Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60 euron ruokabudjetti kahdelle aikuiselle viikoksi

Vierailija
04.01.2026 |

Syödään aamupala, päivällinen ja iltapala. Aamupalaksi suunnittelin puuroa ja marjoja, kun niitä löytyy kaapista. Iltapalaksi on itsetehtyä leipää ja parina iltana pizzapannaria, näihinkin on ainekset. Kananmunia on iso kennnollinen paistettavaksi tai keitettäväksi. Mitä ostaisit ruuaksi, kun budjettina on 60 euroa? Syödään vaan yksi lämmin ateria päivässä, koska varat ei muutenkaan riitä kahteen lämpimään ateriaan päivässä. Ollaan kumpikin työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä makarooneja pelkkään veteen aamulla. Toista sama päivällä ja illalla. Sääli jos on keliakia tai IBS. Juomaksi vettä.

Vierailija
42/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pienellä budjetilla pysty elämään silleen, että menee vain lähimpään pieneen K-kauppaan ja mättää ostoskärryn täyteen eineksiä. Kyllä jokainen sen ymmärtää, että ruokaan saa helposti menemään todella paljon rahaa. Ostaa jotain 50 € / kg ahvenfil

Ei tässä ole mistään vatun eineksistä tai kalliista K-kaupasta puhuttu. Ole hiljaa asioista joista et mitään selvästikään tiedä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunilenkki, perunamuusi ja paistetut sipulit

Kaalilaatikko

Broilerin reisikoivet riisikasvispedillä

Nakkimunakas

Kasvissosekeitto pizzapannaripäivinä

Kermainen seitikeitto

Vierailija
44/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan tarvitse Leipää. Maitoa. Voita. leikkeleitä. Mausteita. Ketsuppia. Sinappia Salaatteja. Öljyjä ym turhuuksia.

Mausteet nyt ei paljon maksa vs kuinka kauan ne riittävät ja laadukasta öljyä kannattaa ostaa myös, ei sitä juomalla juoda. Voikin on hyväksi vaikka sitten siihen puuroon silmäksi. Maitoa/juustoa tms kannattaa syödä että saa kalsiumia.

Vierailija
45/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kauppabudjetti on n.150€/kk ja todellakin pitää miettiä mitä ostaa. Tuolla rahalla pitää saada ostettua myös vessapaperi, shampoo yms.

Mun budjetti jotain 180 e/kk pelkkään ruokaan ja kyllä pitää tarkkaan laskea. Toki joskus aikuinen lapsi käy syömässä myös. 

Vierailija
46/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kauppabudjetti on n.150€/kk ja todellakin pitää miettiä mitä ostaa. Tuolla rahalla pitää saada ostettua myös vessapaperi, shampoo yms.

Sulla on siin 5 euron päiväbudjetti

No shit Sherlock. Mikä sun pointti oli? Todellisuus on sitä, että mä joudun tarkkaan miettimään mitä ostan. Täällä ei ole mitään halpaa Lidliä. Teen ostokset pääasiassa S-marketissa joka halvempi kuin K-market. K-marketista haen sitten tarjouksia joskus.

Vierailija
47/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun ruokaa eli spagettia ja ruskeaa kastiketta. Tarvitset spagettipaketin, rasvapaketin, vehnäjauhoja ja vettä. Toista joka päivä. Juomaksi vettä.

Vierailija
48/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö syö ollenkaan lounasta? Tulee tosi pitkä väli aamiaisen ja päivällisen väliin.

Täällä kaksi eläkeläistä myös. Me syömme runsaan aamiaise, keittolounaan n.klo 13, kunnon päivällisen n.klo 18 - 19. Mitään iltapalaa emme tarvitse. Meidän budjetti on n.120€/vk, jos jälkikasvua käy, niin paljon enemmän.

Vierailija
49/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin öljyä, pakastepinaattia, porkkanoita, sipulia, perunoita, kaalia, lanttua, silakoita, pakasteseitä, pakasteparsakaalia, linssejä, tomaattimurskaa, broilerin nuijia, kikherneitä, halvimpia hedelmiä. Loppurahalla mausteita.

Pakastepinaatista ja  munista pinaattimunakkaat. Lisäkkeenä porkkanaraastetta.

Toinen ruoka espanjalainen perunamunakas. Lisäkkeenä coleslaw-salaatti itse tehden myös majoneesi.

Kolmas voi olla vaikka silakkapihvit  ja lohkoperunat sekä uunijuurekset.

Neljäs ateria voisi olla viikon toinen kala-ateria. Pakasteseitä, pakasteparsakaalia, perunoita.

Viides ateria linssimuhennos: linssejä, sipulia, porkkanaa, tomaattimurskaa, perunaa

Kuudes ateria naposteluateria tv:n ääressä: broilerin nuijia, porkkanatikkuja, uunilohkoperunoita, kaalisuikaleita

Linssejä on kuitenkin jäänyt, joten tekisin niistä keiton. Sosekeittoon voisi laittaa myös mahdollisen kaalin jämät. Muuten sipulia, porkkanaa, perunaa ja linssejä.

Jälkiruoaksi ostaisin halvimpia hedelmiä. Kikherneitä tekisin öljyn kanssa hummusta.

Vierailija
50/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ajatus, että "yksi lämmin ruoka riittää" on ihan väärä tapa ajatella. Koska yleensä se lämmin ruoka on kilohinnaltaan paljon edullisempaa kuin kaikenlaiset välipalat ja voileivät. Etenkin jos tekee itse jotain keittoa ison kattilallisen niin se on niin super halpaa, että kannattaa pyrkiä syömään etupäässä sellaista. Esimerkiksi itse tehty hernekeitto maksaa halvimmillaan pari euroa koko iso kattilallinen.

Vierailija
51/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan siellä puhut mitä sattuu. Tiedän kokemuksesta että tuo summa riittää kahdelle oikein hyvin , tosin ruoka tehdään itse ja on tavallista monipuolista kotiruokaa, ei tavallinen ruoka maksa hirveästi. Se ruoka mikä jää syömättä on kalleinta.      eri

En puhu mitä sattuu vaan kerron todellisuutta. Mulla on erittäin hyvää kokemusta pienellä rahalla pärjäämisestä ja siksi tajuankin asioista enemmän kuin sä.

Aika moni on elänyt todella pienellä budjetilla jossakin elämävaiheessa, vaikkapa opiskelijana.  Tuo raha kyllä riittää hyvin viikoksi, kun käy kaupassa maanantaina ja/tai  torstaina. Silloin pystyy hyödyntämään sekä alku- että loppuviikon erilaiset tarjoukset ja ostamaan päiväystuotteita saman tai seuraavan päivän aterialle.

Vierailija
52/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiinit kannattaa ottaa juureksista ja jättää tälleen keskellä talvea tomaatit ja salaatit kaupan hyllylle. Porkkanaraasteesta saa enemmän vitamiineja ja se on lähes ilmaista. Joulun alla juureksia oli joka paikassa tarjouksessa alle euron kilo.

Vierailija
53/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan siellä puhut mitä sattuu. Tiedän kokemuksesta että tuo summa riittää kahdelle oikein hyvin , tosin ruoka tehdään itse ja on tavallista monipuolista kotiruokaa, ei tavallinen ruoka maksa hirveästi. Se ruoka mikä jää syömättä on kalleinta.      eri

En puhu mitä sattuu vaan kerron todellisuutta. Mulla on erittäin hyvää kokemusta pienellä rahalla pärjäämisestä ja siksi tajuankin asioista enemmän kuin sä.

Minulla myös ihan sama tilanne. Rahaa on ollut aina hyvin vähän käyttää ruokaan ,mutta en väittele kanssasi asiasta enkä aliarvioi toisia. Meille tuo summa riittää kyllä .

Vierailija
54/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö syö ollenkaan lounasta? Tulee tosi pitkä väli aamiaisen ja päivällisen väliin.

Täällä kaksi eläkeläistä myös. Me syömme runsaan aamiaise, keittolounaan n.klo 13, kunnon päivällisen n.klo 18 - 19. Mitään iltapalaa emme tarvitse. Meidän budjetti on n.120€/vk, jos jälkikasvua käy, niin paljon enemmän.

Me syödään aamupala puolilta päivin, päivällinen neljän maissa ja iltapala yhdeksän maissa. Kaikki eivät herää viideltä aamulla. 

Vierailija
55/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan tarvitse Leipää. Maitoa. Voita. leikkeleitä. Mausteita. Ketsuppia. Sinappia Salaatteja. Öljyjä ym turhuuksia.

Mausteet nyt ei paljon maksa vs kuinka kauan ne riittävät ja laadukasta öljyä kannattaa ostaa myös, ei sitä juomalla juoda. Voikin on hyväksi vaikka sitten siihen puuroon silmäksi. Maitoa/juustoa tms kannattaa syödä että saa kalsiumia.

Rypsiöljyä halvempia kaloreita ei kaupasta pysty ostamaan. Litran pullo maksaa 3 € ja siinä on 9000 kcal. Tietenkään sitä ei kannata tolkuttomia määriä käyttää sellaisenaan, mutta ehdottomasti kannattaa olla osana ruokavaliota.

Vierailija
56/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on siin 5 euron päiväbudjetti

No shit Sherlock. Mikä sun pointti oli? Todellisuus on sitä, että mä joudun tarkkaan miettimään mitä ostan. Täällä ei ole mitään halpaa Lidliä. Teen ostokset pääasiassa S-marketissa joka halvempi kuin K-market. K-marketista haen sitten tarjouksia joskus.

Oon neiti marple by the way

Aloin miettimään miten saisin rahan riittämään ja vatsan täyteen tuolla rahalla. Olen kyllä perunoiden ja puurojen suurkuluttaja, että kyl se varmaan onnistuis.

Mitään pointtia ei tos kommentissa ole, vaan se on pelkkä huomioni tälleen talvihorrostaessani väsyksissä.

Vierailija
57/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mausteita, ei voita eikä maitoa. Sääli jos on laktoosi-intoleranssi, keliakia, IBS, mausteallergia, vihannesallergia, hedelmäallergia.

Itsetehdyt pullat. Tarvitset vain vettä ja vehnäjauhoja.

Itsetehty hattara. Vain vettä ja sokeria.

Vierailija
58/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en pärjäis. Haluan syödä hyvin siitä en tingi.

Vierailija
59/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs leivät ja niiden päälliset jne.

Ei näitä kukaan tarvitse. Voi tehdä porkkanalettuja vaikka. Itse en esimerkiksi käytä leivän päällä mitään rasvaa ja syön leipää yhden palan aamuisin, muuten en ollenkaan.  Jos on puuroa tai munakas, en syö leipää ollenkaan. Laitan leivän päälle ohuen siivun juustoa. Kinkuista ja makkaroista en pidä.  

Ihan peruskeitoilla, perunoilla ja pastalla pärjää. Proteiinia on suomalaisten ruokavaliossa liikaa. 

Aamupalana puuroa, yksi kauraryynipaketti riittää viikoksi kyllä.  Perunoita saa edullisesti kun ostaa 5 kg kerralla. Porkkanat, sipuli ja kaali on aina edullisia.  Hedelmiäkin on vara syödä esim. 1/päivä kun ostaa kilohinnoiltaan edullisimpia.  

Vierailija
60/116 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi runsas aamiainen on ok, mutta iltapala tuomittavaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi