60 euron ruokabudjetti kahdelle aikuiselle viikoksi
Syödään aamupala, päivällinen ja iltapala. Aamupalaksi suunnittelin puuroa ja marjoja, kun niitä löytyy kaapista. Iltapalaksi on itsetehtyä leipää ja parina iltana pizzapannaria, näihinkin on ainekset. Kananmunia on iso kennnollinen paistettavaksi tai keitettäväksi. Mitä ostaisit ruuaksi, kun budjettina on 60 euroa? Syödään vaan yksi lämmin ateria päivässä, koska varat ei muutenkaan riitä kahteen lämpimään ateriaan päivässä. Ollaan kumpikin työkyvyttömyyseläkkeellä.
Kommentit (116)
Kelan eläkkeet tulivat nyt tammikuussa jo 2.1. Hoidan eläkkeellä olevan läheiseni raha-asioita ja yllätyimme, että ne tulivat nyt niin paljon etuajassa, yleensä tulee 7. päivä mutta ilmeisesti pyhistä johtuen. Asumistuki tulee myös alkukuusta aina. Työeläkekin tulee yleensä alkukuusta. Ainoastaan takuueläke tulee olikohan se 22. päivä ja se on se pienin osuus kaikilla. Eli aloitus on provo.
No syökää sitä puuroo minun puolesta vaikka koko ajan tai jotain porkkanaa minä haluan RUOKAA.
Porkkanaa, porkkanaa, kaalia, perunaa ja kauraryynejä. Järvestä silakat, vaikka sitten kävelet sen 20 km matkan sinne järvelle. Kävele myös sinne marja metsään. Pakasta kaikki siihen pienen pieneen jääkaapin pakastin lokeroon kaikki. Tässä ne vinkit köyhille, joita aina täällä näkee. Nam. Ja tähän vielä: kahvi on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kauppabudjetti on n.150€/kk ja todellakin pitää miettiä mitä ostaa. Tuolla rahalla pitää saada ostettua myös vessapaperi, shampoo yms.
Sulla on siin 5 euron päiväbudjetti
No shit Sherlock. Mikä sun pointti oli? Todellisuus on sitä, että mä joudun tarkkaan miettimään mitä ostan. Täällä ei ole mitään halpaa Lidliä. Teen ostokset pääasiassa S-marketissa joka halvempi kuin K-market. K-marketista haen sitten tarjouksia joskus.
Oon neiti marple by the way
Aloin miettimään miten saisin rahan riittämään ja vatsan täyteen tuolla rahalla. Olen kyllä perunoiden ja puurojen suurkuluttaja, että kyl se varmaan onnistuis.
Mitään pointtia ei tos kommentissa ol
Et sitten suuressa viisaudessa tajunnut, että tuolla rahalla pitää ostaa muutakin kuin ruokaa. Mä tarvitsen myös vessapaperia, shampoota, suihkugeeliä ja hammastahnaa, hammasharjakin pitää välillä uusia, hammaslankaimia.
Ei kuule paljon naurata sun kaltaisten ihmisten kommentoinnit kun saa hermot kireällä miettiä miten saa kaiken tavallisen elämisen maksettua.
Vierailija kirjoitti:
No syökää sitä puuroo minun puolesta vaikka koko ajan tai jotain porkkanaa minä haluan RUOKAA.
Niin minäkin!
Vierailija kirjoitti:
Kelan eläkkeet tulivat nyt tammikuussa jo 2.1. Hoidan eläkkeellä olevan läheiseni raha-asioita ja yllätyimme, että ne tulivat nyt niin paljon etuajassa, yleensä tulee 7. päivä mutta ilmeisesti pyhistä johtuen. Asumistuki tulee myös alkukuusta aina. Työeläkekin tulee yleensä alkukuusta. Ainoastaan takuueläke tulee olikohan se 22. päivä ja se on se pienin osuus kaikilla. Eli aloitus on provo.
Mulla on loppukuusta laskuja maksettavaksi, pakko olla viikkobudjetti. Ääliö olet, jos tätä et älyä.
62 lisää ennen kuin kukaan sanoo mitään, että minulla on valtakirja. Hän on ollut niin paljon sairaalahoidossa viime aikoina, että teki minulle valtakirjan hyväksyä ja maksaa hänen laskujaan. En siis tee sitä hänen tunnuksillaan, vaan ihan omillani näen milloin hän saa rahat ja milloin erääntyy laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Niin että se rahako pitää nyt heti pämpätä menemään, kun sitä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitamiinit kannattaa ottaa juureksista ja jättää tälleen keskellä talvea tomaatit ja salaatit kaupan hyllylle. Porkkanaraasteesta saa enemmän vitamiineja ja se on lähes ilmaista. Joulun alla juureksia oli joka paikassa tarjouksessa alle euron kilo.
Porkkana on hyvää. Vois tehdä ruskeakaatikkeen ja siihen vain porkkanapal8ja kypsymään. Tämän kanssa perunaa. Menee meillä täydestä parempiin suihin täysin ilman lihaa.
Porkkanan voi laittaa kastikkeeseen myös raasteena. Ei tarvitse niin kauan odotella kypsymistä-
Jauhelihakastiketta ja perunamuusia tekisin sekä riisipuuroa ja mehukeittoa. Porkkanoita jauhelihakastikkeeseen myös. Pannukakku olisi myös hyvä. Leiväksi käy näkkileipä. Munakas sopisi myös. Perunamuusista voi myös keittää puuroa, kun lisää siihen esim. ruisjauhoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomasin myös, että aloitus on toistuva provo.
Ja ap on se nuijapää, joka ulisee kommenteissaan, että mä haluan sitä ja tätä syökää puuroooooo yäääääääähhähääää😭😭😭
Mut kommentoin suosikkiruokiani kertoen just siksi, kun tykkään niistä. Perunat on ehdoton ja puurot joka päivä. Ja edullista.
Vierailija kirjoitti:
No minä en pärjäis. Haluan syödä hyvin siitä en tingi.
Et sitten tollo tajua, että kaikilla ei ole varaa enempään.
Vierailija kirjoitti:
Entäs leivät ja niiden päälliset jne.
Luitko? Aloituksessa seisoo "itsetehdyt leivät"! Kananmunasta saa hyvää leivänpäällistä monella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin öljyä, pakastepinaattia, porkkanoita, sipulia, perunoita, kaalia, lanttua, silakoita, pakasteseitä, pakasteparsakaalia, linssejä, tomaattimurskaa, broilerin nuijia, kikherneitä, halvimpia hedelmiä. Loppurahalla mausteita.
Pakastepinaatista ja munista pinaattimunakkaat. Lisäkkeenä porkkanaraastetta.
Toinen ruoka espanjalainen perunamunakas. Lisäkkeenä coleslaw-salaatti itse tehden myös majoneesi.
Kolmas voi olla vaikka silakkapihvit ja lohkoperunat sekä uunijuurekset.
Neljäs ateria voisi olla viikon toinen kala-ateria. Pakasteseitä, pakasteparsakaalia, perunoita.
Viides ateria linssimuhennos: linssejä, sipulia, porkkanaa, tomaattimurskaa, perunaa
Kuudes ateria naposteluateria tv:n ääressä: broilerin nuijia, porkkanatikkuja, uunilohkoperunoita, kaalisuikaleita
Linssejä on kuitenkin jäänyt, joten teki
Laitoin nämä Citymarketin "ostoskoriin". Hinnaksi tuli ilman mausteita 30,50. Huomattavaa on, etten "ostanut" esim. halvinta tomaattimurskaa. Silakka oli pakastefileetä, paikallisessa ei ollut tuoretta silakkaa.
29,50 euroa jäi siis mausteisiin :)
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihakastiketta ja perunamuusia tekisin sekä riisipuuroa ja mehukeittoa. Porkkanoita jauhelihakastikkeeseen myös. Pannukakku olisi myös hyvä. Leiväksi käy näkkileipä. Munakas sopisi myös. Perunamuusista voi myös keittää puuroa, kun lisää siihen esim. ruisjauhoja.
No just mun suosikki tuo ruis-perunapuuro.
Tilasin 4 kiloa perunamuusijauhetta fiksuruoasta just tota varten.
Inkoon puuro ns.
Meillä on kahden aikuisen hyvätuloinen talous. Kyllä meillä 240 euroa/kk riittää ihan hyvin peruskauppaostoksiin, jos niin halutaan eikä nyt erityisemmin mietitä mitä ostetaan, ei vaan ole kallis maku. Shampoota ja vessapaperia ei tarvitse ostaa joka kuukausi, kun ostaa isoja satseja tarjouksista, riittää useita kuukausia. Palasaippua kestää todella pitkään. Mitä ei osteta on einekset ja valmistuotteet. Kun ei syö paljoa leipää, ei mene rahaa leivänpäällisiin. Meidän herkkuruokiin kuuluu mm. ohrauunipuuro, keitot, perunaruuat yms. Mehuja ja limsoja ei juoda, eikä polteta tupakkaan. Mies ostaa joskus saunakaljat, minä olen täysin raitis.
Siis mua on onni potkaissut kun tykkään kaikista halvoista ruuista.
Ja koululaisnäkkäriä syön joka päivä kun mulla on siihen himo.
Tänään tein pellillisen peltileipää.
Et sitten suuressa viisaudessa tajunnut, että tuolla rahalla pitää ostaa muutakin kuin ruokaa. Mä tarvitsen myös vessapaperia, shampoota, suihkugeeliä ja hammastahnaa, hammasharjakin pitää välillä uusia, hammaslankaimia.
Tuollaisia ei tarvitse ostaa joka viikko, vai mikä suurkuluttaja olet.
Porkkana on hyvää. Vois tehdä ruskeakaatikkeen ja siihen vain porkkanapal8ja kypsymään. Tämän kanssa perunaa. Menee meillä täydestä parempiin suihin täysin ilman lihaa.