Marrasmasut keskiviikkoon :)
En ainakaan huomannu pinoa tälle päivälle joten pistetään päivä käyntiin...
RvaRuljanssi kyseli ruokahimoista. Mulla on ollu tässä raskaudessa himona hedelmät. Erityisesti appelsiini ja kiivi on tosi nam. Myös maustamaton jugurtti ja viili on niin ihania vaikken niitä normaalisti oikeen syökään. Pari kertaa on ollu pakko ostaa kaupasta irtomaustekurkkua ja syödä heti siellä kaupassa ostoksia samalla keräten. Myös tosi suolaset karkit (sellaset joissa suolaa siroteltu pinnalle) maistuu kuvotukseen. Silti muutama karkki päivässä riittää eli ei mitään kaameeta himoo niihin. Roskaruoka tuntuu taas vähän inhottavan kuten kuopustaki oottaessa.
Vähän taas galluppia eli auttaako teijän miehet normaalia enemmän kotihommissa nyt ku ootte raskaana? Meillä ei mies kyllä yhtään normaalia enempää tee. Pyytämällä saa taas pyytää jos jotain haluu. Tottakai on selvää et teen suurimman osan kotihommista ku oon kotona tyttöjen kaa mut ois apu vähän enemmän paikallaan nyt ku väsymystä pukkaa ja kuvottaa mukavasti!
Onkos muilla viel särkeny selkää tai ollu muita kolotuksia? Mulla alko jo viime viikolla selkä vihottelee mm. pitkän kävelyn jälkeen tai siivouksen jälkeen. Siis lähinnä sillon ku rasitan itteeni paljon. Np-ultran jälkeen otan kyl tukivyön taas käyttöön. Oli kuopuksen aikanaki ja tuntu siit olevan apuu.
Tarald 10+4
Kommentit (44)
Mulla ei ole mitään himoja tiettyihin ruokiin ollut. Oikeastaan päinvastoin...kaikki liharuoat, kana, jauheliha, pihvit ym. ei maistu sitten millään. Jauhelihakastiketta tein eilen ja jotenkin sen söin, mutta ei tehny yhtään mieli. Ihmeellistä....no, siitä syystä mulla varmaan onkin paino muutaman kilon pudonnut. Hyvä niin, sillä sitä painoa on jo ennenstään ihan omiksi tarpeiksi.
Selkää on kolotellut...se on kyllä jo vanha vaiva, mutta alkanut nyt enemmän kipeytymään. Fysioterapeutille oon menos perjantaina. Jospa sieltä löytyisi jotain apua.
Niin ja....täällä on paljon taas uusia tyyppejä, joten tervetuloa mukaan!!
Huomenna pitäs jaksaa raahautua töihin. Viikon jo ollut kotona niin ei enää millään menis sinne takaisin..hih
Dragondream+kirppu 13+0
Pepi: Mullakin oli eilen neuvola eikä sydänääniä kuulunut. Syy oli mullakin taaksepäin kallistunut kohtu. (Eipä voi kohdulla perustella pömppömahaa :). Harmitti minuakin, mutta onneksi ultrassa olin nähnyt sykkivän sydämen. Sitäpaitsi, kohtu oli kasvanut koko ihan normaalisti, joten ei syytä huoleen. Seuraava neuvola-aika on vasta kesäkuussa, mutta halutessani voisin kuulemma käydä kuuntelemassa äänet aiemmin. Katsotaan nyt.
Tarald: Mullakin on ruokahimoja. Lähinnä kunnon ruokaan. Olisipa hyvä, kun olisi hedelmiin. Ei taitaisi paino niin nousta. Pakko alkaa rajoittaa tätä syömistä. Mulla oli eilen alaverenpaine 91. Ekasta oli raskausmyrkytys ja sitä pelkään tälläkin kertaa. En juonut eilen kahviakaan ja olen muutenkin vähentänyt sen käyttöä kupilliseen. Eilen ostin myös Valion verenpainetta alentavia juomia, jos ne auttaisivat. Lääkäri sanoi, että jos paineet jatkuu niin harkitaan lääkitystä. Yritän nyt sitten välttää kaikkea suolaista, joten lähetä mullekin vähän niitä hedelmienhimoitussäteitä:)
Siinä omasta navastakin. Väsymystä on, vaikka hemoglobiini oli 132. Ehkä tuo virkistävän kahvin jättäminen vaikuttaa.
Terkuin, Rila ja Hippu 10+5
Tuli maanantaina sitten taas käytyä neuvolassa. terkkari ei suostunut vielä kuuntelemaan sydänääniä, kun perjantaina on se np-ultra =(. No, ylihuomenna nähdään tilanne. Positiivista pikaisessa käynnissä oli se et paino oli ennallaan!!
Eilen tarhatäti kysyi että odotatako vauvaa ja onko synnytys koska. Tokaisin että puolen vuoden päästä ja tämä töksäytti siihen että odotatko kaksosia kun maha näkyy jo noin hyvin?? Kotona sitten puoli masennuksissa katselin itseäni peilistä että joko nyt olen niin iso??? =)
Mites muilla? Joko masu alkaa näkyä?
Itselläni ei varsinaisia ruokahimoja ole ollut. Illat kuluu vieläkin pienen pahanolon merkeissä joten jotain pientä ja kevyttä sitä koittaa popsia. Kahvia en ole juonut 6 viikkoon ja sitä hieman tekee mieli.
Täällä minäkin..eilen meinas paniikki jo tulla kun kone temppuili oikeen kunnolla..ei päässy nettiin:( Mut en mie mikään nettiriippuvainen oo..;)
Joku tais kysellä ruokahimoista..
Mulla on kans sekä tässä että edellisessä raskaudessa tehnyt hirmuna mieli " roskaruokaa" eli mahd suolaista ja rasvaista..hampparit ja ranskikset..oi nam! Mik' tietty ei oo hirmu hyväks, kun painoo on jo nyt aluks liikaa..niin ja esikko on tyttö, miekin olin kuullut tuon että tytöstä tekis enemmän mieli makeaa ja pojasta suolaista.
Muuten olo on ollu nyt aikas normaali, ihan kuin ei raskaana oiskaan..mikä tietty pelottaa:(
Nyt pitää lähtee viihdyttää tuota tyttöstä ennen ku hermostuu:)
Milenna rv 11+4
Ai nii, sanlelle onnea ultrakuulumisista!
Tänään alkoi aamu yökkäilyllä..=( oli niin kova nälkä.. Jääkaapilta juoksin suoraan vessaan..
Mulla masu ei näy vielä ollenkaan. Kaikki farkutkin menee hyvin jalkaan. Painokaan ei ole noussut yhtään.
Mulle maistuu hyvin suolainen ja hapan ruoka. Tykkään nyt erilasista juustoista (raejuusto, leipäjuusto, tuorejuustot jne), maustamattomasta jugurtista ja viilistä, greippimehusta.. Hedelmät maistuvat ihanilta, erityisesti omenat!! Liha etoo eikä makeat ja sokeriset elintarvikkeet tahdo maistua. Ennen raskautta söin karkkia lähes päivittäin..
ruokahimoista kyselty ja sattu sopivaan saumaan. eilen illalla oli ihan hirveä himotus päällä. vedin sitten sitruunamehutiivistettä raakana puoli pulloa... siinä kohdin totesin että pakko lopettaa ettei lopu kesken, kiva.
muutenkin noi sitrushedelmät himottelee, ja alkuun ne oli niitä jotka kuvotti :) nii ja noi lihat on mullaki sellanen joka jotenkin tökkii. kana menee parhaiten, possu ei oikein millään ja nauta täyslihapihvinä mieluiten jos on pakko.
miehestä. ei se sen kummemmin kuin normaalistikkaan. ymmärtäväisempi sen suhteen et mua väsyttää enkä jaksa mitään. ai joo. ruokaa se on laitellu nyt iha kiitettävän usein, yleensä tooosi harvoin.
tukivyö tulisi täälläkin tarpeeseen. ei uskois että näin alussa mennään kun kuuntelee meikäläisen puhinaa iltasin. selkää kivistää ja maha tuntuu jotenkin inhottavalta ja mennä puhisen ja hieron sitä sitten. pitää tonkia kaapista tukivyö josko se auttais.
maha näkyy jo siis. tai no, sanotaanko näin että vanha pömppö on muovautunut raskausmahan malliin :) ite en mitenkään osaa sanoa mutta mm. koulussa opettaja arvas mahasta et oon raskaana ja kaverit on sanonu että on nyt selkeä raskausmaha. ja housuistakin sen huomaa kyllä (nimimerkillä: trikoot on pop)
niin. en muista oonko jo kertonu, mutta täällä tuntuu myös jo pikkuruisia hentoja liikkeitä. selkeästi erottaa suolen murinasta kyllä jo. kivaa olla herkkä tuntoinen :) esikoisesta tunsin jo rv 14 liikkeet ja näihin verrattuna ne oli jo kunnon tönäyksiä.
hehe! toivottavasti ei pidä paikkaansa himotusten mukaan sukupuolen määräytyminen :D meille tulis hermafrodiitti. hedelmien ja makean lisäks kun mm. valkosipulisuolakurkut on himotellu.
jep. pitää lähteä valmistautumaan. ärsyttävää mennä koululle käymään hakemassa vain yhdet paperit eikä muuta. mur. tunnin kestää matka suuntaansa ja vain paperilappusten takia..
moi.
Viime aikoina herkkuna ollut Pienet pyöreät sesam-näkkileivät, päällä vähän levitettä ja runsaasti tomaattia, tomaatin päälle reilusti sitruunapippuria. Nam! Verenpaineet on aina olleet matalat, viimeksi neuvolassakin jotain 109/67. Turvotustaipumustakaan ei ole koskaan. Ehkä tuo suolanhimo on elimistön pyrkimys pitää nesteet verenkierrossa ja verenpaineet riittävänä? Oon kyllä tosi huono juomaan nesteitä; en tajua, miten jotkut juo jopa 3-4 litraa päivässä kun mulla juomiset on lähinnä kuppi aamuteetä, 1-2 lasillista maitoa aterioilla, ehkä lasi vettä tai mehua 1-2 kertaa päivän aikana ja kuppi iltateetä. Siinä se, eli max reilu litra. Sais varmaan lisääkin kitata mutta olen aina ollut tällainen.
Selkäkipuja on ollut välillä, lähinnä nuo ristinivelet löystyy, kuten edellisenkin aikana. Mutta ei nyt isoksi haitaksi asti vielä. Tukivyö oli viime raskauden aikana olemassa mutta en käyttänyt kertaakaan, pärjäsin sitten ilmankin.
Mies auttelee sen minkä ehtii tai itse asiassa molemmat tekee sen mitä ehtii, kun molemmat käy kuitenkin päivätyössä. Miehellä kuitenkin pidemmät päivät ja aika paljon työmatkoja, joten kyllähän nuo kauppareissut, ruokahommelit ym. jää pääosin mulle. Siivooja käy kahden viikon välein tekemässä ison siivouksen (kiitos kotitalousvähennyksen...), väliviikoilla + jokapäiväiset siistimiset siivoillaan itse.
Tänään eka lääkärineuvola, ensi viikolla np-ultra. Onneksi rvko 8 tuli jo nähtyä pikkuötökkä (elossa, yksi kappale) ja työpaikkaetuihin kuuluu, että voi itsekin silloin tällöin vilkaista, mitä massuun kuuluu.
Iltapv ja iltaan ajoittuva ällötys ja väsymys jatkuu vielä, ehkä väsymys vähän vähentymässä. Varmaan tää kevät sinänsä jo piristää. Loppuisi vaan tuo kuvotuskin vielä, niin ei olisi isompia murheita!
natalia: mul on sama juttu et verenpaineet aina ollu matalat ja juominen kiven takana. ei vaan saa juotua riittävästi vaikka mikä olis.
Keskiviikkoa kaikille ;)
Tässä ku oon lueskellu muiden marrasmasujen vointeja, niin osahan teistä on voinu todella pahoin! Iiks! Mulla on oikeestaan aivan oireeton koko alkutaival ollu. Alussa oli pahoinvointia ja mahan nipistelyä, mutta nyt ei mitään! Ei edes sitä väsymystä... Kaikki ruoka maittaa, eikä mikään okseta, tai saa edes etomaan... Pistää kyl aina välillä miettimään että onkohan tuolla kaikki ihan kunnossa! Maanantaina kävin siellä ultrassa, ja sain ens maanantaille uuden ajan, näkee sit kuulemma paremmin, ku oli viel niin pieni (2,2cm!).. Ultraaja oli kyl se neuvolantäti, ja ultrauskone oli ihan surkea!
Nooh, mutta täytyy odotella että josko jotain oireita ilmaantuis. Onko kukaan muu marraskuinen ihan oireeton? :) Mutta nyt esikoiselle antamaan ruokaa! Moooi! Ja aurinkoista keskiviikkoa kaikille!
Kyllä tää vaatii itsekuria tää lopputyön tekeminen tietokoneella, kun koko ajan tekee mieli käydä kurkkimassa netissä kaikkea muuta kuin graduun liittyviä juttuja... Hyi minua! ;)
Mun tekee kans mieli älyttömästi kaikkee suolasta ja epäterveellistä. Pizzaa ja hampurilaisia lähinnä. Karkkiakin oon nyt ostanut hieman usemmain kuin normaalisti. Sipsejäkin tekis kauheasti mieli, mutta en viitsi niitä syödä hirveästi just sen suolan vuoksi vaikka paineet viimeksi ihan ok olivatkin. En kyllä suostu ottamaan tästä herkuttelusta mitään paineita, koska en usko sen olevan niin vaarallista, kun ruokavalio on kuitenkin pääsääntöisesti kevyt ja terveellinen. Ei tätä alkuraskautta jaksais, jos ei sais välillä syödä just sitä mitä tekee eniten mieli!! :)
Meillä tuo mies tekee kotihommia samalla lailla kuin ennenkin raskautta eli ihan kiitettävästi. Se vaan ärsyttää, kun aina mun pitää tehdä siivoukseen aloite eli pyytää. Se tosin taitaa olla aika yleistä muissakin perheissa.
Ei mutta nyt luonaalle ja sitten takaisin naputtelemaan koneelle. Ai niin huomenna kuulen ehkä sydänäänet ekaa kertaa, jännittää!!
tosca ja sintti rv 11+2
voi poistuko ama-ria meidän seurasta? :( jos näin niin kovasti jaksamista sinne! surullista :(
Ruokahimoista: mulla oli kans alussa himo mäkkärin juustohampurilaisiin.. pehmeetä ja mautonta :D ja omeniin, niitä jakso mussuttaa :) nyt ei oikeestaan oo erikoisia himoja paitsi suolakurkku aina ko sen haistaa ni kuola valuu, mut en saa sitä kotiin ostaa :( mies ei voi sietää edes sitä hajua, yökkii aina kaupassa ko mennää sen purtilon ohi :) tarvii salaa ostaa ja syödä jossain metässä :D mutta lihat ym on täälläki yök..jotenki ei vaan tunnu maistuvan oikein mikään.. vettä vaan jois..
Mies galluppiin :) meillä ei kyllä tee sitte yhtään mitään..ei oo tehny aikasemmin eikä nytkään, eikä myöskään kukaan muu (tytöt 6,8,11).. alkaa palaa hihat kohta:)
Sanle: eiks ne viikot noin just lasketa et ko mullaki menos nyt 11+1 ni tää on 12 vko.. mun mielest ne noin menee..
Mun siskolla ei ollut alkuraskaudessa minkäänlaisia raskausoireita ja hyvin on kaikki mennyt, tällä viikolla la.=) Eli ei oireettomuus välttämättä oo huono merkki.
selkäsäryistä piti vielä sanomani että ko mulla särkee tota vasenta puolta jatkuvasti, pakaraa, kylkeä ja selkää.. ja sit välillä ristiselkään et onks se niiku ihan normaalia :) vai jostain muusta johtuvaa..
Mua on himottanut tässä raskaudessa myös hedelmät, varsinkin oikein kirpsakat appelsiinit ja mehukkaat omenat. Muistan kun esikoistamme odotin niin silloin oli hirveä himo ruisleipään jonka päälle laitoin ananasta ja sen leivän sit söin kylmän maidon kera!! Hyi hitto jos nyt pitäis tuota suuhun laittaa niin taitais yrjöt tulla, tuntuu että jo pelkkä ajatus etoo!
Toinen himotus on sitten kotipullat, voi että kun jaksaisi leipasta edes pellillisen. Joku muukin kirjoitteli jossain aikasemmassa pinossa että mieli tekee pullaa.
Maha ei täällä kyllä vielä pömpötä, ainakaan raskaudesta johtuen =) Minullakin taaksepäin kallistunut kohtu joten tuskin tässäkään raskaudessa kovin aikasin näkyy. Jeps, nyt täytyy mennä! Päivän jatkoja!
K & Himpula rv8+5 (ultran mukaan olisi 9+1)
Mulla oli tänään hyvä aamu ja toivottavasti meni ohi aamu ykäämiset.
Mun mies ei anna tehdä raskaita hommia kun on kotona ja tekee nykyään jopa enemmän koti hommia. Ei tarvii erikseen pyytää.
Väsymys painaa edelleen ja en tiedä miten saisi sen loppumaan. Ehkä voisi auttaa muutos elintapoihin, muttei ei jaksa.
Maha pömpöttää ja on alkanut muovautumaan ns. raskaus mahaksi, vaikka on itsellläni nuita makkaroita. Häpyluun tai mikä se on tos keskellä alamahaa niin sen yläpuolella tuntuu kovampaa kohtaa eli taitaa olla kohdun reuna. Ainakin uskon näin miten teillä muilla.
Nyt pitää mennä syömään ja lähteä töihin. Kirjoittelen sitten lisää.
tulppa ja ufo ja tasan 12
Karkaspa sitten mullakin. Sormet ehtii näköjään pitemmälle ku aivot...
Kiitos Tarald ja kuka muu se oli jotka vastasitte mun kysymykseen! Kyllä sen polimaksun viittii pulittaa jos pääsee näkemään vauvelin vielä toisenkin kerran kesällä. Siis jos siellä ees on mitään nähtävää...
Tänään on eka ultra iltapäivällä ja mua pelottaa kamalasti! Jos siellä ei ookaan mitään? Viime yönä näin kyllä unta että oli tulossa kaksoset, ja siks miehen piti parkkeerata meidän auto (pieni vanha volkkari) tasan kahden parkkiruudun keskelle, siihen viivan päälle. Eikös se oo ihan järkevää että kaksoset tarvii kaks parkkiruutua? :D
Ruuista oli puhetta... Mun tekee mieli kans suolakurkkuja ja meetvurstia ja muuta suolaista. Kunnon ruisleipä juuston ja suolakurkun kanssa on ehdoton namiykkönen! Ja niitten kurkkujen pitää olla oikeita, isosta saavista eikä pikkupurkista. Myös piimä maistuu ihan älyttömän hyvältä, se on niin raikasta. Hedelmät ei niinkään kun ne on makeita, syön mieluummin kurkkua (joka onneks alkaa vähitellen olla inhimillisen hintasta). Paino ei oo kyllä ainakaan tippunut, varmaan noussut pari kiloa. Ei kyllä yhtään haittais vaikkei sitä tulis enää yhtään grammaa! Taitaa olla kyllä turha toive... Ainakin tällä ruokahalulla.
Mun mies ei varmaan mitenkään erityisesti oo muuttanut tapojaan mun raskauden myötä. Me aika tasapuolisesti jaetaan työt kotona, eikä meillä nyt niin hirveästi tekemistä olekaan kun kahdestaan asutaan. Siivoukset hoidetaan välillä yhdessä, välillä yksin. Minä hoidan meillä pyykit ja useimmin teen ruokaa, mutta eilen mies repäisi ja leipoi pullaa! Ei se kovin usein elämässään oo leiponut, mutta hyvin meni. :) Enkä minä mitään erityiskohtelua haluakaan, ainakaan vielä tässä vaiheessa. Uskon että mies sitten tekeekin enemmän jos en oikeasti pysty joihinkin hommiin.
Selässä tuntuu sen verran, että varmaan alkaa lantion nivelet pikkuhiljaa löystymään, kun ei voi kovalla alustalla maata selällään tai sattuu. Tuntuu jotenkin lonksuvalta siellä. :)
Milenna: meilläkin oli netti poikki melkein koko eilisen päivän ja olin välillä vähän hukassa että mitä nyt voi tehdä?!? Sitä on niin oppinut tarkistamaan vähän väliä juttuja netistä tai muuten vain viettämään aikaa täällä että tulee orpo olo ilman. :)
Freya: Vähänkö ihanaa varmaan tuntea liikkeitä! Kateeks käy... Ite varmaan tunnen ne vasta joskus kymmenen viikon päästä...
Mut nyt lähen käymään kaverilla kylässä ennen sitä ultraa. Toivottavasti siellä näkyy pirteä pikkuihminen sitten.
ama-riia rv 11+1
Serenah, kiitos osanotosta, mut ei vielä ainakaan niin kurjasti käynyt. Viesti vain karkasi vähän ennen aikojaan... :)
Mulla on näköjään tapana kirjottaa romaaninpuolikkaita tänne. Toivottavasti joku ees jaksaa lukea loppuun ast...
ama-riialla oli siis vaan nopeet sormet..mä jo masennuin ko aattelin et taas joku tippu.. mut onneks ei :)
Tänään oli sitten kauan odotettu np ultra, kaikki oli hyvin ja vaavi oli kunnossa rv 11+6 eli la 8.11 aikaistu yhdellä päivällä.
Mutta ne surulliset uutiset: Lääkärit kehoittaa ja miltei jopa pakota mua keskeyttää raskaus, koska mun oma henki on siinä vaarassa.
Mulla oli syöpä ja niistä hoidoista ja leikkauksista liian vähän aikaa, sairaus voi uusia ja mulla on suuri riski saada kuitenki keskenmeno myöhemmässä vaiheessa. Raskausmyrkytyksen todennäkösyys tosi suuri, niitä oli vaikka mitä syitä mä en edes muista niitä kaikkia.mä oon niin järkyttyny etten tiedä mitä ajatella. sain viikon aikaa miettiä päätöstä, pelastaakko oma henki ja luopua vaavista vaiko riskeerata kaikki..
raskaus kuitenki on edennyt jo niin pitkälle et mä jokatapauksessa joudun synnyttää.. Näin lääkäri sanoi..
Auttakaa minuu, mä en tosiaan tiedä mitä mä teen...
Minun on tällä hetkellä vaikea kuvitella mitään mihin voisi olla himo. Maanantaina iltapäivällä iski ilmeisesti joku vatsatauti ja vielä tänäänkin olen jo aamulla oksentanut:( Muuten en raskauksien aikana ole oksennellut.
Eilisen kruunasi vielä lääkärineuvola, jossa ei saatu sydänääniä kuulumaan. En ihmeemmin pelästynyt, koska tiedän, että kohtu on taaksepäin kallellaan ja vatsanpeitteitäkin löytyy. Ei se kuitenkaan mukavaakaan ollut. Lääkäri ehdotti, että terkka kuuntelisi uudelleen perjantaina. Saas nähdä (kuulla) onko mitään hyötyä.
Tällaisiaa ällöttävissä tunnelmissa tällä kertaa...
rv 11+1 tai ultran mukaan 10+4