.:*:.:*:. Kesäpallojen *
Kommentit (57)
Eilisen kiehumiset on nyt kiehuttu!
Annatin miehelle tuleen oikein olantakaa. Kun viimein nousi niin kyseli vaan että " jokos meidän pitäis kohta lähtee sitten sinne tampereelle päin" .. (elokuviin ja syömään), mutta mää tokasin että " mää en ainakaan lähe sun kanssa enään minnekkään" !!
" Mun puolesta tää saa vaikka olla nyt sitten tässä.. en enään jaksa tätä yksin ym ym."
Oli mies hieman ihmeissään ja huomas että oikeesti olin tosissaan kun sormuskin oli hävinny sormesta. Olinkin ihan tosissani.. jos ei oikeesti hommat muutu niin pienempi paha on sitten erota kun se että tapellaan ja yksin joudun 8 kk raskaana hoitaan niin kodin kun pojat ja kaikki siihen liittyvät hommat.
No onneks mies tajus tilanteen ja halus puhua ja selvittää asiat läpi.. Eilen sit viimein kärry hävis ja autto mua pyytämättä asioissa.. mun oma olo rupes helpottuun kaikinpuolin enkä ollu koko ajan katkeemispisteessä. EI ahistanutkaan rintaan enään kun ei tarvinnu kaikkee tehä yksin.
Josko tää taas tästä.. töistä soitti äsken ja kyseli koska pitää sen isyysloman että mitä kertoo työnantajalle? Tostakin asiasta oon sanonu sille jo yli kk että pitää kertoo 2kk ennen lomaa työmaalla..
HEI noista vauvan liikkeistä!! Onko teillä liikkeet vähentyny???????
Purri liikkuu oikeesti paljon vähemmän ja mietin kun lääkärineuvola on vasta 2 vko päästä niin pitäskö ennen sitä käydä katsastaan tilanne jossain, vaiko uskallanko odotella ton pari viikkoa rauhassa. Liikkeitä tulee, mutta en tiiä onko niitä nyt sitä 10x/h.
Suppareista
en osaa yhtään kuvitella teidän tilannetta, kun mulla ei supistele yhtään kipeesti. Ne muutamat hassut supparit mitkä tulee on vaan sellasta kiristymistä (ja tää on jo 3 raskaus) mikä ei tunnu miltään oikeestaan. Mutta onneks kaikki on jo niin hyvillä viikoilla ettei meillä mitään hätää enään oo vaikka käynnistyis.. toi sairaalanlepo vaan ei oo kauheen hauskaa jos sinne joutuu. =(
Joukkoon mahtuu aina uusia=) Joten tervetuloa vaan
(sori nici meni jo muistista...)
Viikonloppuun (mihin varmaan pitäsi tehä uus pino ?)
mani ja purri rv 34+1
Orvokit voi laittaa jo pihalle. Olikohan että kestää tollasen -5 asteen yöpakkaset ja voihan ne sitten nostaa sisälle yöks jos ruukkuihin ne laitat. Mun pitäis kanssa mennä laittaa siemeniä maahan.. kun vaan sais aikaseks =P
Mulla on toi sisustus ja pesänrakennusvietti menny jo asmosfääreihin.. voikun olis vaan rahaa laittaa sellasta kun haluais.. Kesäks olis niin mukava saada jotain uutta ja kivaa.. terassikin pitäis rakentaa ristiäisiin mennessä..
Galluppiin
sairaalakassi
Mulla ei oo edes mitään kassia mihin kerätä tavaroita.. oon hieman vaan päässä miettiny ja pitäis muistaa kamera tyhjentää ja patterit ladata valmiiks johonkin ettei ne jäis matkasta.. sit kyllä v*** jos unohtuis.
Kyllähän jonkun kassin vois johonkin nurkkaan laittaa ja sinne sit aina heitellä tavaroita kun tulee mieleen. ELi kassin metsästykseen =)
Otatteko ite jo vauvan vaatteetkin mukaan vai tuoko mies ne tullessaan?
meillä on aina mulla ollu kaikki mukana (paitsi kaukalo) kun oon menny sisälle (siis kaikki on käynnistetty) sairaalaan.
Synnärin matka
Meillä on tollanen ihana 100km taysiin matkaa. En osais kyllä kotoa varmaan lähtee kun aina oon osastolta saliin menny.. toivottavasti siis nytkin.. ainakin niin toivon ja pyydänkin. Niin ton matkan ajaa tunnissa ja jos hyvä keli niin 40-45min. (jos uskaltaa korttinsa riskeerata)
Ihan ekaksi tsemppiä teille joilla on jo aika hurjan kuulloisia supistuksia ollut! Ja hyvä Mani, että sait miehen ymmärtämään että pieni apu ja osallistuminen olis tervetullut. Muutenkin mun puolesta täällä saa purnata ja valittaa juts niin paljon kun haluaa. Musta tuntuu välillä ihan samalta kun susta eilen. Mun mies kyllä auttaa ja osallistuu kun sitä pyytää, mutta tuntuu että kaikki unohtuu aina samantien. Esim. silloin kun jouduin naikkarille päivystykseen oli mies avuliaisuuden huippu, 2 päivää. Sitten olikin jo normaali oma itsensä. Ja kun sanoin vähän että pitäs imuroida, että voitko sä kun mulla tosiaan alkaa olla välillä huono olo ja selkäkipu.. Niin vastaus oli: Että aijaa, no kai mä voin, mutta mä oon ymmärtänyt että voit oikein hyvin.. Eli jos haluan jotain extraa, eli apua ja huomiota niin mun pitää sitä pyytää ja muistuttaa että HALOO kato nyt tätä mahaa..unohtuko että kohta tulee vauva.. No joo, se siitä. Hyvä mies tuo kuitenkin on. Hoitaa paljon esikoista ja auttaa kyllä aina kun pyytää. (joskus olis vaan kiva että jotain tapahtus pyytämättä..)
Sairaalakassi: en ole vielä miettinyt sen kummemmin, mutta mitään ihmeellistä en aio ottaa mukaan. Perus henk.koht. hygienia välineet ja imetysliivit. Ja ehkä jonkun oman paidan ja verkkarit, siltä varalta että oon tosi pitkään sairaalassa. Viimeksi jouduin olemaan viikon ja se sairaalan " paituli" alkoi ahistaan. vaikka voihan toi mieskin sit tuoda jotain vaatteita jos tuntuu että joutuu oleen pitkään. Vauvalle ehkä otan vaatteet tai sitten laitan ainakin valmiiksi esille, muuten tuo mies tuo ihan mitä sattuu ;-)
Ostin tänään ekaa kertaa vauvalle pari bodyä. Hassua miten ei tahdo uskoa miten pieni se sitten on. Esikoisen kohdalla tuntui että koko 56 oli iso ja meillä olikin tosi vähän koko 50 yhtään mitään. Mutta arvatkaapa mitä? menin henkkamaukassa kassajonosta takaisin ja vaihdoin valitsemani 50 kokoa olevat vaatteet isompaan kokoon.. Että niinpä niin, sitten taas harmittelen kun vauva on syntynyt kun ei ole mitään tarpeeksi pientä..
jees, olikohan muuta. Uusille vaan tervetuloa porukkaan ja viikonlopuksi voisi tosiaan panna uuden pinon pystyyn.
Iiran
Saliisa: (mahdoinko nyt muistaa nimen oikein) kovasti paljon tervetuloa kesisten pariin!! :)
-mani- : Hyvä, että miehesi lopulta ymmärsi yskän. On nuo miehet kyllä kummallisia, kun ihan saa polttaa päreensä tai vääntää rautalangasta ennen kuin oppi menee perille. Luulisi olevan heillekin helpompaa, että toimisivat ennen kuin joutuu totisesti vastatusten raivoavan naisensa kanssa.
Mäkin olen ajatellut istuttaa tuohon partsille jotain, mutta mä pelkään ihan hulluna mehiläisiä ja muita pörriäisiä ja varsinkin sitä, että tunkevat sitten vaunuissa Millin iholle, vaikka ötökkäverkko ostettuna onkin. Voisikohan sitä harkita vain jotain viherkasvia? Onko mitään suosituksia kellään?
G1: Sairaalakassia en ole pakannut vieläkään, vaikka terkka siihen viime käynnillä jo kehoitti huomatessaan millin pään olevan kiinnittynyt. Kassin tosin olen nostanut jo esille ja vähän miettinytkin sisältöä. Millin vaatteista en vaan millään osaa päättää, mitä otan mukaan. Kun haluaisin pukea jo sairaalassa kuvia ja vierailijoita varten jotain omaa. Ja sitten tietty kotiintulokeikalle pitäisi päättää... Vaikeeta on... Ja omista vaatteista ei ole hajuakaan, koska en yhtään tiedä, millainen maha tuohon jää pussiksi roikkumaan. Kiloja on tässä raskaudessa tullut jo niin paljon, että tuskin laakista mahdun entisiin.
G2: Meiltä on kättärille vain noin 10min ajomatka, eli en ole sitä sen suuremmin edes miettinyt.
( o ) Supparit ovat pysyneet mukavasti kurissa eilisen ja tämän päivän. Alkuillasta taas hieman supisteli, mutta ei hirveän kipeästi kuitenkaan. Katsotaan nyt rauhassa päivä kerrallaan...
Mitäs muuten olette aikoneet tehdä vappuna? Mulle olis elämäni eka vappu, jota en viettäisi perinteisten lakinnostojen ja kuohuviinipullojen parissa. Jotenkin tuntuu niin kurjalle... Pitäisi keksiä jotain oheistoimintaa. Ehkä vappulounas ystävien parissa, mikäli pöydän nyt vielä saa varattua jostain. Toivottavasti ei mihinkään mäkkäriin kuitenkaan päädytä... :)
Tänään ajattelin koristella kämppää vähän serpentiineillä ja ilmapalloilla. Pääsisi edes hieman tunnelmaan. Ja mies lupasi ostaa mulle torilta jonkun heliumpallon myös vappuna. Jeejee.
Tässä taas tätä turinointia. Annetaas muillekin tilaa...
Odessa79 ja Milli 34+6(Huu, huomenna menee jo 35 rikki... jes!)
Täällä myös yksi uusi kesäkuinen ilmoittautuu joukkoon :) Tuolla Kotiloissa olen kyllä kirjoitellut, ja joitain tuttuja täälläkin :) Eli meille siis tulossa kolmas tyttö, laskettu aika olisi 17.6. Vanhemmat lapset on syntyneet 03/04 ja 10/05.
Oon silloin tällöin käynyt täällä lukemassa, mutta täytyy ruveta nyt aktiivisemmaksi niin pysyy tilanteen tasalla.. :) Kommentoin sitten myöhemmin enemmän.
Galluppeihin:
Sairaalakassi odottaa laatikossa, ja oon kyllä jo miettinyt mitä sinne täytyis laittaa. Mulla suunnittelmissa synnyttää polikliinisesti (myös kakkosen kohdalla kotiuduttiin n.12h synnytyksestä) eli vauvan vaatteet ym otetaan myös mukaan.
Sairaalaan menee matkassa 20-30min, eli ei kovin kauaa. Ja eiköhän sinne keretä, kun ei ole nuo edellisetkään olleet kovin nopeita. Molemmat alkaneet vesienmenolla. Esikoisesta vedet meni rv40+1, tyttö syntyi 42h myöhemmin rv40+3 ja kakkosesta meni vedet rv39+4 ja tyttö syntyi n.14,5h myöhemmin rv39+5. Molemmista kestoiksi merkattu n.12h, vaikka toka oli todellisuudessa lyhyempi!
PikkuPilu rv33+5
pakko kommentoida:
Koittakaahan nyt sitten lepäillä, keillä kaikilla noita kipeitä suppareita nyt ollut.
Huih, ja mä kun oon ollut ihan säikkynä kun nyt supistellut enemmän kuin aiemmissa. Ei kipeitä, mutta mahaa kiristää ja tuntuu epämukavalta. Mut ei ne nyt kuulosta niin pahalta, kun muilla supistelee samoilla viikoilla kipeämmin :/ Ja tää on kuitenkin jo kolmas..
Ja synnytystapa-arviosta:
Tai voisin kysyä että mikä synnytystapa-arvio ;) En oo sellasessa tainnut kertaakaan olla, vaikka tää on jo kolmas xD Ei esikoisestakaan mitenkään erikoisesti ainakaan muistaakseni luita kokeiltu, saatika ultrattu vauvan kokoa taikka lantiota, en saanut silloin edes mitään ultrapainoarviota, vaan mahanpäältä arvion 3,5kg syntyessään (mikä meni kyllä nappiin). Ja nää siis sillä vikalla lääkärineuvolakäynnillä. Ja mun äidillä vielä kapea lantio, ja kaikki synnytykset olleet suht vaikeita, niin silti sanoivat vaan että kyllä mahtuu. Ja ikääkin oli silloin huimat 17 :) Tokasta ei sit mitään myöskään ollut, arvio mahan päältä kans suunnilleen samankokoiseksi.
Eipä tällä erää muuta..
PP 32+5
Ja tervetuloa uusille!
Aikamoisia supistuksia on kyllä joillakin ollut mutta totta tosiaan onneks alkaa viikkoja olla mukavasti!
Vappua täs oon valmistellu vähäsen kun esikoinen täyttää 5 ja tietysti niitä juhlistetaan kekkerillä!Uskomatonta miten aika menee,just hänkin syntyi ja nyt ollaa jo niin isoa neitiä.. :)
Mulle tuli kans lähete synnytystapa-arvioon,mulla on silloin viikkoja kasas 35.Olen kyl aikas varma et tää toka leikataan myös.Aika jänskää kyl on jos saa syntymäpäivän tietoon jo..
Galluppiin sen verran että meiltä on synnärille matkaa 100 km.Aika ankeen pitkä matka,kun miehen ja esikoisenki pitäis sie kummiski vierailla.
Ja sairaalakassia en oo millää lailla vie valmistellu,miettiny hieman kyl.
Vapun jälkeen aion pikkuhiljaa pestä vauvan vaatteita yms.
Okei,hauskaa viikonloppua kaikille!
-Tessa 31+4-
Tänään taas kävin naamaani/mahaani näyttämässä. Terkkari oli taas vaihtunut, nyt kolmas vuorossaan.
Sf 33!!! (eri mittaaja ja varmaan vauvan asennostakin kiinni, mut HUI!)
paino 900g/2vko
pissa puhdas
vauvan syke >130, rt
RR ok
turvotus+
Neuvolalääkärille meno on jo 2.5. kun ei ollut enää muita aikoja jäljellä. Se onkin viimeinen lekuri, jos mitään ihmeitä ei tuu. Eikä taida tulla, kun mulle noi kipeet supistelutkin on täysin vieras asia...
G: Sairaalakassi edelleen pakkaamatta, ei ole kerennyt miettimään.
G: Matka synnärille n. 15-20min, joten paniikkia ei ehdi matkalla tulla.
Päivän plussat:
+ihana ilma
+hyvin nukuttu yö takana
+mieliala positiivinen
T.miitu rv 35 tasan
Mä en oo aatellu sairaalakassia pakata omalta osaltani kuin ehkä lähtiessä tai sitten niin, että mies tuo ne perässä mitä pyydän/tarviin. Vauvan osalta taidan valmiiksi jo laittaa tavaraa, kun ei niitä kukaan muukaan täällä ennen syntymää tarvitse.
Mietin just, että pitäiskö laittaa isommille lapsillekin joku kassi valmiiks, jos vaikka pitääkin lähtee niitä viemään yökylään isovanhemmille tms.
Nälkäinen Hulda 33+1.
kolmatta siis odottelen eikä mulla oo ollut tommosta vielä kertaakaan, tai ainakaan ei ole käytetty tuota nimeä missään vaiheessa. Onko tuo sama kuin viimeinen lekurikäynti???
Ei mulla siellä viimeks tehty ku sisätutkimus ja tavanomaiset neuvolakäynnin jutut...mä oon kans ihan pihalla. no mulla se lekuri on 10.5 ja viikkoja on sillon 35+
sairaalakassia en juuri pakkaile etukäteen, ehtiihän sen siinä ennen lähtöä. en aio ottaa ku lääkkeet,hammasvehkeet,puhtaat alusvaatteet ja puhtaat sukat. en nimittäin aio olla sairaalassa kun max 24 h, jos kaikki menee hyvin tietysti. vauvan vaatteet mies tuo kun hakee meidät kotiin.
ja sairaalaan meiltä on matkaa n.5km, ruuhkassa tuohon matkaan saa varata tunnin, yöaikaan menee 10min.
nyt mun on mentävä siivoomaan
kuumetta
Kävin aamulla hemmoittelemassa itseäni ja makasin tunnin lymfahieronnassa, jonka pitäisi auttaa imusolmukkeita toimimaan tehokkaasti ja välttää/poistaa turvotusta, josta en tosin kauheasti ole vielä kärsinytkään.
En ehtinyt vielä lukea isoa määrää juttuja, joita taas tullut, kivaa, mutta sen verran vilkaisin että galluppeihin: Matkaa synnytyssairaalaan on alle 5 kilometriä ja sairaalakassista ei hajuakaan vielä (ekalaisena en edes tiedä mitä tarpeira voi olla :)
Tuosta matkasta sen verran että huvittaa miehen huoli ettei voida lähtee mökille (jonne ajaa alle 1,5h) kun sitten jos tulee hätä synnyttämään niin ollaan kaukana. Kuitenkin teistäkin osa varmaan asustaa niin että synnärille on jokatapauksessa pitkä matka...
Jaa, palailen myöhemmin.
Uudet kirjoittajat ovat aina tervetulleita, mukavaa kun viestien määrä kasvaa ja saadaan monenlaisia kommentteja.
No niin, viikkokausien lepäilyjen jälkeen tämä mamma pääsi vihdoin vähän enemmän hurvittelemaan. :-) Käytiin miehen kanssa katsomassa reitti synnytyssairaalaan, jonne meiltä on matkaa n. 70km. Samalla käytiin syömässä Fransmannin ihania rukiisia ahvenfileitä ja vähän kaupoissakin. Ruoka oli ihan älyttömän ihanaa ja fiilikset korkeella muutenkin. Ostin lapsille kesävaatteita ja vauvalle myös, parit housut, kesäpuvun ja hatun. Voi että, meinasin ihan seota, kun en ole muutamaan kuukauteen päässyt noin ostoksille. :-)
Ja en ole uskoa itsekään, mutta kokonaista yhden supistuksen tunsin koko reissun aikana!!
Kyllä muakin jännittää tuo pitkä matka sairaalaan. Ekaa kertaa ollaan näin kaukana synnytyssairaalasta. On meillä tuo oma pieni sairaala tuossa korttelin päässä kotoa, mutta siellä ei ole synnytetty enää vuosiin. Miten sitä osaa lähteä oikeaan aikaan? Viimeksi matkaa sairaalaan oli 5km ja silloinkaan en kerennyt olla perillä kauaa, kun vauva jo syntyi.
Ostin muuten vauvakirjankin. Olen yrittänyt noille vanhemmillekin lapsille koota kaikkia muistoja ja juttuja noihin niiden kirjoihin ja nyt uudellekin on omansa. Tuo on wsoy:n kulta pieni -kirja. Paljon tilaa kirjoittaa ja on mun mielestä jotenkin " tosi ihana" . Tulee ihan semmoinen " voikun söpöä ja ihanaa" -fiilis. :-)
Sairaalakassia en ole ajatusasteelta pitemmälle vienyt. Vähän olen yrittänyt pohtia, että millaisissa vaatteissa sen vauvan sitten tuo kotiin. Nuo edelliset on talvella syntyneitä ja on ollut selvää, että kunnolla vaatetta on pitänyt olla. Nyt pärjää vähemmälläkin, mutta millä määrällä. Mitä te otatte vauvaa varten?
Jääkiekko kuuluu alkaneen, siirryn siis telkkarin ääreen. :-)
Oikein hyvää ja rauhallista viikonloppua kaikille!
miira 34+0
Lukemassa kyllä käyn päivittäin, mutta kun tämä odotus on sujunut ihan hyvin (miksei tietysti senkin olisi voinut käydä kirjoittamassa vähän useammin ;) ), ei ole tullut käytyä kirjoittamassa. Osittain on myös omaa laiskuutta.
Mani-kohan se kyseli liikkeiden vähentymisestä. Minun maha-asukki ainakin on hiljentynyt todella paljon. Ja liikkeet ovat muuttuneet erillaisiksi. Eli nyt ei ole enää kunnollisia potkuja vaan enemmän sellaista " möyrimistä" . Tila alkaa vissiin käymään jo vähäiseksi... Ja neuvolasta sanottiin, että riittää kun liikkeitä on 5 kpl/h, eli ei tartte koko tuntia odotella niitä liikkeitä ;).
Galluppeihin: eli sairaalakassia ei ole pakattuna ja matkaa synnärille on vajaa 10 kilometriä, joten tuon matkan takia ei tartte panikoida ;).
Eilen ja tänään olen pessyt kaikki ikkunat, joten nyt on selkä vähän kipeänä. Keskiviikkona alkoi mammaloma (kesälomalla tosin olen ollut jo kuukauden...).
Fay 35+0
Oikeat synnytyssupistukset erosivat ainakin mulla silleen, että ne olivat jotenkin tasaisempia ja " vanteena keskivartalon ympärillä" ja tulivat tasaisin väliajoin, ensin hyvin lievinä ja harvoin, tihentyen hitaasti ja vasta tuntien päästä muuttuen kunnolla kivuliaiksi. Mutta meneeköhän se kaikilla ja aina samalla tapaa..
Voi viherjutuissa en osaa Tuulia auttaa, oma peukaloni ei ole edes hennon vihreä..mutta puutarhamyymälöissä varmaan osaavat kertoa mitkä kestää mitäkin :-)
Sairaalakassi on olemassa..mutta siellä on vasta hiustenpesuaineet ja jotain kosmetiikkaa. Viimeksi tuli otettua paljon sellaista, mitä ei lopulta tarvinnut, kuten hirveä pino CD-levyjä, cd-soitin, kirjoja, eväitä.
Mutta käyttämättä jäivät. Toki se riippuu varmaan tilanteesta ja henkilöstä mitä tarvii. Melkein riittää nuo henk.koht. hygienia jutut, sekä kamera ja kännykkä latureineen. Mieshän voi sitten tuoda vaikka myöhemmin osastolle lehtiä ja äidin ja vauvan vaatteita ym. jos tarpeen.
Synnytyssairaalaan meiltä on vain n. 10 minuutin matka, joten ei siitä huolta. Enemmän huolettaa se, jos syntyy ennen aikojaan, esikoisen kaitsijoilta kun menee ainakin puoli vuorokautta saapua paikalle, riippuen vuorokauden ajasta. Se olisi kyllä ikävää jos mies ei sitten pääsisikään synnytykseen, tietysti tuen vuoksi, mutta myös siksi että se on kuitenkin yksi elämän ihanimpia päiviä (kaikesta kauheudesta huolimatta :-)) niin olisi kurjaa, jos ei pääsisi sitä lapsen isän kanssa jakamaan. Mutta tuo on siis vaan mun mielipide, jotkuthan synnyttää mieluummin yksin ja se on tietysti Ok, kun itse niin haluaa. Mikseihän synnäreillä oo edes muutaman tunnin lapsiparkkeja..
Mani, hyvä että miehen kanssa asiat kunnossa. Ja on ehkä liikkeet hieman vähentyneet, mulla oli kans yks yö huoli, kun tuli ihan outo kova suonenveto- ja palelukohtaus (ihan hampaat kalisi) niin aloin sitten kuulostelemaan liikkeitä, meni tosi kauan ennenkuin liikkui, ehdin syödä banaanin ja juoda vettä, ja huolestua tosi pahasti. Onneksi alkoi sitten liikkumaan. Seuraava päiväkin tuntui hiljaiselta, tai sitten se tuntui kun seurasin niin tarkkaan. Mutta sain kuitenkin liikelaskennassa riittävät tulokset. Nyt on taas jyllännyt kovempaa. Riippuisikohan vauvan asennosta?
Iiran Sama juttu noiden vaatekokojen kanssa, viimeksi harmittelin kun uskoin kaikkia, että ei kannata pieniä ostaa, kun käyvät pieneksi niin pian. No ne 50-52 senttiset meni kyllä muutaman viikon, vaikkei pieni vauva ollutkaan. Ja 56 senttiset muistaakseni parikuiseksi asti. Ja nyt taas ei millään meinaa osata ostaa niin pientä, yhden potkarin ja bodyn oon ostanu 50-52 senttisen ja jo harmittelin et eihän ne mahdu, mut kyllä ne mahtuu kun tarkemmin muistelee :-)
Pikkupilu ja Kuumetta Synnytystapa-arviota ei kai tehdä, jos ei ole mitään erityistä syytä. Mulla on edellisen päätyminen sektioon syynä.
Odessa79 Rauhallista vappua vietetään, mies on kotona neljä päivää, ihanaa, niin jos saisi vähän laiteltua kotia + vaatteita vauvantulokuntoon, sitä pesänrakennusviettiä täälläkin, mutta ei oikein tahdo siihen voimat riittää enää pojan kaitsemisen lisäksi. Tosin jo kuukausi sitten ennustin huumorilla miehelle, että vietän vapun synnärillä, mutta todellakin toivon ettei se toteudu!
Tessa75 Pitkä on synnärimatka teillä! Mutta kivan ajoissa saat tietää leikkauspäivän.
miitu71 Meillä taitaa olla samat viikot nyt, ja mulla oli jo viime viikolla sf kans tuon huimat 33, mutta terkka selitti sillä ettei vauva ole vielä laskeutunut ollenkaan. Ja onpahan tuota omaakin rasvaa välissä..Mutta iso vauva meille jokatapauksessa luultavasti on tulossa, vaikkei kai tuo sf mitta sen kanssa kovin paljon korreloi.
miira Varmaan se kotiutumisvaate pitää katsoa sitten sään mukaan..että onko +10 vai +25 astetta :-) Mutta jokin lakki kai täytyy aina olla.., mullakin oli talvivauva edellinen, et vinkkejä otetaan vastaan täälläkin.
Hups, tuleepa pitkää tekstiä, nyt tarvii lopettaa ja jos menis kerrankin ajoissa nukkumaan, pikku poika kun pitää aamuherätyksestä huolen :-)
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Luulis että nukuttais ja niin kyllä väsyttikin tossa 10 aikaan, mut muuttuko sitten yliväsymykseks?
Oikeesti on toi mun mies ihan ihana (tuskin olisin jaksanu sitä näin pitkään jos ei olis).. hieman saamaton vaan. Ite kun oon sellanen kaikki mulle nyt heti-tyyppi niin meillä ajoittain menee just näistä sitten sukset ristiin. Kyllä joskus huomioi mua jalkahoitolahjakortilla tai uimahallikortilla, hoitaa poikia, mutta se vaan ei oikein osaa olla oma-aloitteinen kotijutuissa. Olis (niin kun joku sano) ihan mukava ettei tarttis aina sanoo/pyytää tekeen vaan huomais ite jos tarttis jotain tehä ja site että kestäis hieman pisempään se auttaminen/huomioiminen kun muutaman tunnin/päivän.
Me nyt kumminkin käytiin tänään (pe) siellä tampereella kun oli pieni lista mitä vielä puuttu hankinnoista ennen vauvan syntymää. Käytiin samalla sit syömässä pihvit ja nam kun oli hyvää...
Uus grillikin tarttu mukaan ja toivotaan että vappuna olis kelit edes grillata.. =) eli siinä meidän suunnitelmat. Miehelläkin on vapaat moneen vuoteen vappuna, yleensä ollu töissä.
Ei musta kyllä oo tonne kaupoille enään käveleen. Supisteli ja ahisti vähän väliä.. kyllä mun puolesta nää viimeset viikot saa mennä ihan tän paikkakunnan kaupoilla vaan. Mut nyt onkin sitten suht. kaikki kasassa vauvaa varten ja " mua" , mutta sitä itkuhälytintä puntaroin vieläkin. oonkohan kumminkin unohtanu jotain?? tarkastakaas lista ja tehkää lisäyksiä tarpeen mukaan.. (ei koske huonekaluja/vaunuja)
eli hankittuna on:
*maidonkerääjä, *imetyskumit, *liivinsuojat (kertak. ja pestävät)*siteitä, *imetysliivit x2, *imetystoppi x2, *imetystyyny, *rintapumppu (matkalla)
*pumpulilappuja, *topseja, *tuttipulloja, *tutit, *pulloharja,
*bebathen-voide, *puhdistuspyyhkeitä,
*vauvan pesuaineet (shampoo ja saippua.. meillä kun lapsilla on ollu peruukit jo päässä syntyessään)
Vauvan kotiintulovaatteet
Ite ajattelin ottaa mukaan bodyn, potkarit/puolipotkarit, myssy, ja sit oon ostanu sen snug-as-a-bug peiton. eli nämä jos ei oo hellettä.
Jos on lämmin niin sitten pärjää varmaan ilman mitään peittoo.
En tiiä vaatetanko lapsen edes oikein kesällä, kun kummatkin pojat on ihan talvivauvoja..
Vauvan perushoitovälineet:
*Vanupuikkoja
*Vauvan pudistuspyyhkeitä (eivät korvaa säännöllisiä pesuja, mutta voivat olla joissain tilanteissa hyödyksi)
*Perusvoidetta (käytetään, mikäli iho tuntuu kuivuvan - ei varmuuden vuoksi)
*Hoitoöljyä (kylpyveteen lorautettavaksi ja vauvahierontaan avuksi)
Esim. sinkkivoidetta pahan vaippaihottuman hoitoon
*Kynsisakset (vauvan kynsiä voi alkaa leikata, kun vauva on 2-viikkoinen)
*Pehmeä hiusharja (harjaamalla voi irrotella mm. karstaa, vaikka vauvalla ei hiuksia aluksi juuri olisikaan)
*Desinfiointiainetta (esim. navan tai ärtyneiden " finnien" hoitoon)
*Digitaalinen kuumemittari
*Parasetamol-peräpuikkoja yli 3 kk ikäiselle (muistathan noudattaa tarkasti pakkauksen tai lääkärin ohjeita)
*Pari pehmeää pyyhettä
*Vaippoja
*Roskis lähelle hoitopistettä
*Kylpyamme, kylpylämpömittari
kävin kopsaamassa tuon tolta huvitutin sivuilta..
eli vieläpä on mullakin muutama asia mikä uupuu.. harja, lääkkeet!
Ja tervetuloa Saliisa!:)
Hei kuulkaas viherpeukalot kertokaas noviisille, että voiskos esim. orvokit jo hankkia ja istuttaa ruukkuihin terassille? Ja mitä muita kukkia olisi jotka uskaltaisin jo hankkia ja istuttaa pieneen ruukkupuutarhaani?
Mulla on ihan hulluksi mennyt tämä sisustus, puunaus, järjestely ja pesärakennus vimma, kun tosiaan nyt alkanut jo tehdä mieli upottaa sormet multaankin.:O Ja vasta tosiaan sunnuntain jälkeen pääsen todella toteuttamaan itseäni ja sitten pääsen vasta noihin vauvan tavaroihinkin ja vaatteisiin kunnolla käsiksi. Sänky ja hoitopöytä saadaan takaisin lainasta vasta kaiketi 6.5 eli niitä en sen aikaisemmin ainakaan laittele valmiiksi. Mutta en kyllä muista esikoiselta tälläistä kauheaa vimmaa laittaa kotia. Ne hormooni, ne hormoonit...
Hurjilta kuulosti tosiaan nuo Huldan ja Odessan supistukset.:/ Ottakaahan nyt vaan ihan levon kannalta ja kerätkää molemmat vielä viikkoja kasaan. Itsellä ne ihan oikeat synnytys supistukset tuntui melkein ja ainoastaan selässä ja reisissä siis siinnä vaiheessa oli synnytys jo ihan kunnolla käynnissä. Synnytys alkoi säännöllisillä kivuttomilla vatsan kovettavilla supistuksilla, mutta muuttuivat sitten todella nopeasti kipeiksi ja selän puolelle.
Pari G:tä pistän tähän teille ajan kuluksi.
1. G:Joko olet pakannut/miettinyt sairaalakassia? Itse en ole vielä ehtinyt etes miettiä kassia tai sen pakkaamista. Olen päättänyt pitää vauvan mahassa ainakin toukokuun loppuun saakka. Toivottavasti tämä päätös on kuultu tuolla mahassakin.;)
2. G: Miten pitkä matka teillä on synnytyssairaalaan? Meillä taitaa mennä sellaiset 40-50min aikaa saikulle. Ja se on alkanut vähän kieltämättä jännittämään, kun mullahan oli se esikoisen synnytyksen avautumisvaihe ihan hurja. Eli 1.5cm-10cm ja aikaa kului reilut 45min.:/
Ja silloin esikoisen synnyttyä lääkäri ja kätilö sanoi, että seuraavan kohdalla heti, kun säännölliset supistukset alkaa tai lapsivedet menee niin viipymättä ja aikailematta tultava sairaalaan.. Näinköhän sitä vielä ambulanssilla mennään tukka putkella synnyttämään..No jospas ja toivottavasti ei. Voisin ottaa tällä kertaa huomattavasti pidemmän avautumisvaiheen, kun tuo nopea avautuminen/synnytys on NIIIIN törkeän kipeää touhua, että oksat pois. Pitää varmaan jo autossa matkalla kohti saikkua tilata puhelimitse Epiduraali.;D
Jaahas nyt loppui höpinät ja jatkuu pakkaus puuhat. Moi!
Tuuli@33+6