***JOULUISTEN KESKIVIIKKO***
Kommentit (33)
Kiikkakukka, Meillä oli esikoisen ja kakkosen välissä 2,5v ja hyvin pärjättiin seisomalaudalla. Esikoinen tykkää tosi paljon matkustaa siinä ja on paljon näppärämpi työntää kuin tuplia. Kesäisin ollaan edetty myös niin, että työnnän kuopusta vaunuissa ja esikoinen pyöräilee mukana.
Nyt kun ikäeroksi jää vain 1v 7kk on varmaan pakko hankkia ne tuplat. Kiinnostaisikin tietää millaiset tuplarattaat olisivat parhaat? Haluaisin sellaiset, jotka saa pahdollisimman pieneen tilaan, koska autossamme on tosi pieni takaluukku.
Äitiyspakkauksen ajattelin tällä kertaa ottaa. Viimeksi jätin ottamatta, mutta nyt nuo esikoisen pakkauksen vaatteet alkavat olla jo tosi nukkavieruja ja sosetahraisia. Kevyttoppahaalariinkin on pinttynyt polviin ihan hirveät kestotahrat. Olisi kiva saada taas siistejäkin vaatteita. Toisaalta esim. äp:n toppahaalareita meille on kertynyt jo peräti kolme, kun tutut ja naapurit ovat lahjoittaneet omansa ja pakkauksesta siis saisin jo neljännen!
Edellisillä kerroilla olen saanut myös tosi paljon vaatteita lainaksi. On ihan kätevää lainata ainakin noita ihan pienimpiä, joiden käyttöikä on tosi lyhyt. Itse en ainakaan raaski niitä juuri ostella. Lainavaatteiden palauttamisessa on kyllä melkoinen härdelli, varsinkin jos niitä on tullut lainanneeksi monelta eri suunnalta.
Meidän esikoinen on 1v7kk, kun kakkosen pitäisi syntymän. Vielä en ole ajatellut ratasasiaa ihmeemmin, mutta kun nyt tuli puheeksi...
Mulla olis tarkoitus opettaa tuleva vauva liinavauvaksi jo laitoksella (toisin kuin veljensä, joka kitisi kudotussa liinassa, johon joutui ekan kerran vasta parin kk ikäisenä). Suunnitelma olisi siis semmonen, että meidän perhe ulkoilisi talven vauva liinassa äidin takin sisällä ja eiskoinen milloin pulkassa milloin rattaisa tai itse kävellen. Todellisuus paljastunee sitten vauvan synnyttyä...
Meillä on yhdet pelkät vaunut ja toiset yhdistelmävaunut, joten vauvalle olisi sitten olemassa nukkumapaikka vaunuissa, vaikka ratasosa olisi isoveikan käytössä. Sehän vaan vaatis sit molemmille oman lykkijän, eli toimii isinkin ollessa mukana =)
Voi että, kun mä olisin vaan täällä keskustelupalstalla koko päivän. Välillä käydään taaperosivuilla ja välillä kummastellaan nimiä. En jotenkin saa ajatuksiani pois tästä vauva-aiheesta... Perjantaina olis saksan tentti, enkä ole vielä tenttikirjoja avannutkaan... (Opiskelen siis tässä hoitovapaan ohessa monimuotoista etäopiskelua) Pakko kai ryhdistäytyä ja napata tenttikirjat kouraan, joten teille siskot hauskempaa iltaa =/
Ja kiitos tsempityksestä kaikille!
Verta ei ole vuotanut enää, vähän tullut sellaista ruskean sävyistä limaa, mutta toivottavasti ei ole aihetta huoleen. Alavatsan pakotus kyllä jatkuu, mutta ei sitä kivuksi voi sanoa. Pakko myöntää että tulee seurattua olotilaa koko ajan..
Soitin tänään taas neuvolaan varatakseni aikaa edes jollekin tulevaisuuden päivälle, mutta siellä oltiin talvilomalla. Hätäpäissäni varasin sitten ajan tutulle yksityiselle gynelle vappuaatoksi, aion siellä käydä, vaikka tiedän jo etukäteen ettei esim. sydänääniä vielä saa esille. Johtunee varmaan siitä, että odotan ensimmäistäni, mutta ihan kamala huoli on koko ajan päällä, vaikka sen tiedänkin ettei tässä vaiheessa voi tehdä muuta kuin odottaa.
Oon vaan tämmöinen :))
Ja terveyskeskukseen en aio mennä, mullakin on huonoja kokemuksia sieltä ihan muissa asioissa, niin näin herkällä mielellä en uskalla sinne mennä ollenkaan. Vaikka pääsääntöisesti varmasti hyvää työtä tehdään sielläkin.
Väsymys jatkuu ja yöllä heräsin siihen, että rintoja pakotti. Näköjään mahallaan ei kykene enää nukkumaan.
Omanapaisen tilityksen keskeltä terkuin Gaiole
rv 4+6
(noin se Oulun kiekko nyt näyttää, oisinko toissapäivänä painellut nappuloita jotenkin väärin :) )
HooBee, itse asiassa meilläkin meni koko viime kesä vauva kantoliinassa. Kuopus ei viihtynyt vaunuissa lainkaan ekaan kolmeen kuukauteen, joten tuplille ei olisi ainakaan aluksi ollut mitään käyttöä. Taidan olla optimisti, kun ajattelen, että nyt tarvitsemme tuplat! No, ehkä ne tulevat käyttöön viimeistään sitten kesällä -08, kun ei tuo esikoinenkaan silloin vielä ole kuin kaksivuotias ja vauva taas alkaa olla niin iso, ettei ihan mielellään koko aikaa kanniskelisi.
Meillä oli vastasyntyneellä käytössä trikoinen Pikku Ruu -liina, joka on minusta tosi hyvä. Esikoista yritin saada kudottuun liinaan (Didymos), mutta minusta tuo oli aika mahdoton suoritus vastasyntyneen ollessa kyseessä. Omistan myös lyhyen Girasolin, joka on tosi hyvä lantiolla kantamista varten. Aikanaan ostin sen kehtosidontaa varten, mutta meillä ei kumpikaan ole koskaan viihtynyt kehtosidonnassa. Vauvojen kasvettua vähän isommaksi, olen kantanut Ergossa.
Kylläpä tänään on tullut kirjoiteltua... Tylsä sadepäivä.
kiva kuulla että muillakin housut ahistaa, vaikka mulla vasta hurjat 5+1 niin tuntuu jo työhousut pikkasen puristavan..kaippa se jonkunnäköstä turvotusta on:) oottelen vaan innolla sitä oikeaa vauvamassua..millonkahan sen saisi?miten teillä muilla tuli esikoisesta massut näkyviin? kaapissa oottaisi muutamat äippähousut kun tuli ne silloin helmikuussa hankittua vaikka en niitä ehtinyt käyttää:(jospa tällä kertaa parempi tuuri.
onko muita ketä ei paha olo vielä vaivaa? mulla vaan armoton väsymys,tuntuu että töissäkään ei jaksa pysyä hereillä.. massu kumman arka,kai tää nyt on sit sitä nippailua?
sikkaralla;mulla on vähän sama, tekis mieli hirmusesti ostella kaikkea mut en uskalla kun meidänkin pikkuinen lähti enkelix helmikuussa..jospa sit kun on np-ultra ohi..tai vähän myöhemmin,onnex on jouluun asti aikaa vaikka tuntuukin että sinne on ihan liian pitkästi..
kovasti hyviä vointeja kaikille joulutonttusia odotteleville:)
enkeli.83 ja oulun kiekon mukaan maha-asukki 5+1
Heipat multakin pitkästä aikaa!
Mäkin olen ollut nettiväsynyt, kuten joku muukin totesi. Töissä on ollut armoton pyöritys ja kotona sama on jatkunut. Hirveästi ollaan oltu menossa, onneksi nyt rauhoittuu ja saa keskittyä näihin nettijuttuihinkin ;)
Lukaisin tämän päivän pinon läpi, olette olleet superahkeria kirjoittamaan, joten muut pinot on vielä katsomatta.
ON: eilen ultrassa 12.1mm sikiö, jonka sydän pamppaili hurjasti. Vastasi viikkoja (tai oli päivän oletettua " vanhempi" ), joten hyvillä mielin ollaan. Mitään oireita ei oikeastaan ole, paitsi väsymys, joka kaataa unille yhdeksän jälkeen heti. Ja pissahätä, joka herättää makeimmastakin unesta. Kuvotukset, ällötykset yms. on poissa, kunhan syö koko ajan. Masuakaan ei kummemmin nippaile. Gynekologi käski vaan olla onnellinen, ettei ole oireita, kun mä ihmettelin tätä oireettomuutta.
Hyviä vointeja kaikille!
-Terppari 7+3
Vähä kurja päivä on ollu, mahaa jomottanu ja vihlonu. Pää kans kipeenä (liikunnan puuttesta lihakset jumissa)
No huomenna parempi päivä!
Vaunut meillä on ennestään, tosi hyvät ku ostettiin nuorimmalle uudet. Kantoliina houkuttas, en oo aikaisemmin kokeillu.
Oi voi tätä väsymystä ***HAUKOTUS***
Ihanasti aurinko kömpi esiin iltaa kohti täällä' Itäisessä Suomessa, oli ihan pakko päästä ulkoilemaankin.
Äitiyspakkaus; en ota, mulla on jo kaksi pakkausta ja vaatetta varmasti neljännellekin tulokkaalle näiltä kolmelta. Ja mukavaa vaatteiden puolesta kun on ihan sama kuka sieltä tulee kun vaatetta on sekä tytölle että pojalle :)
Tuplat: taitavat olla ehdottomat meille, ikäeroa tulee 1v2kk. Meillä pärjättiin 2v ikäeron kanssa sisaristuimella, mutta nykyisiin hienoihin rattaisiin ei sisaristuimia saa ollenkaan. Mulla olis kyllä se siaristuin tallessa, mutta eihän 1v2kk jaksa välttämättä valvoa koko matkaa esim. kaupalle ja kotiin.
Oma napa on olemassa, ei erityisemmin oireita, joskus tulee höntti huono olo (saapa nähdä aloittelenko taas kun muut jo nostavat päätään pöntöstä...) ja väsymys iskee etenkin ruokalun jälkeen.
Sitten se omituinen ajatus; mulla on koko ajan sellainen olo että valehtelen tai huijaan olevani raskaana ja kaikki vielä uskoo sen?!? Olen kyllä ultrassa nähnyt sydämen sykkeen, muttei minun pieneen päähän nyt jotenkin millään mahdu tämä asia, että ihan raskaana tässä?? Yhtäkkiä se iskee tajuntaan, ai niin miehän ootan...ja sitten saattaa mennä seuraavaan päivään ennen kuin muistan sen taas. Onhan se arki aika hektistä kolmen lapsen perheessä, voisko se johtua siitä? Vai siitä että raskaus sai alkunsa pikkuisen niin kuin puun takaa? (täällä tuntu olevan muitakin yllätysodottajia, mitkä tunnelmat teilläpäin? oletteko jo sinut raskauden kanssa?) Kun eihän tämä mikään katasrofi meille ole ollut, hienoinen ylläri kieltämättä, mutta hymyilyttävä ylläri, kertaakaan ei ole tämän vuoksi itketty tai harmiteltu. Tai olen minä, sitä ajatusta että joku idioootti kysyy sattuko meille vahinko. Perjantaina eka neuvola ja mulla on sellaset mitä-ihmettä-mie-sinne-menen- ajatukset...no, siellä ainakin saan sen 12vkon ultra-ajan ja selviää vieläkö siellä ollaan kunnossa. (Pelottava ajatus siitä että alitajunta kertoo näin jotain..)
Vuodoista: esikmoisesta en vuotanu yhtään, toisesta muuatman päivän tuhrua, kolmannesta viikon kirkasta verta (epäilivät että olis alkanu kaksosena ja toisella oli kiinnittymisvaikeuksia) ja tästä vuosin kans viikon, mutten niin runsaasti kuin kolmosesta. Että tuttua on, toisesta ja tästä 7-8 viikoilla, kolmosesta 6-7viikoilla.
Ei auta kuin odotella
Minjuska ja manteli 8+5taijotain
ei sentään eskimo vaan esikoinen tietenkin, oikolukijalle töitä...
M+M
Hep hei,
Piti taas tulla lukemaan pinoo läpi ennen maata menoa. Tuli luettua edes hitusen tenttiin. Ei oo vitonen tähtäimes, ihan läpi meno riittäis ja onhan tässä vielä huominen aikaa...
Nemorosa: (Muistinko oikein?) Trikoisen liinan olen minäkin ajatellut kuopukselle hankkia. Tuon kudotun kanssa kun pitää saada se sidonta just oikeelle löysyydelle. Trikoisen saa luullakseni sitoa " tiukalle" ja vauva köllii sitten venyvässä pussissa?? Meillä esikoinen alkoi viihtyä kantoliinassa yli puolivuotiaana, kun sai jäädä kädet vapaaksi, mutta Ergoa on myös meillä käytetty enemmän, kun se on nopeempi pukea ja riisua. Voihan se olla välillä niinkin päin, että esikoinen matkustaa Ergossa ja kuopus nukkuu vaunuissa, jos on nääs hyvä siellä tutumaan...
Tutumisesta puheen ollen... Nyt maata iskän viekkuun =)
Hyvät yöt!
Terpparin ultrakuulumiset kivaa luettavaa. Voi kun määki...
Nyt kiinni kones!
Paljon onnea kaikille raskautumisesta! Ja ihania ultrakuulumisiakin oli jo :)
Muutama asia tuli mieleen, kun olen ketjujanne lueskellut aina silloin tällöin ja ajattelin nyt kirjoittaa tähän väliin niistä.
Eli joku mietiskeli aspiriinin ottamista alkuraskauden vaivoihin, lähinnä varmistamaan hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohtuun. Yleensä jos omin päin syö, ts. ei ole diagnosoitu mitään häikkää, niin syödään minidisperiiniä joka on siis puskuroitua ja näin ollen sallittua! Jos taas ongelmia on löytynyt, niin sitten otetaan lääkärin kontrollissa asetyylisalisyylihappoa mm. Klexanea tai tuttavallisemmin ASAa :) Itse söin juuri omin päin tuota babydisperiiniä 50mg/vrk tässä onnistuneessa raskaudessa aina rv16 asti ja ajattelin kyllä alkaa syömään sitä nytkin, kun kerran kemiallinen raskaus (hedelm. munasolu vain " hipaisee" kohdun seinämää) on takana...
Toinen juttu oli tiputteluvuoto ja tuhruvuoto alkuraskaudessa. Yleisin aiheuttaja on kai keltarauhashormonin vähyys eli sen aineen, mitä alkio käyttää ravinnokseen ennenkuin istukka on kunnolla valmistunut (n.rv12). Tähän vaivaan otetaan lisäkeltarauhashormonia eli progesteronia, tuttu kauppanimi mm. Lugesteron. Itse otin myös tätä tässä onnistuneessa raskaudessa aina rv12 asti 600mg/vrk.
Sitten vielä olitte keskustelleet dopplerista ja sen tarpeellisuudesta... Itselleni se oli ainakin oikea tuki ja turva, joka hetki kun ei ollut mahdolista mennä lääkärille kuuntelemaan sydänääniä ja koska omaan taaksepäin kallistuneen sydämenmuotoisen kohdun ja istukka oli vielä lisäksi etuseinämässä heikentämässä liikkeiden tuntemista, niin doppleria tuli käytettyä kerran-pari viikossa aina rv23 saakka, jolloin liikkeet alkoivat vasta kunnolla tuntumaan. Ja kun vielä taustalla on neljä keskenmenoa, niin täytyy tunnustaa että tuo doppleri oli tuiki tarpeellinen meidän perheelle! Ja vaarallinen se ei missään nimessä ole oikein käytettynä, sydänäänet sai paikallistettua suht. nopsaa ja niitä kuunneltiin aina n. minuutti eli sen aikaa että sain pulssin kellotettua!
Mutta tämmöisiä jorinoita tänä iltana, toivon teille kaikille oikein ihanaa odotusaikaa!
-Allu
Sää on tosiaan masentavan harmaa. Loppuviikoksi on onneksi luvattu aurinkoisempaa, ehkä tulisi silloin oltua ulkonakin eikä vain iltaisin tule linnottauduttua tänne 4 seinän sisään.
Mielihaluina täällä havaittavissa kaikki suolainen syötävä. Sama asia kuin edellisessäkin raskaudessa. Juusto ja kinkku maistuvat ihan pelkästään ja maustekurkku.
Äitiyspakkausta en ole vielä miettinyt, täytyy katsoa millainen pakkaus on. Toisaalta mulla on tallella paljon pieniä vaatteita muutenkin sekä peitto yms. esikoisen pakkauksesta ja siellä oli myös paljon sellaista jota en koskaan varsinaisesti käyttänyt (ja laitoin osan niistä kiertoon). Luultavasti en pakkausta ota.
Meidän reilu 3v ei ole käyttänyt rattaita oikeastaan ollenkaan enää vuoteen, joten niillä samoilla rattailla pärjätään kakkosen kanssa.
Tuorejuustoista mulla on käsitys, että pastöroidusta maidosta valmistetut ovat OK. Aurajuustohan on tehty pastöroidusta maidosta myös, mutta sitä ei kuitenkaan suositella raskauden aikana (tämä oli Valion mielipide 2003).
V2.1 5+2