Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

-22 Pakkasta sähköauton range täydellä akulla 77km, (eikä muuten ole mikään provo)

Vierailija
05.01.2026 |

Ei kovin pitkälle kannata lähteä siis.

Kommentit (672)

Vierailija
121/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä asiassa varmasti molemmat. Ei ole mun juttu viettää aikaani huoltiksilla auton latautumista odotellen. "

No pointti lienee se että tuskin joutuisit odottelemeen ollenkaan niin usein tai niin pitkään kuin ajattelisit.

Esim. minä pääseen käytännössä kaikki arjen säännölliset menot ilman latausta muualla kuin kotona tai mökillä.

Kerran tai kaksi vuodessa kun käyn 400 km päässä sukulaisten luona niin se vaatii yhden vartin latauksen matkan varrella. En ole katsonut sen olevan liikaa tässä omassa elämässä.

Vierailija
122/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mun asunto on kaukana kommuunista. Meillä on yksityisalue, oma talo, aidattu tontti. Omaa kaikki.  Akkuauto ei tule kysymykseenkään edellä kerrotuista asioista johtuen, eli ei maksa vaivaa latailla akkuautoa joka kauppareissulla. En todellakaan alkaisi siihen hommaan. Lisäksi teen tosiaan halki Suomen reissuja säännöllisesti. Akkuauton kanssa näpertely ei sovi mun pirtaan. Haluan ajaa matkan yhtä soittoa ja samaan putkeen. Siinä oon ajellu sellaiset 12 tuntia yhteen suuntaan kerrallaan."

Semmoista se on jossei tajua että sähköauto ladataan kotona täyteen joka yö eikä millään kauppareissuilla.

Pointtini on se, että en aio latailla akkuautoa joka yö. Sellaista se on sun yksinkertaisuus kun ei mee sulle jakeluun, että ei maksa vaivaa latailla joka yö kun lataan kerralla tankin täyteen jopa yli kymmentä ostosreissua varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeeseen te ajelette satoja kilometrejä päivässä? Äkä osta sähkistä jos on tarve ajelle aamusta iltaan peräkärryä vetäen, osta diesel. Me muut ajellaan Teslalla

Tavaroita roudaan sähköpakulla. Kiva kun on lämmin auto.

Vierailija
124/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Range ei ole verrannollinen bensa-auton rangeen vaikka moni niin luulee.

Kun bensa käy vähiin,  voi koska vain, missä vain kaartaa bensa-aseman pihaan ja tankata auton parissa minuutissa.

Kun sähköautossa range loppuu ja tulet kaupan pihaan jossa latauspaikat ovat varattu, voit joutua a. odottamaan ensin paikan vapautumista vaikka 4 tuntia ja sen jälkeen toiset 4 tuntia itse latausta, jolla saat rangea ehkä 100km lisää, etkä täyttä 500km mikä on vaikka alunperin rangeksi ilmoitettu.

Nyt taisit kyllä vähän liioitella. Itse olen ainoastaan joutunut jonottamaan tankkaamaan bensa-autoa, en koskaan sähköauton latausta.

Vierailija
125/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä meillä on kotona sähköä. Kuten kerroin, ei maksa vaivaa näperrellä akkulatauksien kanssa alvariinsa. "

Joo, onhan se valtava vaiva käyttää se 5 sekuntia kotipihassa ja laittaa se johto kiinni autoon kun tulee kotiin.

Sen ponnistuksen jälkeen ei meinaakaan enää jaksaa edes kotiovea avata. Pitääkin jatkossa jättää kotiovi aina auki niin ei tarvitse kahvaa joka kerta painella.

Vierailija
126/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeeseen te ajelette satoja kilometrejä päivässä? Äkä osta sähkistä jos on tarve ajelle aamusta iltaan peräkärryä vetäen, osta diesel. Me muut ajellaan Teslalla

Putkiaivona sä teet kuten haluat. Kaikki ei tee kuten sinä kapeakatseinen tolvana.

Vierailija
127/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pointtini on se, että en aio latailla akkuautoa joka yö. Sellaista se on sun yksinkertaisuus kun ei mee sulle jakeluun, että ei maksa vaivaa latailla joka yö kun lataan kerralla tankin täyteen jopa yli kymmentä ostosreissua varten."

En nyt ihan ole sitä vaivaa joka tästä syntyy ymmärtänyt. Kerrotko missä se vaiva oli? 

Vierailija
128/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ladattava hybridi ja kyllä kun täyteen lataa, niin kovalla pakkasellakin pääsee noin 80 km sähköllä.

Vierailija
129/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavaroita roudaan sähköpakulla. Kiva kun on lämmin auto.

Jänskää nimittäin mun polttomoottoriauto on kans lämmin pakkasillakin.

Vierailija
130/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin kauan kun maailmalls soditaan ja räjäytellään ympäristöstä välittämättä, ajan bensa-autolla"

Voinko samalla logiikalla jatkossa kipata jätteeni sinun kotipihallesi koska globaalissa mittakaavassa ja muuhun saatuttamiseen verratuna sekään ei haittaa mitään?

En välitä ilmastonmuutoksesta pätkääkään niin kauan kuin tiedevastaiset ydinvoimahysteerikot saavat elää länsimaisessa demokratiassa.

Jokainen viimeisen 70 vuoden aikana rakennettu hiilivoimala on yksinomaan vihreän liikkeen ja vasemmiston syytä. Ydinvoima on turvallista ja puhdasta, enemmän ihmisiä on menehtynyt aurinkopaneelien asentamisessa kuin ydinvoimaonnettomuuksissa.

Et voi kiistää muilta sähköä ja itse moraaliposeerata koska et osaa atomifysiikkaa. Jokainen vihervasemmistolainen on tuohon syypää, ja niin kauan kuin saavat elää vapaana on maailma huonompi paikka. Koko porukka on vain tiedevastaisia rikollisia.

Joten minua ei kiinnosta ilmastonmuutos. Jos te k* sipäät edustatte ihmiskunnan ylintä moraalista kermaa, emme me ansaitse elinkelpoista planeettaa. Minua ei haittaa lainkaan menehtyä pienhiukkasten aiheuttamiin keuhkoahtaumiin, väestönvaellusten aiheuttamiin sotiin, kuivuuteen, nälänhätään ja kulkutauteihin, koska minua lohduttaa tieto siitä että sinä kärsit kanssani saman kohtalon.

Ainoa ero on, että sinä ansaitset sen.

Mitä tulee päästöihin, niin te laskutaidottomat typerykset ette tajua että Kiina lisää kuukaudessa olemassaoleviin päästöihinsä Suomen vuosipäästöjen verran hiiltä ilmakehään. Avaan mitä tuo tarkoittaa koska et osaa laskea. Se tarkoittaa, että tästä hetkestä Juhannukseen saakka on Kiina lisännyt tämänhetkisiin päästöihinsä koko Suomen itsenäisen historian edestä päästöjä. Sinä v* tun kurja laskutaidoton moukka et suostu tajuamaan että planeetalla ei näy mitään eroa vaikka koko Suomi pyyhittäisiin maailmankartalta tällä sekunnilla.

Vihaan ja halveksun sinua. Tiedä, että en toivo sinulle ja jokaisellr k* sipääkaverillesi muuta kuin silmitöntä pahaa. Ansaitset jokaisen eteesi tulevan tragedian.

Vierailija
131/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ladattava hybridi ja kyllä kun täyteen lataa, niin kovalla pakkasellakin pääsee noin 80 km sähköllä.

Ja v* tut pääsee. Vedän ladattavalla hybridillä kesällä 80km, tänään meni nippanappa 30km kun on 20 astetta pakkasta.

En voi sanoin kuvailla miten aivokuollut sinä olet.

Vierailija
132/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse. Tiedät itsekin että sillä pääse noin 25km kesäkelillä. Nyt ehkä 15km.

Vierailija
133/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin kauan kun maailmalls soditaan ja räjäytellään ympäristöstä välittämättä, ajan bensa-autolla"

Voinko samalla logiikalla jatkossa kipata jätteeni sinun kotipihallesi koska globaalissa mittakaavassa ja muuhun saatuttamiseen verratuna sekään ei haittaa mitään?

En välitä ilmastonmuutoksesta pätkääkään niin kauan kuin tiedevastaiset ydinvoimahysteerikot saavat elää länsimaisessa demokratiassa.

Jokainen viimeisen 70 vuoden aikana rakennettu hiilivoimala on yksinomaan vihreän liikkeen ja vasemmiston syytä. Ydinvoima on turvallista ja puhdasta, enemmän ihmisiä on menehtynyt aurinkopaneelien asentamisessa kuin ydinvoimaonnettomuuksissa.

Et voi kiistää muilta sähköä ja itse moraaliposeerata koska et osaa atomifysiikkaa. Jokainen vihervasemmistolainen on tuohon syypää, ja niin kauan kuin saavat elää vapaana on maailma h

Sinutkin laitetaan vielä uudelleenkoulutusleirille.

Vierailija
134/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä meillä on kotona sähköä. Kuten kerroin, ei maksa vaivaa näperrellä akkulatauksien kanssa alvariinsa. "

Joo, onhan se valtava vaiva käyttää se 5 sekuntia kotipihassa ja laittaa se johto kiinni autoon kun tulee kotiin.

Sen ponnistuksen jälkeen ei meinaakaan enää jaksaa edes kotiovea avata. Pitääkin jatkossa jättää kotiovi aina auki niin ei tarvitse kahvaa joka kerta painella.

Toi sun jankkaus tosta 5 sekunnista oli odotettavissa, oon lukenut sen usein tällä palstalla aiemminkin. Joka tapauksessa en aio koskaan hankkia akkuautoa. Olen laiskanpuoleinen ja karsin kaiken turhan aikasyöpön pois arjestani olipa se sitten 5 sekuntia tai 5 minuuttia.

Vierailija
135/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mulla noin 50 litraa polttoainetta tankissa ja range 1200km yhdellä latauksella."

Ihan toinen asia sitten että tarvitseeko moista rangea koskaan.

Esim. itse ajan 30.000 km vuodessa mutta ajan vain muutaman kerran vuodessa yli 250 km kerralla.

Tarvitsi tai ei niin viimeistään se saatko 5min tankkauksella toiset 1000km ajomatkaa vai odotteletko 45min ja saat 50km ajomatkaa on ratkaiseva. Kuten alkupään esimerkissä.  

Itselle on suuri merkitys voinko huoletta jatkaa matkaa kun tiedän että joka puolella on bensa-asemia joissa käyminen on nopeaa, varmaa ja huoletonta vai pitääkö jännittää onko paikkakunnan ainoa latausasema toiminnassa ja kuinka monta tuntia siihen joutuu jonottamaan eikä sittenkään saa kuin ehkä se 50km ajomatkaa. Aika usein käy niin että latausasema ei ole käytössä ja kuinkas sitten käy. 

Toi olisi rasittavaa miettiä koko ajan jotain reittejä latauspaikkojen mukaan, onko jonoa, pääseekö lataamaan ja paljonko tulee latausta. Minne seuraavaksi lataamaan.

Vierailija
136/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavisautoilija pärjää ilman kotilataustakin, eikä siltikään tarvitse odotella latautumista, jos vähääkään osaa suunnitella elämäänsä. Itse lataan autoa ollessani töissä, käydessäni kaupassa tai vaikka sillä aikaa kun lenkkeilen. 90 % töissä, nuo muut ovat sitä varten, jos jostain syystä se ei riitä.

Vierailija
137/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pointtini on se, että en aio latailla akkuautoa joka yö. Sellaista se on sun yksinkertaisuus kun ei mee sulle jakeluun, että ei maksa vaivaa latailla joka yö kun lataan kerralla tankin täyteen jopa yli kymmentä ostosreissua varten."

En nyt ihan ole sitä vaivaa joka tästä syntyy ymmärtänyt. Kerrotko missä se vaiva oli? 

Olen eri, mutta meillä sulakkeet pamahtaa jo silloin jos yrittää käyttää lohkolämppäriä. Niin miten sitä sähköautoa oikein sitten ladattaisiin?

Vierailija
138/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaiva on se näpertely latauksen kanssa alvariinsa. Minä lataan polttomoottoriautoni noin kerran kuussa. Siinä on vissi ero.

Vierailija
139/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se, ettei tarvitse pysähtyä ei tarkoita sitä ettei pysähtyisi. Mutta pointti on se, että voi pysähtyä silloin kuin ihminen haluaa pysähdyksen, ei silloin kun pitää auton mukaan pysähtyä."

Aika yleinen luulo on että sähköautolla ajetaan akku loppuun ja sitten ladataan tyhjästä täyteen. Tämä ei kuitenkaan ole se todellisuus. Sähköä voi ottaa lisää vaikka akku ei olisikaan vielä ihan tyhjä ja usein näin kannattaakin tehdä. Pysähdyksiä siis voi ajoittaa paljon vapaammin kuin moni ajattelee.

"Lisäksi pysähdyksen voi ottaa mihin haluaa, eikä tarvitse kökkiä tuntia tai kahta ABC:lla tai Prisman parkkiksella."

Hyvällä sähköautolla ne fiksusti ajoitetut pysähdykset ovat selvästi alle puolen tunnin mittaisia. Usein lataan sellaiset 15-20 minuuttia eli kahvitauon ajan.

"Minusta taas on kiva ottaa pysähdys jollekin nähtävyydelle tai esim näköalapaikalle, jossa on pieni kah

Ennustin jo vuosi sitten että EU luopuu sähköautotavoitteestaan vuoteen 2035 mennessä koska taloudellisia realiteetteja ei voi pakottaa poliittisesti. Ihmisten täytyy kulkea.

Kaltaisesi omahyväiset p* skiaiset väitätte että luontoa pitää säästää koska metsään on kiva mennä, mutta nyt sinnekään ei ole asiaa koska autoa ei voi ladata.

Kuten sina tiedettiin, tavoite on sulkea ihmiset betonikoppeihin syömään ötököitä pimeässä.

Vierailija
140/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania jörriköitä täällä. Ihan pöksyt kostuu teston alkuvoimasta.