Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

-22 Pakkasta sähköauton range täydellä akulla 77km, (eikä muuten ole mikään provo)

Vierailija
05.01.2026 |

Ei kovin pitkälle kannata lähteä siis.

Kommentit (672)

Vierailija
101/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla noin 50 litraa polttoainetta tankissa ja range 1200km yhdellä latauksella.

Höpö höpö, yksikään diesel ei talvella kulje 4,1 l /100 km

Eikä edes kesällä.

Mulla oli Fabia Combi ja se meni satasen suunnilleen kolmella, ellei ihan mittari nopeutta ajanut.

Vierailija
102/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko Lappiin menossa?

Mä en pääsis tolla edes mökille ja takas. Matkaa on vain 40km suuntaansa, mutta matkalla ei ole yhtään latauspistettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Siis mun hermo ei kestäisi tuota sähköauton latauksilla näpertelyä."

Sanoisin että sinulla on joko asenneongelma tai hyvin lyhyet hermot.

Minä sanoisin, että en jaksa näperrellä akkulatauksien kanssa tämän tästä. Tankkaan tankin täyteen ja ajelen sen 1300 km siten, että mun ei tartte välillä mennä prisman tai kitymarketin pihalle latailemaan ja venttailemaan. Noihin latauspisteille meiltä on 50 km suuntaansa. -ajoa kauppareissullani tulee vähintään 100 km kerralla. Joutuisin joka ikinen kerta lataamaan akkuautoa. Nyt ei tarvi tankata kuin kerran 10 kauppareissua kohden suurinpiirtein.

-tällaista se on mun laiskan elämä

Semmoista se on jos asuu jossain kommuunissa missä ei voi kotona ollessa autoa latailla.

Mun asunto on kaukana kommuunista. Meillä on yksityisalue, oma talo, aidattu tontti. Omaa kaikki.  Akkuauto ei tule kysymykseenkään edellä kerrotuista asioista johtuen, eli ei maksa vaivaa latailla akkuautoa joka kauppareissulla. En todellakaan alkaisi siihen hommaan. Lisäksi teen tosiaan halki Suomen reissuja säännöllisesti. Akkuauton kanssa näpertely ei sovi mun pirtaan. Haluan ajaa matkan yhtä soittoa ja samaan putkeen. Siinä oon ajellu sellaiset 12 tuntia yhteen suuntaan kerrallaan.

Vierailija
104/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei, toistaiseksi koko Euroopassa ei tuoteta grammaakaan litiumia akkujen tarpeisiin. "

Suomessa kuitenkin tuotetaan akkuihin käytettäviä mineraaleja mutta toistaiseksi ei litraakaan öljyä.

Suomessa annetaan litiumit ulkomaalaisille sitten kun akkuteollisuus ei sitä enää tarvitse.

Vierailija
105/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vanha romu? Joku Leaffi 2011?

2016 Leaffi 30kwh, no nyt ainakin selvisi miksi se ei ollut hinnalla pilattu, mutta ei silti 10 vuotta vanha auto pitäisi olla noin susi, kesällä sillä pääsi kumminkin vajaa 200km, AP.

No eihän siinä. Oot kuitenkin säästänyt pitkän pennin käyttökuluissa. Ja jos asian tiedostat niin ei oo ongelmaa lähteä vaikka pidempäänkin reissuun. Kahvitauko 50km välein. Ja lounas sitten jossain puolivälissä.

Todennäköisesti oot realiteetit ymmärtänyt jo autoa valitetassa. Esim silloin kun asuin kaupungissa olisin helposti pärjännyt tollasella. Kun pitkät ajot oli tyyliin parin kuukauden välein mummilareissu 170km / suuntaansa. Muuta ajot parin- kymmenen kilsan kaupunkipörräystä. 

Vierailija
106/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50% ja 148km. Käytännössä tuolla pitää katsoa latausvälit 200-250km välein näillä keleillä, mutta 2-3h välein on hyvä käydä kuitenkin kaffella.

Vierailija
107/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin kauan kun maailmalls soditaan ja räjäytellään ympäristöstä välittämättä, ajan bensa-autolla"

Voinko samalla logiikalla jatkossa kipata jätteeni sinun kotipihallesi koska globaalissa mittakaavassa ja muuhun saatuttamiseen verratuna sekään ei haittaa mitään?

Tottakai voit autisti hyvä, ilman muuta voit sun logiikalla.

Vierailija
108/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisissa malleissa range arvio reagoi muutoksiin nopeammin, toisissa se on konservatiivisempi. Itsellä range arvio 80 % on nyt noin 250 km, vaikka kulutuslukemat ovat kolmin-nelinkertaiset kesään nähden. Eli jos softa reagoisi niihin välittömästi, omakin range arvio olisi alle 100 km.

Vierailija
109/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mulla noin 50 litraa polttoainetta tankissa ja range 1200km yhdellä latauksella."

Ihan toinen asia sitten että tarvitseeko moista rangea koskaan.

Esim. itse ajan 30.000 km vuodessa mutta ajan vain muutaman kerran vuodessa yli 250 km kerralla.

Tarvitsi tai ei niin viimeistään se saatko 5min tankkauksella toiset 1000km ajomatkaa vai odotteletko 45min ja saat 50km ajomatkaa on ratkaiseva. Kuten alkupään esimerkissä.  

Itselle on suuri merkitys voinko huoletta jatkaa matkaa kun tiedän että joka puolella on bensa-asemia joissa käyminen on nopeaa, varmaa ja huoletonta vai pitääkö jännittää onko paikkakunnan ainoa latausasema toiminnassa ja kuinka monta tuntia siihen joutuu jonottamaan eikä sittenkään saa kuin ehkä se 50km ajomatkaa. Aika usein käy niin että latausasema ei ole käytössä ja kuinkas sitten käy. 

Vierailija
110/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on uusi bensa-auto, jossa 50 litran tankki ja range on 950 km.

Vierailija
111/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se, ettei tarvitse pysähtyä ei tarkoita sitä ettei pysähtyisi. Mutta pointti on se, että voi pysähtyä silloin kuin ihminen haluaa pysähdyksen, ei silloin kun pitää auton mukaan pysähtyä."

Aika yleinen luulo on että sähköautolla ajetaan akku loppuun ja sitten ladataan tyhjästä täyteen. Tämä ei kuitenkaan ole se todellisuus. Sähköä voi ottaa lisää vaikka akku ei olisikaan vielä ihan tyhjä ja usein näin kannattaakin tehdä. Pysähdyksiä siis voi ajoittaa paljon vapaammin kuin moni ajattelee.

"Lisäksi pysähdyksen voi ottaa mihin haluaa, eikä tarvitse kökkiä tuntia tai kahta ABC:lla tai Prisman parkkiksella."

Hyvällä sähköautolla ne fiksusti ajoitetut pysähdykset ovat selvästi alle puolen tunnin mittaisia. Usein lataan sellaiset 15-20 minuuttia eli kahvitauon ajan.

"Minusta taas on kiva ottaa pysähdys jollekin nähtävyydelle tai esim näköalapaikalle, jossa on pieni kahvila. Näissä ei yleensä/aina ole latauspaikkoja."

Valitettavasti tuollaiset paikat alkavat olla Suomessa jo aika harvinaisia. Ja vielä harvinaisemmiksi ne käyvät jos eivät tarjoa aika pikaisesti ala tarjota latausmahdollisuutta. 

Vierailija
112/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä asiassa varmasti molemmat. Ei ole mun juttu viettää aikaani huoltiksilla auton latautumista odotellen. 

Vierailija
113/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun asunto on kaukana kommuunista. Meillä on yksityisalue, oma talo, aidattu tontti. Omaa kaikki.  Akkuauto ei tule kysymykseenkään edellä kerrotuista asioista johtuen, eli ei maksa vaivaa latailla akkuautoa joka kauppareissulla. En todellakaan alkaisi siihen hommaan. Lisäksi teen tosiaan halki Suomen reissuja säännöllisesti. Akkuauton kanssa näpertely ei sovi mun pirtaan. Haluan ajaa matkan yhtä soittoa ja samaan putkeen. Siinä oon ajellu sellaiset 12 tuntia yhteen suuntaan kerrallaan."

Semmoista se on jossei tajua että sähköauto ladataan kotona täyteen joka yö eikä millään kauppareissuilla.

Vierailija
114/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50% ja 148km. Käytännössä tuolla pitää katsoa latausvälit 200-250km välein näillä keleillä, mutta 2-3h välein on hyvä käydä kuitenkin kaffella.

Ootteko sähkärillä ajelijat laskeneet käyttökuluihin myös ne 5€ kahvit aina 100km välein? Plus sen vatsahaavan hoidon joka syntyy liian monista kahvilitroista joita ei muuten olisi tarvinnut juoda?

Vierailija
115/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla noin 50 litraa polttoainetta tankissa ja range 1200km yhdellä latauksella.

Höpö höpö, yksikään diesel ei talvella kulje 4,1 l /100 km

Eikä edes kesällä.

Mulla oli Fabia Combi ja se meni satasen suunnilleen kolmella, ellei ihan mittari nopeutta ajanut.

Siis motarinopeutta.

Vierailija
116/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun asunto on kaukana kommuunista. Meillä on yksityisalue, oma talo, aidattu tontti. Omaa kaikki.  Akkuauto ei tule kysymykseenkään edellä kerrotuista asioista johtuen, eli ei maksa vaivaa latailla akkuautoa joka kauppareissulla"

Kuinka vaikea on tajuta että aloituksen auto oli se kaikista surkein sähköauto jonka voi hankkia? Jos sinä ajat jatkuvasti pitkiä matkoja niin tuskin ostaisit siihen käyttöön sitä surkeinta polttistakaan vaan sellaisen jolla nuo pitkät matkat sujuvat mukavasti, vai mitä?

Vierailija
117/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tottakai voit autisti hyvä, ilman muuta voit sun logiikalla."

Eli huomasit varmaan oman logiikkasi puutteet vai keskityitkö vain keksimään millä haukkumasanalla voisit minua kutsua?

Vierailija
118/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä sanoisin, että en jaksa näperrellä akkulatauksien kanssa tämän tästä. Tankkaan tankin täyteen ja ajelen sen 1300 km siten, että mun ei tartte välillä mennä prisman tai kitymarketin pihalle latailemaan ja venttailemaan. Noihin latauspisteille meiltä on 50 km suuntaansa. -ajoa kauppareissullani tulee vähintään 100 km kerralla."

Teillä ei ole kotona sähköä? Sähköautohan ladataan pääsääntöisesti kotona ja sieltä lähdetään akku täynnä liikkeelle. Ja jos ei nyt puhuta aloituksen kaltaisista ihan alkeellisimmista sähköautoista niin 100 km menee kyllä aina heittämällä autolla kuin autolla. Ja kotipihassa laitat vain piuhan kiinni ja "tankki" on taas täynnä kun lähdet seuraavan kerran.

Kyllä meillä on kotona sähköä. Kuten kerroin, ei maksa vaivaa näperrellä akkulatauksien kanssa alvariinsa. Tankkaan kerralla tankin täyteen ja teen yhdellä tankkauksella vähintään kymmenen ostosreissua. Näperrelkää te akkuautolliset mun puolesta mutta juttu on niin, että minä en siihen hommaan ala en missään nimessä.

Vierailija
119/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä asiassa varmasti molemmat. Ei ole mun juttu viettää aikaani huoltiksilla auton latautumista odotellen. 

Käytännössä odottelu koskee vain  noin 10 prosenttia, jotka autoilevat ammatikseen. Auton lataus onnistuu aivan helposti muiden toimien välissä, eikä akkua tarvitse jatkuvasti pitää täynnä tai edes lähes täynnä. 

Vierailija
120/672 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen te ajelette satoja kilometrejä päivässä? Äkä osta sähkistä jos on tarve ajelle aamusta iltaan peräkärryä vetäen, osta diesel. Me muut ajellaan Teslalla