Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1188)

Vierailija
1161/1188 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka vaan on niin hyvää! Kylläisyyden astetta kuuntelen tarkasti enkä koskaan syö itseäni ähkyksi ja ylimääräisistä välipaloistakin olen jo melkein päässyt. Pitää vaan  koko ajan vahtia itseään. Ja kaupasta ei saa ostaa sellaista ruokaa, mitä ei saisi kuitenkaan syödä. Tekee kyllä kamalasti mieli tuoreita korvapuusteja ja mitä vaan makeaa. Ja olen syönyt ihan kunnon ateriat, joten ei voi olla nälästä johtuva mielihalu. Mikä näihin auttaa?

Vierailija
1162/1188 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan syö herkkuja, kyllä siihen tottuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1188 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä totu, jatkuvasti pitää kieltäytyä ja se on kurjaa. Tai sitten vaan syö kaikki herkut, jotka vastaan tulee, ja sitten on kamalan huono omatunto, mitäs söit!

Vierailija
1164/1188 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupuurosta tunnin kuluttua sokerit 6,8, puuron jälkeen 10 minuuttia reipasta kotijumppaa. Jee!

Vierailija
1165/1188 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä totu, jatkuvasti pitää kieltäytyä ja se on kurjaa. Tai sitten vaan syö kaikki herkut, jotka vastaan tulee, ja sitten on kamalan huono omatunto, mitäs söit!

Tottuu siihen kun jatkaa tarpeeksi kauan.

Vierailija
1166/1188 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottuu siihen kun jatkaa tarpeeksi kauan.

Johan tähän on jo monta vuotta yritetty totutella, ei vaan onnistu. Ehkä olen tavallista paksukalloisempi.

Vierailija
1167/1188 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yli meni kalorit ja hiilarit tänään ja eilen. Huomenna taas yritän oikeasti. Mutta tätä vauhtia en kyllä laihdu.

Vierailija
1168/1188 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä mitenkään aisti sokereiden tasoa ilman sokerimittauksia. Yritän syödä vasta sitten, kun sokerit on alle 7, mutta näköjään sokerit seilaa edes takaisin ilman mitään tolkkua, enkä jaksa olla joka välissä mittaamassa.

Vierailija
1169/1188 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä mitenkään aisti sokereiden tasoa ilman sokerimittauksia. Yritän syödä vasta sitten, kun sokerit on alle 7, mutta näköjään sokerit seilaa edes takaisin ilman mitään tolkkua, enkä jaksa olla joka välissä mittaamassa.

Älä nyt jatkuvasti mittaa. Tyypin 2 sokerit kyllä tippuu vaikka syönnin jälkeen olisivat korkeat. Joten odota rauhassa ja pidä ruokailuvälineet 3-5 tunnin mittaisena. Mittaa mieluummin 1,5 tunnin kuluttua ruoasta.

Vierailija
1170/1188 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka vaan on niin hyvää! Kylläisyyden astetta kuuntelen tarkasti enkä koskaan syö itseäni ähkyksi ja ylimääräisistä välipaloistakin olen jo melkein päässyt. Pitää vaan  koko ajan vahtia itseään. Ja kaupasta ei saa ostaa sellaista ruokaa, mitä ei saisi kuitenkaan syödä. Tekee kyllä kamalasti mieli tuoreita korvapuusteja ja mitä vaan makeaa. Ja olen syönyt ihan kunnon ateriat, joten ei voi olla nälästä johtuva mielihalu. Mikä näihin auttaa?

Ketoosi. Minulla se on ainoa joka tehoaa loputtomiin mielihaluihin ja ahmimiseen. Ketoosia pidän yllä terveellisesti, pääasiallisena rasvana oliiviöljy. Hiilihydraatit ei vain sovi mun päälle.

Vierailija
1171/1188 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä seuraatte verensokerin? 
Se neulalaite verinäytteineen ja aika tyyrinä käyttää ei houkuttele.

Älykello oli petos, ei oikeasti mittaa vaan näyttää ennalta ohjelmoidusti.

Jos on jo todettu 2-tyypin diabetes julkisessa terveydenhuollossa, niin sokerimittarin tarvikkeineen saa ilmaiseksi.

Ei saa kaikkialla. Esim. Espoossa ei saa. Tuskin Helsingissäkään.

Helsingissä saa kyllä.  

Vierailija
1172/1188 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroateria, 1,5 tunnin kuluttua sokeri 9,4 ja 2 tunnin kuluttua enää 8, liikuntaa 10 minuuttia puuron jälkeen.

Liikunta tosiaan auttaa, hämmästyttävää. Olen tuon aiemminkin tiennyt, mutta nyt olen todennut tuon ihan käytännössä.

Vierailija
1173/1188 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmäliikunta heti ruokailun jälkeen selvästi lyhentää sokeripiikin kestoa.

Vierailija
1174/1188 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömiset edelleen melko järkevät, vaikka kaloreita en ole nyt laskenut. Herkkuja on ikävä.

Vierailija
1175/1188 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

raakaa sipulia ja juomaksi haaleaa vettä

Vierailija
1176/1188 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen syön herkkuja, mutta vain ihan vähän. 

Vierailija
1177/1188 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun niitä herkkuja ei kerta kaikkiaan saa syödä! Ei mene aivoihin asti tuo yksinkertainen asia. Aina vaan pitää kokeilla, että jospa tällä kertaa sokeri ei vehnäjauholeivonnaisista nousisikaan. Kattia kanssa, kyllä se vaan taaskin nousi! 

Vierailija
1178/1188 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haima on sökö, niin se on sökö. Liikunnasta on apua, mutta ruokavalio on se tärkein juttu. Niin masentavaa! Jatkuvasti pitää vahtia itseään!

Vierailija
1179/1188 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun ansiosta olen oppinut kiinnittämään huomiota hiilihydraatteihin. Olen syönyt niitä ihan älyttömiä määriä! Monesti syön töissä esim. pinaattilettuja ja ei tarvitse kuin syödä kuin puoli pakettia niin on jo 60 grammaa hiilareita. Siihen vielä vaikka puolukkahilloa ja perunamuussia niin aikamoinen määrä kasassa. 

En ollut tuommoista tajunnutkaan.

Vierailija
1180/1188 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen oppinut täältä sen, että hiilihydraatteja ei kannata syödä kerralla paljon. Ja se on ollut hyvä neuvo tuo täsmäliikunta heti ruokailun jälkeen. Siitä on kohta tulossa ihan tapa. Tosin, jos hiilihydraatteja on ollut aterialla yli 40-50 grammaa, sokeri nousee liian korkeaksi vaikka miten lähtisi aterian jälkeen liikkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan