Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

-22 Pakkasta sähköauton range täydellä akulla 77km, (eikä muuten ole mikään provo)

Vierailija
05.01.2026 |

Ei kovin pitkälle kannata lähteä siis.

Kommentit (673)

Vierailija
561/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sähköautot painaa? Se nimittäin on oleellinen asia erittäin huonolla tiestöllä. Tonnin painoinen auto ei käy, toisaalta kahden miehen kannettavalla pikkurellullakaan ei pärjäisi...

Tesla Model Y: Noin 2054 kg.

GMC Hummer Edition 1: Jopa 4200 kg (akku 1325 kg).

Volkswagen ID.4: Noin 2120 kg (akku 492 kg).

Kia EV6 (77 kWh): Paino noin 2200 kg (akku 477 kg). 

Ehkä syy on kuitenkin tämä?

Yhdistelmät (rekka + perävaunu / vetoauto + puoliperävaunu)

7 akselia: 60 t

8 akselia: 64 t

9 akselia: 69 t

9 akselia (jos tietyt renkaat/akselit painoille): 76 t

Vierailija
562/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoa tosiaan tuetaan koska siitä ei tarvitee maksaa hirvittävän kovaa autoveroa. Viherpipertäjät autovihaajat rakensivat itselleen ansan kun co2-päästöön perustuva autovero tuli. Kaikki tehokkaat nelivetoiset autot olivat hirvittävän kalliita isojen verojen takia kunnes isoakkuiset plugarit ja sähkärit mahdollistivat suomalaiselle kunnon auton hankkimisen ilman järkkykovaa kateusveroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

E car vaan on nolo ja surkea.

Vierailija
564/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautoa tosiaan tuetaan koska siitä ei tarvitee maksaa hirvittävän kovaa autoveroa. Viherpipertäjät autovihaajat rakensivat itselleen ansan kun co2-päästöön perustuva autovero tuli. Kaikki tehokkaat nelivetoiset autot olivat hirvittävän kalliita isojen verojen takia kunnes isoakkuiset plugarit ja sähkärit mahdollistivat suomalaiselle kunnon auton hankkimisen ilman järkkykovaa kateusveroa.

Joo. Uutta keskikokoista tai vähän isompaa autoa hankkiva saa samalla rahalla laadukkaamman ja paremmin varustellun sähköauton. Suurin syy on tietysti verotus. Ja uusilla sähköautoilla ajaminen on polttista mukavampaa, eikä latausnopeus tai rangekaan ole enää ongelma. Ei talvella eikä kesällä.

Vierailija
565/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustuksesta huolimatta sähköautoilun suosio on Euroopan huippuluokkaa Suomessa:

https://autotoday.fi/tassa-sahkoautoasiassa-suomi-kuuluu-euroopan-karki…

Vierailija
566/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä jollain kokemusta Maxus euniq 6 talviajossa näillä pakkasilla? 

Vierailija
567/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri lähti Lappiin perheensä kanssa ja kyllä lähtivät bensafarmarilla. Sähköauto jäi pihaan. 

Vierailija
568/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"toistaiseksi sähköautokilometrit eivät ole olleet kovin halpoja autojen arvonalemien takia. En itse aja niin paljoa, että tuollaista kannattaisi missään tapauksessa ostaa vieläkään."

Uusi auto on aina heikko sijoitus. Varsinkin kun kyse on uudesta tekniikasta. Mutta esim. kolmen vuoden ikäinen sähköauto onkin jo järkivälinta myös taloudellisesti koska hinnasta on jo pudonnut niin paljon pois ja akkutakuuta useimmiten vielä viisi vuotta jäljellä.

Entäs se jälleenmyyntiarvo sen viiden vuoden ja takuun jälkeen? Voipi olla, että sitä ei osta kukaan. Kehitys menee eteenpäin ja nykyiset jää teille käsiin. Onnea vaan valinnoillenne. 

Miten niin jäävät käsiin? Oletko yhtään seurannut automarkkinoita? Ensimmäisen sukupolven sähköautot ehkä ovat menettäneet arvoa nopeasti, mutta niin ei ole enää. Uudet sähköautot pitävät yhtä hyvin arvonsa kuin polttomoottoriautot ja ovat kysyttyjä. Voit ihan itse selvitttää arvonalenemaa nettiautosta, jos vain viitsisit. Ilmeisesti on kivempaa levitellä paikkaansapitämätöntä legendaa.

Vierailija
569/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kysyn uudelleen: väitätkö, että sähköautojen osuus uusista autoista ei kasva Euroopassa koko ajan? Älä ala puhumaan mitään tuista, vaan ihan vain sähköautojen osuuksista uusista autoista."

Vastasin jo, vastaan uudestaan koska olet lukutaidoton.

Ei kasva. Esimerkiksi Italiassa kasvu pysähtyi seinään kun tuet lakkautettiin. Tämä hetki kun tukia ei ollut, oli hetki kun kasvua ei ollut. Määritelmällisesti kun jokin pysähtyy, se ei jatku.

Sitten tukia palautettiin ja myynti kasvoi. Siinä välissä ei kasvua ollut. 

Kerrotko mikä tuossa on vaikea tajuta? Jos jokin asia pysähtyy, jatkaako se?

Ahaa, eli yhdessä maassa sähköautojen myynti hetkellisesti ei kasvanut. Mutta nyt sähköautojen myynti taas kasvaa sielläkin. Kai tästä jotenkin saa väännettyä sellaisen "faktan", että sähköautojen osuus Euroopassa ei kasv

Maissa missä tuet lopetettiin, loppui myös sähköautojen ostaminen. Sähköautojen myynti ei ole orgaanista vaan perustuu lähes täysin subventointiin.

Olen johdonmukaisesti kertonut asian olevan näin. Voit sinä pitää itseäsi talousnerona kun toteat että kesämökkejäkin menee enemmän jos niitä tuetaan verovaroin 90% kauppahinnasta, mutta et sinä sillä taloustieteen Nobelia itsellesi hanki.

Iso osa vihervasemmiston kanssa argumentointia menee siihen että väännetään rautalangasta asiaa mitä vihervasemmistolainen teeskentelee ettei ymmärrä.

Vierailija
570/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Aivan, vertaat vain sitä itse ajamista"

En vaan ihan kaikkia päästöjä auton valmistuksesta alkaen. Näitä on laskettu jo vaikka kuinka monta kertaa ja parhaimmillaan sähköauto voittaa kokonaispäästöissä jo 60.000 ajokilometrin jälkeen.

Tiedättekö paljonko energiaa tarvitaan että maan tai meren alta pumpattu raakaöljy on kuljetettu, jalostettu bensaksi ja kuljetettu pumpulle?

Tiedätkö mitä kaikkea muuta siitä raakaöljystä tehdään vielä siinä vaiheessa kun bensa on otettu pois?

Vihervasemmistolainenko tietäisi tuon? Älä luule.

Vierailija
571/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton akun uusiminen maksaa 160000km dieselit ja laskee sähkiksen arvon 15v iässä käytännössä nollaan, koska eihän tuota 10k€:n akkua 15v vanhaan 8k€ rohjoon ala kukaan vaihtamaan. Varaosa-akun valmistuskin on lopetettu jo 5v sitten.

Kyllä varmaan toukohousujenkin arvo lähentelee nollaa, jos niitä on käytetty viisitoista vuotta ja persauksissa on iso reikä. Itse tykkään ajaa uusilla autoilla, joten harvoin tulee sähkäriäkään pidettyä vuotta-paria kauempaa. Kehitys kehittyy. Minulle on ihan sama minkä arvoinen nykyinen autoni on jollekin kolmannelle tai neljännelle omistajalle 2030-luvulla

Eli sinusta kaikkien pitäisi ajaa uusilla sähköautoilla 2-4 vuotta ja sen jälkeen autot pitää romuttaa?

Uusien autojen ostajille 2-4 vuotta on hyvin tyypillinen auton vaihtoväli ihan käyttövoimasta riippumatta. Minulla on vuodesta 2000 lähtien auto vaihtunut uuteen 3-4 vuoden välein. Kaksi viimeisintä on sähköautoja ja minulla ei ole ikinä ollut parempia autoja kuin ne.

Vierailija
572/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
573/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kysyn uudelleen: väitätkö, että sähköautojen osuus uusista autoista ei kasva Euroopassa koko ajan? Älä ala puhumaan mitään tuista, vaan ihan vain sähköautojen osuuksista uusista autoista."

Vastasin jo, vastaan uudestaan koska olet lukutaidoton.

Ei kasva. Esimerkiksi Italiassa kasvu pysähtyi seinään kun tuet lakkautettiin. Tämä hetki kun tukia ei ollut, oli hetki kun kasvua ei ollut. Määritelmällisesti kun jokin pysähtyy, se ei jatku.

Sitten tukia palautettiin ja myynti kasvoi. Siinä välissä ei kasvua ollut. 

Kerrotko mikä tuossa on vaikea tajuta? Jos jokin asia pysähtyy, jatkaako se?

Ahaa, eli yhdessä maassa sähköautojen myynti hetkellisesti ei kasvanut. Mutta nyt sähköautojen myynti taas kasvaa sielläkin. Kai tästä jotenkin saa väännettyä sellaisen "faktan", että sähköautojen osuus Euroopassa ei kasv

Niin. Näissä pitäisi aina osata katsoa trendejä eikä hetkellisisä muutoksia ja vähän isommassa kuvassa kuin vaan yhden maan osalta. Trendit ovat hyvin selviä. Sähköautojen kokonaismyynti kasvaa koko ajan, niiden suhteellinen osuus autojen kokonaismyynnistä kasvaa ja polttomoottoriautojen osuus vähenee. Tästä ei ole kahta sanaa. Ja se on ihan sama johtuuko se tuista vai ei. Sähköautojen myynti kasvaa joka tapauksessa Kiinassa töysin Euroopan tukipolitiikasta riippumatta. Kiinalaiset sähköautot kehittyvät huimaa vauhtia ja Euroopan autoteollisuus on kohta pulassa, jos eurooppalaiset eivät enää osta eurooppalaisia sähköautoja. Siinä on ympäristösyiden lisäksi toinen hyvä syy kannustaa sähköautojen ostamiseen Euroopassa. Muuten polttomoottoribemari jää viimeiseksi eurooppalaiseksi autoksi.

Vierailija
574/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin olisi 4 litraa bensaa tankissa.

4 litraa bensaa tankissa ja rangea 77km. Eihän kukaan tuossa tilanteessa lähde ajamaan minnekkään.

Vierailija
575/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No omassa bensa Skodassa täydellä tankilla pääsee ehkä 600km. Eli ei edes sinne Lappiin 😉 No, en ole muutenkaan sinne menossa. Voisin hankkia sähköauton, riittäisi sellainen 500km range. En muutenkaan tykkää ajaa tuntikausia putkeen, niin samalla sitä lataisi lisää. Huvittavia nää Diesel papat jotka väittää ajavansa sinne Lappiin ihan ilman pysähdyksiä. Varmaan syö ajaessa ja kusee pulloonkin. 

Meillä on 1.0 tsi bensa VW Polo joka näyttää 880km rangea kun tankki on täynnä. Ja sitten meillä on Tesla. Arvaa kummalla lähdettiin Lappiin.

Kohta tulee ID.Polo, jonka range on 450 km ja siihen saa vetokoukun. Se tulee olemaan todella mielenkiintoinen vaihtoehto monelle, joka ei tarvitse kovin isoa autoa. Eikä se ihan pieni ole, koska sisätilat ovat vastaavat kuin Golfissa.

Vierailija
576/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ot, kauan se lataaminen kestää tuolla matkan varrella? Pika latauksella.

Lähes tyhjästä 80% asti n. 20 min.  Sillä pääsee sitten säästä riippuen parhaimmillaan n. 400km 

Okei, ärsyttävän pitkään kestää.

Kun homma nopeutuu, niin katsotaan uudestaan. Meidän taloyhtiön parkkiksella ei vielä sähköillä.

Noin pitkää latausta tarvitaan vain silloin, kun on jo ajettu se 400 km. Siinä vaiheessa ainakin minulla on nälkä ja ruokatauko kestää niin kauan, että minulla on taas 100% akussa. En ole kertaakaan joutunut pidentämään taukoa sen takia, että pitäisi odottaa auton latautumista. Ajan myös Etelä-Suomesta Lappiin vähintään kerran vuodessa. Lataustauot eivät ole mikään peruste välttää sähköautoa vaan syyt ovat jossain ihan muualla. Jokainen tekee oman valinnan.

Vierailija
577/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No omassa bensa Skodassa täydellä tankilla pääsee ehkä 600km. Eli ei edes sinne Lappiin 😉 No, en ole muutenkaan sinne menossa. Voisin hankkia sähköauton, riittäisi sellainen 500km range. En muutenkaan tykkää ajaa tuntikausia putkeen, niin samalla sitä lataisi lisää. Huvittavia nää Diesel papat jotka väittää ajavansa sinne Lappiin ihan ilman pysähdyksiä. Varmaan syö ajaessa ja kusee pulloonkin. 

Meillä on 1.0 tsi bensa VW Polo joka näyttää 880km rangea kun tankki on täynnä. Ja sitten meillä on Tesla. Arvaa kummalla lähdettiin Lappiin.

Eräs tuttavapariskunta oli ostanut sähkömersun. Helvetin hieno - kuulemma...   Jonkun aikaa totuteltuaan uuteen autoon, lähtivät lappiin perheen polttiksella johon juuri ja juuri mahtuivat (tais olla golf) koska kokivat lataamisen ja rangeahdistuksen sen verran vaikeana asiana. Ett näin.. hieno monta kymppiä maksanut sähköauto jäi pihaan.

Jostain syystä näissä legendoissa on aina kyse kaverin kavereista tai tuttavista eikä koskaan omakohtaisista kokemuksista.

Vierailija
578/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eläkkeellä ja asun hajaasutusalueella, käyn kaksi kertaa kuukaudessa kaupassa 30 km kerta. Vuodessa ajan noin 3000 km, minulla on uutena ostettu 85 vm oleva corolla. Se on palvellut minua hyvin, korjauksiin ja huoltoihin on tähän asti mennyt noin 13000€. Toivon että se kestää loppuun asti. Tuntuu että nykymiehet ovat kuin pikkulapset autojen suhteen kuin auton pitää olla kuin avaruusalus. Ennen auto oli auto ja miehet miehiä. 

Vierailija
579/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mun hermo ei kestäisi tuota sähköauton latauksilla näpertelyä.

Mun hermo ei kestäisi jotain huoltamon bensapumpun kanssa lutraamista. 

Vierailija
580/673 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eläkkeellä ja asun hajaasutusalueella, käyn kaksi kertaa kuukaudessa kaupassa 30 km kerta. Vuodessa ajan noin 3000 km, minulla on uutena ostettu 85 vm oleva corolla. Se on palvellut minua hyvin, korjauksiin ja huoltoihin on tähän asti mennyt noin 13000€. Toivon että se kestää loppuun asti. Tuntuu että nykymiehet ovat kuin pikkulapset autojen suhteen kuin auton pitää olla kuin avaruusalus. Ennen auto oli auto ja miehet miehiä. 

40 vuodessa mennyt noin 325 euroa per vuosi. Siihen sisältyy huollot ja korjaukset. Hyvä peli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän