Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1379)

Vierailija
1321/1379 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun moni on vähentänyt leivän syömistä, mitä syötte sen tilalla? Maitotuotteitakasn ei pitäisi syödä isoja määriä, kun munuaiset kärsii, syöttekö jotain soijamössöjä sitten?

Vai pelkkää kasvis-oliiviöljy-mössöjä? Oikeasti haluan leivän sijaan jotain muuta ruokaa, mutta en ole oikein hyvää ratkaisua keksinyt.

Eihän leipä ole sinällään ihmiselle mitenkään välttämätöntä. Jäin siis mettimään miksi leipä pitäisi korvata jollain, sehän on vain hiilihydraatteja ja kuitua. Jos kuidun vuoksi, niin vaikka täysjyväsvljalla. Sitä voi vaikka keittää lisukkeeksi aterialle tai laittaa itse ruoan sekaan (vähän riipuen siitä mitä laittaa). 

No jos vaikka ennen söin aamupalalla ja iltapalalla ja välipalalla 2 ruisleipäsiivua ja haluan jatkossakin syödä aamupalan, iltapalan ja välipalan, niin jos haluan vähentää leivän syöntiä, niin jotainhan minun kuitenkin pitää syödä. Mitä muut syövät? En jatkuvasti mitään kananmuniakaan jaksa syödä.

Miksi haluat pitää insuliinit tapissa laiduntamalla? Älä syö on oikea vastaus.

Eli pitääkö syödä vain kaksi kertaa päivässä eli lounas  ja päivällinen?

Vierailija
1322/1379 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun moni on vähentänyt leivän syömistä, mitä syötte sen tilalla? Maitotuotteitakasn ei pitäisi syödä isoja määriä, kun munuaiset kärsii, syöttekö jotain soijamössöjä sitten?

Vai pelkkää kasvis-oliiviöljy-mössöjä? Oikeasti haluan leivän sijaan jotain muuta ruokaa, mutta en ole oikein hyvää ratkaisua keksinyt.

Eihän leipä ole sinällään ihmiselle mitenkään välttämätöntä. Jäin siis mettimään miksi leipä pitäisi korvata jollain, sehän on vain hiilihydraatteja ja kuitua. Jos kuidun vuoksi, niin vaikka täysjyväsvljalla. Sitä voi vaikka keittää lisukkeeksi aterialle tai laittaa itse ruoan sekaan (vähän riipuen siitä mitä laittaa). 

No jos vaikka ennen söin aamupalalla ja iltapalalla ja välipalalla 2 ruisleipäsiivua ja haluan jatkossakin syödä aamupalan, iltapalan ja välipalan, niin jos haluan vähentää leivän syöntiä, niin jotainhan minun kuitenkin pitää syödä. Mitä muut syövät? En jatkuvasti mitään kananmuniakaan jaksa syödä.

Varmaan ei tarvitse tehdä kohta muutakaan. Henkihän siinä menee jos syömisen kokonaan lopettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeäksi olen havainnut: 

-hiilihydraattien vähentämisen ( sokeri, vehnäjauhot, valkoinen riisi, nämä etenkin)

-välipalojen vähentäminen ( selkeä ruokailurytmi 4-5 tunnin välein)

- liikuntaa joka päivä niin usein kuin mahdollista

- sokerimittaukset aterian jälkeen 1.5 tunnin kuluttua

- jos sokeri tippuu, ei heti tarvitse etsiä syömistä, jos ei tipu nyt ihan mahdottoman alas , kun insuliini ei olenkäytössä

Vierailija
1324/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-hiilihydraattien vähentämisen ( sokeri, vehnäjauhot, valkoinen riisi, nämä etenkin)

- jos sokeri tippuu, ei heti tarvitse etsiä syömistä, jos ei tipu nyt ihan mahdottoman alas , kun insuliini ei olenkäytössä

Tuo vaatisi kyllä aika nipotusta, jatkuvaa ruokailun kyttäystä.

Vierailija
1325/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyttäyksestä dm2: n hoidossa onkin kyse. Ei onnistu, jos antaa itselleen luvan elää niin kuin diabetesta ei olisikaan. On pakko vähentää nopeita hiilihydraatteja ja laihduttaa ylipaino pois.

Vierailija
1326/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 grammaa hiilihydraatteja kuulostaa aika vähältä: 1 peruna, 1 hedelmä, 2 porkkanaa, 2 leipäviipaletta, 1 lasi maitoa, 2dl maustamatonta jogurttia, ihan pieni keko pastaa, mikroskooppinen puuroannos päivässä.

No, ehkä toteutettavissa, mutta armotonta laskemista ja säätämistä vaatinee.

Pasta ja puuro nyt ensimmäisenä kannattaa jättää pois niin jää varaa syödä marjoja ja vihanneksia vapaammin.

Vierailija
1327/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristö ei ainakaan terveempää tuokavaluota tue: joka paikassa sokeri-mättöherkut yrittää houkutella. Pitää vaan kulkea paistopisteiden ohi ja täyttää ostoskärryt kasviksilla. Ehkä tämä muuttuu helpommaksi, kun jatkaa yrittämistä.

Vierailija
1328/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin mukaan rypsiöljy pitäisi vaihtaa oliiviöljyyn, miksi?

Vierailija
1329/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kokeilla. Aamupalalla kahden leipäsiivut sijaan vain yksi.

Vierailija
1330/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin mukaan rypsiöljy pitäisi vaihtaa oliiviöljyyn, miksi?

Joillekin siitäkin on muodostunut uskonto, markkinoinnin uhreja.

Vierailija
1331/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympäristö ei ainakaan terveempää tuokavaluota tue: joka paikassa sokeri-mättöherkut yrittää houkutella. Pitää vaan kulkea paistopisteiden ohi ja täyttää ostoskärryt kasviksilla. Ehkä tämä muuttuu helpommaksi, kun jatkaa yrittämistä.

Niinpä! Toivottavasti se muuttuu vielä... :D Herkkujen korvaaminen terveellisemmillä vaihtoehdoilla + säännöllinen ruokailu (ja elämä yleensä) varmaan tukevat tätä. Ja jos jo 5-10%:n painonpudotus voi parantaa insuliiniherkkyyttä, niin sitä kannattaa kyllä tavoitella. Tässäkin on annettu hyviä vinkkejä: https://ravintoguru.fi/blogi/diabetes-ruokavalio

Vierailija
1332/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs teet, kun olen niin paksukalloinen, että ei mene jakeluun DM-ruokavalio muutoin kuin yrityksen ja lukuisten erehdysten kautta. Jatkan yrityksiä.

Vierailija
1333/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäs teet, kun olen niin paksukalloinen, että ei mene jakeluun DM-ruokavalio muutoin kuin yrityksen ja lukuisten erehdysten kautta. Jatkan yrityksiä.

Tän ketjun perusteella vaikutat kyllä jollain tavalla yksinkertaiselta.

Vierailija
1334/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala: kinkkumunakasta, lasi maitoa, 1 ruispala

Ennen liikuntaa: puolikas banaani

Lounas:  kinkkumunakkaan jämät, vettä, salaattia, tomaattia, valmissalaattikastiketta rypsiöljyineen, jälkkäriksi 5 kuivattua aprikoosia ( piti ottaa vain 1, mutta otin vähän ylimääräisiä, hupsis)

Iltapala: turkkilaista jogurttia ja Isskyrriä, muutama pähkinä, suolalihaa, vettä.

käykö diabeetikon ruokavalioksi? 

Aika vähäiseltä kuulostaa.

Vierailija
1335/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Leipä on niin vakiintunut osa arkea. Itse yritän vähentää niin että jos aiemmin olen syönyt aamupalalla sekä puuroa että leipää niin nyt syön pienen annoksen puuroa ja vaikka rahkaa. Välipalaksi syön jugurttia, pähkinöitä ja leseitä. Iltapalalla pala leipää ja jugurttia. Pääaterioiden ohessa en syö leipää. Ja sen leivän mitä syön pitää olla runsaskuituista, mihinkään höttöön ei kannata vähäisiä leipäpalojaan tuhlata.

Vierailija
1336/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että toisaalta kehottaan syömään 3-4 tunnin välein...

Vierailija
1337/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä nälässä voi olla. 
Mutta en ainakaan silloin syö, jos sokerit on ennen ateriaa yli 7. Muuten on sokeri jatkuvasti korkea. Vähintään 4 tunnin väli aterioiden välille.  3 tunnin väli on vähän lyhyt, sokerit pomppii silloin jatkuvasti ylös alas.

Vierailija
1338/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole mitään nipotusta, ihan normaalia elämää, myös niille joilla ei ole diabetesta.

Vissii monille elämä= jatkuvaa syömistä.

Vierailija
1339/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Leipä on niin vakiintunut osa arkea. Itse yritän vähentää niin että jos aiemmin olen syönyt aamupalalla sekä puuroa että leipää niin nyt syön pienen annoksen puuroa ja vaikka rahkaa. Välipalaksi syön jugurttia, pähkinöitä ja leseitä. Iltapalalla pala leipää ja jugurttia. Pääaterioiden ohessa en syö leipää. Ja sen leivän mitä syön pitää olla runsaskuituista, mihinkään höttöön ei kannata vähäisiä leipäpalojaan tuhlata.

Olen ennen eväsleivillä kulkenut töissä, eli paljon on mennyt, nyt pari vuotta vähensin leivän syöntiä tietoisest ja viime aikoina oli leipää ainoastaan aamupalalla ja sekin pakastimen kautta kun se hidastaa sokeripiikkiä, no nyt sain pakastimen syötyä leivistä tyhjäksi ja olikin pakkopullaa saada ne syötyä, oluen juonnin olen lähes tyysti lopettanut ja meininki on että ei enään tölkkiäkään, eroon viljasta aikomus katsotaan mihinkä johtaa mutta tuo entisenä leivän suurkuluttajana ihmetyttää kun sen syömiseen tuli stoppi eikä mieli tee, eikä oluttakaan tai no katsotaan kesäkuumalla:)

Vierailija
1340/1379 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että toisaalta kehottaan syömään 3-4 tunnin välein...

Kyllä siinä insuliini laukkaa ylösalas eikä ehdi laskea kun uutta kuormaa ladataan sisään, loppupäivästä se onkin jo sitten tapissa no otetaan vielä pieni iltapala että saa unen päästä kiinni ja aamulla jatkuu sama vuoristorata, tuollaista ateriaväliä en edes rakennusurallani noudattanut ja hyvin jaksoi, talvella hiljaisempaan aikaan lihoin ja kesällä laihduin takasin, nyt kun jäin eläkkeelle niin vaan lihoin mutta nyt syön vain kaksi kertaa päivässä ja noudatan VHH:ta, 15 kiloa tippunut parin vuoden aikana ja jaksaa kyllä kuntoilla pari tuntia päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan