Mitä korjasit tai tuunasit uuteen käyttöön viimeksi?
Ketju jatkuvaa uuden ostamista ja kertakäyttökulttuuria vastaan :)
Itse juuri paikkasin merinokerraston paitaa, tuli hyvä mieli. Paita on vielä aika hyvässä kunnossa ja sain tällä sille ainakin muutaman lisävuoden.
Mitä itse olet viime aikoina korjannut, kierrättänyt tai tuunannut uuteen käyttötarkoitukseen?
Kommentit (211)
Ompelin Longchamp-merkkisen laukun kulmat kuntoon, säästin +200€ 🤷🏻
Pojan gollareihin polvipaikat kun konttaa menemään
Vanhasta lyhdystä oli 1 lasi pois, muovista uusi tilalle
Kuluneiden parisängyn lakanoiden reunoista tyynyliinoja ja pussimaisia lakanoita sijauspatjan päälle pujotettavaksi. Siinä pysyy lakana varmasti sijoillaan levottomallakin nukkujalla.
Kuluneesta ja pieneksi käyneestä froteekylpytakista pieniä rättejä keittiöön korvaamaan talouspaperia. Kaikkein kuluneimmat lakanan kohdat voi kai viedä johonkin tekstiilikuitukierrätyksenkin, mutta olen käyttänyt niitä paistinpannujen ja muiden rasvaantuneiden astioiden pyyhkimiseen ennen tiskiä ja sitten roskiin. Menee vähemmän rasvaa viemäriin ja tiskikonetta tukkimaan.
Kirppareilta yms. toreista vanhoja ompelukoneita edullisesti hankkiville vinkki: Ompelukoneen huolto ammattilaisella maksaa helposti satasen luokkaa. Itse voi putsata ja öljytä. Jos vanhassa koneessa on siksak / jousto-ommel, joka tekee hyppytikkejä, kannattaa ennen huoltoon vientiä ainakin kokeilla ensin parempia neuloja. Saumuriin tarkoitetut neulat voi lisätä ompelukoneen suorituskykyjä ja vähentää hyppytikkejäkin. Näin joku asiantunteva taho ohjeisti.
Perheen IT-spesialisti otti ja imuroi pölyt pöytäkoneeni jäähdytysjärjestelmästä, kun tuuletin kävi usein ylikierroksilla ja huusi karmeasti. Nyt on ihanan hiljainen, kestänee pidempään ja ehkä kuluttaa aavistuksen vähemmän sähköäkin. Linux on, ollut "aina".
Kavensin toppatakin, pienensin housut vyötäröstä ja tein isosta huivista kaksi pienempää niin niitä on helpompi solmia.
minä parsin villasukkia, ja ukkoparka korjaili housujensa haarukset ja merinokerraston pöksyjen vyötärönauhan. alkaa kohta ärsyttämään, kun mies on oikeasti taitava korjailemaan vaatteita. toki se on oppinut, kun metässä rymyää, niin sattuu ja tapahtuu. ei se viitsi lähteä hakemaan ehjiä vaatteita kotoolta, vaan korjailee siellä maastossa ne rikki menneet kuntoon.
Ihana ketju, kiitos!
Tavaroiden korjaaminen ilahduttaa aina, mutta on valitettavan hidasta. Juuri paikkasin perheenjäsenen paidasta useamman pikku reiän ja muitakin pieniä paikkauksia odottaa tekemistään. Yleisimmin tulee tehtyä juuri pieniä paikkauksia, nypynpoistoa ja irronneiden nappien takaisin ompeluita. Haaveilen siitä, että joskus olisi aikaa ja ideoita kunnon tuunauksiin.
Lakanat ovat puhuttaneet ketjussa paljon. Meillä vaihtui sängyn koko ja vanhat muotoonommellut eivät enää sopineet. Ratkaisin asian ompelemalla itse kulmat tavallisiin vanhoihin parisängyn lakanoihin. On toiminut jopa kaupasta ostettuja muotoonommeltuja lakanoita paremmin. Sängyn vaihtumisen jälkeen liian pieniä muotoonommeltuja lakanoita pystyy käyttämään aivan hyvin yhden hengen sängyissä. Kun laittaa toisesta reunasta ns. paikoilleen ja lopun taittelee siististi patjan alle.
Minua kiinnostaisi kuulla, mitä uusia käyttötarkoituksia olette keksineet teillä jo valmiiksi oleville tavaroille, jotta ei ole tarvinnut ostaa uutta kun teille on tullut joku uusi tarve?
Ostin torista hienon mallisen baarituolin. Vastaavat maksaa uutena noin 300e ylöspäin, maksoin itse 40e , hioin ja maalasin tuolin uudestaan ja on nyt aivan uuden näköinen. Sitä ennen tein itse saarekkeen vanhasta senkistä. Laitoin siihen pyörät alle ja päälle uuden työtason.
25- ja 23-vuotiaat autot perheessä ja molempia ylläpidän vaikka helpompaa olisi ostaa uusi.
Vein autotalliin vanhoja lakanoita käsipyyhkeiksi
125 kuutioisen 2-tahti skootterin vuodelta 1997. Osia joutui haalimaan kirjaimellisesti ympäri maailmaa ja taloudellisessa mielessä hommassa ei ollut mitään järkeä, mutta olinpahan poissa tuopin äärestä. Valmista tuli joulun pyhinä, kelit vähän haittaavat ajelua. Kevättä odotellessa.
Harva se viikko jotain. Tykkään suunnitella ja ratkaista ongelmia, vaatteita tuunailen yleensä. Ostan joko kirppareilta tai usein alennusmyynneistä jonkun vaatteen, josta jo ostaessa näen, mitä aioin sille tehdä. Haen tuunaustarvikkeita useimmiten kirppareilta, saatan ostaa parilla eurolla vaikka jonkun mekon tai takin vain siinä tarkoituksessa, että käytän siitä vain napit tai kaistaleen kangasta, mitä nyt milloinkin projektiini tarvitsen. Kivaa puuhaa ja paljon edullisempaa kuin ostaa niitä kankaita, nappeja ja pitsejä jostain Eurokankaasta. Just tein kivan turkishuivin aidosta karvasta, mikä oli jäänyt takin hupusta, yhdistin sen ja kauniin huivin, hieno tuli.
Tein loppuunkäytetyistä lakanoista mallikappaleita, kun testasin uutta ompelukaavaa. Tarvittavat muokkaukset on helppo tehdä harjoitusversioon, eikä tule vahingossa tärvättyä uutta kangasta virheisiin.
Laitoin ulkoilutakin huppuun uuden narun, nyt se pysyy taas päässä. Ompelin neuletakin kaulukseen tulleen reiän.
Pakkasin kinesioteipillä nahkarukkasten reiän. On muuten hyvä teippi paikkaukseen: pysyy ja joustaa.
Astianpesukoneessa lautasritilät eivät enää pysyneet pystyssä, koska niiden muoviset tukipidikkeet olivat hajonneet. Kiinnitin ne uudelleen pystyasentoon kapeilla nippusiteillä. Niillä mennään taas noin vuosi eteenpäin kunnes tulee aika vaihtaa uudet nippusiteet katkenneiden tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellaista korjattavaa, jota en osaa itse korjata. Kuoritakin vetoketjun vaihto. Takki on parhaillaan korjattavana. Kallis takki joka menee korjauksen jälkeen vielä pitkään.
Netistä ja varsinkin youtubesta löytyy ohjeita takin vetoketjun korjaamiseen. Muun muassa sellainen tapa onnistuu aika helposti, jossa vanhaa vetoketjua ei ratkota irti vaan pelkästään vanhan ketjun hammastus leikataan irti ja siihen päälle ommellaan uusi vetoketju.
Minulla oli tylsä musta perusvillatakki, mutta kun vaihdoin siihen kirpparilta muutamalla kymmenellä sentillä ostamani nätit kiiltävät napit, siitä tuli nopeasti kivemman näköinen.
Sidon myös kirjoja. Jos käytän vanhan t-paidan kansien päällystämiseen, niin kyllä se kangas pitää taustata. Itse käytän tärkkelysliimaa mutta tiedän joidenkin myös silittävän tukikankaan t-paidan taakse. En ole varma kuinka hyvin se ratkaisu kestää. Tärkkelysliima keitetään vehnäjauhoista erottamalla tärkkelys. Aiheesta lienee ohjeita netissä. Kansipahviksi käy konepahvi, paksuus haluttu sidonta huomioiden.