Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1261)
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen tyhmä. Kotiin ei saa ostan yhtään mitään sellaista ruokaa, joka on minulle myrkyllistä. Mitäs ostan?
Olet todella tyhmä ja lukutaidotonkin. Netti on täynnä ohjeita, mitä saat syödä.
Laitetaan tähän esimerkkejä hyvistä aamiaisista, päivällisistä ja illallisista kakkosdiabeetikoille.
Mulla ei ole kyseistä sairautta mutta olen auttanut d2-ystävääni muuttamaan ruokailutottumuksiaan.
Esim. 1 aamiainen (sopii myös illalliseksi):
- hirssipuuro joka on keitetty veteen, ripaus suolaa, puuroon mantelimaitoa loraus, päälle 1/2 dl vadelmia ja muutama saksanpähkinä, ripaus kanelia; oheen mahdollisesti 2 dl kreikkalaista jogurttia johon pari tippaa vaniljaesanssia
Jugurttia johon voi lisätä kauraleseitä, mantelirouhetta, saksanpähkinöitä ja vaikka kurpitsansiemeniä. Lisäksi keitetty kananmuna.
Kasviksia niin, että korvista tursuaa.
Leipää vähemmän, kaikki herkut pois. Aika kurjaa kyllä on.
Ylipaino pois, vaikka miten olisi kurjaa.
Ei laihduttaminen poista 2 tyypin diabetestä kuin tosi harvalla ihmisellä. Jos on sattunut saamaan perinnöllisen 2 tyypin niin siitä et eroon pääse vaikka mitä tekisit.
Vierailija kirjoitti:
Leipää vähemmän, kaikki herkut pois. Aika kurjaa kyllä on.
Ei tarvitse kaikkea karsia. Steviaa voi käyttää leivonnassa sokerin tilalla ja leipää voi leipoa itse ja leipää leipoessa taikinaan ei tarvita sokeria tai muutakaan makeutusainetta.
Vierailija kirjoitti:
Laihduta diabetes pois.
Jos on reilusti ylipainoinen eikä sukurasitetta eli ei ole kyse perinnöllisestä niin sitten voi auttaa laihduttaminen ei muuten. Perinnöllinen voi tulla myös normaalipainoiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten korvataan vehnäjauho mantelijauholla? Ja käytättekö sokerin sijaan jotain makeutusainetta, kun leivotte vähähiilihydraattisia leivonnaisia?
ootteko kokeilleet tehdä herkkuja niin, että osa vehnäjauhoista korvattaisiin mantelijauholla? Eikös sekin olisi parempi, kuin käyttää vain vehnäjauhoja? Kun herkkuja kuitenkin joskus pitää saada
Korvaa se herkkujen sokeri stevialla.
Vierailija kirjoitti:
Ei laihduttaminen poista 2 tyypin diabetestä kuin tosi harvalla ihmisellä. Jos on sattunut saamaan perinnöllisen 2 tyypin niin siitä et eroon pääse vaikka mitä tekisit.
Tuo ei pidä paikkaansa. Suomalaisen Sami Inkisen perustamalla tutkimus-ja hoitoklinikalla Jenkeillä on tehty hyvää työtä 2-diabeteksen prantamisesta vhh:lla. Perimää se ei paranna, mutta jos tauti on alkuvaiheessa, eikä elimistö ole vielä kokenut isoja kudosvaurioita, normaalisokeriarvoihin on mahdollista palata.
Tässä muutamia linkkejä, lisää löytyy haulla reverse diabetes.
https://www.virtahealth.com/reversediabetes
Brittien sivut: https://www.diabetes.org.uk/about-diabetes/type-2-diabetes/prediabetes/…
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen ei poista yleensä tyypin 2 diabetesta, mutta sokeritasapaino kyllä yleensä paranee, kun laihduttamisen vuoksi rasvamaksa pienenee ja maksan sokerituotanto pienenee.
Jos oikein tekee mieli makeaa, niin sokeritonta limsa menettelee paremman puutteessa.
Suuri osa tyypin. 2 diabeetikoista on ylipainoisia, kyllä laihduttaminen heillä kannattaa! Jos diabetes on ollut jo monta vuotta, ei se parane, mutta sokerit kyllä laskee.
Ruokailu on melkein kaikilla pielessä, tästä kiittäminen kauppojen liian runsasta herkkujen tarjontaa. Aikamoinen itsekuri pitää olla, jos koskaan ei sorru.
Kotona voi meillä olla herkkuja, eikä niitä tee mieli, mutta kun joku asia menee elämässä pieleen, silloin muistuu herkutkin mieleen ja olen jo kaivamassa niitä komerosta. Ihan sairasta puuhaa.
Hyvä aamupala: jogurtti, marjat ja mantelijauho.
Olen yrittänyt vähentää enimpiä hiilihydraatteja nyt useamman viikon. Täytyy sanoa, että painonhallinta on nyt helpompaa, paino vähän jopa laskee. Aiemmin olen saanut paljon ylimääräisiä kaloreita nimenomaan hiilareista. Ei proteiinia ja rasvaa tule samalla tavalla ahmittua (kuin esimerkiksi makeita herkkuja).
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, minkähänlaiset minun sokeriarvoni ovat. Mitään mittareita täällä Helsingissä ei saa, ja ruokailun jälkeen ei ole mitään mahdollisuuksia kotijumppiin, olen päivät töissä. Pitkäsokeri, mikä mitataan kerran vuodessa, on pysynyt lääkkeillä normaalien rajoissa.
ÄLÄ KIRJOITA POTASKAA, diabeteskauppa ,malminkatu 24 b on kaikenhintaisia ja edullisia mittareit ja liuskoja . Muuallakin on.