Mitä korjasit tai tuunasit uuteen käyttöön viimeksi?
Ketju jatkuvaa uuden ostamista ja kertakäyttökulttuuria vastaan :)
Itse juuri paikkasin merinokerraston paitaa, tuli hyvä mieli. Paita on vielä aika hyvässä kunnossa ja sain tällä sille ainakin muutaman lisävuoden.
Mitä itse olet viime aikoina korjannut, kierrättänyt tai tuunannut uuteen käyttötarkoitukseen?
Kommentit (211)
Laitoin pyjamahousuihin uuden kuminauhan, kun vanha oli hapertunut.
Pesin vanhan kulahtaneen villakaulaliinan tarkoituksella 60 asteessa jotta se vähän menisi kasaan ja huopuisi. Seuraavaksi olisi tarkoitus käyttää se villakangas pannulappujen sisällä. Pannulappujen päällikankaiksi käytän jämätilkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tylsä musta perusvillatakki, mutta kun vaihdoin siihen kirpparilta muutamalla kymmenellä sentillä ostamani nätit kiiltävät napit, siitä tuli nopeasti kivemman näköinen.
Tää oli hyvä idea! Ja tästä keksinki, että myös rivi nappeja hihansuihin vois olla kiva johonkin perus neuleeseen.
Auton oikeanpuoleisen takaoven saranointi jäykistynyt pakkasella, suihkuttelin voitelevaa lukkosulaa saranoihin ja muihin liikkuviin osiin. Vaikuttaisi että oven avautumisen rajoittimen nivelet ehkä vastusti eniten, mutta herkistyi tällä voitelulla, ilman kustannuksia. Tosin viime talvena oli samaa vaivaa, joten ei näköjään lopullista ratkaisua saa tähän vaikka kesällä vielä koetin suihkutella ihan vaseliinispraytakin saranoihin.
Vierailija kirjoitti:
Auton oikeanpuoleisen takaoven saranointi jäykistynyt pakkasella, suihkuttelin voitelevaa lukkosulaa saranoihin ja muihin liikkuviin osiin. Vaikuttaisi että oven avautumisen rajoittimen nivelet ehkä vastusti eniten, mutta herkistyi tällä voitelulla, ilman kustannuksia. Tosin viime talvena oli samaa vaivaa, joten ei näköjään lopullista ratkaisua saa tähän vaikka kesällä vielä koetin suihkutella ihan vaseliinispraytakin saranoihin.
Aseöljy
Puolison takin hihoihin oli tullut rumat kulumat taskujen vetoketjuista. Rouvalleppa maistuu suklaa ja kaapissa kutistuneet vanhat farkut saivat uuden elämän, takki jatkoajan.
Vierailija kirjoitti:
Pesin vanhan kulahtaneen villakaulaliinan tarkoituksella 60 asteessa jotta se vähän menisi kasaan ja huopuisi. Seuraavaksi olisi tarkoitus käyttää se villakangas pannulappujen sisällä. Pannulappujen päällikankaiksi käytän jämätilkkuja.
Tää on erinomainen uudelleenkäyttö!
Tein jämä rimoista tallissa nätit kukkalaudat omakotitaloon...Ootan innolla kevättä ku ilmat lämpenee, pääsee taas näpräilemään jotain kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tylsä musta perusvillatakki, mutta kun vaihdoin siihen kirpparilta muutamalla kymmenellä sentillä ostamani nätit kiiltävät napit, siitä tuli nopeasti kivemman näköinen.
Tää oli hyvä idea! Ja tästä keksinki, että myös rivi nappeja hihansuihin vois olla kiva johonkin perus neuleeseen.
Mä pidän sun nappihihansuuideasta. Mutta sitten sen paidan päälle voi olla hankalaa pukea takkia, ainakin jos napit on isot.
Mun on tarkoitus kohentaa liettä. Ostaisin siis liesimustaa ja värjäisin niillä levyt. En ole ennen tehnyt tuota, joten emmin vielä.
Ompelin takin taskuun uuden vetoketjun. Samalla ompelin koko taskun kiinni :) Ei minusta ole niin hyväksi ompelijaksi, mutta osaan tehdä muuta kuin pilata taskut.
Leikkasin kulahtaneen froteepyyhkeen 4 osaan, ompelin reunat sain 4 laudeliinaa
Ostin kirpparilta vanhan, risan ompelulaatikon pikkutavaroiden säilytykseen ja kunnostin sen. Pari saranaa joutui vaihtamaan ja viiluja liimaamaan. Nyt komistus on hiottu ja kahteen kertaan lakattu. Vielä yksi lakkakerros tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kannattaa laittaa se kaulaliina pesupussissa koneeseen, niin sen voi pestä pyyhkeiden tai lakanoiden kanssa ilman että muusta pyykistä tarvitsee pesun jälkeen poistaa villanöyhtää.
Ps. Jotkut konepesuvillat eivät huovu kuumassakaan pesussa.
Huovutin kerran myös vanhan reikiintyneen villahuovan ja siitä tuli taiteltuna hyvä pehmeä täyte kissanpetiin. Voi tarvittaessa pestä koneessa uudelleenkin.
Teippasin kuulokkeet kasaan, toimivat taas oikein hyvin. Muutin pohjasta pahasti ohentuneet ja reikiintyneet pitkävartiset anelmais-sukat säärystimiksi, se oli helppo toimenpide. Olen ne aiemmin jo kerran paikannut, mutta nyt siis säärystiminä käyttöön, nilkkasukkamallin yksiväristen villasukkien kanssa. Tein riisipuuronlopusta rieskoja. Korjasin itse yhden pitkän hopeisen Kalevala-korun, jonka onnistuin säheltämään ostoskärryjen kanssa poikki.
Niin juu ja keitän kiehautan keittiön pöytächifonetit ja muut kertakäyttöluutut fairyvedessä ja etikkatilkassa ainakin kerran, joskus kahdestikin. Ja minigripit ja hyvät sulkijalliset pakastuspussit pesaisen ja uusiokäytän aina silloin, jos sisältö ei mitään rasvaista
Hiuki kuluneista lakanoista jäi sen verran kangasta että ompelin pitkän hameen. Koostui kolmesta eri pituisesta vaakapalasta...näytti vastaava maksavan yli kolmekymppiä kaupassa. Reikäinen muotoon ommeltu froteelakana meni auton tuulilasin peitoksi, pysyy hyvin kiinni peileissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kannattaa laittaa se kaulaliina pesupussissa koneeseen, niin sen voi pestä pyyhkeiden tai lakanoiden kanssa ilman että muusta pyykistä tarvitsee pesun jälkeen poistaa villanöyhtää.
Ps. Jotkut konepesuvillat eivät huovu kuumassakaan pesussa.
Huovutin kerran myös vanhan reikiintyneen villahuovan ja siitä tuli taiteltuna hyvä pehmeä täyte kissanpetiin. Voi tarvittaessa pestä koneessa uudelleenkin.
Mä olen huono huovuttaja. Kun en ole halunut sukkien huopuvan, ovat huopuneet. Kun olen halunut tumppujen huopuvan, ne ei ole huopuneet.
Lapsen puhki kuluneissa boksereissa oli vielä aivan uudenveroinen bokserikuminauha. Otin kuminauhan talteen ja ompelin siihen oman yksivärisen trikoomekon jämäpaloista uudet bokserit.
Keittiössä on leveä (120 cm) komerokaappi, joka on toiminut lähinnä epäkäytännöllisenä varastona. Pöytätaso jakaa sen ylä- ja alaosaan.
Tyhjensin alaosan, sahasin yhden uuden hyllyn, jonka kiinnitin asianmukaisesti paikoilleen ja tadaa! Yhtäkkiä omistan pitkään kaipaamani tilavan kaapin harvoin tarvittaville astioille, kuten termarit, kakkukuvut ym.
(Kaapin yläosaa pitää vielä asiallistaa eli heittää turhat pois.)
Vaellussukat joihin oli tullut outoon kohtaan reikä koneellisen noppauksen jälkeen, mutta muuten täysin hyvät ja pitkäkestoiset ja niin hyvät jalassa (luottomerkki Danish Endurance, en muita sukkia enää käytäkään vaeltaessa) niin parsin reiän umpeen ja hyvin menee.
Lisäksi ostin tarraliimattavia kantalappuja 10kpl jotta saan suojeltua vaelluskenkien ja trail runnerien kantapäätä, erityisesti kun mulla on oikea jalka ihan vähän pienempi kuin vasen niin auttaa myös ettei jalka hölsky plus suojaa.