-22 Pakkasta sähköauton range täydellä akulla 77km, (eikä muuten ole mikään provo)
Kommentit (671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla noin 50 litraa polttoainetta tankissa ja range 1200km yhdellä latauksella.
Höpö höpö, yksikään diesel ei talvella kulje 4,1 l /100 km
Eikä edes kesällä.
Höpsistä, vuosituhannen alun ikidieselillä ei tee edes tiukkaakaan. Ahdettu suoraruiskutus ,egr poistettu käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Dieselillä pääsee 5 litran kulutukseen kun ajaa motarilla kuuttakymppiä.
Et siihen vaan Teslojen ja Yariksien jonon jatkoksi?
Oi voi- onko sähköautosi halpa kiinakopio vai tesla? Sitten en ihmettele huonoa rangeasi.
Minun sähkärissä tippui range vain noin 10% pakkasten alettua. Hyvin pääsen lataamatta laskettelureissulle ja takaisin lasten kanssa 😊
P.S. Tämä ainainen vertailu säköauto sitä ja sähköauto tätä on naurettavaa, ethän muutenkaan vertaa eri laatuja keskenään polttomoottoreissakaan. Et varmaankaan vertailisi muutenkaan ominaisuuksiltaan esim uutta mersua ja hundaita keskenään, ne kun on täysin eri autot vaikka molemmat olisikin polttomoottorilla käyviä.
Sivistyksen puutetta verrata jotain sellaista jotka ei ole vertailukelpoisia ja sitten esittää argumentteja kuten näissä ketjuissa "kaikki sähköautot"- ei, ei kaikki vaan ne paskimmat joita en itsekään huolisi.
Sivistyksen ja tiedon puutetta yleistää jotain asiaa josta ei ole laajempaa kokemusta
t. Tyytyväinen sähköautoilija jo useamman vuoden ajan (olen ajanut hyvillä ja huonoilla sähköautoilla joten kokemusta on molemmista)
"Tuota, mistä arvelet niiden sähköauton akkujen materiaalien tulevan? Ja miten ympäristöystävällisesti?"
Litiumia Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
"Tuota, mistä arvelet niiden sähköauton akkujen materiaalien tulevan? Ja miten ympäristöystävällisesti?"
Tietenkään se ei ole ympäristöystävällistä sekään. Kyllä sen jokainen tietää. Mutta tässä verrataan niitä ympäristövaikutuksia joita on bensalla ajamisessa ja mitä on sähköllä ajamisessa. Ja vaikka otetaan huomioon akut ja niiden vaikutukset niin koko elinkaaren aikana sähköauto on huomattavasti ympäristöystävällisempi. Se nyt vain on fakta. Erityisen totta tämä on Suomessa jossa sähköstä yli 90% tuotetaan fossiilivapaasti. Meillä vaadittava ajomatka siihen että sähköauto on parempi on vielä paljon lyhempi kuin vaikka Keski-Euroopassa.
Aivan, vertaat vain sitä itse ajamista ja näppärästi unohdat kaikki ne faktat jotka ei sovi sinun agendaasi. Siihenhän sähköautojen ns. ympäristöystävällisyys nimenomaan perustuu.
Vierailija kirjoitti:
"Siis mun hermo ei kestäisi tuota sähköauton latauksilla näpertelyä."
Sanoisin että sinulla on joko asenneongelma tai hyvin lyhyet hermot.
Minä sanoisin, että en jaksa näperrellä akkulatauksien kanssa tämän tästä. Tankkaan tankin täyteen ja ajelen sen 1300 km siten, että mun ei tartte välillä mennä prisman tai kitymarketin pihalle latailemaan ja venttailemaan. Noihin latauspisteille meiltä on 50 km suuntaansa. -ajoa kauppareissullani tulee vähintään 100 km kerralla. Joutuisin joka ikinen kerta lataamaan akkuautoa. Nyt ei tarvi tankata kuin kerran 10 kauppareissua kohden suurinpiirtein.
-tällaista se on mun laiskan elämä
Niin kauan kun maailmalls soditaan ja räjäytellään ympäristöstä välittämättä, ajan bensa-autolla
"Miten ihmeen vaikeaa sinulle on ymmärtää että se auto tarvitaan todellista matkaa varten, ei jotain keskimääräistä. "
No keskimääräinen matka kertoo jo suuntaa siihen mitkä ovat ne todelliset matkat.
"Lisäksi voisit tilastotiedostakin oppia ettei pelkkä keskiarvo kerro juuri mitään vaan pitää tietää keskihajontakin, lisäksi arvojen vaihteluväli kokonaisuudessaan."
Tietenkin voi olla niin että joku ajaa 15.000 km ajamalla 15 kertaa tuhat kilometria ja seisottamalla sitä auto loput mutta ihan fakta on se että aika harva joka ajaa 15.000 km vuodessa tekee jatkuvasti hyvin pitkiä matkoja.
"Eli jos viikolla ajellaan töihin 20km suuntaansa, ja viikonloppuisin 200km suuntaansa mökille (= 600 km/vko, noin 85 km päivässä keskimäärin) niin riittääkö se, että auto kulkee akulla tuon 85 kilometriä kun se on keskimääräinen päivämatka?"
No se keskimääräinen vuositttainen 15.000 km ajomatka riittää vain tuohon työmatkaan, ei mökkimatkoihin.
Mutta jos tuo on se tarve niin silloin ei tietenkään osteta sähköautoa joka kulkee akullisella 85 km. Sehän nyt on ihan selvä. Auto valitaan sen oman käyttötarpeen mukaan. Kun minä ostin ensimmäistä sähköautoa niin yksi vaatimus oli se että sillä pääsee kesät talvet mökillemme 200 km ilman latausta. Niilä harvoilla muilla sitä pidemmillä matkoilla voin hyvin pitää lyhyen lataustauon. Eikä se ollut mitenkään mahdoton vaatimus. Ja mökille on aina päästy.
Vierailija kirjoitti:
Litiumia Suomesta.
Ei, toistaiseksi koko Euroopassa ei tuoteta grammaakaan litiumia akkujen tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin tuttu oli kuulemma jäänyt rokuliin kun ei saanut sähikäistä käyntiin.
Sähköautot käynnistyy pakkasella paremmin kuin polttomoottorit.
"Aivan, vertaat vain sitä itse ajamista"
En vaan ihan kaikkia päästöjä auton valmistuksesta alkaen. Näitä on laskettu jo vaikka kuinka monta kertaa ja parhaimmillaan sähköauto voittaa kokonaispäästöissä jo 60.000 ajokilometrin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siis mun hermo ei kestäisi tuota sähköauton latauksilla näpertelyä."
Sanoisin että sinulla on joko asenneongelma tai hyvin lyhyet hermot.
Minä sanoisin, että en jaksa näperrellä akkulatauksien kanssa tämän tästä. Tankkaan tankin täyteen ja ajelen sen 1300 km siten, että mun ei tartte välillä mennä prisman tai kitymarketin pihalle latailemaan ja venttailemaan. Noihin latauspisteille meiltä on 50 km suuntaansa. -ajoa kauppareissullani tulee vähintään 100 km kerralla. Joutuisin joka ikinen kerta lataamaan akkuautoa. Nyt ei tarvi tankata kuin kerran 10 kauppareissua kohden suurinpiirtein.
-tällaista se on mun laiskan elämä
Semmoista se on jos asuu jossain kommuunissa missä ei voi kotona ollessa autoa latailla.
Vierailija kirjoitti:
"En Lappiin, mutta noin 600km matkaa aika usein. Enkä todellakaan haaskaa aikaa missään noutopöydissä matkan varrella. Miten heikko verensokerin säätely teillä sähköautoilijoilla oikein on kun 200km välein pitää saada joku lämmin ruoka?"
Ihan riippumatta siitä mihin sinä pystyt niin keskimäärin 600 km yhteen putkeen on jo liikenneturvallisuuden kannalta vaarallista. Seiihenhän menee normi teillä se 7-8 tuntia. Keskivertoihminen tarvitsee lepotaukoja ajossa ainakin kerran tuollaisella matkalle että pysyy vireänä.
Se, ettei tarvitse pysähtyä ei tarkoita sitä ettei pysähtyisi. Mutta pointti on se, että voi pysähtyä silloin kuin ihminen haluaa pysähdyksen, ei silloin kun pitää auton mukaan pysähtyä. Lisäksi pysähdyksen voi ottaa mihin haluaa, eikä tarvitse kökkiä tuntia tai kahta ABC:lla tai Prisman parkkiksella. Tietysti jos tykkää viettää aikaansa ABC:lla tai Prismalla, niin ok. Minusta taas on kiva ottaa pysähdys jollekin nähtävyydelle tai esim näköalapaikalle, jossa on pieni kahvila. Näissä ei yleensä/aina ole latauspaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
"Aivan, vertaat vain sitä itse ajamista"
En vaan ihan kaikkia päästöjä auton valmistuksesta alkaen. Näitä on laskettu jo vaikka kuinka monta kertaa ja parhaimmillaan sähköauto voittaa kokonaispäästöissä jo 60.000 ajokilometrin jälkeen.
Oho! Mutta jos ajaa lyhempää matkaa niin häviää?
"Minä sanoisin, että en jaksa näperrellä akkulatauksien kanssa tämän tästä. Tankkaan tankin täyteen ja ajelen sen 1300 km siten, että mun ei tartte välillä mennä prisman tai kitymarketin pihalle latailemaan ja venttailemaan. Noihin latauspisteille meiltä on 50 km suuntaansa. -ajoa kauppareissullani tulee vähintään 100 km kerralla."
Teillä ei ole kotona sähköä? Sähköautohan ladataan pääsääntöisesti kotona ja sieltä lähdetään akku täynnä liikkeelle. Ja jos ei nyt puhuta aloituksen kaltaisista ihan alkeellisimmista sähköautoista niin 100 km menee kyllä aina heittämällä autolla kuin autolla. Ja kotipihassa laitat vain piuhan kiinni ja "tankki" on taas täynnä kun lähdet seuraavan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään se ei ole ympäristöystävällistä sekään. Kyllä sen jokainen tietää. Mutta tässä verrataan niitä ympäristövaikutuksia joita on bensalla ajamisessa ja mitä on sähköllä ajamisessa. Ja vaikka otetaan huomioon akut ja niiden vaikutukset niin koko elinkaaren aikana sähköauto on huomattavasti ympäristöystävällisempi. Se nyt vain on fakta. Erityisen totta tämä on Suomessa jossa sähköstä yli 90% tuotetaan fossiilivapaasti. Meillä vaadittava ajomatka siihen että sähköauto on parempi on vielä paljon lyhempi kuin vaikka Keski-Euroopassa.
Aivan, vertaat vain sitä itse ajamista ja näppärästi unohdat kaikki ne faktat jotka ei sovi sinun agendaasi. Siihenhän sähköautojen ns. ympäristöystävällisyys nimenomaan perustuu.
Näppärästi unohtuu bensalenkkariltakin kaikki se päästö, mikä menee öljyn jalostukseen ja kuljetukseen ja ylipäätään jo sen pumppaamiseen.
"Ei, toistaiseksi koko Euroopassa ei tuoteta grammaakaan litiumia akkujen tarpeisiin. "
Suomessa kuitenkin tuotetaan akkuihin käytettäviä mineraaleja mutta toistaiseksi ei litraakaan öljyä.
Teslalla on kiva ajella kun on ilmaiset pikalataukset. Jää sitä kahvirahaakin.
"Niin kauan kun maailmalls soditaan ja räjäytellään ympäristöstä välittämättä, ajan bensa-autolla"
Voinko samalla logiikalla jatkossa kipata jätteeni sinun kotipihallesi koska globaalissa mittakaavassa ja muuhun saatuttamiseen verratuna sekään ei haittaa mitään?