija
8/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, oisko kyse siitä, että parsikuntien miehet sluibailee? Ja sinkkua ärsyttää se ja ihan tahallaan tekee sen, että sluibailee hänkin?

Vierailija
9/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikkien pitäisi tehdä jotain, etenkin siivousvaiheessa, mutta sinkuilta ei ehkä tulisi vaatia yhtä paljon koska muutenkin he jo joutuvat arjessaan tekemään kaiken aina yksin. On reilua huomioida tämä. Kuten joku jo sanoi pariskunnat ja perheet on vahvempia ja paremmassa asemassa lähtökohtaisesti.

Vierailija
10/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kaikkien pitäisi tehdä jotain, etenkin siivousvaiheessa, mutta sinkuilta ei ehkä tulisi vaatia yhtä paljon koska muutenkin he jo joutuvat arjessaan tekemään kaiken aina yksin. On reilua huomioida tämä. Kuten joku jo sanoi pariskunnat ja perheet on vahvempia ja paremmassa asemassa lähtökohtaisesti.

Ei ihmiset huomaa yksinasujan kotitöitä. Uskovat, ettei niitä ole ollenkaan. Olen kuullut jopa sellaisen lausuman, ettei sinkun tarvitse tehdä edes ruokaa, kun ei ole miestä, vaikkei kenenkään ihmisen fysiologia muutu sen mukaan asuuko yksin vai kaksin. Jos ei syö, nääntyy lopulta nälkään. Monet rouvashenkilöt myös ovat täysin sokeilla sille työlle jonka miehet heidän eteensä tekevät. Joku saattaa havahtua asiaan siinä vaiheessa, jos mies kuolee. Sitten pitääkin itse tehdä kaikki. Siitä rouvat sitten valittavat ja muuttavat kerrostaloon, kun siellä pääsee helpommalla, kun ei ole niitä miesten töitä. Siinäkään vaiheessa rouvashenkilöt eivät havahdu siihen, että sinkku tai yksinhuoltaja on tehnyt kaiken yksin kaikkina niinä vuosina, kun hän on tälle puhunut, miten helppoa ja huoletonta elämää sinkku viettää ja miten he joutuvat tekemään kaikki kotityöt, koska heillä mies ei tee mitään.

Mutta juhlista olen sitä mieltä, että jos juhlat on järjestetty porukalla yhteisestä sopimuksesta, niin kaikki osallistuvat myös siivoukseen ym hommiin. Mutta jos joku järjestää juhlat yksityisesti, niin ei vieraiden tarvitse osallistua kaikkeen. Toki isäntäväen auttaminen on kiva ja kohtelias ele. Ehkä perhejuhlissa menee joku raja. Itse olen kyllä perhejuhlissakin auttanut, esim tiskannut koko pitkän juhlapäivän. Tiskaamista tosin ei osallistumiseksi lasketa. Virallisesti järjestäjiä ovat vain he, jotka tekevät ruuat. Ainakin meidän suvussa. Jos itse järjestäisin juhlat, ei mua kukaan auttaisi. Sinkuilla tilatkin ovat usein pienemmät kuin kahdestaan tai perheen kanssa asuvilla. Kun asuntoa maksaa yksin, ei välttämättä ole varaa yhtä isoon kuin kahden maksajan taloudessa. Vaikeampi juhliakaan sitten järjestää, kun ei pieniin neliöihin mahdu, eivätkä ihmiset ymmärrä ahtautta, kun ovat tottuneet isompiin ja hienompiin tiloihin.

Vierailija
11/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti yleistetty. Sinkut. Kaikki sinkut. Kun hänellä oikeasti on yksi sinkkututtava, joka tekee noin. Jos ihminen on sen luonteinen, että mieluummin jättää hommat muille, niin eipä tuo riippunee siviilisäädystä. Vähän eri juttu, mutta kansalaisopiston harrastustuntien päätteeksi jos on siivous opiskelijpiden tehtävänä, niin kyllähän se useimmiten on sinkku, joka jää paikalle siivoamaan. Muilla jo kiire omiin hommiinsa. Jotkut lähtevät vähän etuajassa. Kai heitä nolostuttaa niin paljon lähteä juuri silloin, kun siivous alkaa.

Vierailija
12/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö että tuttavapariskunnista molemmat puolisot osallistuvat järjestelyihin, ohjelmaan ja siivoamiseen? Missä maailmassa? 

Voivatko sinkut tarkoittaa, että koska et ole heidän kanssaan parisuhteessa, et voi velvoittaa heitä samoin kuin puolisoasi?

Niin kun miksei molemmat puolisot osallistuisi?

Vierailija
13/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä nämä tämmöiset pääsymaksulliset työleirijuhlat oikein on? Joku nuorison nyyttikestijuttu?

Vierailija
14/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kun miksei molemmat puolisot osallistuisi?

Täällähän on tuhansia ketjuja missä kerrotaan ettei se mies tee mitään. Ikinä. Metatyötkin aina vain naiselle.

-eri

Vierailija
15/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheelliset ovat niitä jotka starttaavat auton mökkikekkereiden jälkeen klo 10 aamulla. Kaikki jää kuin p a sk a kalliolle, ja syynä se iankaikkinen "Leevi pitää hakea hoidosta ja sillä onkin jo kauhea ikävä äitiä/isää, ei voi tämän enempää olla erossa." Eli ensin ryypätään ja juhlitaan vuorokausi ilman lasta, ja erossaolon kipuraja ylittyy juuri ennen kuin pitäisi porukalla alkaa siivoamaan.

Vierailija
16/46 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä nämä tämmöiset pääsymaksulliset työleirijuhlat oikein on? Joku nuorison nyyttikestijuttu?

Juhlia joissa on käytössä vuokratila, esim. mökki, jonka hintaan ei sisälly loppusiivousta.

Vierailija
17/46 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vuokrasitte huvilan kaverin kanssa yhdessä ja ei jäänyt siivoamaan vaikka olitte niin sopineet?

Vai kutsuit kaverin järjestämiisi juhliin ja kerroit että osallistuminen maksaa tietyn summan, mutta ette sopineet mitään muuta? 

Käsittääkseni tilanteessa, jossa tullaan ns. vieraaksi johonkin, ei ole mitään velvollisuutta osallistua alku- tai loppujärjestelyihin. Toki jos olette asiasta etukäteen sopineet, niin silloin on tökeröä vain poistua paikalta. Se että oletat että ystäväsi on ajatustenlukija on taas eri asia.

Vierailija
18/46 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä juhannusbileet isolla porukalla vuokratussa huvilassa. Viime vuonna kävi noin ja tänä vuonnakin näyttää käyvän noin. Yksi sinkku vuosi sitten nauroi astuessaan tilaamansa taksiin ja huikkasi että "mä olen vapaa sinkku ja lähen nyt". Muut jäi siivoamaan, keräämään tölkkejä ja tiskaamaan huvilan astioita. Huvilan pitää olla tiptop kunnossa lähtiessä ja kaikki kyllä tietävät sen.

Aloittaja

Pitääkö tuollaisia sinkkuja sitten edes kutsua mukaan?

Vierailija
19/46 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No laittakaa se sinkku järkkämään seuraavat bileet ja häipykää kaikki hyvissä ajoin, että se joutuu yksin siivoamaan.

Luuletko tuollaisen tyypin järkkäävän itse yhtään mitään.

-ohis

Vierailija
20/46 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulet meille, niin ei tarvi siivota mitään. Riittää kunhan et sotke. Kun itse olen jossain juhlimassa ns yhteisesti, niin en sotke, joten en myöskään siivoa muiden sotkuja. En myöskään siivoa kun minut on kutsuttu jonnekin kylään, eikä meillä tarvi vieraiden siivota.

Se joka juhlii illan ja yön siivottomasti jossain yhteismökillä siivoaa omat sotkunsa sitten aamulla krapulassa. Minä tein sen jo siinä juhliessani samalla, eli vein tyhjät pullot pois samantien, ja laitoin roskat roskiin, ja jos kaadoin jotain lattialle siivosin sen heti pois. Yhteisesti sovitut jutut kuten imurointi/saunan pesu/puiden kanto on sitten eri asia, mutta se pitää jyvittää reilusti. Ottaisin varmaan sen puiden kannon ja kantelisin siinä juhlimisen lomassa ne jo.