Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1215)
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaan opi, en sitten millään tätä diabeetikon ruokavaliota! Välillä muutamaksi päiväksi, mutta sitten taas syön ihan miten sattuu. On yllättävän vaikeaa pitää yllä ateriarytmiä, helposti tulee puputettua leipä-välipaloja, ja sitten hiilareita tulee ihan liikaa.
Mulla sama. Saan itseni kuriin joksikin aikaa, sitten houkuttaa jo suklaa ja kokis. Välipaloja en syö, ateriat syön noin 5 h välein, jonka yhteydessä sitten herkuttelen, jos herkuttelen. Leipää otan 2 palaa aamulla ja 2 palaa illalla. En muulloin.
Yritä jättää välipalat pois kokonaan ja keksi leivän tilalle muuta. Tai ainakin vähennä leipien määrää per päivä.
Aika hyvä päivä: hiilihydraatteja 133 g, energiaa 1860 kcal
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaan opi, en sitten millään tätä diabeetikon ruokavaliota! Välillä muutamaksi päiväksi, mutta sitten taas syön ihan miten sattuu. On yllättävän vaikeaa pitää yllä ateriarytmiä, helposti tulee puputettua leipä-välipaloja, ja sitten hiilareita tulee ihan liikaa.
Mulla sama. Saan itseni kuriin joksikin aikaa, sitten houkuttaa jo suklaa ja kokis. Välipaloja en syö, ateriat syön noin 5 h välein, jonka yhteydessä sitten herkuttelen, jos herkuttelen. Leipää otan 2 palaa aamulla ja 2 palaa illalla. En muulloin.
Yritä jättää välipalat pois kokonaan ja keksi leivän tilalle muuta. Tai ainakin vähennä leipien määrää per päivä.
Suklaata on joulun jäljiltä edelleen komerossa, tänään ei yhtään suklaata, useina päivinä kyllä vähintään se yksi konvehti, tai kolmeMutta olen tyytyväinen, jos ei tuosta lisäänny. Sokerilimsoja en juo, pepsimax on ihan hyvää, vaikka myrkkyjä kai siinäkin on, vaikka onkin sokeritonta.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan mikään hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aterian jälkeiset arvot aika hyvät ainakin nyt kun olen yrittänyt karsia enimpiä hiilareita ja liikuskellut aterioiden jälkeen.
Mutta paastoarvo aamulla on turhan korkea, yli 7. Voiko sille tehdä mitään? Metformiini on käytössä. Olisiko joku muu lääke tarpeen? Tai olisiko hyötyä jos saisi vähän painoa alas? En ole ylipainoinen mutta kyllähän tuossa vatsan seudulla on ylimääräistä.
Jos aamusokerit on yli 7, tarvitset kyllä lisää sokerilääkettä, jos kerran sitä vatsamakkaraa et ole onnistunut hävittämään. SGLT-2-estäjät oikeastaan kuuluu kaikille tyypin 2 diabeetikoille, jos ei vasta-aiheita ole, ne suojaavat munuaisia ja parantavat siten ennustetta.
Tarkoittaako tämä Jardiance-lääkettä?
Ehkä yritän vielä painonpudotusta, vaikka pari kiloa, ja katson vaikuttaako se paastoarvoihin. Jos sittenkin vielä yli seitsemän arvoja niin kysyn tuota lisälääkettä.
Kyllä, ja on niitä muitakin Sglt2-estäjiä. Ihan erinomainen lääke tuo.
Miten korvataan vehnäjauho mantelijauholla? Ja käytättekö sokerin sijaan jotain makeutusainetta, kun leivotte vähähiilihydraattisia leivonnaisia?
Vierailija kirjoitti:
Miten korvataan vehnäjauho mantelijauholla? Ja käytättekö sokerin sijaan jotain makeutusainetta, kun leivotte vähähiilihydraattisia leivonnaisia?
ootteko kokeilleet tehdä herkkuja niin, että osa vehnäjauhoista korvattaisiin mantelijauholla? Eikös sekin olisi parempi, kuin käyttää vain vehnäjauhoja? Kun herkkuja kuitenkin joskus pitää saada
Vierailija kirjoitti:
Onko tarkoituksesi siis laihtua myös sen lisäksi, että vähennän hiilihydraatteja? Jos olet iso mies, niin kyllä tuolla energiamäärällä laihtuu. Jos olet vanha pikkuruinen nainen, niin todennäköisesti lihot.
Miten meni tänään niin kuin omasta mielestä? Minulla kyllä liikuntaa tuli 10000 kävelyaskelta, mutta ateriat tuli korvattua välipaloilla. Pöh.
No ei mennyt kyllä ihan putkeen. Se oli välipalanapostelun ja aterioiden skippaamisen syynä. Kaloreita 2400kcal ja hiilareita 220.
Ei mennyt minullakaan. Tuli iltasyömistä, joten suunnittelemani 12 tunnin paasto jää kyllä toteutumatta.
Huomenna on uusi päivä. Yritän silloin taas opetella tätä jatkuvaa kieltäytymistä.
Samaa mietin minäkin. Mulle tulee ihan vaivatta ja luonnostaan 12 h paasto ja sokerit on aamulla 12 h paaston jälkeen noin 5,9-6,4, kun pitäisi olla siis alle 6,0. Eli keho syöttää sitä sokeria soluista ja maksasta verenkiertoon paastossakin.
Mietin siis, että onko siitä hyötyä vai haittaa? Kun nimittäin innoistuin paastoilemaan enemmänkin, niin verikokeissa huomattiin, että kilpirauhanen meni vielä pahemmin vajaatoiminnalle. Toki mulla on todettu paha raudanpuute ja siihen liittyvä kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta paastoillessa vajaatoiminta vain paheni. Mulla on tässä sopassa siis vielä rauta-arvojenkin nostoprojekti. On myös verenpaine koholla ja siihen sain lääkityksen. Olen huomannut että verenpaine ja berberiini yhdistelmä aiheuttaa iltaa kohden huonon olon, tuleekohan tuosta yhdistelmästä? Berberiini laski hyvin kyllä sokereita. Ylipainoa on noin 5 kiloa, jos sen saisin pois, olisi BMI 25.