Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1379)

Vierailija
1301/1379 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku hiljaa olen oppinut vähentämään leivän syömistä. Näkkäriä menee pari palaa päivässä, ruisleipää  0-2 palaa. Ei ole enää vaikeaa, kunhan ymmärsin, että sokerit nousee. Etenkin kaikki vaalea leipä on pahasta. Ennestäänkin perunan, pastan ja riisin annoskoot on olleet kohtuulliset, enintään 1 peruna aterialla, valkoista riisiä tuskin koskaan.

Vierailija
1302/1379 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö pääsiäisenä overiksi?

Rahkapiirakkaa meni muutama pala, suklaata muutama pala, mämmiä en syönyt yhtään, jätskiä vähän, muutama karjalanpiirakka.

Persikkarahkaan laitoin makeutusainetta, kaksi pullaa söin. Nämä kaikki jaettuna usean päivän ajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/1379 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menikö pääsiäisenä overiksi?

Rahkapiirakkaa meni muutama pala, suklaata muutama pala, mämmiä en syönyt yhtään, jätskiä vähän, muutama karjalanpiirakka.

Persikkarahkaan laitoin makeutusainetta, kaksi pullaa söin. Nämä kaikki jaettuna usean päivän ajalle.

Aika överiltä kyllä tuo näyttää! Missä itsekuri?

Vierailija
1304/1379 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita jnkinlainen muunneltu ruokakeilu, jossa keskityt syömään tasaisesti päivän mittaan ja alat jättämään otaksumiasi pahimpia ruoka-aineita pois ruokavaliosta vaikka 3 viikoksi  ja katsot sitten mitä tapahtuu. Lisäksi mene lenkille syömisen jälkeen. 

Minulla venhäjauho on ehdottomasti pahin, en ole kokeillut täysjyvävehnää vielä. Vesimeloni ei aiheuta minkäänlaisia piikkejä verensokereihin, eikä banaani. Ruisleipää syön. Harmillisesti kaupoista on vain vaikea löytää 100% ruisleipää. Suurimpaan osaan on tungettu mukaan vehnää. Teen ruisleivät sitten itse. 

Karkkiakn syön, syön vain ne atrioiden yhteydessä, en ns. tyhjään mahaan ja olen etsiyt/löytänyt sellaisia karkkeja, joiden maku jää suuhun pitkäksi aikaa. Näin ei tule syötyä karkkia liikaa, kun maku säilyy suussa kuitenkin. En ole tosin koskaan ollut mikään sokerihiiri, joten aika maltillisestisyön karkkia. Tänään kävin ostamassa kuukauden ruokatarvikkeet ja lähti mukaan 100 g pussi jotain alennuspääsiäiskarkkeja. 

Vierailija
1305/1379 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ruokavaliomuutoksen tekemisestä (ja samanaikaisesta toteutuksesta ja siinä pysymisessä) meni varmaan 2 kuukautta ennenkuin alkoi näky sokeritasojen lasku. Oli aika turhauttavaa, kun jotenkin kuitenkin ajatteli, että pitäisihän sen nopeammin näkyä. 

Vähän ihmetytti miten sokert niin hitaasti alkoi laskea, mutta sitten kun alkoivat, niin  on ollut tasaista laskua koko ajan eikä ole tullut pysyviä muutoksia ylöspäin, vaikka olisin jonain päivänä syönyt ns. huonosti (näkyy korkeintaan seuraavana aamuna 0,7 nousulla ja sitten kun palaan taas  uuteen rytmiin, niin nousua seuraavana aamua on sokerit palanneet taas laskutasolle). Nyt olen jo päässyt 7,4 sokereihin aamuisin, lähdin jostain 9,5.  Oma lääkärini on näyttänyt vihreää valoa tälle kokeilulleni. En käytä lääkkeitä apuna vaikka db 2 todettu,ei ole todettu minkäänlaisia muita muutoksia elimistössä kuin kohonneet sokerit. Ainoa muutos oli omassa elämässä mikropaasto ja omassa arjessa pahimpien hiilarilähteiden jättäminen pois (+ sen selvittäminen mikä minulla nostaa eniten sokereita)

En halua, että kukaan alkaa noudattaa tuota minun reseptiäni, ainakaan ennen kuin konsultoi omia hoitajiaan/lääkäriään.  

Vierailija
1306/1379 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on sairaus, joten ylipainoinen ei ole terve.

Aiaiai ja voivoivoi kun olen sairas! Painoindeksini on 26, eli ylipainoa. 

Vierailija
1307/1379 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupaastot nousseet pikkuhiljaa tasosta 5,8 tasoon 6,5. Tarttis tehdä jotain. Liikuntaa voi aina lisätä ja loputkin herkut karsia. Kuivatut aprikoosit ovat nykyään heikkouteni, niitä ei vissiin saisi syödä yhtään?

Vierailija
1308/1379 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupaastot nousseet pikkuhiljaa tasosta 5,8 tasoon 6,5. Tarttis tehdä jotain. Liikuntaa voi aina lisätä ja loputkin herkut karsia. Kuivatut aprikoosit ovat nykyään heikkouteni, niitä ei vissiin saisi syödä yhtään?

oman ymmärrykseni ja kokemukseni mukaan napostelujakin voi pitää vaikka joka päivä, mutta on viisainta napostelut napostella ruoan yhteydessä ja vaikka sen jälkeen mennä lenkille. Siitä seuraa tasaisempi verensokeri. Ja toki napostelut kohtuudella. 

Vierailija
1309/1379 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ruokavaliomuutoksen tekemisestä (ja samanaikaisesta toteutuksesta ja siinä pysymisessä) meni varmaan 2 kuukautta ennenkuin alkoi näky sokeritasojen lasku. Oli aika turhauttavaa, kun jotenkin kuitenkin ajatteli, että pitäisihän sen nopeammin näkyä. 

Vähän ihmetytti miten sokert niin hitaasti alkoi laskea, mutta sitten kun alkoivat, niin  on ollut tasaista laskua koko ajan eikä ole tullut pysyviä muutoksia ylöspäin, vaikka olisin jonain päivänä syönyt ns. huonosti (näkyy korkeintaan seuraavana aamuna 0,7 nousulla ja sitten kun palaan taas  uuteen rytmiin, niin nousua seuraavana aamua on sokerit palanneet taas laskutasolle). Nyt olen jo päässyt 7,4 sokereihin aamuisin, lähdin jostain 9,5.  Oma lääkärini on näyttänyt vihreää valoa tälle kokeilulleni. En käytä lääkkeitä apuna vaikka db 2 todettu,ei ole todettu minkäänlaisia muita muutoksia elimistössä kuin kohonneet sokerit. Ainoa muutos oli omassa elämässä mikropaasto ja omassa arjessa pahimpien hiilarilähteiden jättäminen pois (+ sen selvittäminen mikä minulla nostaa eniten sokereita)

En halua, että kukaan alkaa noudattaa tuota minun reseptiäni, ainakaan ennen kuin konsultoi omia hoitajiaan/lääkäriään.  

Tuohan on tosi hyvä muutos. Onko syynä siis pelkkä ruokavalio vai oletko myös laihtunut? Ja mitä tarkoitat mikropaastolla?

Vierailija
1310/1379 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni ehdottaa runsasrasvaista+ lihaista karppausruokavaliota. Vaan entäs jos vatsa ei kestä runsasta eläinrasvaa? Miten sitten tuon vähähiilari-ruokavalion koostaisi?

Jos eläinrasvaa ei halua tai pysty syömään, ei se ole mitenkään pakollista. Välimeren dieetissä syödään oliiviöljyä aika reippasti. Sillä voi täyttää hiilareiden vähentämisestä mahdollisesti syntyvän kalorivajeen. Minulle riittää se, että syön kaiken ruuan normaalirasvaisena, en juurikaan käytä lisärasvaa muuta kuin pannulla ruokaa paistaessani, puolet voita ja puolet oliiviöljyä. Minulla tämä toimii hyvin ja nälkä pysyy poissa 16 tunnin pätkäpaaston ajan.

Vierailija
1311/1379 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on tosi hyvä muutos. Onko syynä siis pelkkä ruokavalio vai oletko myös laihtunut? Ja mitä tarkoitat mikropaastolla?

Miten pitkään lääkäri suosittelee tuollaista jos aamusokeritkin edelleen yli 7?  Minulla ei koskaan ole ollut kuin päälle 7.  Otin kyllä lääkityksen heti.

Apellani oli db jota ei huomattu rutiinikokeissa vaikka lienee jonkin verran lääkärissä käynyt. Kun se todettiin oli näkö jo heikentynyt  ja pahat silmänpohjan rappeumat. Sai terveyskeskuksesta lainaksi suurennuslaitteen jotta pystyi lukemaan postit ja laskut ja allekirjottamaan pankkisiirrot.

Vierailija
1312/1379 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensähän ruokavaliomuutos myös laihduttaa, myös minua, eli olen myös laihtunut. Samaan aikaan lisäsin liikuntaa, mutta se ei suoranaisesti liittynyt db:hen, vaan olin muista syistä estynyt liikkumasta viimeisten 1,5 vuoden aikana minulle normaalilla tavalla. Mikropaastolla tarkoitin paastoa, jossa ei syödä mitään klo 19 jälkeen, vettä sa ajuoda ja muita juomia, mutta niissä ei saa olla yhtään kaloria (joillakin se on klo 18 jälkeen). Omalla kohdalla elimistöni selvästi "pitää" tuosta mikropaastosta, suolistokin rauhoittunut ja alkaut toimia säännöllisemmin.  Itsellä ei ole ollut sillä lailla ongelmia syömisen suhteen, että olisin tyypiltäni ahmija tai että en kestäisi illalla tunnettua nälkää, joten minulle tuo mikropaasto sopii todella hyvin ja samalla se on parantant unen laatua. 

Joo, muutos on lääkärinikin mielestä hyvä ja hän on hyvillään siitä ja on sanonut, että hänestä voin jatkaa tätä eikä vielä tarvitse harkita lääkityksen aloittamista. Katsotaan sitten, jos en pääse näillä muutoksilla sille terveelle rajalle. Vielä näyttää hyvältä. Katsotaan miten käy. 

Vierailija
1313/1379 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkään lääkäri suosittelee tuollaista jos aamusokeritkin edelleen yli 7?  Minulla ei koskaan ole ollut kuin päälle 7.  Otin kyllä lääkityksen heti.

Apellani oli db jota ei huomattu rutiinikokeissa vaikka lienee jonkin verran lääkärissä käynyt. Kun se todettiin oli näkö jo heikentynyt  ja pahat silmänpohjan rappeumat. Sai terveyskeskuksesta lainaksi suurennuslaitteen jotta pystyi lukemaan postit ja laskut ja allekirjottamaan pankkisiirrot.

no minulla sitä suositellaan niin kauan kun arvot laskee. On kuulemma vielä oikein hyvät mahdollisuudet parantua tästä kokonaan. 

Lääkärini on huomioinut kokonaistilanteeni kaikkine rajoitteineen ja myös tietenkin puhuttiin siitä, että harva aikuinen jaksaa pitää uusista elämänrytmeistään (ja ateriointimuutoksista) kiinni.  

Olen hyvilläni, etä oma lääkärini osasi ajatella tätä asiaa yksilöllsiesti kohdallani, jos olisi vain lätkäissyt reseptin ja sanonut, että ala syömään näitä ja tee ruokavaliomuutos, niin itsnei tuntien en olisi ruokavaliomuutosta viitsinyt tehdä, kun lääkitys olisi ajanut saman asian.  En halua olla riippuvainen jostain lääkkeestä (tämä ihan oma mielipiteeni ja koskee vain minua ja on syntynyt vain omaan elämääni liittyen, jokainen tekee itselleen parhaat ratkaisut itse, ainakin toivon mukaan), jos koko taudin saa pois pelkästään skarppaamalla ja jättämällä pois sopimattomat tuotteet pysyvästi. 

Vierailija
1314/1379 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pysyy vaikka kolme vuotta aamusokerit yli seiskassa, silloin pitkä sokerikin jo aika huikea aiot riskeerata ja antaa elimistön taistella ja vaurioitua?

Vierailija
1315/1379 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lääkäri tietenkään ketään voi pakottaa ottamaan lääkkeitä, ei ees syöpähoitoja. Täysi-ikäistä ihmistä. 

Vierailija
1316/1379 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun moni on vähentänyt leivän syömistä, mitä syötte sen tilalla? Maitotuotteitakasn ei pitäisi syödä isoja määriä, kun munuaiset kärsii, syöttekö jotain soijamössöjä sitten?

Vai pelkkää kasvis-oliiviöljy-mössöjä? Oikeasti haluan leivän sijaan jotain muuta ruokaa, mutta en ole oikein hyvää ratkaisua keksinyt.

Vierailija
1317/1379 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun moni on vähentänyt leivän syömistä, mitä syötte sen tilalla? Maitotuotteitakasn ei pitäisi syödä isoja määriä, kun munuaiset kärsii, syöttekö jotain soijamössöjä sitten?

Vai pelkkää kasvis-oliiviöljy-mössöjä? Oikeasti haluan leivän sijaan jotain muuta ruokaa, mutta en ole oikein hyvää ratkaisua keksinyt.

Eihän leipä ole sinällään ihmiselle mitenkään välttämätöntä. Jäin siis mettimään miksi leipä pitäisi korvata jollain, sehän on vain hiilihydraatteja ja kuitua. Jos kuidun vuoksi, niin vaikka täysjyväsvljalla. Sitä voi vaikka keittää lisukkeeksi aterialle tai laittaa itse ruoan sekaan (vähän riipuen siitä mitä laittaa). 

Vierailija
1318/1379 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: kinkkumunakasta, lasi maitoa, 1 ruispala

Ennen liikuntaa: puolikas banaani

Lounas:  kinkkumunakkaan jämät, vettä, salaattia, tomaattia, valmissalaattikastiketta rypsiöljyineen, jälkkäriksi 5 kuivattua aprikoosia ( piti ottaa vain 1, mutta otin vähän ylimääräisiä, hupsis)

Iltapala: turkkilaista jogurttia ja Isskyrriä, muutama pähkinä, suolalihaa, vettä.

käykö diabeetikon ruokavalioksi? 

Vierailija
1319/1379 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän leipä ole sinällään ihmiselle mitenkään välttämätöntä. Jäin siis mettimään miksi leipä pitäisi korvata jollain, sehän on vain hiilihydraatteja ja kuitua. Jos kuidun vuoksi, niin vaikka täysjyväsvljalla. Sitä voi vaikka keittää lisukkeeksi aterialle tai laittaa itse ruoan sekaan (vähän riipuen siitä mitä laittaa). 

No jos vaikka ennen söin aamupalalla ja iltapalalla ja välipalalla 2 ruisleipäsiivua ja haluan jatkossakin syödä aamupalan, iltapalan ja välipalan, niin jos haluan vähentää leivän syöntiä, niin jotainhan minun kuitenkin pitää syödä. Mitä muut syövät? En jatkuvasti mitään kananmuniakaan jaksa syödä.

Vierailija
1320/1379 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vaikka ennen söin aamupalalla ja iltapalalla ja välipalalla 2 ruisleipäsiivua ja haluan jatkossakin syödä aamupalan, iltapalan ja välipalan, niin jos haluan vähentää leivän syöntiä, niin jotainhan minun kuitenkin pitää syödä. Mitä muut syövät? En jatkuvasti mitään kananmuniakaan jaksa syödä.

Miksi haluat pitää insuliinit tapissa laiduntamalla? Älä syö on oikea vastaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan