Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

-22 Pakkasta sähköauton range täydellä akulla 77km, (eikä muuten ole mikään provo)

Vierailija
05.01.2026 |

Ei kovin pitkälle kannata lähteä siis.

Kommentit (672)

Vierailija
581/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mun hermo ei kestäisi tuota sähköauton latauksilla näpertelyä.

Mun hermo ei kestäisi jotain huoltamon bensapumpun kanssa lutraamista. 

Sä joudut näpertelemään sen latauspistokkeen kanssa kaksi kertaa per lataus. Minä näpertelen yhden kerran per tankkaus kerran kuukaudessa. Sinä näpertelet monta kertaa kuukaudessa. On siinä iso ero.

Vierailija
582/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eläkkeellä ja asun hajaasutusalueella, käyn kaksi kertaa kuukaudessa kaupassa 30 km kerta. Vuodessa ajan noin 3000 km, minulla on uutena ostettu 85 vm oleva corolla. Se on palvellut minua hyvin, korjauksiin ja huoltoihin on tähän asti mennyt noin 13000€. Toivon että se kestää loppuun asti. Tuntuu että nykymiehet ovat kuin pikkulapset autojen suhteen kuin auton pitää olla kuin avaruusalus. Ennen auto oli auto ja miehet miehiä. 

Jokainen tyylillään. Tuo sopii sinulle, mutta ei kaikille. Ja tässä on juuri se pointti. Paikkaansapitämättömiä legendoja sähköautoista levittelevillä on motiivina viestiä, että koska sähköauto ei sovi heille, niin se ei sovi kenellekään. Sähköauto sopii toisille ja polttis toisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii luitteko jo sen valmistajan ohjeen, että teslaa ei saa pitää vuorokautta kauemmin lataamatta kovilla pakkasilla.

Vierailija
584/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkona pakkasta -30, akku 66%, range 357 km

Auton ostohinta 50 k€ ja jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden päästä 15 k€. Mut hyvä et on halpa ajella siinä välissä. 

Halvin Tesla Model3 joka nettiautosta löytyy, maksaa 16 800 ja on 7 vuotta vanha. Tuossa ajassa on polttiksen huoltoihin jo saatu upotettua 10 000€

Jaa. Meillä on mennyt dieselin huoltoihin tuossa ajassa noin 2500 euroa

Vierailija
585/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sähköautoista mitä mieltä tahansa, joka vuosi enemmän ja enemmän autoja kulkee ainakin osittain sähköllä. Polttomoottoreihin takertuva on väistämättä kiinni menneessä maailmassa.

Toki vielä niillä voi hyvin kulkea. Itsekin saatan ostaa seuraavaksi autoksi vielä kerran polttomoottorisen, riippuen milloin auton vaihto tulee eteen. Mutta viimeistään sitä seuraava auto on jo sähköauto, eikä sen jälkeen enää milloinkaan polttomoottoria.

Vierailija
586/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mulla noin 50 litraa polttoainetta tankissa ja range 1200km yhdellä latauksella."

Ihan toinen asia sitten että tarvitseeko moista rangea koskaan.

Esim. itse ajan 30.000 km vuodessa mutta ajan vain muutaman kerran vuodessa yli 250 km kerralla.

Kyllä sitä tarvitsee, ei meillä ole aikaa jatkuvasti autoa olla latailemassa.

Vierailija
587/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli sähköautoista mitä mieltä tahansa, joka vuosi enemmän ja enemmän autoja kulkee ainakin osittain sähköllä. Polttomoottoreihin takertuva on väistämättä kiinni menneessä maailmassa.

Toki vielä niillä voi hyvin kulkea. Itsekin saatan ostaa seuraavaksi autoksi vielä kerran polttomoottorisen, riippuen milloin auton vaihto tulee eteen. Mutta viimeistään sitä seuraava auto on jo sähköauto, eikä sen jälkeen enää milloinkaan polttomoottoria.

Siirtymäaika on hyvin pitkään. Polttomoottoriautoja myydään vielä monta vuotta ja sen jälkeen moni niistä on liikenteessä 20 vuotta tai enemmänkin, jos vain kestävät ja polttoainetta on saatavilla. Polttomoottorifanaatikot pärjäävät vielä 30 vuotta, joten ei hätää.

Vierailija
588/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No omassa bensa Skodassa täydellä tankilla pääsee ehkä 600km. Eli ei edes sinne Lappiin 😉 No, en ole muutenkaan sinne menossa. Voisin hankkia sähköauton, riittäisi sellainen 500km range. En muutenkaan tykkää ajaa tuntikausia putkeen, niin samalla sitä lataisi lisää. Huvittavia nää Diesel papat jotka väittää ajavansa sinne Lappiin ihan ilman pysähdyksiä. Varmaan syö ajaessa ja kusee pulloonkin. 

Meillä on 1.0 tsi bensa VW Polo joka näyttää 880km rangea kun tankki on täynnä. Ja sitten meillä on Tesla. Arvaa kummalla lähdettiin Lappiin.

Kohta tulee ID.Polo, jonka range on 450 km ja siihen saa vetokoukun. Se tulee olemaan todella mielenkiintoinen vaihtoehto monelle, joka ei tarvitse kovin isoa autoa. Eikä se ihan pieni ole, koska sisätilat ovat vastaavat kuin Golfissa.

Jos range on 450 niin koukku käytössä se on lyhyempi. 

Vierailija
589/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai sellainen range. Ei taida paljoa olla päässäkään sulla sitä rangea :D:D:D

Vierailija
590/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei rangesi sitten kesälläkään ole kummoinen. 

Meillä nyt  350km. Kesällä 550 km. 

Eli aikamoinen lelu on teilläkin. Minkälainen ihminen oikeasti jaksaa leikkiä auton kanssa jolla ei pääse mihinkään?

Vierailija
591/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa mitään kummallista ole: pitää tajuta oman auton ominaisuudet joka tapauksessa ja etenkin ennen auton ostamista, mitä on ostamassa!  Jos ostaa idioottina, menettää luultavasti turhaan rahaa mutta jos sitä idiooteilla on, niin ei sitten mitään. 

Vierailija
592/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rangesi sitten kesälläkään ole kummoinen. 

Meillä nyt  350km. Kesällä 550 km. 

Eli aikamoinen lelu on teilläkin. Minkälainen ihminen oikeasti jaksaa leikkiä auton kanssa jolla ei pääse mihinkään?

Pääsee just sinne minne on tarvis. 

Vierailija
593/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa että itsellä parempaakin tekemistä kuin leikkiä paristoauton kanssa. Tankki täyteen kahden viikoin välein ja sillä sipuli.

Vierailija
594/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ostako sähköautoja, jos  ne noin harmittavat.

Vierailija
595/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut vieläkin spämmii tänne, ootte te vajukkeja.

Vierailija
596/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona pakkasta -30. 2,0 turbodiesel. Range 960km. 

Vierailija
597/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ostako sähköautoja, jos  ne noin harmittavat.

Ostin jo kun niin kehuivat, nyt on petetty olo.

Vierailija
598/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuossa mitään kummallista ole: pitää tajuta oman auton ominaisuudet joka tapauksessa ja etenkin ennen auton ostamista, mitä on ostamassa!  Jos ostaa idioottina, menettää luultavasti turhaan rahaa mutta jos sitä idiooteilla on, niin ei sitten mitään. 

Ja omaan tarpeeseen ja haluihin sopiva auto. Mitä enemmän haluaa ajaa, sitä halvemmaksi sähköauto tulee.

Vierailija
599/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkona pakkasta -30. 2,0 turbodiesel. Range 960km. 

Hiinä ja hiinä ettei normi talvilaatu mene hyytelöksi. Loppuu turbodiisselin meno siihen.

Vierailija
600/672 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mun hermo ei kestäisi tuota sähköauton latauksilla näpertelyä.

Mun hermo ei kestäisi jotain huoltamon bensapumpun kanssa lutraamista. 

Sä joudut näpertelemään sen latauspistokkeen kanssa kaksi kertaa per lataus. Minä näpertelen yhden kerran per tankkaus kerran kuukaudessa. Sinä näpertelet monta kertaa kuukaudessa. On siinä iso ero.

Sä seisoit joka vi tun yö reinot jalassa tankkaamassa keskellä yötä monta tuntia autoa omassa autotallissasi jos sen seinästä liruttaisi bensaa 20snt/L

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä